і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Предмети »

ВЕЛИКА БУКВА В ІМЕНАХ КАЗКОВИХ ГЕРОЇВ. Матеріали "Будова слова"

Перегляд
матеріалу
Отримати код

БУДОВА СЛОВА

Корінь. Спільнокореневі слова

* Прочитай та відгадай загадки. Запиши слова. Познач в них корінь. Добери

спільнокореневі слова, доведи, що не помилився.

1) Всіх на світі він добріший, витяг прямо із болота.

бо лікує він звірят. Це, звичайно, скажем вмить –

А колись-то бегемота Відомий лікар … (Айболить)

Айболить – біль, боліло, заболить.

2) З-поміж попелу проснулась - Мала, як у королеви,

на принцесу обернулась. черевички кришталеві. (Попелюшка)

Попелюшка – попіл, попелище.

3) Що за баба така - Довгий ніс, великі вуха,

в неї кістяна нога. вона нікого ніколи не слуха. (Баба-Яга)

Баба-Яга – бабуся, бабця, бабусин, Ягуся.

4) Отакий собі – кругленький, Він утік від діда й баби

запашний і рум’яненький. І попав Лисиці в лапи. (Колобок)

Колобок – коло, збоку, бочок.

5) Тільки у дні Новорічного свята Кладе під ялинку дарунки малятам

з’являється він серед нас, і казку приносить щораз. (Дід Мороз)

Дід Мороз – дідусь, дідок, морозець, морозити.

* Спиши речення. В споріднених словах виділи корні.

1) Батько Трактор, мати Тракториця, дитятко Трактореня грали у

піжмурки на соняшниковому полі.

  1. Великий Кавун, пузата Кавуниха та маленьке Кавуненятко хова-

лись під листочками на бахчі.

3) Дідуся Морозом звати,

з ним малі морозенята.

* Склади з поданими словами речення. Познач корінь в споріднених словах.

1) Гарбуз, Гарбузиха, Гарбузенятко.

2) Мурах, Мурашка, Мурашеня.

* Спиши текст. Виділи корінь в споріднених словах.

Жив собі гномик Шумок. Шуму було від нього небагато. Він же ма-

ленький. Пошумитьпошумить, перестане. Це вдень. А от уночі йому

сниться, що він уже дорослий, сильний Шум. (С. Флаїч)

* Гра «Павутинка»

Відшукай та випиши імена казкових героїв. Познач корінь.

сніжинка

(Снігова королева, Білосніжка, Снігуронька)

* Відгадай загадку, добери до слова-відгадки споріднене дієслово. Познач

корінь.

Як звали лісового царя? (Ох) Ох – охає, заохав …

Суфікс

* Розгадай загадки. Слова-відгадки розбери за будовою.

1) Невеличкий я на зріст, Економний, працьовитий,

Хоч не тигр, але смугастий, Дуже я талановитий:

Маю вуса, маю хвіст, Вмію навіть вишивати

Дім в селі у мене власний. І корови купувати. (кіт Матроскін)

2) Разом з сонечком в тюльпані Ні, не пані – паненятко,

Народилась дивна пані. Отаке мале дівчатко. (Дюймовочка)

3) Миша шкоди наробила – А вона усім на це:

Яйце хвостиком розбила, «Золоте знесу яйце!» (Курочка Ряба)

4) Втекти отримав змогу Він, позначивши дорогу,

Щонайменший з дітлахів. Врятував усіх братів. (Хлопчик-мізинчик)

5) Як звали хлопчика розміром з горошину? (Котигорошко)

6) Багатьом був невідомий, Хлопчик – цибулинка жив.

Нині з кожним подружив, Дуже просто, мелодійно

З казки в кожного удома Він зоветься … (Цибулино).

7) Наш добрий лікар … (Нехворайко) прийшов сьогодні до нас в клас.

- Чому так назвали лікаря?

8) В Зайця хатку відібрала, Рак її ущипнув.

Її всі виганяли. Зайцю хатку повернув. (Лисиця)

* Запиши імена казкових героїв, познач в них суфікси.

1) Кіт Матроскін нас питає, допоможіть, хто знає:

«Як пишуться імена казкових героїв?»

2) В глибині морській прозорій Закохалася в людину -

Я жила – не знала горя Обернулася на піну. (Русалонька)

Префікс

* Розберіть ім'я казкового героя за будовою.

До нас Незнайко завітав. І от про що він запитав:

«За будовою слово треба розібрати. Це ви маєте знати.»

Чергування приголосних

* Відгадай загадки. Слова-відгадки запиши у давальному відмінку, підкрес-

ли букви, які позначають звуки, що чергуються.

1) Все працюю, мов черниця, Тільки фея-чарівниця

Без перерви, без похвал. Подарує справжній бал.

(ПопелюшкаПопелюшці)

2) Очі – вранішня роса, Хвостик рибчин має,

Не заплетена коса. Плаває, пірнає. (Русалочка – Русалочці)

3) Зла – презла стара У залізні ланцюги

Сонце заховала. Його заховала. (Баба Яга – Бабі Язі)

4) Бабуся онучку дуже кохала, Дівча ім'я забула сказати.

Шапочку червону їй подарувала. Ну, вгадали, як її звати?

(Червона Шапочка - Червоній Шапочці)

* Пригадай імена казкових персонажів з казки «Ріпка». Постав їх у форму

місцевого відмінка. Підкресли букви, що чергуються.

Андрушка – на Андрушці, Марушка – на Марушці, Варварка – на Ва-

рварці, Мінка – на Мінці, Сіроманка – на Сіроманці, Хвінка – на Хвінці.

* Запиши подані імена казкових героїв у місцевому відмінку, підкресли бу-

кви, що чергуються.

Попелюшка (на Попелюшці), Русалочка (на Русалочці), Червона Ша-

почка (на Червоній Шапочці), Баба Яга ( на Бабі Язі).

* До поданих слів добери споріднені, підкресли букви, які чергуються у ко-

рені.

Попелюшка - … (попіл); Айболить – біль.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Пропоную колегам добірку матеріалів (схеми, таблиці, вправи, дидактичні ігри тощо) для вивчення окремих аспектів теми "Написання великої букви в словах". Сподіваюсь, мої наробки стануть вам у пригоді.
  • Додано
    11.08.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    1 Клас, 2 Клас, 3 Клас, 4 Клас
  • Тип
    Інші методичні матеріали
  • Переглядів
    90
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    1
  • Номер матеріала
    YP618976
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь