Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»

Опис документу:
Розширити і поглибити знання учнів про життя і творчість В.О. Сухомлинського, удосконалювати навички правильного й виразного читання та навички літературного аналізу;формувати уміння встановлювати причинно наслідкові зв’язки; пробудити особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища, формувати екологічну компетентність

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Василь Сухомлинський «Не забувай про джерело»

Мета:розширити і поглибити знання учнів про життя і творчість В.О. Сухомлинського, удосконалювати навички правильного й виразного читання та навички літературного аналізу;формувати уміння встановлювати причинно наслідкові зв’язки; пробудити особисту відповідальність за охорону навколишнього середовища, формувати екологічну компетентність

Обладнання: презентація, відео ”Звуки природи.Лісове джерело,

навчальне відео”Кристали води та музика”, аудіозапис Пісня про посмішку.

Хід уроку I. Організаційна частина Продзвенів уже дзвінок,

Всі зібрались на урок.

Сядуть першими дівчатка,

А за ними і хлоп´ятка.

Інтерактивна вправа «В колі друзів «Я дарую тобі…»

3. Вправа«Очікування»

-         Що ви очікуєте від уроку? (відповіді учнів)

        Я очікую, що на уроці буде цікаво.
        Я хочу дізнатися щось корисне та важливе.
        Я хочу взяти до уваги почуте.

ВЧИТЕЛЬ: А я, в свою чергу, сподіваюсь, що ви будете працювати організовано, злагоджено, чітко, правильно висловлювати свої міркування, робити висновки, учитися дружнім стосункам, допомагати один одному.

II. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

--Наш сьогоднішній урок я би хотіла розпочати такими словами:

--Що для вас є добро?

--А для мене це …

1. Гра»Криголом».


Доберіть людські чесноти до кожної букви слова «доброта»:
Д – добросовісний, доброзичливий, допитливий ,дотепний
О – об’єктивний, оптимістичний
Б – благородний, благодійний
Р – ретельний, романтичний, різносторонній
О – освічений
Т – талановитий, тямущий , толерантний
А – активний


III. Ознайомлення з життям і творчим шляхом В.О.Сухомлинського.

- Всі ці риси характеру притаманні оцій людині.
- Хто це? (В.О.Сухомлинський).
- Що вам відомо про нього? -Щоб поповнити свої знання звернемося до літературознавця.(Презентація про В.О.Сухомлинського)

(Виступає учень,користуючись презентацією)

Народився Василь Сухомлинський у селі Василівка Кіровоградського району в незаможній сім’ї. Батько працював столярем і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти. Мама, Оксана Юдівна, працювала у колгоспі, а зимовими вечорами сиділа над своїм шиттям і розказувала дітям казки. У цій родині, крім Василя, було ще троє дітей – Іван, Сергій і Меланія. Розповідають, батьки ніколи не карали дітей. Може, тому усі вони вибрали професію педагога.

Василь ріс жвавим і допитливим. Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити. Одного разу Василь із товаришами пішки пройшли 45 кілометрів, аби купити фарби. 

Після закінчення Полтавського педагогічного інституту Василь Сухомлинський 35 років працював вчителем і директором школи.

32 роки Василь Сухомлинський вів педагогічний щоденник, у якому записував свої спостереження за поведінкою учнів. А потім ці розповіді виливалися на папір і ставали книгами. Для молодших школярів він написав майже 1500 художніх мініатюр-казок, оповідань, легенд, притч, новел.

Загальний тираж його книг становить близько 4 млн. екземплярів на різних мовах народів нашої країни і світу.

Твори В. Сухомлинського видані 53-а мовами світу, загальним тиражем майже 15 млн. примірників. Книга «Серце віддаю дітям» перекладена на 30 мов світу і витримала 54 видання.

Помер Василь Сухомлинський

2 вересня 1970 року. Похований на кладовищі всього за 300 метрів від школи, якій віддав усе своє життя.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

- Які оповідання В.Сухомлинського ви пам’ятаєте?
- Сьогодні ми познайомимося ще з одним оповіданнями .

-Про що йтиметься у ньому,прислухайтеся, уявіть. (Відео”Звуки природи..Лісове джерело.”) (Припущення дітей)

-Погляньте, що це є насправді. -Оповідання, яке ми будемо читати називається”Не забувай про джерело”.

V. Опрацювання оповідання В.О.Сухомлинського “Не забувай про джерело.”

1.Стратегія”Порушення послідовності.”(Робота в групах).

-Перед тим, як познайомитися з оповіданням пропоную вам виконати зав-

дання. Порадьтеся у групі і запропонуйте свою послідовність поданих речень.

1. Ставок став чистіший і глибший. (3)

2. І ставок щез. (5)

3. То старовинне козацьке село. (2)

4. На березі верби росли. (1)

5. Старий звичай забули. (4)

2.Первинне сприймання оповідання.

-Послухайте оповідання і перевіримо вашу роботу.(Читає вчитель, діти слідкують,шукають речення, встановлюють послідовність.)

VI. Фізкультхвилинка

3.Словникова робота.

Читання колонок слів «луною» за вчителем, потім — напівголосно в парах

Мулу призвід

балку чистіший

підлітків нинішньої

задоволення неприкаяними

Призвід — приклад для наслідування.

- Прочитайте усі іменники розповідною інтонацією.

- Прочитайте усі дієслова питальною інтонацією.

- Слова, що залишилися прочитайте з почуттям захоплення.

-Поясніть значення слів мул дуже подрібнена,розтерта земля,

попелястого кольору,

що відкладається на дні рік, озер,морів.

бувальщина-щось дійсне, реальне; те, що справді було.

--Доберіть синоніми до слів старовиннедавнє,

ухваларішення,

чималобагато.

4. Читання тексту учнями.

І і ІІ абзаци—один учень вголос;

ІІІ абзац—дощиком”;

IVабзац—“буксиром;

докінця—мовчки.

5. Аналіз змісту твору з елементами вибіркового читання.

-- Як виглядав пустир багато років тому? Розкажіть.

-- Коли з’явився ставок?

Історична довідка. Битва під Жовтими Водами відбулася у 1648р.

Козацьке військо під керівництвом Богдана Хмельницького при підтримці

кримсько-татарської кінноти вщент розбили 18-тисячну польську армію.

-- Знайдіть і прочитайте який старовинний звичай описано в оповіданні? -- Чи усі люди дотримувалися цього розпорядку? -- Як повели себе мешканці села ? --Які думки переважали у селян ? --Знайдіть і зачитайте , що врешті сталося з ставком ?

6. Визначення головної думки оповідання.

--Знайдіть і зачитайте речення яке виражає головну думку оповідання. --Як ви його розумієте ? --Чи це стосується тільки джерела ? --Наведіть приклади з життя.

7. Виразне читання оповідання.

--Хто прочитає оповідання як диктор радіомовлення?

Гра “Голосування ногами” Учні встають у дві шеренги: права шеренга – “я вважаю, що твердження правильне”; ліва шеренга: “я вважаю, що твердження неправильне”. – Я читатиму речення, деколи навмисне замінюючи слово чи вираз, а ви швидко шукаєте його в тексті. Якщо речення правильне, то тупає ногами права шеренга. Якщо речення неправильне – тупає ногами ліва шеренга .

8. Хвилинка-цікавинка.

--Ми розпочали урок із добрих побажань один одному.А ви знаєте ,що вода

як частина живої природи також реагує на добро і зло ?

--Ось погляньте.(Навчальне відеоКристали води і музика.)

VII. Підсумок уроку.

--Чи справдилися ваші очікування ?

--Мої також. Ви працювали дружньо, злагоджено,як одна команда.

Дякую вам за роботу на уроці.

--А хто зробив для себе відкриття ?

VIІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Пропоную обрати домашнє завдання:

Д. р. - Прочитати новий твір В.Сухомлинського, підготуватися презентувати його на уроці позакласного читання. В. р. - Обговорити питання збереження води у побуті з батьками. Написати звернення до громадськості міста "Збережемо воду чистою"

.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.


Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!