і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
Взяти участь
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • : Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя

: Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі WordPress»
Левченко Ірина Михайлівна
24 години
1200 грн
360 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №AF429421
За публікацію цієї методичної розробки Захарченко Тетяна Валеріївна отримав(ла) свідоцтво №AF429421
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Бібліотека
матеріалів
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя

Мета: ознайомити учнів з цікавими сторінками життя В. Симоненка; формувати навички виразного й осмисленого читання казки; продемонструвати на прикладі твору різні способи життя й поведінки дійових осіб; розвивати уміння визначати основні риси характеру персонажів, коментувати значення для розкриття змісту твору назви казкової країни, імен персонажів казки, виокремлювати основні епізоди, висловлювати особисте ставлення до зображуваного; виховувати в школярів почуття пошани, любові до українських письменників, зокрема до В. Симоненка, позитивні риси характеру та уміння керувати своїми емоціями

Обладнання: портрет письменника, тематична картка уроку учня - читача, запис голосу письменника, розмальована торбинка, різнокольорові перлини, скляні краплинки, відеоролик на пісню «Виростеш ти, сину» у виконанні гурту «Біла вежа», виставка літератури

Тип: урок вивчення, аналізу художнього твору

Епіграфи:

Заглядає в шибу казка

В. Симоненко

Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину

В. Симоненко

Хід уроку

І. Зачин уроку

1. Чуттєво-естетичний компонент літературної освіти

1.1. Вступне слово-звернення вчителя до учнів-читачів.

Багата земля Полтавщини. Це край пісень і легенд, край письменників і поетів, край мислителів і учених, чиї імена перлами сяють в скарбниці світової мудрості.

Маруся Чурай, Г. Сковорда, І. Котляревський, Є. Гребінка, М. Гоголь і ще багато інших.

1.2. Особистісно значуща ситуація з життя письменника для учня-читача.

До плеяди творців поетичного слова належить письменник, який прожив всього 28 рокв, але встиг вписати своє імя до історії рідної літератури, та разом з тим, назавжди залишитись її злободенною сучасністю і сповіданою прийдешністю. Він є одним з найталановитіших виразників дум і сподівань рідного народу, він своїм словом і життям ствердив загальнолюдські духовні ідеали, збагатив скарбницю світової літератури. Він це Василь Симоненко

ІІ. Основна частина

  1. Орієнтаційно – прогностична лінія літературної освіти

    1. Повідомлення теми уроку, читацьких завдань

Отже, тема нашого уроку звучить так: Василь Симоненко. «Цар Плаксій та Лоскотон». Цікава сторінка з життя митця. Казкова історія і сучасне життя (учні записують у зошити)

    1. Визначення особистісно важливих цілей діяльності

  • Перечитайте назву теми і вислови (епіграфи) уроку;

  • визначте ключові слова та їх значення;

  • подумайте , що стане предметом обговорення на уроці;

  • спробуйте визначити свої очікуванні результати як компетентного учня – читача відповідно до свого літературного розвитку.

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

«Сьогодні на уроці я…(дізнаюся, навчуся, зрозумію, пригадаю, усвідомлю)»

2.1. Умотивування подальшої діяльності вчителем і дітьми

  • А для чого вам потрібні ці знання і вміння?

2.2. Позитивна настановка на виконання літературно – мистецьких завдань

Вчитель:

Кажуть, що перлина – це символ істини, до якої можна дійти лише докладаючи зусиль, тому що вона прихована, як перлина всередині мушлі.

Кожен колір перлини, згідно із старовинними легендами, символізує певне бажання та допомагає його виконати. Оберіть ту перлину, яка вам найбільше подобається.

Біла перлина дарує благополуччя, кремова – успіх, персикова віщує здоровя, золота перлина пророкує талант.

Отже, усміхніться одне одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того щоб впоратися на уроці із завданнями будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

Кульмінаційні моменти виконання літературно – мистецьких завдань

  1. Проектно – операційна лінія літературної освіти

3.1. Підготовка до сприйняття художнього твору

3. 1. 1. Повідомлення біографічних й історичних відомостей для розуміння тексту.

Роки життя письменника припали на воєнне й післявоєнне лихоліття. Наш земляк, М. Вінграновський, про цей час писав так:

«Коли вдови, ще не прийшовши до тями після недавніх з війни похоронок, вже чули, як удосвітла, потемки б'є бригадир пужалном по шибках холодної хати і виганяє на роботу, і коли ці самі жінки в клеєних чунях чи на дерев'яній підошві черевиках, прихопивши з собою й дітей, ішли з лопатами по темній осінній багнюці в поле, — а кожній треба було викопати по гектарові буряків, ... а після всього людям давали на трудодень грами, а то й зовсім не давали нічого, — ось те середовище, де ріс і формувався майбутній поет Василь Симоненко».

- А ось як згадує про своє життя сам В. Симоненко (прослуховування голосу поета), слухаючи зверніть увагу на його світлини різних років життя.

  • Ці проникливі слова сказав вічно молодий поет Василь Андрійович Симоненко. Він спалахом блискавки промайнув своїми поезіями на поетичному небосхилі України.

  1. 2 Словесно – зорове подання життя і творчості письменника

Вчитель

На екрані (Ганна Федорівна з сином Васильком)

Вчитель: Вашим домашнім завданням була підготовка цікавих повідомлень про життя і творчість митця та його сім'ю. Отже, зараз ми заслухаємо виступи учнів, які творчо підійшли до опрацювання статті в підручнику та до роботи із додатковими джерелами.

І груп. Повідомлення про сім’ю і дитинство В.Симоненка

Учень Народився Василь Андрійович Симоненко 8 січня 1935 року в селі Біївці на Полтавщині. Зростав хлопчик без батька.

В мене була лиш мати.

Та був ще сивий дід.

Нікому не мовив «тату».

І вірив, що так і слід.

Учень. А хлопчикові так хотілося,щоб у нього був батько.

Ну нехай би смикнув за вухо,

Нехай погримав би раз чи два,-

Все одно він би тата слухав

І ловив би його слова.

Учень. Батька йому замінив рідний дід Федір. Він не ходив до школи, але самотужки навчився читати і розповідав онукові про історичне минуле нашого народу, майстерно вмів виконувати пісні . А ще славився вишиванням рушників та сорочок. Смерть діда була для хлопчика великою втратою. Про цю подію він писав:

Поховали хорошу людину,

повернули навіки у лоно землі.

Та невже ж

помістились в тісну домовину

всі турботи його,

всі надії, жалі?

ІІ . Повідомлення про навчання й освіту

Учень. Навчався Василько в школі, яка знаходилася за девять кілометрів від села, де жила сімя Симоненків, але Василько не пропускав уроків, навіть коли надворі була негода.

Його однокласники згадують, що він уроків майже не вчив, все ловив на льоту.

Учень: Ніякі труднощі не були перешкодою в навчанні, він був відмінником. У журналі були тільки п’ятірки, але, як згадують його сучасники: «Була поміж них і двійка». Учителька дала завдання написати твір на тему «Моє щасливе дитинство». Його робота мала один рядок: «У мене щасливого дитинства не було»

Школу Василь закінчив з золотою медаллю. Потім навчався на факультеті журналістики Київського університету.

ІІІ. Повідомлення «Творча діяльність митця»

Учень. Складати вірші Василь почав іще в шкільні роки і вміщував їх у стінгазеті. У літературі відомий як тонкий лірик, світла людина й патріот. Перша збірка його поезій «Тиша і грім» вийшла у 1962 році.

Учень. У день свого двадцятиліття він писав

Не докорю ніколи і нікому,

Хіба на себе інколи позлюсь,

Що в двадцять літ в моєму серці втома,

Що в тридцять смерті в очі подивлюсь.

Учень.Та до тридцяти йому дожити не судилось. Поет помер, тримаючи в руках рукописи нової збірки поезій «Земне тяжіння», яка так і не вийшла за його життя.

Вчитель Вже минуло більше п’ятдесяти років, а поетичні твори Василя Симоненка хвилюють читачів і залишаються цікавими як для дорослих, так і для дітей. Поет міг би створити ще багато прекрасних поезій, але не судилося

8 січня 1963 року в Спілці письменників України в присутності автора відбулось обговорення творчого доробку молодого поета. Коли В. Симоненко продекламував своїх «Монархів» зал вибухнув оплесками:

Бо щире, високе небо

Не підмалюєш квачем,

Бо величі справжній не треба

Спиратись на плечі нікчем.

Для тоталітарної системи такий правдолюб був небезпечний. Через відстоювання правди його арештували й жорстоко побили. Можливо, ця фізична розправа над поетом стала поштовхом для розвитку невиліковної хвороби – раку, яка дуже швидко прогресувала і забрала його з життя. Похований він у місті Черкаси, де 16 листопада 2010 року було відкрито пам’ятник поету. На надгробку викарбувані слова « Можна все на світі вибирати, сину, вибрати не можна тільки Батьківщину».

3.3. Ціннісно зорієнтоване осмислення образу автора та його творчості

Слово вчителя

Тяжким і несправедливим був час, коли жив В. Симоненко. Тоді українська інтелігенція не могла миритися з тоталітарною радянською системою, виступала проти чинних порядків; цей період в історії став називатися «шістдесятництвом». У ці нелегкі часи у нього з’явився син, якому він присвятив поему «Кирпатий барометр».

Читець. Ти лежиш іще впоперек ліжка —

Ну до чого мале й чудне!

А до тебе незримі віжки

Прив'язали цупко мене.

Кажуть, носа ти вкрав у баби,

Губи й ноги забрав мої,

Взяв у матері синю звабу

І в очах своїх затаїв.

Син Олесь підріс і попросив татка написати для нього казку. Ось як це було

Рольова гра. Інсценізація спогадів Олеся Симоненка.

Олесь. Пам’ятаю, якось прийшов він додому веселий і збуджений. Я ж, навпаки, був насуплений, набурмосений.

Батько. Чого сидиш сумний та невеселий, як сотник Забрьоха?

Олесь. Накинувсь він на мене і став лоскотати.

Батько. Ану, козарлюго, вище голову!

Олесь. Тату, напиши мені казочку. Всім щось пишеш, а мені?

Батько. Обов’язково напишу! — і знову лоскотав мене.

Олесь. А про що?

Батько. Про себе. Тільки буду я там, як добрий дядько Лоскотон. Хочеш?

Олесь. Еге ж…

Олесь. Потім він не спав цілу ніч. А наступного дня під вечір вже декламував мені казку про дивного і доброго Лоскотона, про царя Плаксія і його мерзенного Макаку-Забіяку.

3. 1.3 Незвичний початок вивчення твору з використанням предметно – речових деталей

Портрет, розмальована торбинка, крапельки, виставка книжок

4. Етапи ціннісно зорієнтованого сприйняття і осмислення тканини художнього твору

(Опрацювання казки «Цар Плаксій та Лоскотон»)

4. 1. Первинне читання художнього твору

Учитель. Додому вам було завдання прочитати казку «Цар Плаксій та Лоскотон»

В. Симоненка. (або читання)

- Чим привернув вашу увагу твір?

- Які думки і почуття викликав?

4. 2. Словникова робота

Словник. (читач - лінгвіст)

Цар Плаксій – той, хто постійно плаче.

Лоскотон – той, хто лоскоче:

Він як прийде, залоскоче, то сміється, хто й не хоче”,

І носив з собою сміх в розмальованій торбині, в пальцях лагідних своїх”.

Країна Сльозолий – країна сліз, де річкою ллються сльози.

Плаксуни – ті, хто постійно плачуть.

Забіяки-сльозівці – прислужники в країні Сльозолий, які хапали всіх, хто сміявся і шмагали нагайками.

Митарство – тяжке життя, животіння.

Посіпака – прислужник.

Плаксоград – град (город, місто), де всі плачуть.

Грати – тюремні металеві решітки.

Придворна свита – слуги при дворі короля.

Чимчикуй – мандруй, крокуй, іди.

  1. 3. Повторне перечитування твору з коментарем

  2. Робота з текстом (читач - співрозмовник)

Вчитель: Тож зараз попрацюємо з текстом казки

  • На які частини поділена казка?

  • Які дійові особи є в казці?

  • Чому країну Сльозолий автор назвав саме так? Які тут були порядки? (Зачитайте текст).

  • За які вчинки забіяки-сльозівці хапали людей?

  • Хто був членом сім'ї царя Плаксія?

  • Чому дядько Лоскотон був небезпечний для Плаксія?

  • Зачитайте, який наказ видав цар.

  • Чому сльозивцям не вдалося заарештувати Лоскотона?

  • Зачитайте сцену арешту.

  • Як відбулося звільнення Лоскотона із в'язниці?

  • Як Лоскотон розвалив поганський трон?

  • Хором прочитайте маршрут у країну Лоскотона.

Робота в зошитах

- Діти, хто із цих персонажів є уособленням добра, а хто – зла? Запишіть у зошити.

(учні записують у 2 колонки інформацію про Плаксія і Лоскотона).

Добро                                            Зло

Лоскотон                                     Плаксій

дядько                                           цар

живий і досі                                 помер од сміху

- Який висновок можна зробити?

Висновок: добро – вічне, а зло гине.

  1. 4. Розгляд ілюстративного матеріалу до твору

  • Який малюнок до казки вам найбільше сподобався?

  • Чим саме?

Руханка. Вправа для очей. « Веселий Крлсон»

4. 5. Використання окремих елементів аналізу

- Про що розповідається в казці? (Учні відповідають, записують у зошитах тему казки ) Тема: зображення казкового царя, де панує сум, сльози, жорстокість, насилля, гноблення простого люду і тієї сили (Лоскотон) , яка протистоїть цьому; бореться за радість, волю, щастя і разом з народними масами перемагає сили зла, несправедливості.

  • Отже, яка основна ідея твору?

  • Ідея: засудження лицемірства, будь – якого гноблення, приниження, рабства, уславлення мужності, героїзму ватажків із народу, які можуть очолювати боротьбу з жорстокістю за щастя в ріднім краю.

  • Визначте жанр твору і доведіть.

  • Жанр: літературна казка Казка – від слова “казати”. В основу покладено вигадані, фантастичні події.

Починається словами:  “Там, де гори і долини”.

Властиві триразові повтори: 3 сини, 3 дочки.

         Засуджується жалібність, бездушність, жорстокість, тупість і, навпаки,

       прославляється працьовитість, чесність, мудрість, сміливість, доброта, …

 Добро перемагає

4. 6. Контекстне сприйняття й прочитання твору (біографічний та культурологічний)

- Хто із цих героїв більше схожий на письменника і чим?

- Чи знаєте ви, як називають таких керівників держави, як Плаксій?

(Диктатори, тирани).

- Що вони приносять своєму народові?

( Страх, безнадію, бідність).

Проблемне питання:

  • Кого, на вашу думку, більше серед людей: плаксіїв чи лоскотонів? Чому?

4. 7. Підведення підсумків осягнення змісту твору

  • Чи схожа країна Сльозолий із тими часами в які жив Симоненко?

  • Чи актуальною є вона в наш час?

  • Яким уявляє собі В. Симоненко щасливе життя в країні?

  • Чи залежить це від людей країни?

  • Яку громадянську позицію займає автор?

4. 8. Творче завдання

І варіант. Як автор і ви пропонуєте боротись з Плаксіями?

ІІ варіант.

  • Кого, на вашу думку, більше серед людей: плаксіїв чи лоскотонів? Чому?

ІІІ. Р о з в ’ я з к а у р о к у

4. Рефлексивно-корективний компонент контролю

літературної освіти, читацького досвіду учнів

4. 1.Подання результатів читацької діяльності

4. 1.1. Звіт учня - читача за результатами опрацювання різнопланових матеріалів із життя та творчості письменника

«Асоціативний ланцюжок» В. Симоненко – поет, борець за справедливість, патріот, людина майбутнього, люблячий батько….

4.1. 2. Обмін враженнями від почутого, прочитаного про письменника

- Що вразило вас у постаті письменника?

4.1.3. Оперативний контроль літературно – читацького досвіду учнів

- Виконання тесту на ст.. 97 – 96 (взаємоперевірка)

4.1. 4. Варіативні завдання домашньої роботи

Дібрати рядки з тексту, які б демонстрували портрет і вчинки Лоскотона, Плаксія, Макаки.

Вигадати країну дядька Лоскотона, дати їй свою назву і спробувати описати або намалювати її.

Слово- епілог учителя літератури

Ми сьогодні добре попрацювали, добрий дядько Лоскотон залишив для нас розмальовану торбинку, я пропоную вам виразити свої враження від уроку кольором, якщо ви вважаєте, що ви добре, благополучно попрацювали тоді вкиньте білу перлинку, якщо успішно – кремову, якщо вам було цікаво – персикову, якщо ви проявили талант на уроці, вкиньте золоту.

Твори Василя Симоненка вчать мудрості й розсудливості, сміливості й власного світосприймання. Нехитрий сюжет казки обростає веселими подробицями, дотепними зворотами, випромінює життєрадісне світобачення. Його вірші покладено на музику, але, я вважаю, що дороговказом для нас, сучасних людей, зазвучать його слова у виконанні гурту «Біла вежа»

 

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

  • Додано
    01.03.2018
  • Розділ
    Українська література
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    163
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    AF429421
  • Вподобань
    0
Курс:«Активізація творчого потенціалу вчителів шляхом використання ігрових форм організації учнів на уроці»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
1800 грн
540 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №AF429421
За публікацію цієї методичної розробки Захарченко Тетяна Валеріївна отримав(ла) свідоцтво №AF429421
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Осінь – 2018»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти