Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка». Українська література

Опис документу:
Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка».Відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені юявою автора на основі українського фольклору. Добро і зло в цих казках. Світлий, життєствердний погляд на світ. Наскрізний гуманізм казки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок з української літератури для 5 класу

Тема уроку: Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка».Відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені юявою автора на основі українського фольклору. Добро і зло в цих казках. Світлий, життєствердний погляд на світ. Наскрізний гуманізм казок.

Мета уроку: ознайомити п’ятикласників з життям і творчістю В. Короліва-Старого, розглянути казку «Хуха-Моховинка»; розвивати логічне мислення, творчі здібності учні, уяву, фантазію, навички роботи з літературним твором; допомогти учням зрозуміти повчальний зміст казки, виховувати любов до ближнього, прищеплювати бажання робити добро.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, епіграф, мультимедійні презентації: «Розповідь про письменника», «Нечиста сила».

Епіграф:

Не залежить доброта від росту,

Не залежить доброта від віку,

Доброта ніколи не старіє,

Доброта, як сонце, гріє.

О. Жовна

Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і мети уроку.

Згадайте, в якому з жанрів усної народної творчості добро завжди

перемагає зло?(У казці)

Так, бо казки — то наші великі вчителі, що спочатку виховують, а вже

потім розважають. Казка «кличе нас у мандри, велить бути в житті

сміливими й мудрими, долати перешкоди й біди і не забувати добра

світового».

Діти, уважно розгляньте малюнки. Що уособлюють герої казок, зображені в лівому і правому стовпчиках?

(Зло і добро)

Молодці, діти! Отже тема нашого уроку: «Василь Королів-Старий. «Хуха-Моховинка».Відомості про письменника і його фантастичні казки. Образи фантастичних істот, створені юявою автора на основі українського фольклору. Добро і зло в цих казках. Світлий, життєствердний погляд на світ. Наскрізний гуманізм казок».

2. Актуалізація опорних знань

«Я – репортер»

Вчитель дає завдання одному з учнів взяти інтерв’ю у однокласників:

  • На які різновиди поділяються казки?

  • Назвіть основні ознаки казки.

Давайте нагадаємо з вами, що нам вже відомо про казку.

Незакінчені речення

1. Казка – це...

2. Казка складається з таких частин:...

3. Казки бувають ...

4. У казках зустрічають такі фантастичні істоти, як-от:...

5. Літературною казкою називається ...

6. На попередніх уроках вивчали літературну казку... ЇЇ автор ....

- Сьогодні на уроці ми маємо можливість познайомитися ще з одним

письменником – творцем літературних казок – Василем Королевим

Старим. Як ім’я Василя Короліва-Старого, так і його твори

тривалий час були в Україні незаслужено забуті. Вони повернулися

на рідну землю лише в 1990р. збіркою «Нечиста сила».

- Хто ж такий Василь Костьович Королів, який друкувався під

псевдонімом Королів-Старий?

3. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

- Діти, ви перегорнули чимало казкових сторінок, які відкрили вам світ фантазії й мудрості нашого народу. Це такі казки, як «Мудра дівчина», «Про правду і кривду», «Летючий корабель», «Про жар-птицю та вовка».

Отож, сьогодні на уроці я пропоную вам зануритися у цікавий світ казок Василя Короліва-Старого.

  1. Перегляд презентації «Розповідь про письменника».

Слово вчителя:

Як ім’я Василя Короліва - Старого, так і його твори тривалий час були в Україні незаслужено забуті. Вони повернулися на рідну землю лише в 1990р. збіркою «Нечиста сила».

Хто ж такий Василь Костьович Королів, який друкувався під псевдонімом Королів-Старий?

Народився він 4 лютого 1879 р. у селі Ладан на Полтавщині, яка дала Україні та світові не одного талановитого письменника. З дитинства захоплювався українським фольклором, творами Тараса Шевченка, Миколи Гоголя.

Закінчив Полтавську духовну семінарію, однак священиком не став. Прагнучи бути корисним своєму народові, він вирішив продовжити освіту не в духовному закладі, а у світському - Харківському ветеринарному інституті. Успішно закінчивши навчання, працював ветеринарним лікарем.

Під час революційних подій 1917-1919 р.р. Королів-Старий енергійно включається у відродження культурного життя України. У цей час він працював редактором журналу «Книгар» і підтримував борців за незалежність Української держави.

У 1919 році Королів-Старий виїхав до Чехословаччини. Там він працював викладачем в Українській сільськогосподарській академії.

Тоді ж почав писати художні твори. У 20-ті роки XX століття виходять у світ його основні художні твори: роман «Чмелик», збірка казок «Нечиста сила», п’єса-казка «Русалка-жаба».

Тривалий час, майже чверть віку, прожив Василь Королів-Старий за межами України. Його долю розділила його дружина-українська письменниця Наталена Королева. Вони обоє завершили свій життєвий і творчий шлях у місті Мельнику (Чехія), він - 11 грудня 1943р., вона - 1 листопада 1966р.

Найповніше розкрився талант письменника у збірці казок «Нечиста сила». Автор вирішив оживити спогади про своє дитинство, переосмислити образи фольклорно-казкових представників «неіснуючого, невидимого світу», по-новому побачити персонажів української міфології, зокрема «нечисту силу», якою чомусь завжди лякали людей, особливо дітей.

Королів-Старий поставив перед собою нелегке і, на перший погляд, дивне

завдання - облагородити «нечисту силу», показати народові традиційно злі й лихі персонажі добрими, такими, які здебільшого приносять людям користь.

  1. Перегляд презентації «Нечиста сила».

Перегляд міні - словника «Фантастичні істоти української міфології»

( 12 слайд)

- Наш народ здавна вірив, що навколо нас живе чимало дивовижних істот, з

якими потрібно вміти ладнати.

(Слайд 13). Змусити людину блукати і не знаходити правильну дорогу до

самого ранку міг Блуд. Чаклує і літає на мітлі Відьма.

(Слайд 14). То в людській, то в звірячій подобі являється Вовкулака. А

господарем водойм є Водяний.

(Слайд 15). Усі таємниці природи знає Дідо Капуш, але ділиться своїми

знаннями лише з обраними. Домашній затишок береже Домовик.

(Слайд 16). Крий Боже, щоб завітали у хату Злидні, бідності не уникнути. У

лісі господарює Лісовик, слідкує за порядком.

(Слайд 17). Незвичайно красою приваблює хлопців Мавка. Та краще уникати

цю красуня, щоб не було біди. Душі померлих дітей – потерчата – блукають

болотами.

(Слайд 18). Біля водойм на вітах дерев любить гойдатися красуня – русалка.

(Слайд 19). А ось маленька пухнаста хуха, яку щоправда не так і легко

побачити, бо зазвичай вона невидима для людей.

- А як наш народ ставився до такої нечисті? (Люди бояться нечисту силу,

вважають її лихою, тому остерігаються).

5. Слово вчителя

Із змістом казки «Хуха-Моховинка» ви познайомилися вдома, тому спробуйте дати відповіді на запитання за змістом казки. А допоможе нам у цьому наш друг комп’ютер. (Виконання тестів за допомогою комп’ютерного інтерактивного модуля LearningApps.org).

  1. Складання діаманти (Хуха-Моховинка, дід)

IV. Підведення підсумків уроку.

Слово вчителя.

 Вивчаючи казки В. Короліва-Старого, сьогодні ми замислювались над питанням: що таке добро і зло, чи така вже й страшна «нечиста сила». Намагались дати відповіді на ці запитання. Без сумніву, що письменнику вдалося прихилити нас до своїх героїв, навчити справедливо оцінювати дії головних і другорядних осіб, розрізняти добро і зло як у казках, так і в житті.
Нехай у ваших юних серцях панує тільки добро, даруйте людям радість, робіть так, щоб не образити нікого в житті, нехай ваші добрі вчинки стануть для вас звичкою.

V. Домашнє завдання.

На вибір:

  • Характеристика образу Хухи;

  • написати продовження казки.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація ефективної діяльності соціального педагога в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.