Василь Голобородько. «З дитинства: дощ» («Я уплетений...»), «Наша мова», «Теплі слова»

Увага! Автор матеріалу забороняє відтворення, передрук або розповсюдження іншим способом цього матеріалу з сайту «ВСЕОСВІТА» (тексти, фото, відео тощо). Дозволяється лише гіперпосилання на сам матеріал.

Українська література

Для кого: 8 Клас

26.01.2022

128

2

0

Опис документу:

Дана презентація чудово підійде для проведення мультимедійного уроку з української літератури. В ній міститься інформація про творчість українського поета Василя Голобородька; аналіз художніх творів «З дитинства: дощ» («Я уплетений...»), «Наша мова», «Теплі слова» та розкрито їх прихований зміст; поглиблюються знання з теорії літератури; виховуються вміння виразно й усвідомлено читати поезію.

Перегляд
матеріалу
Отримати код
Опис презентації окремими слайдами:
Слайд № 1

Слайд № 2

Слайд № 3

Василь Голобородько «З дитинства: дощ» («Я уплетений...») Віршована форма: верлібр, вільний вірш. Жанр: пейзажна лірика. Збірка «Зелен день»
Слайд № 4

Василь Голобородько «З дитинства: дощ» («Я уплетений...») Віршована форма: верлібр, вільний вірш. Жанр: пейзажна лірика. Збірка «Зелен день»

Верлібр — вірш, у рядках якого може бути довільна кількість наголошених і ненаголошених складів, частіше без рими, є необов’язковою однакова кількі...
Слайд № 5

Верлібр — вірш, у рядках якого може бути довільна кількість наголошених і ненаголошених складів, частіше без рими, є необов’язковою однакова кількість наголосів у рядках, одноманітні повторювані строфи, але вірш має свій власний ритм. Такі ознаки наближають вірш до прози.

дитячі спогади ліричного героя про літній дощ на пасовищі. Тема: утвердження любові до рідного краю, захоплення гармонією людини і природи. Ідея: «...
Слайд № 6

дитячі спогади ліричного героя про літній дощ на пасовищі. Тема: утвердження любові до рідного краю, захоплення гармонією людини і природи. Ідея: «батьківська хата тепла, як гніздо».   Основна думка:

Тема: відтворення настрою ліричного героя, який разом із оточуючим світом отримує насолоду від теплого дощу. Ідея: уславлення дощу, який надає цілю...
Слайд № 7

Тема: відтворення настрою ліричного героя, який разом із оточуючим світом отримує насолоду від теплого дощу. Ідея: уславлення дощу, який надає цілющої сили всьому живому. Основна думка: нічого немає кращого за домівку, «наповнену теплом, як гніздо».

Перша частина: зображений теплий літній дощ — життєдайна сила для природи. Друга частина: звучить радість, бо дощ незабаром перестане, а ліричного ...
Слайд № 8

Перша частина: зображений теплий літній дощ — життєдайна сила для природи. Друга частина: звучить радість, бо дощ незабаром перестане, а ліричного героя зігріє  батьківська хата.  Композиція У творі поєднано епічне й ліричне.

Художні засоби Епітети: «зелене холодне волосся». Метафора: «волосся дощу», «уплетена дорога, хата, дерево, череда». Персоніфікація: «небо плете і ...
Слайд № 9

Художні засоби Епітети: «зелене холодне волосся». Метафора: «волосся дощу», «уплетена дорога, хата, дерево, череда». Персоніфікація: «небо плете і плете».

Художні засоби Порівняння: «хата, ... як птах», «річка, як стрічка», «у хату, як гніздо». Анафора: «Хто ..», «Уплетена …». Фразеологізм: (змок) вес...
Слайд № 10

Художні засоби Порівняння: «хата, ... як птах», «річка, як стрічка», «у хату, як гніздо». Анафора: «Хто ..», «Уплетена …». Фразеологізм: (змок) весь до нитки.

Чому волосся дощу зелене? Дощ у вірші персоніфікований. Чому волосся дощу холодне, проте всiм тепло у вiршi «З дитинства: дощ»? Колір трави й листя...
Слайд № 11

Чому волосся дощу зелене? Дощ у вірші персоніфікований. Чому волосся дощу холодне, проте всiм тепло у вiршi «З дитинства: дощ»? Колір трави й листя, символ життя. ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ

Композиційним центром поезії є образ-переживання ліричного героя, викликаний явищем природи. Образом ліричного героя розпочинається й завершується ...
Слайд № 12

Композиційним центром поезії є образ-переживання ліричного героя, викликаний явищем природи. Образом ліричного героя розпочинається й завершується твір. Це випадковий збіг чи композиційний прийом, що має певне ідейне значення? Свою думку обґрунтуйте.

Поспостерігайте! Ті, хто останніми були «уплетені» в дощ, згадані після цього рядка-дзеркала першими. Хто напасеться? — Корови. Рядок усі знають: д...
Слайд № 13

Поспостерігайте! Ті, хто останніми були «уплетені» в дощ, згадані після цього рядка-дзеркала першими. Хто напасеться? — Корови. Рядок усі знають: дощ перестане — це своєрідне поетичне дзеркало.

Традиційні образи-символи дощ — символ життєдайної вологи, життя, очищення; дорога, «що веде до батьківської хати» — життєвий шлях людини; дерево, ...
Слайд № 14

Традиційні образи-символи дощ — символ життєдайної вологи, життя, очищення; дорога, «що веде до батьківської хати» — життєвий шлях людини; дерево, «що, притихле, стоїть над дорогою», уособлює саме життя, міцним корінням якого є родина.

Традиційні образи-символи образ хати, «що видніється на горі, як зелений птах» — символ затишку, захисту і разом з тим — високого духовного злету.
Слайд № 15

Традиційні образи-символи образ хати, «що видніється на горі, як зелений птах» — символ затишку, захисту і разом з тим — високого духовного злету.

Віктор Микитенко
Слайд № 16

Віктор Микитенко

Василь Голобородько «Наша мова» Віршована форма: верлібр, вільний вірш. Жанр: філософська, патріотична лірика. Заспів до збірки «Калина об Різдві»
Слайд № 17

Василь Голобородько «Наша мова» Віршована форма: верлібр, вільний вірш. Жанр: філософська, патріотична лірика. Заспів до збірки «Калина об Різдві»

Основний мотив твору: мова — генетичний код нації. ТЕМА: висловлення почуття любові, пошани до рідної мови, яка проспівана у Пісні, записана у Літо...
Слайд № 18

Основний мотив твору: мова — генетичний код нації. ТЕМА: висловлення почуття любові, пошани до рідної мови, яка проспівана у Пісні, записана у Літописі.

Вірш «Наша мова» не входить до жодного розділу збірки «Калина об Різдві» й набраний у збірці курсивом. Чому? ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ
Слайд № 19

Вірш «Наша мова» не входить до жодного розділу збірки «Калина об Різдві» й набраний у збірці курсивом. Чому? ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ

Проаналізуйте значення образів-понять Пісня й Літопис у вірші. Чому автор пише їх з великої літери, якщо кожен рядок твору починається з малої? ПОМ...
Слайд № 20

Проаналізуйте значення образів-понять Пісня й Літопис у вірші. Чому автор пише їх з великої літери, якщо кожен рядок твору починається з малої? ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ

Поясніть, чому В. Голобородько відмовився у вірші від розділових знаків. Відмовившись від розділових знаків, поет побудував строфи на анафорі й ху­...
Слайд № 21

Поясніть, чому В. Голобородько відмовився у вірші від розділових знаків. Відмовившись від розділових знаків, поет побудував строфи на анафорі й ху­дожньому перенесенні. ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ

АНАФОРА — єдинопочаток; одна зі стилістичних фігур; вживаний на початку віршових рядків звуковий, лексичний повтор чи повторення протягом цілого тв...
Слайд № 22

АНАФОРА — єдинопочаток; одна зі стилістичних фігур; вживаний на початку віршових рядків звуковий, лексичний повтор чи повторення протягом цілого твору або його частини синтаксичних, строфічних структур.

ПЕРЕНЕСЕННЯ — віршовий прийом, який полягає у перенесенні фрази або частини слова з попереднього рядка у наступний.
Слайд № 23

ПЕРЕНЕСЕННЯ — віршовий прийом, який полягає у перенесенні фрази або частини слова з попереднього рядка у наступний.

Твір складається з двох строф. Перша строфа Розкривається милозвучність, пісенність української мови, а також її древ­ність. Українські пісні сповн...
Слайд № 24

Твір складається з двох строф. Перша строфа Розкривається милозвучність, пісенність української мови, а також її древ­ність. Українські пісні сповнені драматизму, ліризму, душевності. Такими словами розмовляють українці зі своїми побратимами. Друга строфа Стародавні пам’ятки українсь­кої писемної мови — літописи. У них змальовані визначні події, оповідається історія українського народу. Українці ще зі сторінок літописів знають, хто їхні вороги і чого вони варті. Отож воліють мовчати. Мовчання іноді промовистіше за слово. Композиція

ВИСНОВОК Мова в усіх проявах (усна та писемна), уособлює красу, духовність й історію. Антитеза: побратими — вороги. Мова обслуговує всі сфери життя...
Слайд № 25

ВИСНОВОК Мова в усіх проявах (усна та писемна), уособлює красу, духовність й історію. Антитеза: побратими — вороги. Мова обслуговує всі сфери життя людини — для спілкування та роздумів (розмовляти й мислити українською мовою). 

Глобальне узагальнення «мова — людина — нація».
Слайд № 26

Глобальне узагальнення «мова — людина — нація».

Василь Голобородько «Теплі слова» Віршована форма: верлібр, вільний вірш. Жанр: громадянська лірика. Збірка «Слова у вишиваних сорочках» Лютий 1995
Слайд № 27

Василь Голобородько «Теплі слова» Віршована форма: верлібр, вільний вірш. Жанр: громадянська лірика. Збірка «Слова у вишиваних сорочках» Лютий 1995

Твір складається з трьох двовіршів й одного чотиривірша. Композиція Перші три строфи лаконічно відтворюють цикл людського життя. Кохання — весілля ...
Слайд № 28

Твір складається з трьох двовіршів й одного чотиривірша. Композиція Перші три строфи лаконічно відтворюють цикл людського життя. Кохання — весілля — виховання внуків — такий нехитрий життєвий шлях кожної людини. І на кожному етапі її супроводжує СЛОВО, МОВА.

Через мову кожна людина приєднується до великої спільноти — народу, а життя окремих індивідів зливаються в історичний шлях нації. Кожна строфа — це...
Слайд № 29

Через мову кожна людина приєднується до великої спільноти — народу, а життя окремих індивідів зливаються в історичний шлях нації. Кожна строфа — це спонукання зберегти мову. Як заклинання звучать прохання-накази співаймо, гуляймо, розповідаймо, наповнюймо. Фраза «щоб не вмерло слово» рефреном повторюється в трьох строфах, підсилюючи наказову форму дієслів.

ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ Проаналізуйте, яких символічних значень набувають образи Дунаю, короваю та Змія. Назва річки нагадує  зворушливу сцену пр...
Слайд № 30

ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ Проаналізуйте, яких символічних значень набувають образи Дунаю, короваю та Змія. Назва річки нагадує  зворушливу сцену прощання з відомої пісні «їхав козак за Дунай». Слово «коровай» — це образи золотої ниви, весільного обряду, а «Змій» — це спогади про почуті в затишку рідної оселі казки.

Проаналізуйте антитезу «холодний світ — теплі слова нашої мови» в останній строфі вірша. ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ «Теплі слова» нашої мови, зігрів...
Слайд № 31

Проаналізуйте антитезу «холодний світ — теплі слова нашої мови» в останній строфі вірша. ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ «Теплі слова» нашої мови, зігріваючи холодний світ навколо нас, творять у душі кожного українця привабливий образ батьківщини.

Поясніть значення назви поезії. ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ
Слайд № 32

Поясніть значення назви поезії. ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ

1. Проаналізуйте вірші «Наша мова» й «Теплі слова». Що між ними спільного? ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Слайд № 33

1. Проаналізуйте вірші «Наша мова» й «Теплі слова». Що між ними спільного? ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

2. Уважають, що успіху й слави може досягнути лише той письменник, який живе в столиці. Усе життя В. Голобородька пов’язане переважно з провінцією....
Слайд № 34

2. Уважають, що успіху й слави може досягнути лише той письменник, який живе в столиці. Усе життя В. Голобородька пов’язане переважно з провінцією. Як ви вважаєте, чи впливає місце народження та проживання на наявність (розвиток) таланту? Чи обов’язково треба жити в столиці, щоб стати успішним? Свою відповідь обґрунтуйте на прикладі біографій українських письменників і відомих вам випадків із життя. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Увага! Автор матеріалу забороняє відтворення, передрук або розповсюдження іншим способом цього матеріалу з сайту «ВСЕОСВІТА» (тексти, фото, відео тощо). Дозволяється лише гіперпосилання на сам матеріал.