В. Симоненко. Цікава сторінка із життя письменника. Казка «Цар Плаксій і Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона

Українська література

Для кого: 5 Клас

26.01.2021

150

2

0

Опис документу:
Конспект уроку дає можливість розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Василя Симоненка; вчити вдумливо і виразно читати казку «Цар Плаксій і Лоскотон»; виділяти основні епізоди твору; розвивати творче мислення, уяву; виховувати почуття доброти та оптимістичного ставлення до життя.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. В. Симоненко. Цікава сторінка із життя письменника. Казка «Цар Плаксій і Лоскотон». Різні життєві позиції царя Плаксія і Лоскотона

Мета: розширити знання учнів про життєвий та творчий шлях Василя Симоненка; вчити вдумливо і виразно читати казку «Цар Плаксій і Лоскотон»; виділяти основні епізоди твору; розвивати творче мислення, уяву; виховувати почуття доброти та оптимістичного ставлення до життя.

Тип уроку: Урок засвоєння нових знань

Обладнання уроку: Портрет В.А. Симоненка, збірка його творів, ілюстрації до казки.

Хід уроку

Привітання

Уже дзвінок нам дав сигнал:

Працювати час настав.

Тож і ми часу не гаймо .

Роботу швидше починаймо.

Визначення  емоційної готовності учнів (намалюйте смайлик)

Учитель: Сьогодні ми продовжуємо мандрівку по стежках літературних казок і завітаємо на Полтавщину, де народився письменник про якого ми сьогодні поговоримо Василь Симоненко. Розглянемо його казку «Цар Плаксій та Лоскотон» , а також вивчемо нові поняття віршована мова та рима і зясуємо значення слів оптиміст і песиміст.

Актуалізація опорних знань (метод «Мозкова атака»)

Що називається казкою?

На які різновиди поділяються казки?

Назвіть основні ознаки казки.

Як ви розумієте слова Краще терпіти нужду і бути веселим, ніж жити в розкошах, не знаючи почуття радості.

  • Як називається та людина,яка вірить у краще майбутнє? (Оптиміст)

  • Оптимізм (фр. – найкращий) – віра в краще майбутнє.

  • Як ви гадаєте, які риси характеру притаманні оптимістам?

  • Доберіть антонім до слова оптимізм.

  • Що означає слово «песимізм»?

Песимізм (лат. – найгірший) – зневіра в майбутнє.

Тож, охарактеризувавши казку ми з вами зясуємо

Я оптиміст чи песиміст?

Чи може людина самостійно подолати біди і негаразди у житті чи для цього потрібен дядько Лоскотон?

Повідомлення теми і мети уроку (Запишіть тему уроку )

Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу

Слово вчителя

Спершу, ознайомимося із біографією Василя Симоненка

Відео (Біографія)

1.Де народився Василь Симоненко? Хто Були його батьки?

2.Що відомо про навчання поета?

3. Хто надихнув В.С. писати стати письменником?

4. Як називається перша збірка?

5. Яку ж літературну спадщину залишив нам В С?

6. Скільки прожив письменник?

Робота над казкою «Цар Плаксій та Лоскотон»

   У спадщині поета є твори для дітей. З одним із них ми з вами й познайомимося.

   Казку "Цар Плаксій та Лоскотон" письменник написав за одну ніч, а вже наступного дня читав своєму синові Олесеві.

Бесіда над змістом казки.

Хто є головними героями казки?

Розкажіть про родину царя Плаксія.

Який наказ давав Цар Плаксій?

Які порядки панували в країні Сльозолий?

Знайдіть опис зовнішності Лоскотна.

Чому цар плаксій не любив дядька Лоскотна? І що вирішив зробити Цар Плаксій?

Хто звільнив Дядька Лоскотона?

Чим завершується казка?

Композиція твору

Експозиція Був на троні цар Плаксій

Зав’язка Цар Плаксій хоче, щоб все було в його руках

Розвиток дії Ув’язнення Лоскотона Весілля в палаці

Кульмінація Поява Лоскотона на весіллі

Розв’язка Звільнення Лоскотона.

Фізкультхвилинка

А тепер попрацюємо в групах 1 Характеристика Дядька Лолскотона

2 Харак. Царя Плаксія

Отже, чому вчить нас ця казка? ( автор засуджує жорстокість, зло, песимістичний світогляд й схвалює, підносить добро та оптимістичний погляд на життя. )

А тепер давайте повернемося до нашого проблемного питання, яке ви отримали на початку уроку.

- А ви самі оптимісти чи песимісти?

  • Так, Людина завжди повинна вірити в краще майбутнє. Дивитися на світ оптимістично.

Чи може людина самостійно подолати біди і негаразди у житті чи для цього потрібен дядько Лоскотон?

Літературознавче дослідження

Якою мовою написана казка «Цар Плаксій та Лоскотон»?

Що притаманне віршованій мові? (рима)

Що таке рима? Рима - це співзвучне закінчення рядків

ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ

  • А зараз пропоную вам стати творцями римування. Я зачитую початок речення,а ви підбираєте риму.

Усміхнулось сонечко

У моє віконечко.

«Годі,- каже,-спати.

Час уже вставати!»

Наче сонце, коло хати

Виглядає мене мати.

Чорнобривцям каже казку,

А мені дарує ласку.

ПІДСУМОК УРОКУ

- Що нового ви сьогодні дізналися на уроці?

Що таке РИМА?

- Хто з дійових осіб казки найбільше запам’ятався?

- Який епізод у вас викликав найбільше сміху?

- Як ви розумієте слова: «Як од втоми не впадеш, в країну до Лоскотона попадеш»? 
Всяка справа може втомити. Після виконаної роботи хочеться відпочити. Та не можна втомлюватися чинити Добро. 

  • Частіше посміхайтеся адже сміх продовжує життя.

На закінчення мені хочеться побажати: робіть добро, посміхайтеся

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Оцінювання

Знайти і записати в зошит 4 рими (рядки які римуються)

Вікторина « Чи уважний ви читач"

  1. Його носять у торбинці (сміх)

  2. Наймолодша плакса (Плакота)

  3. Віроломний як змія капітан (Макака)

  4. Краса – країна, скільки не мий, а все даремно (Сльозолий )

  5. За що цар Плаксій не любив Лоскотона? (за сміх)

  6. Капітан Макака одружився з … ( Нудотою )

  7. Цар Плаксій помер від … (сміху)

  8. Як звалося цареве військо? (сльозівці )

  9. Кому єдиному вільно дозволено було гуляти по країні? (Вітровію)

  10. Хто допоміг Лоскотону звільнитися? (робітники і батраки)

  11. Казка «Цар Плаксій і Лоскотон» складається з скількох розділів? (6)

12.Якою мовою написані казки В. Симоненка? ( віршованою)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.