Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Методичні ігри для урізноманітнення уроків природничого циклу
»
Взяти участь Всі події

" Уживання прикметників у загадках. Усний переказ " Добра синичка"

Українська мова

Для кого: 3 Клас

28.08.2021

106

5

0

Опис документу:
Пропонований матеріал сприяє поглибленню знань учнів про прикметник, його значення в мові. вдосконалює вміння розгадувати загадки. Діти вчаться детально переказувати текст, добирати синоніми і застосовувати їх у мовленні. На уроці учні розвивають уяву, мислення,мовлення, збагачують свій лексичний запас. Дібрані вправи виховують любов до природи та позитивні риси характеру ( співчутливість, доброзичливість, бажання допомогти друзям у біді).
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок української мови у 3-В класі


Учитель КЗШ № 126

Іващенко Тетяна Володимирівна,

старший учитель



Тема. Уживання прикметників у загадках.

Усний переказ «Добра синичка»

Мета:

- формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про прикметник, його значення в мові; вдосконалювати вміння розгадувати загадки, формувати навички детально переказувати текст, послідовно відтворювати зміст прочитаного; добирати синоніми, застосовувати їх у мовленні; збагачувати лексичний запас школярів; розвивати уяву, мислення, мовлення, спостережливість, виховувати любов до природи та позитивні риси характеру (співчутливість, доброзичливість, бажання допомагати друзям у біді);

- формування ключових компетентностей:

  • уміння вчитися: дотримуватися правильної постави під час роботи; виконувати розумові операції та практичні дії;

  • комунікативні: розвивати мовленнєві вміння, усне мовлення, уміння говорити чітко, виразно, дотримуючись норм літературної вимови, будувати зв’язні висловлювання в логічній послідовності; оволодівати навичками самоконтролю й самооцінки;

  • інформаційні: удосконалювати вміння добувати й опрацьовувати інформацію з підручника, працювати за картками;

  • соціокультурні: формувати вміння взаємодіяти у групах, парах, поважати думки товаришів.

Обладнання: картки із завданням, підручник, малюнки пташок, мультимедійна презентація, фотоілюстрації «Птахи», «мікрофони», демонстраційний матеріал до магнітного скрайбінгу, аудіозапис.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок



Хід уроку


Вступна частина

  1. Емоційне налаштування. Формування позитивної мотивації.

Учитель: До гостей всі поверніться,

Привітайтесь!

Діти: Добрий день!

Учитель: Посміхніться! Хай сьогодні в кожне серце прийде часточка тепла.

А гостям ми побажаєм

Діти: Здоров’я, щастя і добра!


Прийом « Очікування»

  • Сьогодні у нас незвичайний урок. Яким він має бути?

(Цікавим, повчальним, веселим, творчим, результативним….)

  • А якими ви повинні бути на уроці для досягнення цієї мети?

(Старанними, дисциплінованими, уважними, зібраними, розумними….)

  • Сподіваюся, урок буде справді цікавим і творчим.


  1. Актуалізація опорних знань учнів

    1. Перевірка домашнього завдання:

  • Прочитайте складені речення з прикметниками-синонімами.


    1. Повторення основних понять.

Інтерактивна вправа «Пінг-понг»:

- Що таке прикметники?

- Які ознаки предмета називає прикметник?

- На які питання відповідають прикметники?

- З якими словами пов’язані прикметники?

- Вибрати прикметник, який утворився від слова «вода»:

а) водій; б) заводити; в) водний

- Улітку….., взимку….. (Заєць). Які слова пропущені в загадці?

- Який зайчик вовка не боїться? (Сонячний)

- Якою косою не можна косити? (Дівочою)


    1. Хвилинка каліграфії. Побудова сенкану.

Аа ал кос аб ри абрикос

  • А утворити слово із поданих складів вам допоможе загадка (слайд 1)

Абрикос.

Жовтий, смачний.

Росте, дозріває.

На дереві дозріли абрикоси.

Насолода.


Основна частина

1. Повідомлення теми та завдань уроку

  • Сьогодні на уроці мова піде про загадки, навчимося знаходити прикметники в текстах. З’ясуємо, яку роль вони виконують в усному і писемному мовленні. Навчимося усно переказувати текст.

  • Дуже часто загадки мають форму запитань. А що вам вже відомо про загадки з уроків читання? (Загадки - це рядки, в яких заховалися слова-відгадки. У загадках предмети чи явища прямо не називаються, про них говориться у прихованій формі).


2. Сприймання та засвоєння нового матеріалу

  1. Робота за підручником (впр. 311). Колективне виконання вправи:

- Прочитайте загадку.

- Спишіть текст, уписуючи «загублені» прикметники, підкресліть їх.

  1. Робота над віршем-загадкою (Акровірш)

Пернатий у небо пірнає,

Танцює в повітрі з вітрами,

А серцем говорить із гаєм,

Хмарки розганяє думками. (слайд 2)

- Здогадайтеся, про яких птахів сьогодні піде мова. Послухайте, будь ласка, загадки.

Пташка невеличка, в неї білі щічки, сірі лапки, чорна шапка

фартушок жовтенький, голосок а, тоненький.

А ця пташка невеличка називається(Синичка) (слайд 3)

  • Які слова допомогли вам впізнати пташку?

  • Прикметники тоненький, жовтенький, що в них спільного?

(Суфікс –еньк, закінчення -ий). Підібрати подібні (чорненький, маленький…).

  • Якого значення словам надають суфікси –еньк?

(Значення пестливості, зменшеності).

Ростом він маленький, сірий, чепурненький

Справжній молодець, хто він ? … ( Горобець). (слайд 4)

- Назвіть прикметники в загадці.

- Прикметники чепурненький, справжній, як ви їх розумієте? В якому значенні вони вжиті? Підібрати синоніми. (Чепурненький - охайний, чистенький, акуратний; справжній - реальний, дійсний, істинний, щирий).


3. Закріплення вивченого матеріалу

а) Вправа на розвиток мовлення

Бесіда. Складання розгорнутої відповіді на запитання.

Метод «Прес»

- Дайте розгорнуту відповідь на запитання: – Для чого природі потрібні птахи?

Я вважаю ………

На мою думку…….

Я впевнений …..

б) Хвилинка - цікавинка

Учитель: Що ви знаєте про синичку? (слайд 5)

Діти: Я знаю…..

Синичка - дуже корисна пташка. Вона, як багато інших птахів, знищує комах-шкідників, цим самим рятує дерева та кущі від хвороб. Пташка поїдає плоди, а насіння, падаючи на землю, розноситься на великі відстані, де з нього виростають нові рослини. Синичка є окрасою зимових парків та полів, нероздільною частиною природи, тому треба оберігати її.

в) Музична пауза (аудіопрезентація «Спів синички») (слайд 6)

(https://www.youtube.com/watch?v=B-hSNHprgyE)

г) Тлумачення лексичного значення слів

ХРОБАЧОК - личинка комахи

ТКНУЛА - вставила, встромила, засунула

ЗДОБИЧ - добуте, захоплене на полюванні (дошка)


4. Робота за підручником (впр. 325). Читання тексту дітьми.

Добра синичка

Синичка роздобула на сніданок хробачка. Несподівано на неї налетів горобець. Він вирішив відняти в синички здобич. Однак синичка була не з лякливих. Під час бійки хробачок упав на землю. Синичка почала шукати свій сніданок. Ось він!

Раптом вона побачила маленького горобчика. Він випав із гнізда. Горобчик був голодний і наляканий. Синичка підскочила до нього й ткнула в роззявлений дзьобик свого хробачка. Малюк замовк.

Синичка щось пропищала і полетіла. (За Павлом Ходченком).


5. Змістовий аналіз тексту.

- Хто є персонажами твору?

- Яка тема оповідання? (Синичка поділилася своїм сніданком із горобенятком).

- Яка його основна думка? (Потрібно допомагати меншим, бути співчутливими, милосердними, добрими по відношенню до інших).

- Який тип цього тексту?

- Коли відбувалися події? (Події відбувалися влітку).

- Якою постає синичка? (Коли в неї нахабно відібрали хробачка, вона не розгубилася, захищала власну здобич, а коли побачила маленького голодного горобчика, то пожаліла його й віддала йому свій сніданок).

- Яким в оповіданні зображений горобець? (Розбишакуватий, забіякуватий, нахабний, хитрий).

6. Робота в групах за картками.

Виберіть із поданих означень ті, які стосуються героїв:

1гр. В гостях у синички. Яка синичка? (Маленька, невеличка, вертлява, співуча, ввічлива, жовтогруда, хитра, жадібна).

2гр. В гостях у горобця. Який горобець? (Сіренький, метушливий, нахабний, хитрий, нечемний, забіяка, добрий, спокійний).

3гр. В гостях у маленького горобенятка. Яке воно? (Налякане, малесеньке, крихітне, голодне, довірливе, безпорадне, веселе, сміливе).

Метод «Мікрофон» (дошка)

- Як ви вважаєте, назва оповідання відображає тему чи мету тексту? (Заголовок «Добра синичка» розкриває мету тексту: пташка сама голодна, але пожаліла наляканого горобчика, віддала йому свій сніданок).


7.Мовний аналіз тексту.

- Діти, знайдіть у тексті прикметники й підберіть до них синоніми:

(Яка?) Не з лякливих – смілива, хоробра

Маленький – крихітний, невеличкий

Голодний – неситий, ненагодований

Роззявлений – розкритий, розтулений

Наляканий – наполоханий, настраханий

Запам’ятайте їх та намагайтеся вживати під час розповіді. (слайд 7)


8.Фізкультхвилинка

Травичка - низенька-низенька, дерева - високі-високі.

Вітер дерева колише-гойдає то вліво, то вправо,

То вперед, то назад, до землі пригинає.

Птахи летять-прилітають, а учні тихенько за парти сідають.


9.Структурний аналіз тексту

- З яких частин складається текст? Скільки частин у цьому тексті?

1) Інтерактивна вправа «Скрайбінг магнітний». Робота в парах.

- Діти, для того щоб полегшити переказ тексту, не втратити послідовності подій, ми з вами за допомогою скрайбінгу «екранізуємо» оповідання «Добра синичка».


10. Усний переказ тексту. Презентація-скрайб

- Про що йдеться в зачині?

1 пара (Розповідач-скрайбер, помічник-«екранізатор»).

- Про що ви дізналися з основної частини? (2 пара)

- Що повідомляється вкінці? (3 пара) (дошка)

- Як ви думаєте, а що синичка пропищала горобчику?

- Чого навчає нас це оповідання ?

Посилання http://irinaclass12.dp.ua/2016/09/10/скрайбінг/

Переказ тексту учнями.


Заключна частина


  1. Рефлексія

  1. Метод «Коло вільних думок»:

  • Чого ми навчилися сьогодні на уроці? Складно було чи легко?

  • Що було цікавим на уроці?

  • Навіщо потрібні ці знання?

2) Оцінювання.

- Оцініть свою роботу на уроці за допомогою сигнальних карток.

Зелена картка - працював активно, старанно, творчо, без помилок.

Жовта картка – працював, старався, іноді припускався незначних помилок.

Червона картка - працював нижче своїх можливостей, був неуважний.


  1. Домашнє завдання

1 група: Спишіть загадку впр. 318, підкресліть прикметники.

2 група: Знайдіть і запишіть 3 загадки про птахів. Підкресліть прикметники.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.

Рекомендуємо