Узагальнюючий урок з теми «Іменник»

Опис документу:
Закріпити та узагальнити знання учнів про іменник, його граматичні категорії; вдосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті серед інших частин мови, розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати комунікаційні компетентності; формувати в учнів навички співробітництва, виховувати уважність, старанність та любов до рідної мови.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема. Узагальнюючий урок з теми «Іменник»

Мета:

Навчальна мета: закріпити та узагальнити знання учнів про іменник, його граматичні категорії; вдосконалювати вміння розпізнавати іменники в тексті серед інших частин мови.

Розвиваюча мета: розвивати логічне мислення, пам'ять, творчу уяву, культуру усного мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати комунікаційні компетентності; формувати в учнів навички співробітництва.

Виховна мета: виховувати уважність, старанність та любов до рідної мови.

Обладнання: кросворд, малюнок сонечка, карта України, картки для роботи в групах, презентація. .

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Форми роботи: індивідуальна, парна, групова.

Хід роботи

І. Організація учнів до уроку

Наш девіз: На уроці підсумковім

Треба дружно працювати,

Щоб змогли на всі питання

Відповіді повні дати.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

- Розв’язавши кросворд, дізнаєтесь, з якої теми підсумковий урок

б

і

л

к

а

т

у

м

а

н

в

і

т

е

р

с

н

і

ж

и

н

к

а

о

с

і

н

ь

з

и

м

а

б

у

р

у

л

ь

к

а

  1. Ой яка ж вона гарненька, пишнохвоста і руденька,

Не звірятко – просто диво, невгамовне, пустотливе.

Вгору-вниз, на гілку з гілки.

Хто це буде, діти? (Білка)

  1. Сиві воли все поле залягли (Туман)

  2. Крил не має скрізь літає, та ще й куряву здіймає (Вітер)

  3. Ніжна зірка сніжно-біла на рукав мені злетіла.

Поки ніс її сюди, стала краплею води. (Сніжинка)

  1. Невидимка ходить в гаї, всі дерева роздягає. (Осінь)

  2. Хто наткав полотна, аж до лісу від вікна?

Сміється, здається: «От така ширина». (Зима)

  1. Що росте догори корінням? (Бурулька)

- Про яку частину мови ви можете сказати, що майже все про неї знаєте?

- А навіщо нам про цю частину мови все треба знати? (Відповіді дітей)

- Так. Іменник взяв собі на плечі

Велике діло – називати речі.

(За Д. Білоусом)

ІІІ. Повідомлення теми уроку

Сьогодні ми іменник закінчуємо вивчати

Сьогодні нам про нього все треба пригадати

Вправа Енергізатор «Сонечко»( створення позитивного настрою)

Перед дітьми на дошці модель сонечка.

- У кожного з вас на парті є маленький промінчик. Ми зараз разом із цих промінчиків будемо складати «Сонечко сподівань» (Діти пишуть на промінчиках свої очікування від уроку)

- Я теж хочу прикріпити свій промінчик. Сподіваюся, що всі будемо на уроці старанними, активними, працьовитими.

ІV. Актуалізація опорних знань

1. Слово вчителя

На сьогоднішньому уроці ми з вами вирушаємо в подорож. А якою країною ми будемо подорожувати, ви дізнаєтесь прочитавши загадку-акровірш

У мене є єдина

Країна – Батьківщина.

Радію їй й бажаю

Аби цвіла, як рай.

Їй я пісень складаю

Навіки прославляю

А ти назви цей край…

(Україна)

- Мандрувати ми будемо містами України, але ці міста будуть незвичайними, навіть трішки казковими.

1. Місто «Історія»

2. Місто «Каліграфія»

3. Місто «Велетнів»

4. Місто «Моя Україна»

5. Місто «Здоров’я»

6. Місто «Ігротеки»

7. Місто «Мислителів»

8.Місто «Веселі перегони»

V. Закріплення здобутих знань

1. Місто «Історія»

 Історична довідка про „Іменник”

- Наші репортери підготували цікаві факти про іменник.

Повідомлення учнів:

 - Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.

- Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

- Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст.. до н. е. Філософ Профагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін –  на „середній рід”.

- Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.

2. Місто «Каліграфія»

Щоб вірно і гарно слова нам писати

З’єднання букв слід пригадати

- Вимовимо слово «іменник»

- Назвіть послідовно звуки

- Скільки складів у цьому слові? Чому?

- Згадаємо з’єднання букв у цьому слові

ім ен ни ик іменник

ім – нижнє

ен – середнє

ни – верхнє

ик – верхнє

- Запишемо все слово не відриваючи руки.

- Чого корисного ви навчилися у цьому місті?

3. Місто «Велетнів»

Побували ми з вами в чудовому місті Каліграфія. А зараз час вирушати до наступного міста. Місто, в якому ми з вами побуваємо називається місто «Велетнів».

Швидко й правильно писати,

Та ще й правила назвати

Всі, що в мові нашій є,

Пам’ятайте завжди ви.

3.1 Гра « Моя Україна».

Попрацюйте в парах. У вас на партах карта України. Випишіть 5 іменників назв міст і 5 іменників назв річок.

(Перевірка)

  • Як пишуться ці іменники? Чому?

  • Як називається наша держава?

3.2.Характеристика слова Україна.

Україна[ у к р а й і н а ]- 7 б., 8.зв, 4 склади.

- До якої частини мови належить слово?

- Чому записано з великої букви?

- Це істота чи неістота?

- Якого роду, числа?

- Поділити на склади, поставити наголос.

- Виконати звуко - буквенний аналіз слова Україна.

4. Місто « Моя Україна»

4.1.Каліграфічна хвилинка, самостійна робота по варіантах

Моя країна - Україна

Ми дуже любимо наш край

І любим Україну.

Її лани і зелен гай,

В саду  рясну калину.

Там соловейко навесні

Співає між гілками.

Та й ми співаємо пісні,

Змагається він з нами.

- Прочитайте вірш, дайте відповідь на питання:

1. Яка картина постає у вашій уяві?

2. Які почуття викликає?

- Випишіть іменники. Визначте рід та число.

І варіант – перших чотири рядки

ІІ варіант – других чотири рядки.

Край – ч.р., З.в.,одн.

Україну – ж.р., З.в.,одн.

Гай – ч.р., З.в.,одн.

В саду – ч.р., М.в.,одн.

Калину – ж.р., З.в.,одн.

Соловейко – ч.р., Н.в.,одн.

Гілками –  О.в., мн.

Пісні – З.в., мн.

Перевірка виконання.

5. Місто «Здоров’я»

Мандрівка до міста «Здоров’я»

Школярі всі дружно встали,

Фізхвилинку розпочали

Руки гарно розім’яли,

Як Клички побоксували,

Як Шевченко у футболі

Забиваємо ми голи.

Всі як Бубка пострибали

І за парти посідали.

- Чому це місто так називається?

- Що треба робити щоб бути здоровим?

6. Місто «Ігротеки»

Наша подорож триває. Ми відправляємося з вами до міста «Ігротека».

- Як ви вже, напевно, здогадалися ми зараз з вами знову пограємо

Гра це чудовий світ

Для учня щоднини,

Є в ній творчості політ

Для кожної дитини.

6.1. Гра

Ваше завдання: визначити, про який відмінок йде мова.

  • Який відмінок називає себе гордим і чому? ( Н.в., бо не бажає допомоги від прийменників)

  • Який відмінок виражає найбільше значень? (Р.в.)

  • Чому Д.в. називають найцікавішим? ( Бо хоче знати кому дає? І чому дає?)

  • Який відмінок має при собі 28 прийменників? (З.в.)

  • Чому М.в. називають найстарішим? ( Бо він не може вживатися без прийменників і завжди вживається з ними)

6.2. Гра – мовчанка « Впізнай відмінок»

- У вас у кожного є на парті сигнальні картки. Ваше завдання: визначити відмінок іменника «мова». Ви показуєте відповідний відмінок, у якому вже вжито це слово.

Готові?

* Ой, яка чудова українська мова! (Н.в.)

* Як парость виноградної лози, плекайте мову! ( З.в.)

* Буду я навчатись мови золотої! ( Р.в.)

* Я вдячний мові за багатство, мелодійність. (Д.в.)

* Пишаймося мовою наших казок, пісень! ( О.в.)

* Борімося за красу мови, її багатство! (Р.в.)

* У кожній мові, в кожнім слові краси майбутнього шукай. ( М.в.)

6.3. Словниковий диктант «Проціди крізь сито»

Записати слова в 3 колонки

Чоловічий рід Жіночій рід Середній рід

Батько Вівця Сонце

Аґрус Сукня Поле

Жайворонок Істота Ім’я

Абрикос Машина Хутро

Юннат Учениця Училище

- Підкресліть першу букву кожного слова. Складіть речення з них (Бажаю всім успіху)

7. Місто «Мислителів»

Мандрівка до міста «Мислителів»

А чому воно так називається? Зараз дізнаєтесь.

- Вам потрібно подумати та провести розслідування - записати подані словосполучення у дві колонки. В одну з прямим значенням, в другу – з переносним значенням.

Ніс човна, кирпатий ніс, вушко голки, вушко зайчика, очі квітів, сині очі, голос вчителя, голос води, хуртовина айстр, зимова хуртовина.

8. Місто «Веселі перегони»

 (Тестові завдання)

- Молодці, ви активно брали участь у подорожі, а зараз настав час показати всі свої знання з теми .

-Увага! Розпочинаються «Веселі перегони»!

1.     Скільки іменників у наведеному реченні?

Весна днем красна, а на хліб пісна.

 а) один;

 б) два;

 в) три .

2. Вкажіть іменник середнього роду.

а) життя;

б) доброта;

в) чуйність.

3 Як змінюються іменники? 

А)за родами, числами і відмінками;

Б) за числами і відмінками;

В) за родами і відмінками;

4. Початкова форма іменника є формою:                               

а) орудного відмінка;

в) називного відмінка.

б) родового відмінка;

5. У якому рядку всі іменники подано у формі множини? 

а) Степи, гори, узлісся, підйом; 

б) буряки, мрії, серпи, вишні; 

в) козак, борщі, м’ячі, книги. 

V. Підсумок уроку

— Які завдання виявилися найскладнішими? Чому? 

— Яке — найцікавішим? 

— Як слід працювати, щоб уникнути помилок? 

- Вам вдячна, діти, за увагу,

За вашу щирість, доброту.

Я зичу всім умінь,наснаги,

Знання хапати на льоту.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»