і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
Взяти участь
Поспішайте взяти участь у вебінарі Арт-терапія в педагогічній практиці. Емоційний розвиток особистості засобами арт-терапії
До початку вебінару залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

Узагальнення й систематизація вивченого з теми "Фразеологія"

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська мова 6 клас

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з розділу «Фразеологія»

Мета: повторити, закріпити, поглибити, удосконалити знання учнів із розділу «Фразеологія»; узагальнити засвоєний мовний матеріал; формувати уміння й навички усного мовлення, вміння швидко орієнтуватися у запропонованій ситуації; виховувати наполегливість у здобутті знань, інтерес до вивчення рідної мови; розвивати в учнів пам’ять, аналітичне та образне мислення, творчі здібності; виховувати естетичні смаки, любов до рідної мови

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації вивченого

Форма проведення: урок – гра

Обладнання: підручник, дидактичний ілюстративний матеріал, вислови про мову і слово,ТЗН

Кожен вираз рідної мови має своє обличчя.

Як у квітки, у них свій неповторний аромат і відтінок барви,

а цих відтінків кожна барва має тисячі.

В. Сухомлинський

Хід уроку

І. Організація класу

  1. Прийом «Незвичайний початок»

Сядьте зручно! Усміхніться. Заплющіть очі й тихо промовте: «Я вчуся. Я хочу вчитися. Я працюю. Я готовий до праці». Налаштуємося на роботу. Покладіть долоню на серце. Відчуваєте, як воно б’ється – теж працює. Таке маленьке, а так багато працює. От і ми попрацюємо на уроці. Ви все вмієте, ви все знаєте, ви розумні, творчі… Розплющіть очі.

АРФА (притча)

Одного разу чоловік прийшов до вчителя й запитав:

– Що потрібно, для того, щоб пізнати істину й досягти досконалості?

– Іди в село, і там, на перехресті двох доріг, ти знайдеш, що шукаєш, – сказав він.

Сповнений надій і передчуттів, чоловік побіг до села й виявив на перехресті доріг звичайнісінькі крамнички. В одній торгували шматочками металу, в іншій – якимись деревинками, в третій – тонким дротом. До істини це не мало ніякого відношення, і розчарований шукач повернувся до вчителя і сказав, що нічого не знайшов.

– Колись ти це зрозумієш.

Минали роки. Й одного разу чоловік почув звуки прекрасної арфи. Музика була пречудовою й виконувалась із великим майстерністю й натхненням. Коли чоловік побачив інструмент, він зрозумів, що арфа була зроблена точно з таких же металевих і дерев’яних деталей, які він бачив у крамничках. Нарешті він зрозумів, про що йому розповів учитель:

– Ми маємо все, що нам потрібно, наше завдання – зібрати це все докупи й використовувати за призначенням.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку, епіграф

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Девіз уроку – слова О. Авраменка: «Шануйте себе, дбаючи про чистоту своєї мови».

- Діти, що ви очікуєте від вивчення цієї теми?

- Навіщо нам потрібні знання з фразеології?

- Як ви думаєте, що допоможе нам у роботі?

ІV. Відтворення й коригування опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Вправа «Незакінчене речення»

  1. Фразеологія – це…

  2. Фразеологізм – це..

  3. Фразеологізми вживаються у … та … стилях мовлення.

  4. Фразеологізми в реченні виступають …

  5. Лексичне значення фразеологізмів можна дізнатися з …

  6. Джерела української фразеології…

V. Узагальнення і систематизація понять

Подорож до країни «Фразеологія»

Як у першій чверті Петро Мимовух цілі дні ловив старанно мух. В другій чверті мух не стало. Не зівав, цілу чверть ловив наш Петя гав. В третій майже й на уроки не ходив, бо на вулиці він витрішки ловив. А вчетвертій він потилицю вже чуха, жде він іспитів, неначе віл обуха. (Д.Білоус)

У нас попереду захоплююча мандрівка чарівною країною «Фразеологією». Але для того, щоб ми змогли побачити всю красу цієї країни та отримати звання «Почесний громадянин країни Фразеологія» нам потрібно пройти неабиякі випробування. Я впевнена, що ми з вами гідно їх подолаємо. Сьогодні наш шлях лежить через чарівне місто. Але щоб потрапити до нього, нам треба відчинити ворота.

Завдання 1 «Розминка»

1. Пекти раків, (червоніти)

2. Ні пари з уст (мовчати)

3. Звестися до нитки (зубожіти)

4. Байдики бити (ледарювати)

5. Баламутити голову (морочити)

6. Лити сльози (плакати)

7. Молоко під вусами не обсохло (молодий)

8. Брати верх (гору) (перемагати)

9. Накивати п'ятами (у теперішн. часі)( втікати)

10.П'яте колесо до воза (зайвий)

11.Давати гарбуза (відмовляти)

Завдання 2 «Фразеологізми – члени речення»

Завдання: записати речення, визначити члени речення, яким членом речення виступає фразеологізм

  1. Ви послухайте його і на вус намотайте. (присудок)

  2. Він заговорив дрібно й сердито, наговорив сім мішків гречаної вовни. (додаток)

  3. Пішов козак світ за очі.(обставина)

  4. Язикатій Хвесьці не можна казати нічого зайвого (додаток)

  5. Дівчата як кров з молоком намагалися переспівати парубків (означення)

Завдання 3 «Фразеологізми в зоопарку»

  1. Пригадайте назви тварин або птахів, які трапляються у фразеологізмах.

(Відповіді: працює як віл, ведмежа послуга, крутиться як білка, надувся як сич, крокодилячі сльози, курей восени рахують, курці ніде сісти, як кіт наплакав, живуть як собака з кішкою, треті півні, ходити півнем, ось де собака заритий, лебедина пісня, гидке каченя, вовк в овечій шкурі, нагадати козі смерть, як корова язиком злизала, підколодна змія, мокра курка, козел відпущення, гора народила мишу, робити з мухи слона, де раки зимують, плюватися як верблюд, повертатися як слон, злий мов собака, далеко куцому до зайця).

Кафе «Смачна каша»

Складіть речення з поданими фразеологізмами (усно)

Березова каша — різка з берези, якою карають.

Каша в голові — безладдя думок.

Заварити кашу — почати неприємну справу.

Каші просить — діряве взуття.

Каші не звариш — не домовишся.

Мало каші з'їв — не доріс.

Кашу маслом не зіпсуєш — хорошим не нашкодиш.

Завдання 4 «Загадки»

На кожну відповідь вчитель показує ілюстрацію

  1. На нього кидають слова і гроші, коли їх не цінують; його радять шукати у полі, коли хтось безслідно зник; він є в голові легковажної, несерйозної людини.(вітер)

  2. Через них пролітають, як через отвір; вони не квіти, а в'януть; їх розвішують, як білизну, особливо дуже довірливі.(вуха)

  3. Ним можна клювати, як дзьобом; його задирають, коли зазнаються; його можна всунути будь-куди. (ніс)

  4. Він може довести до Києва і далі; його можна нагострити, як ніж; схожий він на лопату, особливо у балакучих.(язик)

  5. Він коневі не товариш і дружній череді не страшний; скільки його не годуй, він усе у ліс дивиться; інколи він буває в овечій шкурі; як його боятися, то в ліс краще не ходити.(вовк)

  6. Ними можна косити і відкривати комусь щось; їм можна не вірити і навіть колоти їх; коли у них дивитися, то можна втрачати себе; коли їх вирячити, то можна щось у когось побачити.(очі)

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (під звуки чарівної музики)

Закрийте очі й уявіть , що ви потрапили до незвичайної казкової країни, де біля кожної хати квітнуть чорнобривці та мальви, а ввечері чується чарівний спів соловейка, там відчувається аромат квітучого вишневого саду, над вуликами гудуть бджоли, і десь здалеку тихо доноситься мелодійна пісня. Саме в цій країні вас чекає багато таємниць і пригод.

Завдання 5 «Дослідник» (підручник с.42)

Джерела української фразеології

Джерела

Приклади

1.

Книга за сімома печатями; Ноїв ковчег;

2.

Ахіллесова п‘ята; сізіфова праця

3.

Скоро казка мовиться, та не скоро діло робиться

4.

Як Пилип з конопель;

Добрий початок – половина справи;

Кліпати очима;

5.

Сім разів одміряй, один раз одріж;грати першу скрипку

6.

І чужого научайтесь, й свого не цурайтесь …“ Т.Г.Шевченко

Завдання 6 «Диво в решеті»

Записані фразеологізми потрібно пересіяти так, щоб залишились лише ті, які мають значення «багато».

Поставити на ноги; видимо-невидимо; підкрутити гайки; крутити носом; хоч греблю гати; роботи по шию; каламутити воду; кури не клюють; давати волю язику; дивитись крізь пальці; роботи по самі вуха; як цвіту по всьому світу; ні сіло ні впало; не з руки; одним духом; до сьомого поту; сила-силенна; на край світу; хоч лопатою загрібай; як з-під землі; рукою сягнути; і світу не видно; як грибів після дощу; з доброго дива; не за нашої пам'яті; як зірок на небі; як піску морського; давати волю рукам; дихнути не дати; зубами держати; одним миром мазані; не дати вгору глянути; вуха в'януть.

Відповіді: видимо-невидимо, хоч греблю гати, роботи по шию, кури не клюють, роботи по самі вуха, як цвіту по всьому світу, до сьомого поту, сила-силенна, хоч лопатою загрібай, і світу не видно, як грибів після дощу, як зірок на небі, як піску морського, дихнути не дати, не дати вгору глянути.

Завдання 7 «Плутанина»

І варіант. Доберіть синоніми до фразеологізмів

Фразеологізм

Синонім

1 під самим носом

А затаїти зло

2 тримати язик за зубами

Б рукою подати

3 теревені правити

В п’ятами накивати

4 мати зуб

Г точити ляси

Д ні пари з вуст

ІІ варіант. Доберіть антоніми до фразеологізмів

Фразеологізм

Антонім

1 хоч греблю гати

А викинути з голови

2 за тридевять земель

Б вітер у кишенях свистить

3 зарубати на носі

В як кіт наплакав

4 набитий гаманець

Г рукою подати

Д побити глек

VІ. Засвоєння провідних ідей та теорій на основі широкої систематизації

Гра «Вірю – не вірю»

  1. Плутатись під ногами – допомагати (ні)

  2. Робити з мухи слона – перебільшувати (так)

  3. Сім п’ятниць на тиждень – дуже швидко і легко змінювати свої рішення (так)

  4. Як кіт наплакав – дуже сумно (ні)

  5. Братися за розум – порозумнішати, виправитись (так)

  6. Муха вкусила – бути в поганому настрої, гніватись, нервуватись (так)

  7. Задирати ніс – зазнаватися, ставати зарозумілим (так)

  8. Як вітром здуло – прибрати (ні)

  9. Замилювати очі – обдурювати, ошуковувати когось (так)

  10. Засукати рукава – завзято, енергійно взятись за якусь роботу(так)

  11. Гриби після дощу – дуже швидко, рясно (так)

  12. Сніг на голову – холодно (ні)

VІІ. Підсумки уроку. Оцінювання

Ну от і все. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння застосовуєте на практиці.

· Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку?

· На уроці ми дізналися про...

· Особливо цікавим для мене було...

· Мені сподобалось виконувати...

Тепер ми з гордістю можемо називати себе почесними громадянами країни «Фразеологія» (учні отримують символічні ключі)

VІІІ.Домашнє завдання Повторити вивчений матеріал §§7-15, підготуватися до контрольної роботи за темою «Лексикологія. Фразеологія»

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Урок-гра
  • Додано
    12.08.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    5 Клас, 6 Клас, 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас
  • Переглядів
    243
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    4
  • Номер матеріала
    WN426459
  • Вподобань
    1
Курс:«Професійний розвиток педагогічних працівників. Як навчати дорослих ефективно? »
Просіна Ольга Володимирівна
36 години
1400 грн
590 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти

«Методичний
тиждень 2.0»
Головний приз 500грн
Взяти участь