Узагальнення й систематизація вивченого з лексикології.

Опис документу:
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з лексикології. Українська мова, 6 клас Мета: узагальнити й систематизувати знання шестикласників з лексикології; удосконалити вміння й навички працювати над визначенням лексичного значення слів, збагаченням словникового запасу ...

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 101

Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з лексикології. Українська мова, 6 клас

Мета: узагальнити й систематизувати знання шестикласників з лексикології; удосконалити вміння й навички працювати над визначенням лексичного значення слів, збагаченням словникового запасу; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, кмітливість, творчі вміння використання відповідної лексики у власних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати бережливе ставлення до природи.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

Хід уроку

 

I. Організаційний момент

 

II. Мотивація навчальної діяльності

 

III. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним

У природі повинна черпати людина правила для своєї поведінки, якщо бажає бути цілком щасливою.

П'єр Буаст

 IV. Актуалізація опорних знань

Колективна робота з текстами

Прочитати тексти. Визначити, якого вони стилю. Обґрунтувати свою думку. Про що розповідається в текстах? До кожного уривка дібрати заголовок.

Текст 1

Коли ми склали іспити і п’ятий рік навчання нарешті скінчився, на збори, присвячені цій знаменній події, прийшла і вчителька ботаніки та зоології Ірина Семенівна.

Після того як усі вчителі виказали свої радісні сподівання з приводу нашого успішного навчання і ще кращої поведінки в майбутньому і підбили не для всіх радісні підсумки за цей рік, слово взяла ботанічка:

— Любі дітки! — вона завжди казала "дітки" чи "діточки". — Ви вже учні шостого класу, з чим я вас вітаю і повністю приєднуюсь до тих добрих побажань, які ви щойно почули від присутніх тут педагогів. Хочу вам ще раз нагадати — вчитися в шостому класі де в чому легше, а де в чому й трудніше, ніж у п’ятому. Ми з вами, зокрема, будемо вивчати ботаніку, а згодом і зоологію, перейдемо до глибшого розуміння світу, що оточує вас.

(Я. Стельмах)

Текст 2

Прикметник дасть іменнику — предмету
якусь його ознаку чи прикмету.

Числівник може визначить тобі
число речей, порядок при лічбі.

А поспитай звичайного займенника,
за кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник
замінювать числівник і прикметник.)

Прислівник звик, незмінюваний в мові,
ознаки різні виражать при слові.

(Д. Білоус)

Виписати професійні слова, згрупувавши їх. У якому стилі мови вони найчастіше вживаються?

Доповнити ряд виписаних слів іншими професіоналізмами.

 

V. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

Вироблення навичок складання монологічного висловлювання (робота в парах)

Скласти невеличку розповідь на одну з тем: «Професія мого тата», «Професія моєї мами», «Моя майбутня професія», «Професія, яку найбільше цінують люди».

Під час складання висловлювання використовуйте професіоналізми.

Дослідження-розпізнавання

Прочитати групи слів. Знайти «четверте зайве». Подумати та об’єднати кожну групу одним словом.

1) Книжка, зошит, олівець, вулиця;

2) радісний, усміхнений, веселий, синій;

3) жінка, хлопець, чоловік, синиця;

4) низький, зелений, жовтий, червоний;

5) хата, стіл, будинок, дім;

6) газета, журнал, книга,веселка;

7) працьовитий, роботящий, сільський, старанний;

8) жито, овес, пшениця, огірок;

9) перший, десятий, важкий, третій.

З’ясувати лексичне значення виділених слів, порівняти їх між собою.

Скласти із двома-трьома групами слів речення. Визначити синтаксичну роль цих слів.

 

Ігровий момент

Відгадати загадку.

Лінивому не розгадать ніколи,
кмітливому на відповідь — хвилина.
А буде наша загадка така:
три букви, означають те, що й поле.
Додай знак м'якшення — і вже тварина
з родини оленів, струнка й прудка.

Що це таке? (Лан і лань)

Робота з тлумачним словником

Що ви можете сказати про значення слів лан і лань?

 

Навчальне аудіювання

Прослухати текст. Дібрати заголовок. Назвати слова, ужиті в переносному значенні. З якою метою автор їх використав?

На високому стеблі велика квітка з золотими пелюстками. Вона схожа на сонце. Тому й називають квітку соняшником. Спить уночі соняшник, схиливши золоті пелюстки. Та як тільки сходить ранкова зірниця, пелюстки тремтять. То соняшник жде сходу сонця. Ось уже сонце викотилось з-за обрію. Соняшник повертає до нього свою золоту голівку, дивиться на червоне вогняне коло. Усміхається соняшник до сонця, радіє (З газети).

До виділених прикметників дібрати антоніми.

Зробити синтаксичний розбір останнього речення.

 

Творче завдання

Прочитати. Замінити застарілі слова синонімами з довідки.

Перст, десниця, ланіти, чадо, вої, злато, глас, зріти, піїт, вельми.

Довідка: табуретка, щоки, битва, губи, чорнильниця, бачити, лоб, дуже. Палець, права рука, щоки, дитя, воїни, золото, голос, бачити, поет, дуже.

Скласти 3—4 речення із застарілими словами і з дібраними словами-синонімами. Які речення сприймаються краще? Аргументувати свою думку.

 

Дослідження-зіставлення

Порівняти пари слів. Яка між ними різниця? Які з них частіше вживаються у нашому мовленні? Відповідь обґрунтувати.

Оптимальний — найкращий, гонорар — винагорода, фонтан — водограй, лауреат — переможець.

Продовжити ряд подібних слів власними 3—4 прикладами.

 

Вибіркове письмо

Прочитати текст. Визначити тему й основну думку. До якого стилю він належить? Які ознаки має цей стиль?

Недалеко от Богуслава, коло Росі, в довгому покрученому яру розкинулось село Семигори. Яр в'ється гадюкою між крутими горами, між зеленими терасами; од яру на всі боки розбіглись, неначе гілки дерева, глибокі рукави й поховались десь далеко в густих лісах. На дні довгого яру блищать рядками ставочки в очеретах, в осоці, зеленіють левади. Греблі обсаджені столітніми вербами. В глибокому яру ніби в'ється оксамитовий зелений пояс, на котрому блищать ніби вправлені в зелену оправу прикраси з срібла. Два рядки білих хат попід горами біліють, неначе два рядки перлів на зеленому поясі. Коло хат зеленіють густі старі садки. (І. Нечуй-Левицький).

Пригадати, які слова є власне українськими? З якими словами їх можна порівнювати? Навести приклади з тексту.

Виписати з тексту власне українські слова.

 

VI. Підсумки уроку

 

VII. Домашнє завдання

Скласти розповідь у науковому стилі про лексикологію як розділ науки про мову та її значення для розвитку мовлення кожної людини.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Протидія шкільному насильству»
Черниш Олена Степанівна
72 години
790 грн
529 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.