Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
PRO-акаунт на «Всеосвіті» як інструмент саморозвитку та професійної самореалізації
»
Взяти участь Всі події

Узагальнення й систематизація вивченого курсу «Зарубіжна література 11 клас». Художня література ХХІ ст.

Зарубіжна література

Для кого: 11 Клас

12.05.2020

1484

63

0

Опис документу:
Матеріал спрямовано на допомогу вчителю зарубіжної літератури,який викладає в 11 класі. Систематизований матеріал за розділами підручників "Зарубіжна література"(покликання на джерела вміщено в конспекті).
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА. Узагальнення й систематизація вивченого курсу

«Зарубіжна література 11 клас». Художня література ХХІ ст.

Завдання:

  • підбити підсумки вивчення зарубіжної літератури в 11 класі;

  • узагальнити та систематизувати здобуті знання про найвидатніші здобутки світової літератури ХХ – початку ХХІ століття;

  • оцінити судження учнів щодо прочитаних літературних творів, образів, тем, сюжетів.

ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК

Художній переклад — переклад творів художньої літератури з однієї мови на іншу. Це засіб спілкування між різними народами та потужне джерело розвитку суспільства і збагачення національної мови, літератури, культури.

Світова література — сукупність різних національних літератур, які мають спільні закони розвитку, етапи, тенденції від давнини до сучасності.

Національна література — література окремої нації , народу, якій притаманна національна своєрідність.

Діалог культур — сукупність різноманітних зв’язків між різними

культурами, завдяки яким цінності однієї культури стають надбанням іншої.

Розгляньте хмару слів, підготуйте усне повідомлення про діалог культур.

На основі інформаційного плаката охарактеризуйте роль вітчизняної перекладацької школи в популяризації світової літератури й формуванні українського читача.

Найвідоміші представники німецького Просвітництва

Йоганн Крістофер Готшед, Готхольд Ефраїм Лессінг, Крістоф Мартін Віланд, Йоганн Готфрід Гердер, Фрідріх Шиллер, Йоганн Вольфганг Гете.

Паспорт твору Й.В.Гете «Фауст»

Назва: "Фауст"

Автор: Йоганн Гете

Жанр: трагедія

Тема: пошуки сенсу буття і свого призначення на Землі головним героєм - доктором, вільнодумцем та чорнокнижником Фаустом.

Ідея: без зла, пустоти та сумнівів поруч із добром,творчістю та вірою не було б руху вперед, зникла б цінність пізнання; утвердження величності людини.

Композиція: "Присвята", "Театральний вступ", "Пролог на небі", 1 частина, 2 частина, епілог.

Основа сюжету: легенда про Іоана Фауста - середньовічного мага та чорнокнижника.

Історія створення:

  • 1768-1875 рр. - виникнення задуму, створення рукописного варіанту "Прафауста";

  • 1788-1790 рр. - деякі сцени дописуються, у 1709 р. надруковано під назвою "Фауст. Фрагмент";

  • 1797-1808 рр. - закінчено І частину (1806 р.), написання фрагменту "Гелена";

  • 1825-1831 рр. - робота над ІІ частиною, її завершення у 1831 р.

Проблематика:

  • добро і зло;

  • життя та смерть;

  • призначення людини у світі;

  • сутність буття;

  • людина та Всесвіт:

  • людина і природа;

  • пізнання світу;

  • мистецтво , його роль у суспільстві;

  • кохання.

Образи в трагедії "Фауст":

  • образ Бога;

  • образ Мефістофеля;

  • образ Фауста;

  • образ Маргарити.

Модернізм — це спільна назва літературних напрямів і течій,що виникли в європейській літературі на межі ХІХ–ХХ століть, яким притаманні спроби відобразити нові явища суспільства новими художніми засобами.

Гротеск — тип художньої образотворчості, заснований на фантастиці, сміху, химерному поєднанні та контрасті фантастичного і реалістичного, прекрасного і потворного, трагічного і комічного. Гротескний світ — світ аномальний, неприродний, ґрунтується на припущенні; саме таким його уявляє автор.

Паспорт твору Ф.Кафки «Перевтілення»

Автор: Ф. Кафка

Жанр: новела

Стиль: модернізм (експресіонізм)

Тема: перетворення "маленької людини" Грегора Замзи на комаху.

Ідея: безсилля людини перед абсурдністю; заклик людей до розуміння одне одного та взаємоповаги.

Головні герої: Грегор Замза; родина Грегора - батько, мати, сестра.

Композиція: 3 розділи

Сюжет:

  • зав'язка твору (1 розділ) - перевтілення Грегора;

  • кульмінація твору (2 розділ) - батько виганяє Грегора, "бомбардування яблуками";

  • розв'язка твору (3 розділ) - смерть Грегора.

Проблематика:

  • родинні відносини;

  • самовідданість.

На основі інформаційного плаката охарактеризуйте Грегора Замзу.

М.О.Булгаков «Майстер і Маргарита»

Жанр: «роман у романі» — прийом, який дає змогу Булгакову вставити в роман про сучасне письменнику життя і про долю Майстра (написаний в дусі фантастичного реалізму) роман з античного життя (роман-міф), який нібито пише герой — Майстер. На перший погляд це два абсолютно не пов’язаних одне з одним оповідання ні за змістом, ні навіть за виконанням. Виникає враження, що їх справді писали різні люди: яскраві фарби, фантастичні образи, химерний стиль у сучасних картинах і дуже точний, строгий, навіть дещо урочистий тон у романі про Понтія Пілата, який витримується в усіх біблійних главах.

ТРИ СВІТИ В РОМАНІ

Єршалаїмський (біблійний)

Московський (земний)

Фантастичний (космічний)

Ієшуа Га-Ноцрі, Понтій Пілат, Левій Матвій, Іуда та інші

Берліоз, Римський, Варенуха, Ласточкін та інші

Воланд і його почет (Азазелло, Коров'єв-Фагот, кіт Бегемот, Абадонна, Гелла)

Герої утворюють типологічні паралелі (наприклад, Майстер виявляється багато в чому близьким Ієшуа Га-Ноцрі, він так само прагне до істини. Воланд — Понтій Пілат — професор Стравінський представляють у трьох світах образи влади

Розгляньте та проаналізуйте інфографіку, створену на основі ілюстрацій українського художника-графіка Віктора Єфименка (1933—1994).

Авангардизм (франц. avant-garde — передовий) — напрям у літературі XX століття, пов'язаний із руйнуванням традиційних форм і канонів. До авангардистських стильових течій відносять футуризм, експресіонізм, конструктивізм, дадаїзм, сюрреалізм, імажинізм, абстракціонізм, кубізм

Пригадайте течії авангардизму,прокоментуйте інформаційний плакат

Паспорт поезії Г.Аполлінера

«Міст Мірабо»

Назва: "Міст Мірабо"

Автор: Гійом Аполлінер

Рік написання: 1912

Збірка: "Алкоголі. Вірші 1898 - 1913"

Жанр: ліричний вірш

Стиль: кубофутуризм

Тема: кохання, що минає і швидко спливає

Мотив: утвердження вічного життя цінності людського "Я"

Проблематика:

  • кохання;

  • життя та смерть;

  • тлінність і вічність;

  • існування особистості

Провідні образи: ріка Сена, міст, кохання, вода, час

Художні засоби: 

  • антитези ("вода бігуча - життя хода тягуча");

  • паралелізм ("любов сплива як та вода бігуча");

  • рефрен

Міст Мірабо: символ кохання, символ вічного, нетлінного, непідвладного часу

Особливості: відсутність розділових знаків.

Каліграми Г.Аполлінера

Срібна доба російської поезії

Літературні течії срібної доби російської поезії

Розгляньте інформаційний плакат,пригадайте митців срібної доби російської поезії, поясніть взаємозв’язок течій.

Утопія ( від грец. слів οὐ і τόπος, тобто «місце, якого немає», за іншою версією благословенне місце) означає щось нездійсненне, відображення ідеального суспільства, де все й завжди майже досконале.

Антиутопія — це жанр художньої літератури, що критично висвітлює уявне майбутнє, зокрема його небезпечні наслідки, пов’язані з різноманітними експериментами над людством з метою його «покращення».

На основі хмари слів пригадайте основні відомості про жанр антиутопії

Паспорт твору Дж.Оруелла «Скотоферма»

Назва: «Скотоферма» («Колгосп тварин»)

Автор: Дж.Оруелл

Рік написання:1944 р.

Жанр: сатиричний роман-притча, антиутопія.

Тема: показ духовної деградації людей за умов тоталітарної системи.

Проблема: як відбувається перетворення мислячої людини на істоту, яка здатна тільки виконувати вимоги режиму.

Ідея: протест проти насильства, захист прав людини.

Правила (заповіді), які тварини встановили на фермі

1. Усяка двонога істота — ворог.

2. Усяка чотиринога істота чи птах — друг.

3. Тварина ніколи не носить одяг.

4. Тварина ніколи не спить у ліжку (пізніше додали: з простирадлами).

5. Тварина не п’‎є спиртного (пізніше додали: надміру).

6. Жодна тварина не вбиває іншої тварини (пізніше додали: без причини).

7. Усі тварини рівні (пізніше додали: та деякі рівніші за інших).


Пригадайте мультфільм, знятий за мотивами твору Дж.Оруелла «Скотоферма», назвіть героїв, дайте їм характеристику.

Епічна драма (або «відкрита») — драматичний твір, в основу якого покладено синтетичне художнє мислення, внаслідок чого до драматичного роду активно проникають епічні елементи. Це характерно як для драматургії минулого (театр Кабукі і Но в Японії, музична драма в Китаї, «Обітниця Яугандхараяти» в Індії, «Перси» Есхіла у Греції), так і для сучасної драматичної творчості (Б. Брехт, М. Куліш, Е. Йонеско, Ю. Яновський, Є. Шварц). Притаманними такій драмі елементами є умовність, інтелектуалізація змісту, активне втручання автора в дію.

Паспорт твору «Матінка Кураж та її діти»

Напрям: модернізм.

Течія: «епічний театр».

Ознаки «епічного театру» у п’єсі:

  • стисле викладення змісту на початку кожної картини;

  • пісні-зонґи, які коментують дію;

  • широке використання розповіді;

  • монтаж — поєднання частин, епізодів без їхнього логічного зв’язку, що викликає у глядача потік асоціацій;

  • використання параболи;

  • «ефект відчуження».

Рід: драма.

Жанр: історико-алегорична драма.

Тема: зображення війни як антигуманного явища, несумісність материнства і війни.

Ідея: необхідність моральної відповідальності людини перед собою і суспільством.

Головні герої твору:

Матінка Кураж

Катрін (Kattrin) — її німа дочка

Ейліф (Eilif) – її старший син

Швейцеркас (Schweizerkas) – її молодший син

Композиція: п’єса складається з 12-ти епізодів

Проблематика:

  • відповідальності кожної людини за участь у війні, за долю всього людства.

  • війна і материнство

  • людські чесноти

  • самопожертва

Розгляньте підсумковий плакат до теми. Які особливості творчості Брехта та його п’єси «Матінка Кураж та її діти» ви можете назвати?

Повість-притча — різновид жанру повісті, у центрі якого постає історія із життя героя (героїв), що набуває алегоричного змісту. Для повісті-притчі характерні незначна кількість персонажів, символічність образів і ситуацій, повчальний характер, філософська або моральна насиченість. Повість-притча передбачає двоплановість зображення: за реальними особами, явищами, предметами приховано проблеми людського буття.

Ефект айсберга — улюблений прийом Гемінґвея. За скупими, простими словами й конструкціями приховано глибокий зміст. Автор використовує натяки та підтекст, розраховуючи на домислювання читачем, на глибинне розуміння ним твору. Е. Гемінґвей стверджував: «Гарна проза подібна до айсберга, 7/8 якого приховано під водою. Багато з того, що знаєш, можна проігнорувати, і це лише зміцнює твій айсберг... Усі оповідки, які я знав із рибальського селища, я випустив. Але обізнаність у цьому і створює підводну частину айсберга».

Паспорт твору

Рік написання – 1952 (У 1953 році за свою повість Е. М. Гемінґвей отримав Пулітцерівську премію, в 1954 році — Нобелівську премію з літератури).

Жанр – повість-притча.

Головні герої «Старий і море» – Сантьяго – старий рибалка, Манолін – сусідський хлопчисько.

Тема – розповідь про старого рибалку, який здійснив свою мрію – спіймав найбільшу рибу, але так і не зміг її утримати.

Ідея – «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки… Людину можна знищити, але її неможливо перемогти»

(Е. Гемінґвей).

Сюжет і композиція

Експозиція — знайомство з головними героями повісті Сантьяго і Маноліном.

Зав’язка — старий збирається вийти в море, щоб зловити велику рибу.

Розвиток дії — пригоди старого у відкритому морі, змагання з рибою.

Кульмінація (їх дві) —перемога рибалки над рибою; боротьба з акулами, під час якої він ледве не загинув, але врятувався, хоча й втратив рибу.

Розв’язка — повернення Сантьяго в селище.

Розгляньте підсумковий плакат. Пригадайте, що символізує книжка, занурена у воду? Як стосуються Гемінґвея наведені слова?

Що плакат розповідає про символіку образів прочитаного твору?

Як із життям Гемінґвея та його творами пов’язані географічні назви, про які нагадує плакат?

Основні жанри драматургії 50-60 років XX ст.

Паспорт п`єси Ф.Дюрренматта «Гостина старої дами»

Література постмодернізму. Милорад Павич «Скляний равлик»

Постмодернізм (лат. past — префікс, що означає наступність; фр. Moderne — сучасний, найновіший) — загальна назва окреслених у другій половині XX ст. тенденцій у мистецтві, головними рисами яких є показ зруйнованої свідомості, деформованої дійсності, задушливої атмосфери епохи.

Прокоментуйте інформаційний плакат «Постмодерністське мистецтво»

Пригадайте та прокоментуйте життєві принципи героїв твору Джона Майкла Гріна «Провина зірок»

Роздивіться інформаційний плакат, присвячений Маркусу Зузаку та його роману «Крадійка книжок». Схарактеризуйте художні особливості роману «Крадійка книжок»

ПРАКТИЧНИЙ БЛОК

1. Установіть відповідності «Письменник – країна»

1. Ясунарі Кавабата

А. Австралія

2. Ернест Міллер Гемінґвей

Б. США

3. Джон Майкл Грін

В. Німеччина

4. Йоганн Вольфґанґ Ґете

Г. Австро-Угорська імперія (Прага)

5. Ф.Кафка

Ґ. Росія

6. О.Блок

Д. Японія

7. Маркус Френк Зузак

Е. Сербія

8. Милорад Павич

Є. США

2. Дізнайся за цитатою героя твору.

1. «Він лежав на твердій, схожій на панцир спині і, коли трохи підводив голову, бачив свій дугастий, рудий, поділений на кільця живіт, на якому ще ледь трималася ковдра, готова щомиті сповзти».

А. Понтій Пілат

2. «…любила тварин, особливо котів, обожнювала імпортні парфуми та імпортні квіти. Проте, для цих своїх уподобань не мала достатніх прибутків. У неї не було грошей навіть на поганеньке цуценя. До Святвечора вона ледь спромоглась на рибу та локшину, щоб приготувати її зі сливами» .

Б. Фауст

3. «У білому плащі з кривавим підбоєм, по-кавалерійському шаркаючи ногами, рано-вранці чотирнадцятого числа весняного місяця нісана в криту колонаду між двома половинами палацу Ірода Великого вийшов…».

В. Грегор Замза

4. «Хвала юрби звучить мені, як глум,

І скільки я вже передумав дум,

Про те, що ми, невдахи бідні,

І батько, й син — похвал не гідні!»

Г. Старий Марко

5. «А тепер, товариші, хочу розказати вам про мій сон з останньої ночі. Це був сон про те, як виглядатиме земля, коли людина щезне із неї. Та він нагадав мені про щось давно вже забуте. Перед багатьма роками, коли я був ще малим підсвинком…».

Ґ. Хатчепсут

3. Пройдіть квест «М.Зузак «Крадійка книжок». Режим доступу: https://learningapps.org/display?v=p4a7raiec19 (Автор Н.Любарець).

4. Прокоментуйте підсумковий плакат до теми. Про що він нагадує вам?

5. Розгляньте портрет Гійома Аполлінера, створеного Пабло Пікассо. Укажіть мистецький напрям, назвіть геометричні фігури, з яких складається портрет поета.

БЛОК КОНТРОЛЮ

1. Питання для самоконтролю

  • Розкрийте відмінності діалогу, що відбувається в процесі сприймання оригінального та перекладного твору.

  • Мефістофель і Фауст: чим продиктовано поведінку кожного з них?

  • Поясніть, у чому полягає сутність суперечки між Мефістофелем і Всевишнім у трагедії Й.Гете «Фауст»?

  • Поміркуйте, чому образ Фауста став вічним?

  • Назвіть письменників, яких вважають «батьками модернізму».

  • Розкрийте поняття «гротеск» та «абсурд». Як вони співвідносяться зі світом Кафки?

  • Поясніть, як ви розумієте вислів із роману М.Булгакова «Рукописи не горять».

  • Визначте основні проблеми роману «Майстер і Марґарита».

  • У чому полягає символічне значення образів мосту, річки Сени, годинника у вірші Г.Аполлінера «Міст Мірабо»?

  • Дайте своє розуміння поняття «авангардизм». Назвіть яскравих представників авангардизму в різних видах мистецтва.

  • Розкрийте головну мету творів антиутопії. Назвіть основних її представників

  • Чи згодні ви з тим, що самого Гемінґвея можна назвати героєм кодексу людської гідності? Аргументуйте свою думку.

  • Підтвердьте або спростуйте таку думку: «П’єса “Матінка Кураж та її діти” є яскравим зразком епічного театру».

  • Уявіть себе на місці акторки або актора, яка(який) виконує головну роль у п’єсі Ф.Дюренматта «Гостина старої дами». Якою ви уявляєте зовнішність персонажа? Які риси його характеру ви хотіли б увиразнити?

  • Які ознаки постмодернізму ви помітили в оповіданні М.Павича «Скляний равлик»?

  • У чому полягають особливості читання оповідання «Скляний равлик»?

  • Про що мріяв Огастас Вотерс, у що вірив? Як ви розумієте улюблену фразу юнака: «Я на американських гірках, які ведуть тільки вгору»?

  • Доведіть, що хворі підлітки не здалися, а продовжували жити, дружити, любити.

  • Схарактеризуйте художні особливості роману «Крадійка книжок».

  • Порівняйте романи Дж. Ґріна «Провина зірок» та М. Зузака «Крадійка книжок». Що в них спільного та відмінного?

2. Виконайте тестові завдання. Режим доступу: https://vseosvita.ua/library/pidsumkova-kontrolna-robota-iz-zarubiznoi-literaturi-11-klas-210604.html (Автор Самойленко О.А.)

Використані матеріали сайтів:

https://pidruchnyk.com.ua/1281-zarubzhna-kadobyanska-11-klas.html

https://history.vn.ua/pidruchniki/isaeva-world-literature-11-class-2019-standard-level/

https://history.vn.ua/pidruchniki/parashich-world-literature-11-class-2019-standard-level/34.php

https://school-zno.com.ua/svitova-literatura/prosvitnyctvo/413-analiz-tr-faust.html

https://scribble.su/zarub_ukr/zarub-lit-10-kadobyanska/1.html

https://dovidka.biz.ua/tisyacha-zhuravliv-analiz/

https://learningapps.org/display?v=p4a7raiec19

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.