Узагальнення і систематизація знань з теми "Морфологія"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми «Морфологія»

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з морфології; удосконалювати вміння й навички працювати над визначенням частин мови; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, кмітливість, творчі вміння використання частин мови у власних висловлюваннях певного стилю і типу мовлення; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття прекрасного, відповідальність за його збереження та примноження.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

ІІІ. Узагальнення й систематизація здобутих знань у процесі практичної роботи

  1. Колективна робота з текстами

Прочитати тексти. Визначити стильову належність кожного. Дібрати заголовки, які відображали б тему або основну думку тексту. Аргументувати свій вибір.

Текст 1

Замаїлася Україна стиглою весною. Чернігівські соснові бори помолодилися липками від живиці пучками чатиння, заховавши від неба таїну свого світу, про яку знає тільки Бог, і все, що народжується, розквітає і вмирає під банею зеленого храму, є природі властиве: ніщо тут не зайве, усього для гармонії достатньо, і кожен листок, кожне зело, комаха, птах і звірина живуть у згоді з Творцем, ніщо нічому не заважає, і смерть, як і народження — доцільні… (Р. Іваничук).

Текст 2

Блакитними очима дивиться мені в очі весна.

Вона ще молода, ніжна, усміхається святково й чисто, в її ледь чутному диханні — збудлива таємниця свіжості, краси природи, що завжди відроджується й відроджується.

Ще так недавно бігла по дніпровських кручах рудою лисицею осінь, бігла барвисто, холодним повівом несло від її прудкого, безповоротного бігу. Так недавно дихало в мої думки студеним пахом зів’ялого листя, а вже сьогодні — лагідне, шовковисте повітря весни купає мої очі, уся земля наче випромінює благодатну снагу, що помагає рости не тільки траві, квітам, деревам, а й мріям людським… (Є. Гуцало).

Довести, що кожен із текстів викликає у вас почуття радості, задоволення від споглядання нашого довкілля й породжує бажання берегти його.

Виписати по два-три слова кожної частини мови.

Дібрати синоніми до виділених слів (позмагатися з однокласниками, хто найбільше добере).

  1. Дослідження-відновлення

Пригадати вивчене про самостійні частини мови й дати визначення кожній частині мови, заповнивши порожні місця.

Іменник — …, означає …, відповідає на запитання…

Прикметник — …, означає …, відповідає на запитання…

Числівник — …, означає …, відповідає на запитання…

Займенник — …, вказує …, відповідає на запитання…

  1. Розвиток комунікативних умінь

Скласти зв’язну розповідь про самостійні частини мови. Прослухати кілька розповідей однокласників. Визначити найкращу. Аргументувати свою думку.

  1. Творча робота

Прочитати слова і словосполучення. Поміркувати, що їх об’єднує. Сконструювати висловлювання, щоб вийшов зв’язний текст у художньому стилі. Дібрати заголовок. Записати.

Веселий танок, старезний дуб, кущ, голосисто співають, пролісок, щедро дарує, листочки-рученята, немов, там, і, ніби, але, заквітчана весна, свій, щиро усміхатися, привітне сонечко, легке повітря, закружляти в танці, розкривати очі, весна-красна, уквітчане вбрання, дитя, яскраві пелюстки, розкривати очі.

З’ясувати синтаксичну роль різних частин мови в реченнях.

Виписати з тексту по два-три приклади різних частин мови і зробити їх морфологічний розбір.

  1. Мовленнєва ситуація

Уявити ситуацію: ви з класним керівником та однокласниками вирішили організувати відпочинок у вихідний день. Учителька запропонувала поїздку теплоходом із зупинкою на природі, дівчата — поїздку до лісу на цілий день, хлопці — подорож по місту та відвідування кафе тощо.

Скласти полілог, використовуючи репліки переконання. Розподілити ролі й розіграти мовленнєву ситуацію.

Визначити, яку роль відіграють різні частини мови в побудові реплік.

ІV. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

Виконати вправу на вибір

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
9
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!