Узагальнення і систематизація знань по темі "Іменник"

Опис документу:
Узагальнити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, удосконалювати вміння визначати рід іменників, число. Розвивати уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати мовні явища, розвивати усне, писемне і зв’язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас. Поглиблювати знання про текст, його ознаки, виховувати любов до природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: узагальнення і систематизація знань по темі « Іменник».

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про іменник як частину мови, удосконалювати вміння визначати рід іменників, число. Розвивати уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати мовні явища, розвивати усне, писемне і зв’язне мовлення учнів, збагачувати словниковий запас. Поглиблювати знання про текст, його ознаки, виховувати любов до природи.

Хід уроку

І. Організація класу.

- Сьогодні у нас незвичайний урок

Сьогодні ми зробимо ще один крок,

В країну відому, в країну чудову,

Що нас так чекає і збагачує мову.

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

  • А країна, якою ми подорожуємо протягом багатьох уроків є чарівна країна Морфологія, яка вивчає частини мови серед яких є іменник.

Тому крок за кроком на сьогоднішньому занятті ми узагальнимо вивчене про іменник, пригадаємо його граматичні ознаки.

І для початку допоможе нам в цьому технологія «Кубування».

  1. Частина мови

  2. Значення у мовленні

  3. Питання

  4. Граматичні ознаки

  5. Рід, число

  6. Роль в реченні

ІІІ. Каліграфічна хвилинка

  • Традиційно, ми розпочинаємо наш урок з каліграфічної хвилинки.

Я пропоную вашій увазі ряд букв

ОКРОНЙВОЖА РАОКНЙВООЖ

  • Використовуючи їх, придумайте декілька снів.

Давайте запишемо їх каліграфічно.

Врожай, ранок, район, ворона, рак, рай, край, кора, жар, корж, йорж.

Діти, але є одне слово, яке обєднає всі букви. Послухайте мою підказку:

Встало сонечко ласкаве,

Пригріло ромашку,

Розбудило невелику,

Сіробоку пташку.

Пташка жайворонком зветься,

Кожен її знає.

В небо синє підійметься

Й дзвінко там співає.

  • То яке слово обєднує всі букви? Запишемо його каліграфічно. Це є словникове слово, запишіть його в словничок.

  • Пограймо в гру: «Істота, неістота».

Про цю пташку, жайворонка, я пропоную дізнатись більше прочитавши відомості про неї в енциклопедії «Природа України».

Повідомлення

Жайворонок звичайний (польовий) – невеликий горобцеподібний птах, маса якого близько 45 грам.

Це мігруючий птах, відлітає у вирій до Африки або Індіїї. Забарвлений у сірувато-коричневий колір. Голову польового жайворонка прикрашає великий загострений чубок, який додає птахові привабливості.

Звичайно, сьогодні ми говоримо про жайворонка невипадково. Адже цей птах унікальний тим, що саме він в кінці лютого, в ці ще холодні дні, найпершим з усіх птахів повертається з вирію на рідну Україну.

З першими променями сонця, дуже рано вони піднімаються в небо, співаючи там пісень. Тому людей, які полюбляють вставати дуже рано, також називають «жайворонками».

IV. Робота над текстом

Прочитайте речення:

  1. Ще холодно, ніде не ро…тав сні…, однак скоро в… есна.

  • Які букви пропущено в словах? Доведіть. Назвіть орфограми. Спишіть, вставляючи пропущені букви.

2 речення. (Діти записують дане речення під диктовку).

І доказ тому – дзвінка пісня, що чується з неба.

  • Хто написав слово чується так: чуєця, чуїтьця.

3 речення. Уважно прочитайте речення, запишіть його по памяті.

Це жайворонок – ранній весняний птах.

(Обміняйтеся зошитами, перевірте написане. На полях поставте позначку.)

4 речення. Прочитайте останнє речення.

Українці кажуть: «Жайворонки прилітають, весну-красну на крилах приносять».

Вправа «Обери позицію».

  • Просигналізуйте істинне чи хибне моє твердження:

«Жайворонки прилітають, весну-красну на крилах приносять» вжито в прямому значенні.

  • Просигналізуйте істинне чи хибне моє твердження:

«Іменник Україна може вживатися у формі однини і множини»

На дошці записані речення:

Ще холодно, майже ніде не розтав сніг, однак скоро весна. І доказ тому – дзвінка пісня, що чується з неба. Це жайворонок – ранній весняний птах. На Україні кажуть: «Жайворонки прилітають, весну-красну на крилах приносять».

Завдання:

  1. Підкресліть іменник у перших трьох реченнях.

  2. Хлопчики – знайдуть іменники, що належать до чоловічого роду. Дівчатка – жіночого і середнього.

  3. Поставте дані іменники у формі множини. Перевірка.

  4. Чому не зачитали іменник НЕБО? Бо це слово має форму лише однини.

Фізкульхвилинка

Дякую вам за відповіді, а зараз в якості відпочинку на уроці пропоную послухати жайворонкову пісню.

Прочитаймо дану групу речень. Чи можна їх назвати текстом? Чому? Доведіть. Вправа «Прес» - «Я вважаю ..тому що…»

V. Робота в групах

1 гр. Придумати іменники, які характеризують довкілля жайворонка.

2 гр. Розібрати іменник «Україна», як частину мови.

3 гр. Утворити з підкреслених слів іменники:

В небі жайворонки в’ються,

Заливають, сміються,

Грають, дзвонять цілий день,

І щебечуть, і співають,

І з весною світ вітають

Дзвоном радісних пісень.

4 гр. Підібрати синонім до слова «жайворонок».

5 гр. Скласти «Сенкан» на слово «жайворонок».

6 гр. З виділеної частини речення утворити спонукальне речення.

Жайворонки, прилетіть! Весну-красну на крилах принесіть.

Хвилинка «Ерудита»

З давніх-давен, на Україні існував звичай. Наприкінці зими, господині пекли печиво у вигляді птаха. Таке печиво також називалося «жайворонком». А малі діти виходили за село, і цими печеними «жайворонками» закликали весну і кликали справжній.

Напекла таких «жайворонків» і я. Давайте встанемо і голосно прочитаємо наше спонукальне речення. Можливо, весна не забариться.

VII. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»

  • До якого роду належить іменник «жайворонок»?

  • Скільки значень має слово «жайворонок»?

  • Граматичними ознаками іменника є…?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Ефективні комунікації (soft skills) учителя з батьками»
Швень Ярослава Леонідівна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.