Утворення української козацької держави – Гетьманщини

Опис документу:
Утворення української козацької держави – Гетьманщини

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

(Історія України 8 клас)

Тема: Утворення української козацької держави – Гетьманщини

Мета: охарактеризувати основні воєнно–політичні події Національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої у 1649–1651 рр. і дати їм історичну оцінку; показувати територію Української гетьманської держави за Зборівським договором та її сусідів, українські землі, що не увійшли до складу Гетьманщини, напрямки найважливіших козацьких походів під час Національно-визвольної війни, місця найголовніших битв, підписання найважливіших договорів; визначати хронологічну послідовність основних подій; називати основні битви Національно-визвольної війни; порівнювати наслідки та значення найважливіших битв Національно - визвольної війни.

Обладнання: підручник «Історія України. 8 клас» В.С. Власов, 2008 рік, видавництво «Генеза»; ілюстрації до теми (додаток); атлас «Історія України. 8 клас»

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Основні терміни та поняття: «Збаразько-Зборівська кампанія», «Зборівський договір», «Берестецька битва», «Білоцерківський договір».

Основні дати:

1649 р., червень-серпень - облога українським військом фортеці Збараж;

1649 р., серпень - Зборівська битва. Укладення Зборівського договору.

1651 р., червень - битва Берестечком.

1651 р., вересень - укладення Білоцерківського договору.

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

  • Показувати на карті напрямки походів українського війська в 1649-1651 pp., місця основних битв.

  • Визначати роль кожної з найбільших битв 1649-1651 pp. у розгортанні національно – визвольної війни

  • Порівнювати умови Зборівського та Білоцерківського договорів.

  • Аналізувати історичні джерела про перебіг основних битв.

  • Висловлювати ставлення до перебігу основних подій війни.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація знань

Метод «Мікрофон»

Яка з подій національно-визвольної війни українського народу проти Речі Посполитої 1648 — початку 1649 років справила на вас найбільше враження? Чому?

IІІ. Мотивація навчальної діяльності

Робота з документом

Із промови Б. Хмельницького перед королівськими комісарами в Переяславі (23 лютого 1649 р.)

Виб’ю з лядської неволі народ весь руський. А що первей шкоду й кривду свою воював, тепер воювати буду о віру православную нашую. Поможет мі то чернь всяя по Люблін і Краків, которой я не одступлюсь, бо то права рука нашая, люди, котриє, холопства не витерпів, ушли в козаки.

Буду мати двісті, триста тисяч своїх. Орда всяя. Притім Тугай-бей близько мене єсть, мой брат, моя душа, єдиний сокіл на світі, готов все учинити, що я захочу. Зараз вічна наша козацькая з ними приязнь, которой світ не розірве. За границю на войну не пойду, шаблі на турків і татар не поднесу.

Досить нам на Україні та Подолю і Волині; тепер досить достатку в землі та

князстві своїм по Львов, Холм і Галич. А ставши на Віслі, скажу дальшим ляхам: сидіте, мовчіте, ляхи. Туди я загоню больш можних ляхов, дуків

і князів. А будут лі за Віслою брикати, знайду я їх там певне. Не постоїт мі нога жадного князя і шляхотки тут в Україні, а захочет лі хліба которий з нами їсти, нехай же Войску Запорозькому noслушний будет, на короля не брикаєт.

Запитання до документа

Яку головну політичну мету проголосив Б. Хмельницький і якими засобами він збирався її досягнути?

Річ Посполита за будь-яку ціну не хотіла допустити утворення української держави, тому, порушивши мирний договір, який був укладений у лютому 1649 року в Переяславі, почала готуватися до продовження війни. Сьогодні на уроці ми з вами з’ясуємо, чи був вдалим для України наступний етап війни.

IV. Вивчення нового матеріалу

Робота в групах

1-а група. За допомогою відповідного матеріалу підручника з’ясувати, як та коли відбулась облога Збаража.

2-а група. За допомогою відповідного матеріалу підручника з’ясувати результати Зборівської битви.

3-я група. За допомогою відповідного матеріалу підручника з’ясувати умови Зборівського договору.

4-а група. За допомогою відповідного матеріалу підручника з’ясувати хід та результати Берестецької битви.

5-а група. За допомогою відповідного матеріалу підручника визначити умови Білоцерківського мирного договору.

Групи презентують відповіді і продовжують складати хронологічну

таблицю подій Національно-визвольної війни.

Робота з картою

Використовуючи карту атласа «Козацька держава за гетьмана Богдана

Хмельницького (1648–1657), виконати завдання.

1. Знайдіть на карті місто, де відбулися переговори Б.Хмельницького

з польською делегацією на чолі з А. Кисилем.

2. Знайдіть і назвіть фортецю, яку протягом 30 червня — 13 серпня 1649 р.

обложили козаки.

3. Знайдіть і назвіть місто, де 8 серпня 1649 р. було укладено договір між Хмельницьким та польським королем Яном ІІ Казимиром.

4. На території якого воєводства розташоване Берестечко?

5. В якому місті 18 вересня 1651р. було підписано договір між Б. Хмельницьким і Польщею?

Робота з таблицею

Наведені положення розмістити у відповідну колонку таблиці «Зборівська та Білоцерківська угоди».

Зборівська угода (1649)

Білоцерківська угода (1651)

1. Під владу гетьмана переходили території колишніх Київського, Брацлавського й Чернігівського воєводств.

2. Територія гетьманщини обмежувалася Київським воєводством.

3. На Поділля, Волинь і Чернігівщину вступало польське військо, і польські пани поверталися до своїх маєтків.

4. Розміщувати свої війська на території Київського, Брацлавського й Чернігівського воєводств польський уряд не мав права.

5. Державні посади могли обіймати тільки православні.

6. Гетьман мав присягнути польському королю.

7. Усю старшину й полковників затверджував польський король.

8. Козацький реєстр скорочувався до 20 тисяч.

9. Усіх учасників війни було амністовано.

10. Гетьман брав на себе зобов’язання розірвати союз із татарами і без польського короля не вести ніяких закордонних переговорів.

11. Був встановлений козацький реєстр кількістю 40 тисяч козаків.

12. Дія Берестецької унії скасовувалася на території гетьманщини.

Відповідь:

Зборівська угода: 1, 4, 5, 9, 11, 12.

Білоцерківська угода: 2, 3, 6, 7, 8, 10.

Завдання

Порівняйте умови Зборівського та Білоцерківського договорів: умови якого були більш вигідними для української сторони?

V. Закріплення знань учнів.

Бесіда

1. Назвіть головні битви, про які ви дізнались на уроці.

2. Дайте власну оцінку мирним договорам, укладеним Б. Хмельницьким.

VІ. Домашнє завдання

  1. Опрацювати § 17

4

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ФІЗИКИ залишилося:
0
4
міс.
0
8
дн.
1
4
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!