і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма.

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Світова література, 8 клас

__________

УРОК № ______

Тема. Утвердження ідеї права людини на щастя, прагнення до втіхи та радощів життя у творчості Омара Хайяма.

Мета: продовжити ознайомлення учнів із творчістю О. Хайяма; поглиблювати навички аналізу рубаї; розвивати навички виразного читання; сприяти вихованню моральних якостей школярів.

ХІД УРОКУ

Ми — сонце щастя й горя океан…

Злі й добрі ми, довершені й нікчемні…

Омар Хайям

I. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда на повторення.

— В якій формі класичної поезії Сходу Омар Хайям став неперевершеним май­стром?

— Як ви думаєте, що приваблювало поета в цьому жанрі?

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЕПІГРАФА УРОКУ

Робота з епіграфом.

— Як, на вашу думку, слід розуміти слова Омара Хайяма, котрі є епіграфом уроку?

— Чи можна стверджувати, що саме людина є головним об’єктом спостережен­ня майстра?

III. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Ідеали, що їх утверджував Хайям Омар Хайям завжди прагнув до знань, ніколи не соромився вчитися. Найбіль­ше, що цінував поет у людях, було не багатство, а розум. Сучасники згадували, що він ніколи не плазував перед грішми, а схилявся лише перед мудрістю. Усе життя по­ет-філософ прагнув пізнати людину й зрозуміти сенс її буття.

Якою ж Омар Хайям бачив людину і про що мріяв, які ідеали утверджував? Най­краще про це нам розкажуть його вірші.

2. Виразне читання учнями віршів О. Хайяма.

(Учні виразно читають вірші О. Хайяма, в яких говориться про людину, її існу­вання, оспівується кохання, радощі життя.)

3. Бесіда за прочитаним.

— Що, на вашу думку, найбільше любив поет?

— Які моральні риси цінував митець у людях? (Чесність, незалежність, гідність, добро, справедливість, порядність, вірність у дружбі.)

— Як Омар Хайям ставився до радощів буття? (Він утверджував право кожної людини на щастя. Поет любив життя, сприймав його в усій повноті.)

— Яким, на вашу думку, було світосприйняття поета? (Незважаючи на нещастя, яких він зазнав чимало, поет був оптимістом.)

— Якою постає у віршах кохана жінка? (Поет схиляється перед її вродою, чесно­тами, радіє любовним утіхам, сумує за коханою.)

4. Коментар учителя.

Є в Омара Хайяма вірші, сповнені сумнівів, розчарувань, спричинених негараз­дами, зрадами, людською ницістю. Але він зажди залишався великим гуманістом.

Образ коханої у творах ХайямаХоча поет жив самотньо, серце його пізнало радощі кохання. Для Омара Хайя­ма кохана — це «чарівна троянда», «стрункий кипарис», жадана й ніжна. В одному

з віршів він називає себе «рабом пристрастей». За такі слова йому не раз доводилося страждати від недоброзичливості деяких сучасників. Але поет не цурався земних ра­дощів і вважав, що кожна людина має право на щастя. Оспівування кохання, земних утіх, вина (але не пияцтва!) надають оптимістичного звучання його творам. У ліриці поета, крім філософських, звучать і гедоністичні мотиви.

5. Словникова робота.

Гедонізм (гр. hedone — насолода) — етичне вчення, яке проголошує сьогоденну насолоду й чуттєві втіхи найвищим благом та метою життя.

6. Творчі завдання.

— Визначте особливості рубаї як ліричного жанру. (Лаконізм, філософська глибина, гнучкість форми, чітка ритмомелодика.)

— Які художні засоби виразності використовує автор? Наведіть приклади. (Епітети: юність бистронога, вічний поріг, друг гідний, гордий небосхил; метафори: нас переслідує неволя навісна; життя розвіявши; О світе! Сидиш недвигою у башті гніву й зла.)

— Чи можна говорити про афористичність рубаї? (Так, але глибока філософська думка висловлена коротко, стисло і влучно, завдяки цьому рубаї стали самостійними виразами.)

— Наведіть приклади поезій Омара Хайяма, що сприймаються як афоризми.

7. Узагальнююча бесіда.

— Пригадайте, як називали Омара Хайяма сучасники. Чому? Аргументуйте свою думку. (Перекладачем думок неба на мову людей.)

8. Заключне слово вчителя.

Високі й прекрасні істини відомі тільки небу. Але є люди, що прагнуть пізнати їх. Таких сміливців не зупиняють глузування натовпу, образливі вигуки, сірість і буденність життя, людська метушня. Вони здатні піднятися над усім цим, бо прагнуть довершеності, найперше — у власній душі. Кожний новий крок на цьому шляху наближає їх до Вічності.

Омар Хайям переборював негаразди свої і свого часу завдяки творчій уяві, глибині, космічності мислення. Його твори і нині приваблюють мільйони читачів.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Виразне читання рубаї О. Хайяма.

(На вибір учнів.)

2. Підсумкова бесіда.

— Чим приваблюють поезії Омара Хайяма сучасного читача?

— У чому, на вашу думку, полягає значення поезії О. Хайяма для світової літе­ратури?

3. Творча робота.

— Письмово проаналізуйте одну з поезій Омара Хайяма (на вибір учителя або учня).

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Закінчити письмовий аналіз поезій О. Хайяма. Підготувати повідомлення про життя і творчість Рудакі та Гафіза.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Картографія та топографія»
Довгань Андрій Іванович
36 години
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти