Зараз в ефірі:
Кабінет психолога:
«
Здатність до саморегуляції – основа духовного розвитку. Нові інструменти й підходи
»
Взяти участь Всі події

Усний твір –роздум за п’єсою "Сто тисяч" І.Карпенка –Карого "Чи все вимірюється грошима".Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.

Українська література

Для кого: 8 Клас

07.04.2020

3458

60

0

Опис документу:
Мета: закріпити вивчення п’єси І.Карпенка – Карого "Сто тисяч"; - на основі художнього аналізу образів твору дослідити, яку роль відіграють гроші, земля в житті людини; - допомогти учням усвідомити виховне значення образу Герасима Калитки в контексті сучасного життя; -вміти дискутувати довкола питань про свої бажання та потреби у сучасному середовищі, обґрунтовуючи власні погляди конкретними прикладами; - формувати вміння аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет;
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Усний твір –роздум за п’єсою "Сто тисяч" І.Карпенка –Карого "Чи все вимірюється грошима". Проблема влади грошей, бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи.

Мета: закріпити вивчення п’єси І.Карпенка – Карого "Сто тисяч";

- на основі художнього аналізу образів твору дослідити, яку роль відіграють гроші, земля в житті людини;

- допомогти учням усвідомити виховне значення образу Герасима Калитки в контексті сучасного життя;

-вміти дискутувати довкола питань про свої бажання та потреби у сучасному середовищі, обґрунтовуючи власні погляди конкретними прикладами;

- формувати вміння аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет;

- розвивати навички образного та логічного мислення, творчі здібності;

- виховувати загальнолюдські моральні цінності, відповідальність за свої вчинки, прищеплювати любов до праці;

- вміти створювати атмосферу відкритості, вільного вибору, толерантного ставлення, поваги, рівності, свободи, справедливості.

Цілі.

Учні знатимуть:

- особливості побудови усного твору з елементами роздуму;

- вимоги до усного мовлення.

Учні вмітимуть:

- визначати проблеми, порушені у творі; аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію; робити свідомий вибір, приймати рішення та обґрунтовувати його;

- висловлювати власні судження про сенс людського життя, що бездуховність – прояв зла в житті людини;

- прогнозувати можливі наслідки нерозумної діяльності.

Обладнання: портрети письменників І. Карпенка – Карого, Ольги Кобилянської, І. Нечуя – Левицького, виставка творів, прислів’я про землю і працю, Конституція України, відеофрагменти із фільму "Сто тисяч".

Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку з елементами критичного мислення; урок – суд з елементами дискусії.

Методична мета орієнтує на здобуття учнями умінь та навичок необхідних сучасній людині для успішної самореалізації в суспільстві, в особистому житті, громадській активності.

Методи, прийоми і форми роботи:"Асоціативний кущ", "Кошик ідей", дискусія, рольова гра"Суд", робота в трійках, робота з підручником,"Обери позицію","Незакінчене речення", "Мікрофон", картки "Правила проведення дискусії".

Епіграф: Життя – це шанс. Скористайся ним.

Життя – це краса. Милуйся нею.

Життя – це мрія. Здійсни її…

Життя таке чудове – не загуби його.

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

1. З’ясування емоційної готовності до уроку

- З яким настроєм ви прийшли на урок? Що вас розвеселило ,чи, навпаки, засмутило?

2. Робота з епіграфом. (Шанс,мрія, краса - дороговкази у житті,успішна самореалізація в суспільстві).

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

3."Новина". Шановні учні 8 класу! Ви були активними учасниками літературного конкурсу, тому ви отримуєте сертифікат на суму 100 тисяч гривень. Бажаємо вам успіхів у навчанні, творчих досягнень. Так тримати!

- На що ви витратите гроші?

- А що взагалі означає слово "гроші"? Які асоціації у вас виникли? ( Учні прикріплюють на листочках "свої думки"). Тлумачне пояснення слова «гроші»

4. Слово вчителя.

В народі говорять: "Без грошей, як без рук. Де гроші говорять, там розум мовчить. Гроші рахувати, треба розум мати". 

Срібло-золото тягне людину в болото.

Грошей багато, а щастя мало.

За наші гроші ми всім хороші.

У кого гроші, тому руку всяк дає.

Хоч у голові пусто, аби грошей густо.

З грошима і в грязі чистий.

Без грошей, як без рук.

 Чому кожна людина хоче мати якнайбільше грошей, бути багатою, мати все, що захочеш? І скільки треба їх, щоб бути щасливим? А може це вигадка, що гроші приносять щастя?

А коли людина живе тільки для накопичення грошей, коли це самоціль, коли душу захоплює "влада грошей". І не помічаєш, як руйнується особистість, як втрачаєш більш цінне, як гроші. Що ж тоді…. Чи все вимірюється грошима?

ІІ. Цілевизначення й планування уроку.

1. Проблемне запитання: "Чи все вимірюється грошима"?

-Сьогодні ми поговоримо, до чого ж привела жадоба наживи героя трагікомедії Герасима Калитку і чи є ж такі "Калитки" в наш час? Визначимо, які проблеми порушив автор?

Проведемо дискусію з питань про свої бажання та потреби у сучасному середовищі, обґрунтовуючи власні погляди конкретними прикладами.

Проаналізуємо власну економічну ситуацію, родинний бюджет.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

1.Пояснення з елементами бесіди.

-Пригадаймо структуру твору- роздуму. (Теза,аргументи, висновки).

Урок проведемо в нестандартній формі- урок - суд з елементами дискусії.

У вас на партах є картки "Правила проведення дискусії", давайте повторимо їх. На що звернемо увагу? ( Відкритість, вільне спілкування, кожен має право на свою думку,толерантне ставлення, повагу).

2. Рольова гра "Суд". Виступ "Судді".

- На сьогоднішньому уроці ми засуджуємо "Землю" за статтею 13-14. Кожен громадянин  має  право    користуватися    природними об'єктами права власності народу відповідно до закону.

Власність не повинна  використовуватися  на шкоду людині і суспільству.Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується.

А вийшло як? Людина ледве не втратила життя через бажання мати землю, бути власником, використовувати за потребою. Тому вирок за ст.27 Конституції України.(Кожна людина має невід'ємне право на життя. Ніхто не може бути свавільно позбавлений життя. Обов'язок держави - захищати життя людини. Кожен має право захищати своє життя і здоров'я, життя і здоров'я інших людей від протиправних посягань).

3. Бесіда

- Чи згодні ви з вироком суду? Чому? Доведіть. (Відповіді учнів з опорою на текст).

4. Робота в трійках

- Яке значення мала "земля" для Герасима Калитки? Для селянина- робітника? Для фермера? У своїх відповідях використовуйте прислів’я про працю ( Праця чоловіка годує, а лінь марнує. Працює як чорний віл. Трудова копійка годує довіку. Чужим добром не забагатієш).

5. Виступи учнів. Робота з підручником

а) Зачитування уривка "Ох земелько!.";

б) Характеристика Герасима як господаря;

в) Розповідь про значення землі для селянина;

г) Коротка розповідь про сучасне фермерство.

6."Обери позицію"

- Щоб краще зрозуміти мотиви злочину прослідкуємо за "падінням моральних цінностей" героя: що мав, чого прагнув і чим закінчилося. Свою відповідь починайте словами :"я виправдовую", "я засуджую".

- Який шлях обирає Герасим Калитка? (Шлях злочину, земля – мета, гроші - засіб).

- З якою метою автор говорить про" нечисті гроші"?

- Чому герой, порушивши закон, не подумав про наслідки, які його чекали?

- Чи можна прогнозувати результати своєї діяльності? Чи ви задумувалися над своїми вчинками?

7. Перегляд відеофрагменту, де Герасим Калитка говорить про землю.

- В якому емоційному стані перебуває герой? Що видає такий стан? Про що свідчить така поведінка?

- На вашу думку, чи помічала родина зміни в поведінці Герасима? Чому не реагували? Про що це свідчить?

- Чи можна вважати образ Герасима Калитки суцільно негативним?

- Чи можете ви передбачити яким господарем стане син Герасима Роман? Чому?

8. Метод "Прес".

Висловлення власних суджень"Чи все вимірюється грошима?"(Думки про сенс людського життя, що бездуховність – прояв зла в житті людини).

- Я вважаю, що…

- Тому що…

- Отже…

9. Бесіда

- Які проблеми порушив автору п’єсі"Сто тисяч"? (влада грошей, жадоба до збагачення, проблема землі, родинні стосунки, моральні цінності).

- Чи актуальні вони в наш час? (Продаж землі, влада грошей, занепад сіл).

- Як ви розумієте вислів "легкі гроші"? Яке ставлення інших персонажів до грошей? (Калитка - гроші важливіші за власне життя, Копач"чесно" шукає "легкі" гроші, Савка – гроші важливіші ніж душа).

- Чи легко витрачати зароблені своєю працею гроші?

- Чи співпали ваші витрати грошей на початку уроку і під кінець? Чому змінилася ваша думка?

- Чи знаєте ви про бюджет своєї сім’ї? Які ваші погляди на витрати, щоб ви змінили?

- Чи раціонально ви використовуєте "кишенькові" гроші?

10."Кошик ідей"

- Запропонуйте свої ідеї героєві, щодо вирішення ситуації з твору.

- Як би мали можливість поспілкуватися з автором, як би закінчилась п’єса?

11. Виступ "Адвоката"

У всі часи селянина вабила земля. Він не міг уявити своє життя без клаптика землі. Багато письменників зверталися до проблеми землі. Це Іван Карпенко – Карий, Ольга Кобилянська, Іван Нечуй – Левицький. Жахливий випадок стався у житті доброго селянина: брат убиває брата. Причина злочину – земля. У повісті "Кайдашева сім’я" родина свариться через поділ клаптика землі. Ця проблема – вічна.

IY.Рефлексійно – оцінювальний етап

1. Усна саморефлексія з опорою на критичне мислення

- Чи співпали ваші очікування від уроку?

-Що нового ви дізналися на уроці?

-Чи отримали ви сьогодні новий досвід? Який саме?

-Які думки,почуття викликала у вас робота на уроці?

- Чи ви користаєте ви отриману інформацію в подальшому? На що звернете увагу?

-Що ми можемо зробити, щоб досягти певних змін у вирішенні ситуації?

-Коли ми будемо знати, що досягли успіху?

Y. Домашнє завдання

Написати есе на тему "Скільки грошей потрібно для щастя?"

Читаючи твір Івана Карпенко-Карого "Сто тисяч", розумієш, що у світі далеко не все вимірюється грошима. Хіба щастя людини можна виміряти купюрами і наділами землі? Звичайно ні. Гроші є добром коли вони в міру, а в інших випадках вони занепащяють життя людини. Це яскраво демонструється на прикладі Герасима Калитки. А от  кохання сина Калитки Романа з наймичкою Мотрею є позитивною стороною твору, тому що воно є чистим і безкорисним, не залежним від грошей і інших матеріальних чинників.

Отже, все в житті ціннне, але не все вимірюється грошима.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.