і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »

Усі уроки з історії рідного краю

  • 14.08.2018
  • Історія України
  • 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 877
  • 0
  • 10
  • Обрати
Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Староостропільське навчально-виховне обєднання

« Дошкільний заклад, загальноосвітня школа 1-111 ступенів, гімназія»

Уроки з історії рідного краю та тестові завдання (7 – 11 класи)

Тетяна Петрівна Кучеренко

Навчально-методичний посібник

Кучеренко Тетяна Петрівна - вчитель історії.

Передмова.

Чарівна і неповторна подільська земля, яку недаремно називають перлиною України. Нікого не залишить байдужим цей прекрасний куточок моєї Батьківщини. Неповторний ландшафт Хмельниччини: Подільські Товтри і Кременецькі гори, горбисті рівнини з родючими та багатими чорноземами, долини і луки, ліси та діброви, озера, ставки та річки. Тут течуть Дністер, Південний Буг, беруть свій початок Рось, Горинь, Случ.

Край наш здавна славився своїми родючими землями та працьовитими людьми. Подільська земля зростила Мелетія Смотрицького та Івана Пулюя, звідси пролягли у світ шляхи Миколи Леонтовича й Василя Стуса та багатьох інших знаних подолян.

Велична і багата історія Хмельниччини. Вже декілька десятиліть ведеться краєзнавча робота в нашій школі. Учні виявляють великий інтерес до історії рідного краю, яка відкрила великі освітні та виховні можливості.

Даний посібник розроблений з метою надати допомогу вчителям історії в підготовці до уроків за темою «Наш край»

Плани уроків по вивченню рідного краю складені відповідно до вимог навчальної програми з історії, що дасть змогу вчителеві глибше вивчити з учнями матеріал з історії Поділля.

Зміст.

Передмова ………………………………………...3

7 клас.

Тема. Наш край у давнину……………………..6-8

Тема. Наш край у 9-13 ст………………………8-10

Тема. Наш край у 14-15 ст……………………10-12

8 клас.

Тема. Наш край у другій половині 16 ст. – першій половині 17 ст……………………………………12-16

Тема. Наш край у другій половині 17-18 ст……16-19

9 клас.

Тема. Наш край наприкінці 18-у першій половині 19 ст…………………………………………………..20-22

Тема. Наш край у другій половині 19 ст………22-24

Тема. Наш край на початку 20 століття………...24-25

10 клас.

Тема. Наш край у 1917-1920рр…………………26-29

Тема. Наш край у 1921-1938 рр 20 ст………….29-33

11 клас.

Тема. Наш край в роки війни…………………33-35

Тема. Наш край у 1960-1980-ті роки…………36-37

Тема. Наш край наприкінці 20-на початку 21 ст.. ……………………………………………………..37-38

Тестові завдання.

7 клас.

Урок№1…………………………………….38-39

Урок№2…………………………………….39-40

Урок№3…………………………………….40-41

8 клас.

Урок№1…………………………………….41-43

Урок№2…………………………………….43-44

9 клас.

Урок№1…………………………………….44-45

Урок№2…………………………………….45-46

Урок№3…………………………………….46-47

10 клас.

Урок№1…………………………………….47-48

Урок№2……………………………………48-50

11 клас.

Урок№1…………………………………….50-51

Урок№2…………………………………….51-52

Урок№3…………………………………….52-53

Список використаної літератури………….54

7 клас

Тема: «Наш край у давнину»

Перші відомості в історії нашого краю.

Мета: Ознайомити учнів з основними подіями найдавнішої історії рідного краю, показати любов до історичного минулого подільського краю.

Обладнання уроку: карта, довідковий та ілюстративний матеріал.

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Як не любить тебе,

не знаю,

Мій рідний край,

Мій оберіг,

Де вперше я цей світ пізнала,

Вступила в вирій життєвий

Структура уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. 1.Наш край на карті України.

  2. 2.Історико – географічна довідка Поділля.

  3. 3.Основні історичні джерела рідного краю.

4. Періодизація давньої історії краю.

5. Найдавніші археологічні пам’ятки.

6. Розселення слов’янських племен на території сучасного Поділля та їх основні заняття.

Хід уроку

І.Організаційний момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Учень – картограф визначає місце знаходження території нашого краю на карті Поділля.

2. Учень – географ дає історико – географічну довідку Поділля.

3. Юні історики представляють основні історичні джерела рідного краю.

1 –й Археологічні

2. – й Писемні

3. – й Усні

4. Вчитель знайомить учнів із періодизація історії країни та краю

Камяний вік

/давній вік/

- 300 – 150 тис. р. т

Мустьє

/середній кам’яний вік/

100 – 40 тис. р. т

Пізній або верхній ПАЛЕОЛІТ

40 – 10 тис. р. т

МЕЗОЛІТ

10 - 8 тис. р. т

НЕОЛІТ

/новий кам’яний вік/

VIIV тис. до н. е.

ЕНЕОЛІТ

/міднокамяний вік/

Кін Vпоч. VI тис. до н.е.

5. Юні археологи знайомлять з найдавнішими археологічними пам'ятками на території Хмельниччини та археологічними культурами.

1-й с . Лука-Врублівецька Камянець - Подільського району.

2-й с. Врубівці р. Тернава

3-й 3-й археологічні культури: лінійно-стрічкова кераміка, Бугодністровська культура.

6. Розселення слов’янських письмен на території краю (тиверці, уличі, волиняни)

розглядається за схемою : час і територія проживання знаряддя праці заняття суспільний лад духовна культура .

7. Археологічні знахідки на території саме повідомлення краєзнавця.

ІІІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів

Обмін враженнями від почутого і побаченого на уроці. Я вперше дізнався …

ІV. Домашнє завдання.

1. Опрацюйте записи в зошиті.

2.Повторити матеріал вивченої теми.

Тема . Наш край у ІX XIII ст.

Люби свій край,

І він тобі віддячить,

Теплом і ласкою зігріє,

Добром і щастям збагатить

Мета: ознайомити учнів з подіями , які відбувались на території нашого краю в IXXIIIст., показати їх в контексті долі Київської Русі, виховувати любов до історії рідного краю.

Обладнання уроку: карта «Давньоруська ДержаваIXXIIIст., краєзнавчий матеріал

Тип уроку : уявна подорож в минуле.

Структура уроку:

I.Організаційний момент

II.Вивчення нового матеріалу

1.Київська Русь – держава східних слов’ян:

а) підкорення князем Олегом уличів та тиверців

б) давньоруські міста на території Поділля

2. Розпад Київської держави та подальша доля нашого краю.

3. Входження нашого краю до Галицько-Волинського князівства.

4. Поділля в період монголо-татарського нашестя.

5. Перші відомості про рідне село. Топоніми населеного пункту.

Хід уроку.

1.Організаційний момент

2.Вивчення матеріалу.

1.Зустріч із місцевим давньоруським мандрівником.

Під час зустрічі семикласники хотіли отримати відповідь на наступні запитання:

1. Що вам відомо про політичну та воєнну боротьбу київських князів ХІ ст. за розширення території і зміцнення давньоруської держави?

2. Коли київський князь Олег підкорив уличів та тиверців?

3. Скільки років землі Поділля перебували в складі Київської Русі?

4. У яких придністровських давньоруських давньоруських містах вам довелось побувати

5. В одному літописів мені довелось прочитати «на Днесте Хотень» . про яке місто іде мова і що вам відомо про нього

6. Моя бабуся родом із села Бакота, що на Камянеччині. Вона розповіла мені що це давнє поселення. Так, чи ні ? Що вам відомо про нього?

7. Мені довелося прочитати , що в стародавньому місті Ушиця відбулося повстання проти князівського і боярського гніту. Що вам відомо про ці події і чи не були ви учасником їх?

8. А чи побували у Кам’янці? Чим займалось там місцеве населення? Які були в них релігійні вірування?

9. А що вам відомо про Болохівську землю.

10. Коли і за яких обставин територія нашого краю приєднались до Галицько-Волинського князівства?

1. Які наслідки для Поділля мало вторгнення монголо-татар?

12. Повідомлення юного краєзнавця про перші відомості з історії рідного села.

Топоніми нашого населеного пункту

ІІІ. Закріплення нових вмінь

Обговорення вражень від зустрічі з мандрівником.

IV.Домашнє завдання.

Скласти таблицю “Наш край у ІХ – ХІІІ ст..

Тема: Наш край у ХІV –ХVст.

Люби розкішні ті лани, діброви чарівні,

І ці подільські садки,

Де народивсь і зріс.

Мета: Продовжувати далі знайомити учнів з історією рідного краю в XIVXV ст., показати важке історичне минуле наших предків; вчити виступати з повідомленнями на історичні теми ; виховувати любов до історії рідного краю .

Обладнання: карта, виставка книжок з історії рідного краю.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Структура уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу .

  1. Поділля в період феодалізму:

    1. Політичний розвиток краю;

б) Соціально-економічний розвиток краю.

  1. Адміністративно-територіальний устій у XIVXV ст..

  2. Антифеодальна і визвольна боротьба .

ІІІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

IV. Домашнє завдання.

Хід уроку

        1. Організаційний момент.

        2. Вивчення нового матеріалу.

              1. Поділля в період феодалізму:

а) спустошення подільських земель монголо-татарами ;

б) відродження економічного і культурного життя краю;

в) розгром литовським князем Ольгердом монголо-татар на р. Синюха;

г) входження території між Дніпром і Дністром до складу Великого князівства Литовського;

д) Коріатовичі і Поділля;

е) зростання феодального землеволодіння;

є) становище селян (державні селяни);

ж) татарські напади на Поділля;

з) будівництво оборонних споруд, розвиток ремесел і торгівлі.

              1. Повідомлення учня на тему: «Адміністративно-територіальний устрій краю в XIVXV ст..»

              2. Антифеодальна і визвольна боротьба.

Складання таблиці «Антифеодальна і визвольна боротьба на Поділлі»

        1. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

          1. Гра-експромт «Краєзнавець».

Заздалегідь декілька учнів готуються з даної теми. Учні класу ставлять запитання і хто дасть більше правильних відповідей, той переможець.

ІV. Домашнє завдання.

  1. Опрацювати записи у зошиті.

  2. Збирати матеріали і поповнювати шкільний музей.

8 клас

Тема: Наш край у другій половині XVI ст. - першій половині XVII cт.

Поділля рідне ти моє

Розкинулись пшеничні лани.

Садки діброви та гаї.

Як не любить тебе ,

скажи мені?

Мета: Продовжувати формувати в учнів дальші знання з історії рідного краю, формувати вміння і навички, здобувати історичні знання з додаткових джерел, виступати з повідомленнями на історичні теми, виховувати любов до історії рідного краю.

Тип уроку: комбінований.

Структура уроку

  1. Організаційний момент.

  2. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

  3. Вивчення нового матеріалу.

    1. Утворення Подільського воєводства.

    2. Становище населення краю.

а) Чисельність населення

б) Етнічний склад населення.

в) Соціальне становище.

    1. Нові риси економічного розвитку.

    2. Боротьба з турецько - татарськими нападами.

IV.Закріплення нових знань і вмінь учнів.

V.Домашнє завдання.

Хід уроку.

I . Організаційний момент.

II . Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

БЕСІДА.

  1. Коли зявилась назва нашого краю - Поділля?

  2. В силу яких історичних умов литовські князі підкорили Поділля?

  3. Доведіть, що населення Поділля XV-XVIст. Було багато національним за своїм складом.

4.В чому проявлялось національне гноблення українського народу польськими феодалами на території краю?

III . Вивчення нового матеріалу.

1.Утворення Подільського воєводства:

а. Камянецький повіт .

б. Летичівський повіт.

2.Становище населення краю:

а .чисельність населення.

б. етнічний склад населення.

в. соціальне становище.

3. Нові риси економічного розвитку:

- розвиток фільваркового господарства.

- заняття селян.

- розвиток цехових ремесел та промислів.

- розвиток торгівлі.

4.Боротьба з турецько – татарськими нападами.

Складання таблиці:Татарські напади на Подільські та Волинські землі в останній третині XVI на – початку XVIIст.

1589р.

Літописець записав, що татари «Поділля сплюндрували»

1593р.

В Красилівській волості орда спалила 15 сіл, в ясир забрано 1200 чол.

1605 і 1607р.

Відбулися великі напади на татар Кучманським шляхом

1612р.

Буджацькі татари вторгалися в околиці Кам’янця, зруйнували місто Брагу та близько 30 сіл

1613р.

Буджацькі татари повторили напад

1617р.

Напружені стосунки між Річчю Посполитою і Туреччиною

1617р.

Підписання договору за яким Польща виплачувала споминків (данини) кримському хану і невтручання в справи Молдовії, Валахії. Заборона козакам виходити в Чорне море

1618р.

Новий спустошливий напад татар, який закінчився поразкою об’єднаних військ С. Жолкевського і козаків(відсутність спільних дій)

1620р.

Битва під Цецорою, яка закінчилася поразкою польських військ

1621р.

Кримські татари, здійснили напад на Поділля та Галичину

1626р.

15 – 20 тис. орда на чолі з ханом пройшла через Поділля

1633р.

Татари пограбували містечка і села в радіусі 30 – 40 км. навколо Кам’янця

22.10. 1633р.

Татари зазнають поразки під Кам’янцем

ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

  1. V.Домашнє завдання.

  2. 1.Опрацювати записи в зошиті.

  3. 2. Скласти повідомлення з історії рідного села усього періоду.

8 клас

Тема: Наш край у другій половині XVII - XVIII ст..

Люби свій край,

І він тобі старицею віддячить,

Зростить і в люди виведе тебе.

Мета: Розкрити одну із сторінок з історії рідного краю(XVII – XVШ ст.) в співвідношенні з подіями в країні; виховувати любов подільського до історії краю її героїчного минулого, виховувати повагу до борців за незалежність України.

Обладнання уроку: карта, різноманітний довідковий матеріал.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Поділля в роки визвольної війни українського народу (1648-1654рр.)

2. Соціальне - економічний розвиток краю ХVП-ХVШуст.

3. Боротьба з турецькою агресією в останній третині ХVП ст.

І. По першому питанні учні складають таблицю: Хронологія і основні військові події визвольної війни (1648-1654) на Поділлі.

II. В другому питанні учні знайомляться з соціальне — економічним розвитком краю в ХVІІ ХVІП ст. за планом.

1. Населення.

2. Господарство.

а) цехове ремесло

б) промисли.

в) сільське господарство.

З. Під час розгляду третього питання учні знайомляться з перебігом бойових дій (липень - серпень 672р.)

б) відродження економічного і культурного життя краю

в) розгром литовським князем Ольгердом монголо-татар на р. Синюха.

г) входження території між Дніпром і Дністром до складу Великого князівства Литовського

д) Коріатовичі і Поділля.

ж) зростання феодального землеволодіння.

з) становище селян( державні селяни.)

е) татарські напади на Поділля.

є) будівництво оборонних споруд, розвиток ремесел і торгівлі.

2. Повідомлення учня на тему: "Адміністративно - територіальний устрій краю в ХІV-XV ст."

3. Антифеодальна і визвольна боротьба .

Складання таблиці " Антифеодальна і визвольна боротьба на Поділлі"

III. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

1. Гра – експромт "Краєзнавець"

Заздалегідь декілька учнів готуються з даної теми. Учні класу ставлять

запитання і хто дасть більше правильних відповідей , той переможець.

Складання таблиці " Антифеодальна і визвольна боротьба на Поділлі1 III. Закріплення нових знань і вмінь учнів .

1. Гра – експромт "Краєзнавець"

Заздалегідь декілька учнів готуються з даної теми. Учні класу ставлять запитання і хто дасть більше правильних відповідей, той переможець.

IV. Домашнє завдання.

1. Опрацювати записи у зошиті.

2.3берати матеріали і поповнювати експозиції.

9 клас

Тема: Наш край наприкінці 18 – у першій половині 19ст.

Вже минаємо Поділля,

І лани родючі та рясні,

Як знайомим пахне зілля,

Тут текли мої дитячі дні.

Юрій Клен

Мета: Ознайомити учнів з історією Поділля даного періоду, показавши її в конкретності долі українських земель у складі Російської імперії; формувати в учнів вміння і навички здобувати історичні знання в шкільному краєзнавчому музеї; виховувати любов до рідного краю

Обладнання: карта, виставка літератури з історії рідного краю.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Структура уроку

1.Організований момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

1.Розвиток економіки Поділля наприкінці ХVІІІ – у першій половині XІX ст..

2. Адміністративно – територіальний устрій Поділля.

3. Суспільно – політичний рух на Поділлі.

4. Містечко Тинна та його політичний і соціально – економічний розвиток в даний період.

Хід уроку.

І. Організаційний момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розвиток економіки Поділля наприкінці XVІІІ – у першій половині XІX ст..

а) сільське господарство;

б) промисловість;

в) торгівля ;

г ) розвиток міст .

2. Адміністративно – територіальний устрій Поділля

Подільська губернія – 12 повітів.

Суспільно – політичний рух на Поділлі в першій половині ХІХ ст.

Складання та робота над схемою « Декабристський рух на Поділлі»

Виступ краєзнавців.

1. Устим Кармелюк – народний месник Поділля

2. «Як Устим Кармелюк на Поділлі побував».

ІІІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

  1. Гра – експромт «Краєзнавець»

Обрано три краєзнавці. Кожен учень задає по одному запитанню. Перемагає краєзнавець, котрий дав найбільшу кількість правильних відповідей.

2.Знайомство з експонатами шкільного музею.

IV. Домашнє завдання:

1.Опрацюйте записи в зошиті.

2.Закінчіть роботу над таблицею «Декабристський рух на Поділлі».

3.Підготуйтесь до тематичного оцінювання.

Тема: Наш край у другій половині ХІХ ст..

Подільський рідний край,

Розкинувсь ти переді мною залюбки,

Твоє багатство і краса,

Манять додому нас завжди.

Мета: Розкрити історію Поділля у другій половині ХІХ ст.. та особливості соціально – економічного розвитку нашого краю; виховувати любов до рідного краю; шанобливе ставлення до культурного надбання народу Поділля.

Обладнання: карта.

Тип уроку: семінарське заняття.

Структура уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

Питання семінарського заняття

1.Економіка Поділля в другій половині ХІХ ст..

2. Становище селянства Поділля після реформи 1861р.

3. Особливості промислового перевороту та капіталістичної індустріалізації на території краю.

4.Спеціалізація сільськогосподарського виробництва на території рідного краю.

5. Суспільно-політичне життя Поділля в другій половині XIXст.

6. Розвиток науки та культури подільського краю в другій половині XIXст.

7. Моє село в другій половині XIXст.:

а) розвиток сільськогосподарського виробництва;

б) ремесла та промисли;

в)релігійне життя;

г)шкільна освіта.

III . Підсумок уроку.

Вчитель підводить підсумок уроку .

IV.Домашнє завдання .

1. Напишіть та оформіть історичний нарис про наше рідне село в другій половині XIXст.

2. Підготуйтесь до тематичного оцінювання.

Тема: Наш край на початку XXстоліття.

Поділля, ти оспіване в віках.

В віршах, поемах та у прозі.

Поділля, ти мій рідний край ,

Завжди пишаюсь я тобою.

Мета уроку: розкрити учням історію подільського краю XXст.; навчати учнів користуватись музейними експонатами як джерелом знань ; прививати учням любов до рідного краю , до культурних надбань минулих поколінь.

Обладнання: експозиції шкільного краєзнавчого музею.

Тип уроку: екскурсія до шкільного музею

Структура уроку .

I.Організаційний момент

II.Вивчення нового матеріалу

III. Домашнє завдання.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Попередження учнів –екскурсоводів про необхідність проведення екскурсій.

II. Вивчення нового матеріалу.

Після проведеної екскурсії учні дають усну відповідь на запитання за планом:

1. Події революції 1905 р.-1907р. на території нашого краю.

2. Соціально-економічне становище на території краю.

3. Як здійснювалась столипінська аграрна реформа на Поділлі.

4. Культурне надбання подолян на початку XXст.

5. Наш край напередодні першої світової війни.

6. Моє село на початку XXст.

III. Домашнє завдання:

1.Скласти хронологічну таблицю Найважливіші події на території Поділля початку XXст.»

№п/п

Дата

Подія

Історичне значення

2.Підготуйтесь до повторювально–узагальнюючого уроку .

10 клас

Тема: Наш край у 1917 – 1920 рр.

Мета: Ознайомити учнів з подіями національно – визвольної боротьби у нашому краї у 1917 – 1920 рр., їх місцем та значенням в загальноукраїнському визвольному русі; виховувати в учнів любов до рідного краю та його історичного минулого.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма проведення: семінарське заняття.

І квітучі вишневі сади ці подільські,

І родючі повсюди ґрунти,

І ліси, і річки, сіножаті та луки –

Все ти маєш, усе в тебе є.

Структура уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Вивчення нового матеріалу

ІІІ. Закріплення нових знань і вмінь учнів.

ІV. Підсумок уроку

V. Домашнє завдання

Хід уроку

І. Організаційний момент

Повідомлення вчителя про порядок проведення семінарського заняття.

ІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Події 1917 – 1920 рр. на Поділлі:

а) даючи оцінку тим подіям, як6і відбувалися на території нашого краю у 1917 – 1920 рр. , чи можна назвати їх «Українською революцією»?

б) чи можна розцінювати події 1918 – 1920 рр. на Поділлі як громадянська війна?

2. Здобутки та втрати подолян в роки Української революції.

3. Моє рідне село в 1917 – 1920 рр.:

а) лютий 1918 р. – захоплення села австро - угорськими військами;

б) листопад 1918 р. – вхід військ Директорії;

в) січень 1919 р. – повстання селян разом з хотинським повстанням;

г) квітень 1919 р. – вступ Червоної Армії;

д) квітень – травень 1919 р. – мирний перепочинок;

е) грудень 1919 р. – під владою польської вояччини ;

є) 10 липня 1920 р. – захоплення 41 дивізією, ескадроном Кочубеївського полку;

ІІІ. Закріплення нових знань і умінь учнів:

Складання таблиці «Наш край у 1917 – 1920 рр.»

Рік

Подія

Значення події

1917

1918

1919

1920

ІV. Підсумок уроку

Завдяки демократизації українського суспільства стало можливим вивчення матеріалів тих подій, які довгий час були так званими «білими плямами».

І перед нами відкрилась можливість вкласти свій внесок у вивчення історії рідної Батьківщини та свого краю.

V. Домашнє завдання.

Опрацьовувати матеріал, вивчений на уроці.

Тема : Наш край у 1921 – 1938 роках XX століття.

Мета : ознайомити учнів з історією подільського краю у 1921-1938 роках ,розкрити роль і значення Поділля в житті України, виховувати в учнів любов до рідного краю, села .

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання уроку: виставка літератури, спогади односельчан, запрошені жителі села.

Неначе чорні крила розпустились

Над нашими подільськими ланами.

Голодомор ,репресії повсюди

Гуляли рідними стежками.

Структура уроку .

I . Організаційний момент.

II. Вивчення нового матеріалу.

1.Наш край в історії України у 1921 -1938 рр.XXст.

2.Соціально-економічне становище на Поділлі.

3.Політичне життя краю.

4.Культурний і духовний розвиток краю.

5.Моє село в 1921-1938 рр.

III. Підсумок уроку.

IV. Домашнє завдання.

Хід уроку.

I . Організаційний момент.

II. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

В зв’язку із проголошенням незалежності України та дальшою демократизацією суспільства стало можливим вивчення раніше невідомих сторінок історії нашої Батьківщини .На деяких із них ми сьогодні зупинимось: це голод 1932-1933рр. та розгул сталінських репресій, які не обминули і наше село.

III. Вивчення нового матеріалу.

Проблемне запитання. На конкретних фактах доведіть , що голод у 1932-1933 роках та сталінські репресії мали місце і в нашому селі.

1.Наш край в історії України в 1921-38 рр.XXст.

На початку 30 –х років серйозні зрушення відбулись в господарстві Поділля. Особлива увага приділялась цукровій промисловості. На її долю припадало більше половини всіх підприємств великої промисловості. Відродження цукрової промисловості вимагало, перш за все , створення міцної сировинної бази, поставок відповідних матеріалів і обладнання, забезпечення заводів кваліфікованою робочою силою. За роки відбудовного періоду виробництво цукру на Поділлі значно збільшилося, але довоєнний рівень не був ще досягнутий.

Велика робота здійснювалась також по налагодженню металообробної, борошномельної, спиртової, шкіряної та інших галузей . Відбудова народного господарства краю завершилась до 1927 року. Саме в цей час промисловість Поділля за виробництвом продукції вийшла на рівень 1913 року.

Поступово відроджувався транспорт. Ставали до ладу нові ділянки залізниці. 2 травня 1922 року було відновлено регулярний залізничний зв’язок між Кам’янець - Подільським і Києвом.

Відповідна робота проводилась по електрифікації Поділля. Передбачалось будівництво 16 електростанцій. В листопаді 1921 року відбувся урочистий пуск Новоушицької електростанції імені Жовтневої революції.

У цей період багато зроблено для відбудови і дальшого розвитку сільського господарства краю. Відновлюються і розширюються посівні площі . В галузі рослинництва серед вирощуваних культур переважали зернові, але урожайність була низькою. Головними причинами були відсутність реманенту і тягла, засміченість полів, низька якість насіннєвого матеріалу, відсутність правильних сівозмін, а також природні катаклізми.

В тваринництві іде процес відновлення поголівя окремих видів тварин ( зокрема, коней, великої рогатої худоби, свиней ).

3.Політичне життя краю.

- зростання рядів партії більшовиків;

- зміцнення місцевих Рад;

- діяльність профспілок;

- діяльність комсомольської організації Поділля, добровільних товариств.

4. Культурне і духовне життя краю у 30- ті роки.

- ліквідація неписьменності та перехід до обовязкового початкового навчання;

- розвиток вищої та середньої спеціальної освіти;

- відкриття клубів, хат-читалень та інших культосвітніх закладів та їх діяльність;

- відкриття театру в м. Проскурові; музейна діяльність;

- літературна творчість подолян;

- розвиток декоративного мистецтва;

- соціальна сфера та її діяльність.

5. Моє село в 1921-38 рр.

Виступ учнів із повідомленнями:

а) голод у 1932-1933 роках в спогадах односельчан.

Не обминув голод і моє рідне село Тинну, яке розташоване на півночі нашого району. Люди, залишившись без продуктів харчування, вмирали сім’ями, пухли з голоду, падали як мухи на вулицях села.

Протягом 1932-1933 рр. в нашому селі померло біля 100 мешканців .

Слово надається жительці села Старий Остропіль Новачук Федорі Данилівні.

Голодомор 1933 року збігся в часі, звичайно ж не випадково, з другою хвилею масових репресій, спрямованою, насамперед, проти членів партії.

Я, Новачук Федора Данилівна, народилася 16.07.1922 року в селі Старий Остропіль в сім'ї селянина Лісничого Данила Васильовича. Нас у сім'ї було четверо дітей: три сестри і один брат. Мама померла як мені було 7 років. Ми дуже бідно жили. В 1932 році був неврожай і після зими ми ходили по полях, збирали мерзлу картоплю і пекли картопляники. В хаті нічого не було їсти. Ходили до лісу, шукали щось їстівне. Восени 1933 року батька забрали в тюрму в м. Хмельницький, за те, що вважали багатим куркулем. Забрали у нас все зерно, двоє коней, воза і корову. Я тоді вже ходила до 3-го класу. Хату нашу і хлів розібрали. Брат був в армії, а нас з середньою сестрою забрала старша сестра ( була заміжня). Коли я закінчила 7 класів, батьків знайомий єврей забрав учитись бухгалтерії, потім віддав в м. Хмельницький на курси. Після курсів я працювала в бухгалтерії у сільпо. В тюрмі батько помер, а нам навіть ніхто і не повідомив.

Коли забирали людей в Німеччину, нас двох з сестрою теж забрали. Працювала в Німеччині на фабриці. Тяжкі були ті роки. Слава Богу все пережила.

III. Підсумок уроку.

На основі вивченого на уроці учні роблять висновок, що голод 1932-33 рр. не обминув і наше родюче Поділля і багато подолян стало жертвами сталінських репресій, зокрема, і в рідному селі.

IV. Домашнє завдання.

1.Зібрати спогади односельчан, яким довелося пережити голодомор 1932-33 років.

2.Зібрати спогади рідних і близьких репресованих в роки сталінських репресій.

3.Підготуватися до оцінювання навчальних досягнень за темою « Радянська модернізація України (1929-1939 рр.)»

11 клас

Тема: Наш край в роки війни.

Мета: Розкрити героїчну боротьбу наших земляків, які разом з представниками народів колишнього Радянського Союзу боролись проти фашистських окупантів різних етапах війни. Виховувати учнів в дусі патріотизму та національної свідомості.

Тип уроку: комбінований.

Основні поняття: вклад земляків в перемогу.

Вміння і навички, які формуються на уроці. Оцінювати і пояснювати історичні факти.

Обладнання: карта.

Як не любити той край,

Де вперше ти побачив

Солодкий дивний світ,

Що ми звемо життя.

Хід уроку.

I.Перевірка знань учнів.

1Покажіть на карті територію України, визволену радянськими військами в 1944.

2. Назвіть найважливіші наступальні операції 1944р. військ Українських фронтів. Який їх головний підсумок?

3. Чому сталінський режим змушений був послабити ідеологічний тиск на суспільство? Які зміни в ідеології сталінського режиму відбулися в роки війни?

4. У чому полягав внесок діячів культури в перемогу над ворогом?

II.Вивчення нового матеріалу.

1Початковий період війни.

Вступне слово вчителя. Дається характеристика суспільно-політичного становища в краї, з мобілізаційними заходами в Хмельницькій області, евакуацією та заходами щодо реорганізації господарської діяльності.

Знайомить вчитель.

2. Тимчасова окупація краю. Партизанська боротьба.

Повідомлення учня на тему: «Наш учасник партизанського зєднання І.Ф.Федорова і Л.Е.Кизі».

3. Визволення області від фашистських загарбників. Звільнення рідного села.

4.Наші земляки на фронтах Великої Вітчизняної війни. Початок відбудови краю.

III. Підсумок уроку та домашнє завдання.

Заключне слово вчителя.

Мій друже, шануй батьківщину

Вона, як життя, є одна!

Люби свою рідну Вкраїну -

Багата чи бідна вона…

Притулок, багатство, родину –

Де-небудь здобудеш собі,

Ніде не знайдеш України -

Я знаю, повір ти мені!

Наталка Махорук ( Канада)

IV.Домашнє завдання.

1.Записати спогад учасника Великої Вітчизняної війни.

2.Зібрати матеріал про те, як відзначилися на фронтах В.В. війни наші односельчани.

Тема: Наш край у 1960-1980-ті роки.

Мета: Дати характеристику становища в нашому краї1960-1980-ті роки. На основі конкретних фактів показати досягнення та втрати Поділля за цей період. Виховувати в учнів почуття національної свідомості, гідності, патріотизму.

Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: карта, музейні експонати.

Поділля пахне зіллям,

І сон-трава десь поруч є.

Як не любить тебе, не знаю,

Поділля, рідне ти моє.

Структура уроку.

I.Організаційний момент.

II.Вивчення нового матеріалу.

1.Соціально-економічний розвиток Хмельницької області. Наростання негативних тенденцій і труднощів.

2.Життєвий рівень населення краю.

3.Розвиток культури.

4.Моє село у 1960-1980-ті роки.

III.Домашнє завдання.

Хід уроку.

I.Організаційний момент.

II.Вивчення нового матеріалу.

1.Заслуховування рефератів учнів.

2.Соціально-економічний розвиток Хмельницької області.

3.Наростання негативних тенденцій і труднощів на Поділлі 60-80-х р.р.

4.Досягнення діячів культури Поділля.

5.Село Старий Остропіль в 1960-1980-ті роки.

IV.Домашнє завдання.

Записати спогади односельчан:

Тема :Наш край наприкінці XX-на початку ХXI ст.

Мета: Розкрити події кінця XX-початку XXI ст., які відбувалися в нашому краї.

Показати здобутки і втрати Поділля цього періоду. Виховувати в учнів почуття патріотизму, гідності та національної свідомості .

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.

Обладнання: Екскурсія до шкільного музею .

Структура уроку.

I.Організаційний момент .

II.Вивчення нового матеріалу .

III.Підсумок уроку .

IV.Домашнє завдання.

Хід уроку.

I.Організаційний момент.

II.Вивчення нового матеріалу.

У ході екскурсії дайте відповіді на запитання.

1. Як відбувався процес реформування економіки Поділля ?

2.Які зміни в суспільному житті відбулись в нашому краї?

3.Які галузі господарства відігравали провідну роль в економіці Поділля ?

4.Якою була спеціалізація сільськогосподарського виробництва області ?

5.Коли в с. Старий Остропіль було створено колективне сільськогосподарське підприємство

« ім. Володарського» та як воно працювало?

6. Якою є екологічна ситуація на території нашого населеного пункту?

7. Дайте характеристику сучасного стану господарства с.Старий Остропіль.

8. Які здобутки та втрати остропільчан в соціальній сфері?

III. Підсумок уроку.

Учні самостійно підводять підсумок уроку і висловлюють свої враження від проведеної екскурсії.

IV.Домашнє завдання.

Напишіть короткий нарис про рідне село і його сьогодення.

Підготуйтесь до тематичного оцінювання по темі «Україна в умовах незалежності».

Тестові завдання

7 клас.

Урок №1

I рівень.

1. Які основні історичні джерела рідного краю відомі вам:

а) Археологічні;

б) ….;

в) ….;

2. Ашельська культура існувала:

а) 350-200 тис. р. т.

б) 300-150 тис р. т.

в) 250-100 тис р. т.

3. Коли зявилися найдавніші люди на території нашого краю?

II рівень

1.Охарактеризуйте черняхівську культуру.

2.Які основні етапи формування людини вам відомі?

3.Назвіть імена відомих вам археологів, які вивчали та досліджували наш край.

III рівень.

  1. Складіть періодизацію давньої історії.

  2. Де на території Поділля розселялись трипільці?

3.Розкрийте значення зарубинецької культури.

IV рівень.

  1. Як навколишнє середовище впливало на характер господарської діяльності наших далеких пращурів.

  2. Які слов’янські племена проживали на території сучасного Поділля?

  3. Складіть тези до теми: Основні заняття слов’ян”.

Урок №2

I рівень.

1. Із вказаних давньоруських міст підкресліть, які знаходились на території Поділля: Бакота, Ушиця, Калюс, Новгород- Сіверський. Камянець- Подільський.

2. Про яке давньоруське місто, яке згадується у літописі, іде мова: «на Днестре-Хотень».

3. Коли були проведені перші археологічні дослідження в Бакоті?

II Рівень.

  1. До складу якого князівства входило Поділля наприкінці XII ст.?

2.Болохівська земля – це …

3Вставте пропущені слова. Територія краю, яка з 1226р. відома під назвою ……, входила до складу Галицько-…….. князівства.

III рівень.

  1. Продовжіть речення: Поділля у середині XII ст. – це ………

2.Назвіть райони з якими Болохівська земля мала економічні і культурні звязки.

3.Які пам’ятки архітектури XII-XIII cт. Збереглись на Поділлі?

IV рівень.

1.Чи вдалося Батию бути в Камянці?

2Дайте характеристику основних занять населення Пониззя у XII-XIII ст.

3Розкрийте значення поняття «Пониззя», «Болохівська земля», «городищенський скарб».

Урок №3

I рівень.

1. Литовський князь Ольгерд розбив татарське військо на р. Синюха у:

а)1262р.

б)1362р.

в)1372р.

2. Польща заволоділа західним Поділлям:

а)1432р.

б)1442р.

в)1385р.

3.Вкажіть дату, коли Поділля було названо вперше воєводством.

II рівень.

1.Охарактеризуйте соціально-економічний розвиток Поділля в XIV-XVIст.

2.Яка доля Поділля після скасування місцевої автономії?

3.До яких категорій належали селяни Поділля?

III рівень.

1.Чому Литовській державі вдалося порівняно легко захопити землі Поділля?

2.Охарактеризуйте діяльність князів Коріатовичів на Поділлі.

3.Наведіть приклади антифеодальної і визвольної боротьби населення краю у XIV-XVI ст.

IV рівень.

1.Чому Польща прагнула захопити подільські землі? Коли це вдалося їй?

2.Які зміни а адміністративно-територіальному устрої відбулося на Поділлі у XV- першій половині XVIIст.?

8 клас.

Урок№1

I. рівень.

  1. З яких повітів наприкінці XVI. ст. складалось Подільське воєводство. Правильний варіант відповіді підкресліть:

а) Кам’янецький

б) Дунаєвецький

в) Летичівський

2. Яке місто було найбільшим в Подільському воєводстві в першій половині XVII ст. Правильний варіант відповіді підкресліть:

а) Проскурів

б) Кам’нець

в) Городок

3. Населення Подільського воєводства складається з:

1. українців

2. молдаван

3. поляків

4. євреїв

5. грузинів

6. вірменів

Зайве викресліть.

II. рівень.

1.Продовжіть речення. Фільваркове господарство це…

2.Перерахуйте найбільші міста Подільського воєводства наприкінці XVI в першій половині XVII ст.

3.Хто був володарем рідного міста (села) в цей період?

III. рівень.

  1. 1.Внаслідок яких подій відбувались політико-адміністративні зміни на Поділлі?

  2. 2.Чому в етнічному відношенні поступово зменшується частка українців?

  3. 3.Чим займалось населення краю на початку XVII ст.? Охарактеризуйте його заняття.

IV. рівень.

  1. 1.Які види промислів та цехових ремесел були розвинені в нашому краї. Де розташовувались їх найбільші центри.

  2. 2.На конкретних прикладах підтвердіть, що в першій половині XVII ст. В господарському житті Поділля відбувались складні процеси розвитку феодалізму на селі і місті.

  3. 3.Складіть хронологічну таблицю «Боротьба населення Поділля з турецько-татарськими нападами».

Урок№2

I. рівень.

1.Бій під Пилявцями відбувся:

а) вересень 1648р.

б) липень 1648р.

в) серпень 1649р.

2.Зборівський мир було укладено в серпні … року.

3.За умовами Бучатського договору 1672 року територія Подільського воєводства відходила до….

II рівень

  1. 1.Охарактеризуйте соціально-економічний розвиток краю в другі половині XVII ст.

  2. 2.Які ремісничі цехи діяли на Поділлі та в рідному населеному пункті.

  3. 3.Назвіть основні типи феодального господарства Поділля.

III. рівень.

1.Чим завершилася облога Кам’янця в серпні 1648р.?

2. Які результати битви під Жванцем?

3. У яких Подільських містах діяли ремісничі цехи та яка їх спеціалізація?

IV. рівень.

  1. 1.Розкрийте зміст Бучацького договору.

  2. 2.Складіть таблицю хронології і основних військових подій визвольної війни українського народу(1648-1654рр.) на Поділлі.

  3. 3.Які зміни в адміністративно-територіальному устрої Поділля відбулись в другій половині XVII ст.

Урок № 1

9 клас.

I рівень.

1. Під яку сільськогосподарську культуру було значно збільшені посівні площі на Поділлі в першій половині XIX ст.?

2. Вкажіть назву декабристського гуртка ,заснованого в м. Кам’янець-Подільському у

1816 році.

3. Повстання під проводом Устима Кармелюка розпочались у … році, закінчилось… році.

II рівень

1.Які відбулися зміни в соціальному складі населення Поділля у першій половині XIX ст.

2.Хто не вписується в ряд імен ? Чому?

В. Раєвський , П. Приклонський , Димер. У. Кармелюк.

3. Наведіть факти, які свідчать про початок промислового перевороту на Поділлі.

III рівень

1.Вкажіть форми залежності селян Поділля від феодалів.

2 . До яких форм антифеодальної боротьби вдавались селяни Поділля?

3. Як розвивалась внутрішня торгівля на Поділлі? Наведіть приклади.

IV рівень

1 .Складіть історичний портрет Устима Кармелюка.

2. Доведіть ,що «промисловий переворот» прийшов і на подільську землю.

3. Напишіть невелику статтю «Устим Кармелюк побував в нашому містечку».

Урок №2

I рівень

1.З яких верств складалося населення Подільської губернії на кінець XIX ст. Вставте

пропущене :

а) дворяни.

б)

в) купці.

г)

д) селяни.

2. Назвіть основні форми боротьби робітників Подільської губернії наприкінці XIX ст. 3. В системі землеробства Поділля однією з головних сільськогосподарських культур…

II рівень

1.Проаналізуйте процес виникнення підприємств в Подільській губернії.

2.Охарактеризуйте становище населення Поділля наприкінці XIX ст..

3.Вставте в реченні пропущенні слова. Першою залізницею в Подільській губернії була лінія , що зв’язала…, довжиною …верст.

III рівень

1.Як змінилися земельні наділи подільських селян після реформи 1861р?

2.Які характерні риси у сільському господарстві Поділля кінця XIX ст.

3.На чому спеціалізувалася промисловість Подільської губернії в пореформений період?

IV рівень

1.Доведіть, що селянська реформа 1861року дала поштовх розвитку капіталістичних

відносин у сільському господарстві Поділля .

2.Складіть таблицю « Народний рух на Поділлі в другій половині XIX ст».

3.Вкажіть причину, мету, форми боротьби робітничого руху в Подільській губернії в кінці XIX ст. Наведіть приклади.

4. Хто з діячів культури другої половини XIX століття був вихідцем з нашого краю?

Урок№3

I. рівень

1.Населення Поділля на початку XX ст. Складалось із слідуючих верств:

а)

б)

в)

г)

2. Яку залізницю було споруджено, що пролягала через північні райони Поділля?

3. Основними сільськогосподарськими культурами Поділля були:

II. рівень.

1.Вкажіть характерні риси економічного становища населення Поділля на початку XX ст.

2.Наведіть приклади виступів селян Поділля під час революції 1905-1907рр.

3.Які нові підприємства з’явились на Поділлі на початку XX 14т..?

III. рівень.

1.Які вимоги висували робітники Поділля під час революції 1905-1907рр.

2.Проаналізуйте форми та методи селянської боротьби на поділлі під час революції 1905- 1907рр.

3.Які наслідки мала Столипінська реформа на Подільських селян?

IV рівень .

1.Складіть таблицю «Виступи селян та робітників Поділля під час революції 1905-1907рр.»

2.Як здійснювалась Столипінська аграрна реформа на Поділлі? Які її результати?

3.Підготуйте невеличке повідомлення « Участь населення мого краю у революції 1905-1907рр.».

Урок №1.

10 клас

І рівень

1. Коли Поділля захопили Австро – німецькі війська?

2. Війська Директорії ввійшли на територію краю …………....

3. Більшовики проголосили свою владу на Поділлі …………...

ІІ рівень

1.Яким чином та коли війська Директорії ввійшли на територію Поділля?

2.Чому територія Поділля була окупована польською вояччиною?

3.Охарактеризуйте економічні перетворення більшовиків на Поділлі.

ІІІ рівень

1.Поясніть значення історичних термінів: «національно - демократична революція», «Українська Центральна Рада», «універсал», «автономія», «Генеральний Секретаріат».

2.Як події 1917 – 1920 рр. вплинули на економічне становище Поділля?

3.Які факти свідчили про якісне зростання національної свідомості подолян в ході національно – демократичної революції?

ІV рівень

1.Даючи оцінку тим подіям, які відбувалися на території нашого краю у 1917 – 1920 роках., чи можна назвати їх революцією?

2.Складіть таблицю «Наш край у 1917 – 1920 рр.»

3.Підготуйте твір – опис «Мої земляки – учасники національно – визвольної боротьби в нашому краї у 1917 – 1920 рр».

Урок 2

І рівень

1.Суцільна колективізація на Поділлі почала здійснюватись:

а) у 1929 р;

б) 1930 р;.

в) 1931- 1932 рр.

2.Масовий голод на Поділлі розпочався:

а) 1931- 1932 рр;.

б) 1932-1933 рр.

3. Перший гурток ТСОЗ в рідному населеному пункті був організований:

а) у 1929 р;

б) 1930 р.

ІІ рівень

1.Як проходив процес колективізації на Поділлі ?

2.Що таке українізація ? Які характерні риси процесу українізації в нашому краї ?

3.Чи мали місце сталінські репресії в нашому краї, в рідному населеному пункті ?

ІІІ рівень

1.В яких соціально – економічних і політичних умовах відбувався перехід до нової економічної політики на Поділлі ?

2.В чому полягали особливості розвитку сільськогосподарської кооперації в Подільській губернії 20 – х років ?

3.Як здійснювалась « культурна революція» на Поділлі ?

ІV рівень

1. Які конкретні заходи проводили більшовики щодо практичного здійснення нової економічної політики в подільському краї ?

2. Підготуйте коротеньке повідомлення про порушення законності й масові репресії на Поділлі, рідному селі в 30-х роках.

3. На конкретних прикладах доведіть, що голод 1932-1933 рр. охопив і наше родюче Поділля .

Урок №1

11 клас.

І рівень

1. Територія Поділля була окупована німецько – фашистськими військами:

а) липень 1941 р.;

б) серпень 1941 р.

2. Внаслідок якої наступальної операції був визволений наш Подільський край?

3. На початку березня 1944 р. війська ……….. фронту під командуванням маршала Радянського Союзу ………….. знову перейшли в наступ і розпочали ……… військову операцію.

ІІ рівень.

  1. У яких формах вели боротьбу проти німецько – фашистських загарбників партизани на Поділлі?

  2. Яких збитків завдала фашистська окупація рідному населеному пункту?

  3. Яку допомогу фронту надали наші земляки після визволення краю?

ІІІ рівень.

  1. Як проходило визволення нашого краю від фашистів?

  2. На конкретних прикладах розкрити діяльність підлітків на території Кам`янець – Подільської області.

  3. Які людські втрати подолян в роки Другої світової війни?

ІV рівень.

  1. Які заходи з організації оборони були здійснені в нашому краї?

  2. Підготуйте есе «Герої – земляки на фронтах Великої Вітчизняної війни».

  3. Який внесок подолян у перемогу над ворогом?

Урок №2

І рівень.

1. Місто Проскурів було перейменовано у Хмельницький:

а) 1954 р.;

б) 1955 р.;

в) 1953 р.;

2. Кам`янець – Подільська область була перейменована у Хмельницьку:

а) 1954.;

б) 1955 р.;

в) 1953 р.;

3. Автором картини «Хліб» є ……., яка була створена…….

ІІ рівень.

  1. Яких збитків нанесли фашисти нашому краю під час окупації?

  2. Які промислові підприємства були побудовані в нашому краю у 50 – 70 рр.

  3. Як вирішувалася житлова проблема в нашому краї в Хрущовський період?

ІІІ рівень.

  1. Яких успіхів досягли подоляни в розвитку сільського господарства в повоєнні роки?

  2. Як змінилися умови життя населення Поділля за роки правління Хрущова?

  3. Що змінила освітня реформа у викладанні української мови в школах Поділля?

ІV рівень.

  1. Які наслідки мало запровадження системи раднаргоспів для розвитку економіки України і Поділля зокрема?

  2. Чи зріс рівень життя подолян в 1960 – ті роки? Наведіть конкретні приклади.

  3. Схарактеризуйте зміни в системі управління господарством на рубежі 1950 – 1960 рр. Яке значення вони мали для нашого краю?

Урок №3

І рівень

1. Нітішенська АЕС вступила в дію у …….. році.

2. Виконавцем гімну «Ще не вмерла Україна» є подільський співак ……………….

3. Віруючі подоляни входять до таких регілійних концесій:

а)

б)

в)

г)

д)

ІІ рівень

  1. Сучасній економіці Поділля притаманні такі риси:

А) безробіття, інфляція, низька оплата праці;

Б) спад виробництва у всіх галузях;

В) приватизація, стрімке зростання цін, значна фінансова заборгованість.

2. Які політичні партії та об’єднання діють на території Поділля?

ІІІ рівень

  1. Найбільшу кількість голосів на виборах до Верховної Ради України в 2002 р. на Поділлі набрали передвиборчі блоки:

А) «Наша Україна»;

Б) « блок Ю. Тимошенко»;

В) «За єдину Україну»;

2. Скільки проживало людей в нашому краї за останнім переписом, який його соціальний склад?

3. Охарактеризуйте стан економічного розвитку нашого краю за роки незалежності.

ІV рівень.

  1. Проаналізуйте останні політичні події в Україні та порівняйте їх. З подіями 1917 – 1918 рр.

  2. Охарактеризуйте сучасне екологічне становище.

3.Моє село в ХХІ ст. Здобутки і втрати.

Список використаної та рекомендованої літератури.

1. Дзвони п’яті Київ 1990.

2. Іон Винокур Історія Південно-Східної Волині 1993.

3. Історія міст і сіл УРСР Хмельницької області – Київ 1971.

4. П.М. Гришок, А.Я. Сидорін Адміністративно територіальний устрій Київ 1987.

5. Реабілітовані історією Хмельницький 2008 Книга перша.

6. Степанець Г.І Покоління незабудуть їх імен. Подвиг їх безсмертний м. Хмельницький 2007.

7. Хмельниччина літературна Хмельницький облполітграф 1990.

8. Ю. Сіцінський М. Теодорович Історія міст і сіл Хмельницького Хмельницький 2011.

3

58

4

57

56

5

55

6

7

54

8

53

9

52

10

51

11

50

12

49

13

48

14

47

15

46

16

45

17

44

18

43

19

42

20

41

21

40

22

39

23

38

24

37

25

36

26

35

27

34

28

33

29

32

30

31

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
даний матеріал допоможе краще проводити гурткову роботу з вивчення історії рідного краю
  • 14.08.2018
  • Історія України
  • 7 Клас, 8 Клас, 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас
  • Інші методичні матеріали
  • 877
  • 0
  • 10
  • Обрати

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток особистості на всіх вікових етапах життя»
Черниш Олена Степанівна
36 годин
590 грн
295 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти