Урок за творчістю В. Думанського (Етюд «Життя іде») Література рідного краю

Опис документу:
Тема: “…хочеться, щоб добро таки переважало…” Мета: сформувати уявлення про творчість В. Думанського – видатного поета сучасності, продовжувати зацікавлювати учнів особою письменника, вчити відчувати красу його слова, розуміти зміст життя і творчості.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок за творчістю В. Думанського (Етюд «Життя іде»)

Література рідного краю

8 клас

Тема: “…хочеться, щоб добро таки переважало…”

Мета: сформувати уявлення про творчість В. Думанського – видатного поета сучасності, продовжувати зацікавлювати учнів особою письменника, вчити відчувати красу його слова, розуміти зміст життя і творчості.

Розвиваюча мета: розвивати й розширювати читацькі інтереси учнів, виробляти вміння добирати цитати для підтвердження власної думки, за допомогою назв творів складати опорні схеми.

Виховна мета: виховувати шанобливе ставлення до творчих доробків В. Думанського, активну життєву позицію, любов до рідної землі, малої батьківщини.

Цілі: учні знатимуть основні події з життя письменника, значення літературних термінів; учні вмітимуть на основі наведених матеріалів та розповідей учителів й однокласників створити психологічний портрет митця, відтворювати емоційний стан ліричного героя, картини, що виникли в уяві під час читання новел, есе, бростей; учні цінуватимуть красу та силу художнього слова В. Думанського, риси характеру автора (ліричного героя), добро, людяність.

Тип уроку: урок літератури рідного краю

Обладнання: виставка творів Василя Думанського, ілюстративний матеріал, фотовиставка “В. Думанський серед нас”.

Методи, прийоми, форми роботи: робота в групах, випереджувальні завдання, “папка успіху”, психологічна картка “Я і Василь Думанський”, усне малювання, бесіда, складання асоціативного малюнка.

У кожного знайдеться бодай

зернятко добра, яке скрасить комусь життя…

Василь Думанський

Перебіг уроку

І. Мотиваційний етап.

Забезпечення емоційної готовності уроку.

Усний обмін побажаннями.

ІІ. Цілевизначення та планування уроку.

  1. Вибір цілей із загального переліку, доповнення власними цілями.

  2. Колективне планування роботи на уроці.

ІІІ. Актуалізація суб’єктивного досвіду.

  1. Домашня заготовка: розкрити зміст місцевого прислів’я: “Добро творити – радісно жити!” – І група.

  2. “Цитата, що запала в душу…” – ІІ група

Діти записують цитати, пояснюють, чому саме така і що пов’язане з нею)

Додаток №1

  1. Літературна палеонтологія

Завдання: доповнити визначення: сюжет, епітет, метафора, суржик, епіграф, етюд, психологічний аналіз.

Мета: перевірити рівень засвоєння учнями літературних термінів.

  1. Творча робота

Скомпонувати цитати, назви творів так, щоб можна було б зрозуміти риси характеру людини (по групувати: позитивні, негативні) – І група

Скомпонувати твори блоками – ІІ група

Підтвердити фактами: якими професіями наділили б ви письменника? – ІІІ група

Виписати крилатий вислів від Думанського – ІV група

Додаток №2

ІV. Опрацювання навчального матеріалу

Етюд “Життя іде ”

  • Робота з текстом

  • Складання опорних схем ( за назвами творів або цитат із творів)

  • Лабораторна робота (художні особливості)

Додаток №3

  • Складання асоціативного малюнка (завдання: пояснити, чому саме такий малюнок)

Додаток №4

  • Тренувальні вправи

1.З´ясувати лексичне значення слова “гріх ” - І група.

(за словником етичних термінів)

Гріх – провина людини перед Богом, внаслідок порушення нею Божих заповідей

2. Підібрати і записати епітети до слова “гріх ” - ІІ група

3. “Незакінчене речення ” – ІІІ група

Найбільшим гріхом …

а) по відношенню до Вітчизни вважається … (зрада)

б) по відношенню до людини… (убивство)

в) стосовно праці … (ледарство)

У Біблії сказано: “І в поті чола свого зароблятимеш хліб ”

4.Робота з ілюстраціями – ІV група

Завдання: до репродукцій картин (за картинами) дібрати цитату, яка б відтворювала їх зміст.

  • Складання опорних схем ( за назвами творів або цитат із творів)

“Я страждаю ”

“Вибираю важче ”

“Життя іде ”

“Зважай на це ”

Додаток №5

  • Заповнити психологічну картку “Я і Думанський ”

Додаток №6

V. Рефлексивно-оцінювальний етап уроку

  • В міру можливостей скласти поетичні рядки про письменника

Додаток №7

  • Усне малювання “Неповторність ”

  • Заповнення картки “Я і урок ”

Додаток №8

  • Домашнє завдання: обов’язкове – написати есе “Твори добро ”; за бажанням – скласти кросворди, ребуси за творами В. Думанського.

Додаток №1

Домашня заготовка

“…біймося грішити – якщо не перед Богом, то хоч би перед собою ”

(“На Новий рік “)

“…більше м’якості…, бо інакше погинемо “

(“Заради всього дорогого “)

“…свою найбільшу чашу – чашу життя належить випити всю, до краплі ”

(“Шипучка “)

“…щоразу, коли сходить сонце, подумайте, що це – вам дається день, якого й досі не мали і більш ніколи не матимете, тому всіма силами намагайтеся не споганити свого дня…”

(“Щоразу “)

Додаток №2

Професії, якими б наділили письменника

Філолог

Біолог

Географ

Музикант

Художник

Літератор

Агроном

Лікар

Філософ

Психолог

Пекар

Журналіст

Служитель церкви

Риси характеру (за назвами творів)

Підступність “

Лицемірство “

Невгамовність “

Самовпевненому “

Непокора “

Не поступлюся “

Серце вірить “

Падіння “

Крилатий вислів від Думанського

Життя іде “

Ставати життю на заваді “

Блоки прози

  1. Етюди, їх психологічне навантаження.

  2. Фауна і флора.

  3. Сила природи.

  4. Сім’я, родина.

  5. Релігійні мотиви.

  6. Мистецтво.

Додаток №3

Лабораторна робота (художні особливості)

Життя іде

Уособлення – “природа не хоче спати ”, “сонце починає вставати ”, “розбудить кожну бруньку ”, “насіння прагне ріллі ”, “щоб зерна народжувались ”, “паросткам не терпиться ”, “торкнутися до неба ”, “насіння цього не знає ”, “в ньому тільки прокидається бажання прорости ”.

Антоніми – ночами ще морозить, зчіплює дорогу, а вдень жебонять струмочки ”.

Синоніми – “струмочки жебонять ”, “петляють під ногами ”.

Звуконаслідування – “дзенькають синиці ”, “цвірінькають горобці ”, “воркочуть голуби ”.

Багатосполучниковість – сполучник “і” часто повторюється у 1,2,3 реченнях.

Риторичний оклик – “То ж відчиняймо йому двері, ворота, брами, бо це життя іде!”

Інверсія – “А ставати життю на заваді – великий гріх!..»

Літота – “маленькі серця ”

Додаток №4

Сонце

Розсилає проміння

Злущує шкаралупу зими

Починає вставати

Людина

Я слухаю

Я люблю Мені відчувається

Я відчуваю, бачу Це життя

Ставати життю на заваді – великий гріх

Зірка

День

Досвіток

Ніч

Додаток №5

В. Думанський

Життя його… “неспокій ”, бо він

Невгамовний ”, тому, що

серце вірить ”,

А “падіння ”

не відбулось ”← ↓ → ”не було ”

не сталось ”

Додаток №6

Психологічна картка “Я і Думанський “

я

Думанський

Школа, освіта

Учень, учениця 8 класу

Серединська десятирічка, екстернат

Сім’я

Батько, мати, брати, сестри

Батько, мати, сестра

Друзі

Маю багато друзів

Спілкувався з багатьма серцями, його друзі односельчани, до нього йшли молоді для благословення

Уподобання, захоплення

Маю різні вподобання

Всебічно розвинена людина, література

Яка професія найближча

Мрію бути…

Не можу й відповісти, бо із творів зрозуміло, що для нього важливе все

Додаток №7

Життя у муках

Життя у муках він прожив він прожив,

Але яке життя!

Вірші на пам’ять залишив –

Не буде забуття!

Та хто ж би його судив

За таку долю?

Чим він заслужив

Отакого болю?

Бог змилувався над ним

Дав дар поетичний

Буде він тільки один

Такий у нас вічний…

Ми ніколи не забудемо

Того смутку й болю

Вічно пам’ятати будемо

Його тяжку долю…

Оксана К.

Подвиг

За все життя він кроку не ступив,

Але писав, як в полі босим біг,

І як кохання трепетне зустрів

На перехресті тисячі доріг.

Могла хвороба дух його зламати,

Перетворить на ляльку нерухому.

Та він зумів усе це подолати,

Про біль і слова не сказав нікому.

Лежачи в ліжку став Василь героєм.

І перед ним я до землі вклонюся.

Його творіння – то безкрайнє море,

З якого я натхнення все нап’юся.

Ірина Л.

Додаток №8

Я і урок

Я довідався …

Сьогодні на уроці → Я зрозумів …

Я запозичив …

Найбільший мій успіх у такому виді роботи, бо …

Мої труднощі в …

Схвилювало мене на уроці…, бо…

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Акція «Методичне літо»
Призовий фонд 50 000 грн!
Взяти участь

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
0
міс.
2
2
дн.
1
6
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!