Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Арттерапія для внутрішньо переміщених дітей за методикою «Моя тварина-захисник»
»
Взяти участь Всі події

Урок за творчістю Івана Франка «Розвійтеся з вітром, листочки зів'ялі…»

Українська література

Для кого: 9 Клас, 10 Клас, 11 Клас

28.01.2022

106

0

0

Опис документу:

Мета: ознайомити учнів з етапами маловідомого життєвого і творчого шляху письменника, розкрити жанрове й тематичне розмаїття його творчості; формувати власне ставлення до таких особистостей, як І. Франко; виховувати інтерес до творчості письменника.

Перегляд
матеріалу
Отримати код



«Розвійтеся з вітром, листочки зів'ялі…»

Мета: ознайомити учнів з етапами маловідомого життєвого і творчого шляху письменника, розкрити жанрове й тематичне розмаїття його творчості; формувати власне ставлення до таких особистостей, як І. Франко; виховувати інтерес до творчості письменника.

Обладнання: комп’ютер, портрет, ілюстрації до творів, виставка книг І.Франка.

Перебіг заходу:

Звучить пісня «Ой ти, дівчино, з горіха зерня» (Табаков)

Вчитель:

Вічний революціонер —
Дух, що тіло рве до бою,
Рве за поступ, щастя й волю, —
Він живе, він ще не вмер.
Ні попівськiї тортури,
Ні тюремні царські мури,
Ані війська муштровані,
Ні гармати лаштовані,
Ні шпіонське ремесло
В гріб його ще не звело…


До такого Франка ми звикли. Про Івана Франка як письменника, поета, драматурга, перекладача, громадського і політичного діяча у нас написано десятки (якщо не сотні) робіт. Але у повсякденному житті ім'я Великого Каменяра найчастіше залишалося символом. Ми більше вшано­вували його ім'я, аніж знали його  твори, його ідеї. Подумати тільки: за 40 років свідомого життя він написав близько 6 тисяч праць найрізноманітніших жанрів. Це в середньому 2-3 твори в день. Франко на сьогодні є єдиним українським поетом, який номінувався на здобуття Нобелівської премії з літератури. Володів 14-ма мовами. У житті Івана Франка жінки зіграли трагічну роль. Кожну любов він переносив важко. Отже, сьогодні ми спробуємо поглянути на Франка з іншого ліричного боку. Зазирнути в глибини його любовної лірики.



























Учень 1: Любов … Скільки приємних почуттів у душі кожної людини викликає це слово. Для кожного вона своя і дуже особлива. Саме кохання спонукає нас чинити добрі справи, надихає поетів писати вірші, а прозаїків створювати неперевершені шедеври. 

Іван Франко, як і кожна людина, завжди мріяв зустріти шалене кохання у своєму житті, прагнув відчути яскраві барви особистого щастя, які випадають на долю не кожної людини. Великий Каменяр стверджував, що йому «тричі являлася любов», однак дослідники життя і творчості письменника запевняють, що значно більше поет «потерпав» від жіночої вроди. Свої ліричні переживання він висловлював на папері, в результаті чого утворилася незабутня поетична збірка «Зів’яле листя» . Своєю красою, глибоким почуттям вона належить до найкращих зразків світової поезії.

Перше кохання Великого Каменяра – Ольга Рошкевич –  прийшло до нього весною, у травні, коли тільки починає з’являтися молоде, зовсім зелене листя. Незабутнє кохання тривало десять років. Батьки відразу були прихильні до поета, сподіваючись, що він зробить блискучу кар’єру. Вони вирішили, що весілля буде справлено тоді, коли Франко вивчиться та дістане посаду.

Але Ольга Рошкевич вийшла заміж за іншого. До кінця свого життя вона дуже шкодувала за коханим Іваном, не любила свого чоловіка і вважала себе нещасливою.

Учень№2

« Тричі мені являлася любов»

Тричі мені являлася любов.
Одна несміла, як лілея біла,
З зітхання й мрій уткана, із обснов

Сріблястих, мов метелик, підлетіла.
Купав її в рожевих блисках май,
На пурпуровій хмарі вранці сіла

І бачила довкола рай і рай!
Вона була невинна, як дитина,
Пахуча, як розцвілий свіжогай.



Учень №1

Незабаром до І.Франка приходить друге кохання, таємне, недоступне, мов «святиня» - Юзефа Дзвонковська була дочкою емігрантів. Вони писали одне одному листи. Якось, в одному з них, Іван звернувся і до Юзиної матері, просячи руки її дочки, але Юзефа відмовила Франкові, що сильно вразило письменника. Він подумав, що саме аристократичне походження заважає дівчині поріднитися з ним. Юзефа Дзвонковська була хвора на туберкульоз.

Учень №3

Явилась друга — гордая княгиня,
Бліда, мов місяць, тиха та сумна,
Таємна й недоступна, мов святиня.

Мене рукою зимною вона
Відсунула і шепнула таємно:
«Мені не жить, тож най умру одна!»

І мовчки щезла там, де вічно темно.



Учень №1

Через деякий час приходить до Івана Франка третє кохання – до Целіни Журовської – прекрасної дівчини з голівкою грецької богині. Іван закохався в неї з першого погляду, коли вона сиділа за касовим віконцем.Потім на адресу Журовської почали приходити листи від якогось невідомого. Дівчині вони щиро подобалися, адже були гарно написані. Оця нерозділена любов мучила Франка багато років. Іван слідував за Целіною скрізь, як тінь.Журовська завжди стверджувала, що Іван постійно її переслідував. А потім раптово зник. Одного дня він з’явився в супроводі якоїсь жінки. Вони стояли збоку і, поглядаючи на Целіну, щось говорили. То була дружина Івана Франка. Целіна полегшено зітхнула: нарешті буде мати спокій. У 1885 році він їде до Києва і зустрічає там свою майбутню дружину – Ольгу Хоружинську.



Учень №4

Явилась третя — женщина чи звір?
Глядиш на неї — і очам приємно,

Впивається її красою зір.
То разом страх бере, душа холоне
І сила розпливається в простір.

Спершу я думав, що бокує, тоне
Десь в тіні, що на мене й не зирне —
Та враз мов бухло полум’я червоне.

За саме серце вхопила мене,
Мов сфінкс, у душу кігтями вп’ялилась
І смокче кров, і геть спокій жене.





Вчитель

А зараз послухаємо вірші Івана Франка зі збірки «Зів яле листя» у виконанні учнів школи.

Учень 5

Розвійтеся з вітром, листочки зів'ялі,
Розвійтесь, як тихе зітхання!
Незгоєні рани, невтишені жалі,
Завмерлеє в серці кохання.

В зів'ялих листочках хто може вгадати
Красу всю зеленого гаю?
Хто взнає, який я чуття скарб бaгатий
В ті вбогії вірші вкладаю?

Ті скарби найкращі душі молодої
Розтративши марно, без тями,
Жебрак одинокий, назустріч недолі
Піду я сумними стежками.


Учень №6

Як почуєш вночі край свойого вікна,
Що щось плаче і хлипає важко,
Не тривожся зовсім, не збавляй собі сна.
Не дивися в той бік, моя пташко!

Се не та сирота, що без мами блука,
Не голодний жебрак, моя зірко;
Се розпука моя, невтишима тоска,
Се любов моя плаче так гірко.



Учень №7

Не минай з погордою
І не смійсь, дитя!
Може, в тім осміянім
Суть твого життя.

Може, в тім зневаженім
Твого щастя карб,
Може, в тім погордженім
Є любові скарб.

Може, сміх твій нинішній,
Срібний та дзвінкий,
Стане в твоїй пам’яті
За докір гіркий.



Учень №6

Ні, не любив на світі я нікого

Так, як живому слід живих любить,

Щоб, не зрікаючись себе самого,

Ввійти в другого душу, переймить

Його думки, його бажанням жить,

Не думавши добро творить із того,

І так, незамітно зовсім для нього,

Вести його, де вища ціль манить.

Відразу бути паном і слугою,

Зректись себе і буть самим собою –

Отак любить ніколи я не вмів.

Чи самолюбства в мні замного стало,

Чи творчих сил живих було замало?

Чи шлях життя мене фальшиво вів?





Вчитель

Вікторина «Знай Франка»



  1. Як називають Івана Франка в літературі?

  2. На здобуття якої премії номінувався Франко?

  3. Назвати одну з казок Івана Франка?

  4. Скількох жінок кохав Франко?

  5. До якої збірки входять вірші про кохання?

  6. Ким був Франко для української літератури?

  7. Продовжіть рядок: «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»

  8. Слова цього вірша покладені на музику і виконує Віталій Козловський?

  9. Скільки мов знав Іван Франко?(14)

  10. На якій купюрі зображений Іван Франко?(20)

  11. З плодом якого дерева Франко порівнює дівчину?

  12. Скільки Іванів Франко в одному Шевченку(мова йде про номінал).

  13. Продовжіть рядок: «Чого являєшся мені у сні?»

  14. Про що збірка «Зів яле листя?»

  15. Як звали лиса з казки Франка «Фарбований лис»?

  16. Це місто назване в честь Каменяра?

  17. Колір фарби, в яку вимазався лис, з казки Івана Франка « Фарбований лис»?

  18. У цьому вірші Франко звертається до червоної калини…

  19. Скільки років від дня народження виповнилося Івану Франку в цьому році?(160)

  20. За яким твором Івана Франка було знято серіал про трагічне кохання?

Підсумки вікторини.



А зараз прослухаймо пісню на слова Івана Франка.



Виконання учнями пісні «Чого являєшся мені у сні»

Підсумок

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.