Урок з української мови. Письмовий переказ тексту. Зозуля

Опис документу:
Розвиток звязного мовлення. Мета. Вчити учнів переказувати детально за планом, збагачувати активний і пасивний словник учнів, розвивати увагу, спостережливість; розширити знання учнів про зозулю, виховувати любов до природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Письмовий переказ тексту.

Зозуля

Мета.

Вчити учнів переказувати детально за планом, збагачувати активний і пасивний словник учнів, розвивати увагу, спостережливість; розширити знання учнів про зозулю, виховувати любов до природи.

Обладнання.

Ілюстрації зозулі, картки.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Загадка.

Сіла пташка на дубку,

Завела своє «Ку-ку!»

Стрепенулись їжачок,

Заєць і козулі.

Всіх збудив той голосок,

Пісенька…(зозулі).

2.Розгляд ілюстрації зозулі і бесіда.

Чи чули і бачили ви такого птаха?

Що ви знаєте про зозулю?

Опишіть її зовнішній вигляд.

Чи відлітає вона у теплі краї?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ми поговоримо про зозулю, дізнаємось про неї більше.

Напишемо переказ за складеним планом.

Хвилинка- цікавинка.

Зозуля − невеликий птах із сірим або рудуватим пір’ям, з темними смугами, має довгого хвоста і короткі лапки. За один день може з’їсти 18 молодих ящірок, 39 зелених коників, 3 лялечки метеликів, 43 капустяних черв’яки та велику кількість мурашиних яєць. Зозулі поїдають також «пелехату» з щетинками гусінь, яку, крім ще вивільги, ніхто з птахів більше не їсть. Буває, що кілька зозуль можуть врятувати великі ділянки лісу від небезпечних шкідників.

Зозуля є звичайним птахом майже всюди: вона зустрічається в лісах і на відкритих територіях аж до передгір’я.

Найцікавішим в житті зозуль є те, що вони не будують власного гнізда, а підкидають яйця у гнізда інших птахів. Коли самка зозулі знаходить придатне гніздо і поблизу немає господарів, вона викидає одне яйце і відкладає замість нього власне. Іноді ці гнізда належать меншим від зозулі птахам, і їм слід невтомно працювати, щоб прогодувати велетенського підкидька, помилково вважаючи його своїм власним пташеням. Відлітають вони на зиму в Африку.

Що нового для себе ви дізнались з моєї розповіді?

IV. Робота над переказом тексту «Зозуля».

1. Читання тексту учнями.

Зозуля

Зозуля − не такий птах, як інші. Вона не будує гнізда, не висиджує пташенят. Свої яєчка підкладає іншим птахам: вівчарикам, горихвісткам, синицям, трясогузкам.

У чужому гнізді з’являється на світ зозуленя.

Але воно поводиться так, як його справжні батьки. На місяць раніше від пташок, які його годували, воно самостійно летить на південь. І якраз туди, де перебуває зиму рідна мати.

На далекому півдні зозуленя не співає. Голос у нього прорізається пізніше, коли воно повертається додому. Тільки тут уже дорослий птах прикрашатиме ліс своїм співом.

2.Бесіда за змістом прочитаного.

Розкажіть, як зозуля виводить своїх пташенят.

Доведіть, чи залишається зозуленя дитиною своїх батьків.

Де зимує зозуленя?

Коли і де прорізається голос у зозуленяти?

Яким пташкам підкидає зозуля свої яєчка?

3.Словниково-семантична робота.

  1. Заміни одним словом вислови:

з’являється на світ − вилуплюється;

перебуває зиму − зимує;

прорізається голос − співає.

  1. До поданих слів доберіть близькі за значенням, які ви зможете використати, щоб уникнути в переказі повторів того самого слова.

Південь − вирій, теплий край.

Зозуля − пташка, вона.

4.Повторне читання тексту. Поділ тексту на частини.

Прочитайте текст ще раз.

Скільки абзаців у цьому тексті?

Прочитайте перший абзац. Як його назвемо?

Про що розповідається в другому абзаці? Як можна коротко записати?

Зачитайте третій абзац. Який заголовок доберете?

5.Складання і запис плану.

План

  1. Зозуля − незвичайний птах.

  2. Зозуленя у чужому гнізді.

  3. Спів зозулі − прикраса лісу.

6. Усний переказ тексту за планом.(2-3 учні).

V. Фізкультхвилинка.

VI. Написання переказу.

1.Орфографічна підготовка до написання переказу.

Зверніть увагу, як пишуться такі слова:

Зозуля,зозуленя, пташеня, висиджує, прикрашатиме, з’являється, лишається, прорізається, вертається.

2.Запис переказу в зошити. Перевірка написаного.

VII. Підсумок уроку.

Що нового і цікавого ви дізнались про зозулю?

Чим корисна ця пташка?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.