Урок з української мови. Переказ тексту. Турботливий носоріг

Опис документу:
Мета: розвивати вміння уважно слухати текст, ділити його на смислові частини, складати план тексту, будувати його переказ; збагачувати мовлення школярів образними висловами, порівняннями, яскравими словами; закріплювати орфографічні навички письма; виховувати інтерес до життя тварин.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Переказ тексту. Турботливий носоріг

Мета: розвивати вміння уважно слухати текст, ділити його на смислові частини, складати план тексту, будувати його переказ; збагачувати мовлення школярів образними висловами, порівняннями, яскравими словами; закріплювати орфографічні навички письма; виховувати інтерес до життя тварин.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Загадка

Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири, без лопати

збудували собі хати.

(Птахи)

- Чому ви так думаєте?

- Що таке «помостя»?

- Що є хатою для птахів?

- А що ви знаєте про те, як птахи будують собі гнізда? Що незвичайного є у поведінці і будові тіла деяких птахів?

2. Повідомлення дітей

- Послухаємо повідомлення, які ви підготували на сьогоднішній урок.

- Синички гніздяться в дуплах. Іноді у старих пнях, вкритих мохом, під карнизом будинку, в поштовій скриньці.

- Гніздо дятел видовбує у дереві у вигляді мішка овальної форми завглибшки до 40 см. Гніздо не вимощує, але тріски, що потрапляють у середину дупла, утворюють на його дні м’яку підстилку, на яку птах і відкладає 5-6 блискучо-білих яєць.

- Граки гніздяться на деревах колоніями. Іноді на одному дереві буває до десяти гнізд.

- Гніздо горобця – пухка будівля із соломи, ганчір’я, паперу, вовни. На деревах вимощуються великі кулясті гнізда, які іноді дають притулок кільком парам птахів.

- Жайворонки роблять гнізда на землі в ямці, яку вистеляють із трави, моху, куди відкладають сірувато-бурі, плямисті яєчка.

- Солов’ї будують гніздо в ямці на землі, під кущем. Яєчка в них коричнево-оливкового або шоколадного кольору.

- Ластівки – невтомні трудівниці. Вони будують гнізда з глини або землі, змочуючи її слиною. Гніздо має форму четвертної або восьмої частини кулі: його краї зовсім не доходять до стелі або нависаючого карниза. Щоб скріпити будівельний матеріал, сільські ластівки додають до глини невеликі соломинки. Гніздо вимощують трав’янистими рослинами, пір’ям.

- Беркут будує гніздо на височезному дереві або на прямовисній скелі.

- Деякі птахи гнізд не мостять. Це зозуля. Інші сплять не в гніздах. Багато птахів сплять сидячи або навстоячки на деревах, міцно тримаючись пальцями за гілку. Шпак, лелека сплять на одній нозі. Деякі папуги сплять висячи вниз головою, зачепившись за гілку однією ногою. Деякі стрижі сплять, зібравшись у велику кулю.

- Багато водоплавних птахів спить на плаву. Птахи, які роблять великі перельоти, сплять на льоту (альбатроси).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми будемо складати план і писати переказ тексту. А також дізнаємося ще багато цікавого про птахів.

VІ. Робота над переказом тексту

1. Вступна бесіда

- Сьогодні ви підготували інформацію про птахів рідного краю. А чи знаєте ви назви птахів, які проживають на інших материках? (Страус, пелікан і фламінго, колібрі…)

- Прочитайте заголовок тексту. Як ви думаєте, про кого буде розповідатися в тексті?

- Що вам відомо про цих птахів?

- Чому вони отримали таку назву?

- Який їх спосіб життя?

2. Слово вчителя

На півдні Азії і Африки живуть птахи-носороги.

Є кілька видів птахів-носорогів. Найбільший із них – великий птах-носоріг завбільшки з індичку – до півтора метра у довжину, а червонодзьобий токо завдовжки 50 сантиметрів.

Носороги – галасливі птахи. Вони весь час голосно скрикують, квокчуть і навіть літають, шумно лопочучи крильми.

Свою назву ці птахи дістали завдяки величезним довгим дзьобам, що різко заломлені вниз і мають вирости різної форми. Ці химерні дзьоби міцні та легкі, вони не заважають птахам активно рухатися та літати. Для того, щоб утримувати голову і великий дзьоб, у птахів-носорогів дуже міцні м’язи шиї. Голова щодо розмірів тіла маленька, хвіст і шия – довгі, могутні, широкі й сильно заокруглені, ноги дуже короткі.

Живляться ці птахи плодами, насінням рослин, а також ящірками та комашнею.

- Про спосіб відкладання і висиджування яєць цими птахами ви дізнаєтесь, прослухавши оповідання Г. Скарлата «Дивний носоріг».

3. Читання тексту вчителем

Дивний носоріг

У Південній Азії, а також на островах Індонезії водиться птах, якого за незвичайну форму великого дзьоба називають носорогом. Самка носорога відкладає яйця у дуплі дерева. Після того, як вона сяде на них, самець глиною замащує вхід у дупло, залишаючи невеликий отвір, через який його подруга може виставляти дзьоб, щоб отримати їжу.

Під час такого «ув’язнення» самка линяє і одночасно губить майже все пір’я. Самець линяє поступово й зберігає здатність літати. Він годує і матір, і маленьких пташенят, поки вони не зміцніють. Потім руйнує стінку й випускає всю свою родину на волю.

Усе це неспроста. У тропічних лісах багато змій і хижих тварин, які можуть напасти на самку й на гніздо. Ось чому запобігливий самець і турбується про безпеку своєї родини.

За Г. Скарлатом

4. Аналіз змісту тексту

- Про якого носорога розповідається в тексті?

- Де живуть пташки-носороги?

- Як самка висиджує пташенят?

- Як турбується про своє потомство самець?

- Чим пояснюється велика обережність птахів?

5. Повторне перечитування тексту самостійно

- Перечитайте текст самостійно і визначте, скільки структурних смислових частин він має.

- Про що йдеться у кожній частині?

6. Складання плану тексту

- Самостійно складіть і запишіть план тексту.

План

1. Замасковане дупло.

2. Турбота про родину.

3. Небезпека тропічних лісів.

План

1. Незвичайний птах.

2. Зразковий сім’янин.

3. Турбота про безпеку родини.

7. Словникова робота

- Які слова в тексті вам незнайомі?

Азія – частина материка Євразія.

Індонезія – країна, яка розташована на островах Тихого океану.

Ув’язнення – позбавлення волі когось, перебування в тюрмі.

Линяти – поновлювати в певні періоди зовнішній покрив (пір’я, шерсть, панцир т.д.).

Тропічні ліси – ліси, які ростуть у тропіках, що розташовані на північ і на південь від екватора.

Хижий – який поїдає інших, м’ясоїдний.

Запобігливий – той, що заздалегідь відвертає що-небудь, заздалегідь уникає чогось.

8. Усний переказ фрагментів за пунктами плану

9. Культура оформлення тексту

- Кожен пункт плану розкриваємо з абзацу.

VІІ. Самостійне складання тексту переказу і його запис

- Зверніть увагу, як пишуться такі слова і вислови:

Південна Азія, Індонезія, незвичайний, невеликий, дзьоб, «ув’язнення», неспроста.

VІІІ. Аналіз і перевірка робіт

ІХ. Підсумок уроку

- Що нового ви дізналися на уроці?

- Що виявилося для вас дивним і незвичним?

- Що цікавого ви дізналися на уроці?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Організація інклюзивного середовища в закладі освіти»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.