УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ 3 КЛАСУ ТЕМА. Спільнокореневі слова. Корінь слова.

Опис документу:
Мета.сприяти усвідомленню учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження споріднених слів,про спільну частину споріднених слів-корінь;розвивати у дітей мовне чуття, асоціативну пам`ятьлогічне мислення, формувати орфографічну зоркість;виховувати повагу до історії та традицій українського народу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ 3 КЛАСУ

ТЕМА. Спільнокореневі слова. Корінь слова.

Мета.сприяти усвідомленню

учнями поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження споріднених слів,про спільну частину споріднених слів-корінь;розвивати у дітей мовне чуття, асоціативну пам`ятьлогічне мислення, формувати орфографічну зоркість;виховувати повагу до історії та традицій українського народу.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань,умінь і навичок.

ХІД УРОКУ

1.ЕТАП ОРІЄНТАЦІЇ

Робота в колі.Читаємо вірш за піктограмами.

Любіть Україну

У сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову

І мову її солов`їну.

В. Сосюра

-Щоб наше мовлення було красивим і солов`їним,продовжуємо вивчати українську мову.

Сьогодні ми вплетемо першу квітку в наш український віночок. На попередньому уроці ми

дізнались,яку саме. Та щоб пригадати,відгадайте загадку:

У вінку зеленолистім ,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду.

( Калина).

-Але щоб вплести її,треба виконати правильно всі завдання.

2.ЕТАП ПОКЛАДАННЯ МЕТИ

-Сьогодні ми дізнаємось,що таке корінь слова,будемо добирати до слів споріднені слова,

визначати їх корінь. Запрошую вас до роботи!

3.ЕТАП ПРОЕКТУВАННЯ

-Розпочати роботу я пропоную зі знайомства з тими завданнями,які чекають на нас сьогодні

на уроці:

  • Тестові завдання

  • Дидактична гра “Нове слово”

  • Словниковий диктант

  • Нові завдання

  • Робота з підручником

  • Робота в групах

  • Презентація роботи в групах

  • Підсумок уроку

4.ЕТАП ОРГАНІЗАЦІЇ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Тестові завдання

-Давайте пригадаємо,що ми вже вивчили про будову слова. Для цього я пропоную вам вико-

нати тестові завдання. Я маю два види завдань-ті,що позначені зеленим кольором, потребу-

ють від вас застосування творчих здібностей, а ті,що позначені блакитним кольором-менш

складні.

-Зверху напишіть своє прізвище. Правильну відповідь обведіть червоним кружечком. На виконання завдання ви маєте 5 хвилин.

ПЕРШИЙ РІВЕНЬ ( ЗЕЛЕНИЙ КОЛІР)

1.Основа слова — це...

а) Частина слова без закінчення;

б) Спільна частина споріднених слів;

в) Все слово.

2.Дібрати основу:

|_______________| О |_______________| А

А ИЙ

У ІЙ

ОМ ОЮ

3.Підкресли зайве слово. Визначити його основу, закінчення.

ГРУШІ, СЛИВИ, ЯБЛУКА, РОМАШКИ.

ЧОБОТИ,ТУФЛІ, ЧЕРЕВИКИ, БАРВІНОК.

ПЕНАЛ, ЛЮБИСТОК, ПОРТФЕЛЬ,ПАРТА.

Зайві слова замінити одним словом.Скласти з ним реченя.

4.Записати правильно прислів`я:

НА ТЕ КАШУ В ЧІРЦІ ,БОЩ РАКАСЬ НЕ РІДМАВ.

ДРУГИЙ РІВЕНЬ ( СИНІЙ КОЛІР )

1.Закінчення позначаємо так:

Полилиния 1

а) ;

б) |_______|;

___

в) |__| ;

2.З`єднати антоніми. Визначити в них основу, закінчення.

Тихий товстий

нудний гучний

худий цікавий

3.У словах змінити закінчення:

сонце__________________________________________________

річка__________________________________________________

4.Змінити закінчення ,щоб пов`язати слова:

Взяти,книжка____________________________________________

Розмовляти, з, подруга______________________________________

Розповідати, мама__________________________________________

-Чи виникли у вас труднощі при виконанні завдання?

-Якщо виникали, то які саме?

  • Дидактична гра “ Нове слово”

-Щоб вдосконалити навички каліграфічного письма, я пропоную вам цю гру.

КА НА ЛИ

а)Повторення алгоритму написання запропонованих складів;

б)Утворення слова з даних букв ( калина );

в)Етимологічна довідка (підготовлений раніше учнівський проект на тему “Калина- символ

України”).

УЧЕНЬ.Калина- символ дівочої краси. Споконвіку любили українці червону калину. Садови-

ли її коло хати, у садку, у лузі, над ставком, на узліссі.У калини білий цвіт, пахучий, рясний.

А ще більше милують око ягоди калини. Калина -це символ рідної землі,отчого краю,

батьківської хати. Існував звичай: біля щойно зведених осель у першу чергу садили калину.

Існувала така легенда. Утік козак зі своєю милою, та ніде не міг знайти притулку.Після поне-

вірянь і багатьох пригод обернувся він терном у полі, а дівчина — калиною.

г)Запис речення

БЕЗ ВЕРБИ І КАЛИНИ НЕМА УКРАЇНИ.

  • Словниковий диктант

Вчитель показує листівку, діти пригадують слово і орфограму,яку запам`ятали. Так запи-

сують всі слова:

МЕХАНІК, ВЧОРА, ФУТБОЛ, ВОСЕНИ, ОКЕАН, ДЕРЖАВА.

-Із останніх букв кожного слова утворіть ще одне ( калина).

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Трав низенька-низенька,

Дерева- високі-високі,

Вітер дерева колише,гойдає,

То вліво, то вправо хитає.

То вперед,то назад,

То вниз перегинає.

Птахи летять,відлітають,

Учні тихенько сідають.

Українську мову вивчають.

  • Дослідницька робота

ДОСЛІДЖЕННЯ 1.

Спостереження за словами,знаходження спільнокореневих слів. Показ малюнка калини.

Складання таблиці.

КАЛИНА

Прямая соединительная линия 3Прямая соединительная линия 2Прямая соединительная линия 4 Яка? Яка?

Яка?

Полилиния 5Полилиния 6Полилиния 7

| |

(їжа) (форма) (цвіт)

-Порівняйте 2 стовпчика слів:

КАЛИНА ЗАПАШНА

КАЛИНОВА ЧЕРВОНА

КАЛИНКА ДУХМЯНА

-Які з них спільнокореневі ( споріднені) ?

Висновок.Ті , що мають спільну частину ( калин ). Це і є корінь. Пригадайте,як він позна-

чається.

ДОСЛІДЖЕННЯ 2.

Добір спільнокореневих слів та зміна форми слова

-Де росте калина? (У садах, біля хати, річки, на узліссі).

На дошці- таблиця “ Будова слова — Чарівне дерево”

Завдання: “посадити” у корені дерева корінь слова “сад”.Спостерігайте, що з нього виросте.

Але виростуть на ньому нові слова тільки з вашою допомогою.

-Які частини слова ви використаєте для нього? ( префікс, суфікс).

-А чому не закінчення ?

Прямая соединительная линия 8Прямая соединительная линия 9

Прямая соединительная линия 10Прямая соединительная линия 11

висадив садівник

Прямая соединительная линия 12

Прямая соединительная линия 13 пересадив садити

Прямая соединительная линия 14

Прямая соединительная линия 15 садок

посадив

САД

-Молодці! Дуже багато слів” виростили”. То і калина буде гарною,пишною.

-Наступне завдання: доберіть до схем слова.

Полилиния 16Полилиния 17Полилиния 18

^ ___ ____ ____/ ^ ______

|Полилиния 19_____________| |__|, |___________| |___| , |_____________________| |_____| .

  • Робота з підручником

а) Правило. Робота в парах ,с. 96 (прочитати правило, розповісти одне одному, що запам`ята-

ли).

б) с. 95 вправа 226 (усно). Чи споріднені ці слова ?

(РУЧКА, РУКАВ, РУКА, РУКАВИЦЯ)

  • Робота в групах

-Я пропоную вам об`єднатися в групи за допомогою квіток, що є у кожного. Зі своєю малень-

кою квіточкою знайдіть стіл,де розквітла така ж велика квітка.Таким чином у нас утворяться

4 групи. На виконання завдань 5 хвилин.

-Але перш ніж ми будемо працювати,давайте згадаємо наші правила,які ми з вами колектив-

но склали.

ПРАВИЛА РОБОТИ В ГРУПАХ

  • Перед початком роботи обрати лідера,каліграфа,секунданта.

  • Уважно читати завдання

  • Говорити по черзі,не перебивати один одного.

  • Презентувати роботу має командир групи.

  • Дотримуватися правила піднятої руки.

  • Працювати так,щоб не заважати іншим.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ 1 ГРУПИ

-Підкреслити спільнокореневі слова. Визначити корінь.

Мене колисала калина

В краю колисковім тонкими руками,

Кров калинова,як пісня єдина,

Горить в моїм серці гіркими зірками.

-З тексту дібрати слово до схеми:

Полилиния 20 ^ ___

|____________| |___ | .

Ой ,у лузі калинонька,та на море схилилась,

А я, молода,журилася,що од роду одбилася.

-Серед слів знайди споріднені. Розібрати слова за будовою. Довести,що вони споріднені.

ЧИТАЧ, КВІТКА, ЧИТАННЯ, КВІТКОВИЙ, ЧИТАНКА, КВІТНИК.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ 2 ГРУПИ

  • “ Виростити “ на “чарівному дереві” слова з коренем - ліс -

Прямая соединительная линия 21Прямая соединительная линия 22Прямая соединительная линия 23Прямая соединительная линия 24

Прямая соединительная линия 28Прямая соединительная линия 27Прямая соединительная линия 26Прямая соединительная линия 25

-ЛІС-

  • Записати у 2 стовпчика: 1- спільнокореневі; 2 — форми слова.

Обгрунтуйте відповідь.

КАЛИНИ, КАЛИНОНЬКА, КАЛИНОЮ, КАЛИНОВА, КАЛИНУ, КАЛИНІ.

-- Дібрати слова до моделей

.Полилиния 29Полилиния 30

Полилиния 31 ^ _____ _____ ___/ ^ _____

|_ _____________| |____| , |__________| |____|, |________________| |_____| .

ЗАВДАННЯ ДЛЯ 3 ГРУПИ

-” Виростити “ на “ чарівному дереві “ слова з коренем- вод- ,бо калина дуже любить воду.

Прямая соединительная линия 39Прямая соединительная линия 38Прямая соединительная линия 37Прямая соединительная линия 36Прямая соединительная линия 35Прямая соединительная линия 34Прямая соединительная линия 33Прямая соединительная линия 32

-ВОД-

-Виписати з “ Тематичного словника школяра” (с.163 ) пояснення значення слова “калина”.

Виразно прочитати. Виділити корінь.

  • Правильно прочитати слово.Знайти зайве. Виділити корінь.

НОКВІБАР___________________________

ТОКЛЮСИБ__________________________

НАРИТВА____________________________

ЗАВДАННЯ ДЛЯ 4 ГРУПИ

-Подумати,чи є підкреслені слова спільнокореневими, чи формами слова ?

ЗАЩЕБЕЧЕ СОЛОВЕЙКО В ЛУЗІ НА КАЛИНІ.

ЗАСПІВАЄ КОЗАЧЕНЬКО В ЛУЗІ, ПРИ ДОЛИНІ.

НАД ДНІПРОВОЮ САГОЮ СТОЇТЬ ЯВІР НАД ВОДОЮ.

МІЖ ЛОЗОЮ ТА ЯЛИНОЮ, З ЧЕРВОНОЮ КАЛИНОЮ.

-Написати якнайбільше слів,що мають лише корінь. З одним із них скласти речення.

-Записати одним словом.

КВІТКА СОНЦЯ_________________________________________

“БЕЗСМЕРТНА “ КВІТКА________________________________

ЧЕРВОНИЙ,ЯК...._______________________________________

У НЕЇ ЯГОДИ ЧЕРВОНІ,СОКОВИТІ,АЛЕ ГІРКІ_____________

СТЕЛЯТЬСЯ ПО ЗЕМЛІ,ЯК ..._____________________________

  • Презентація робіт у великій групі

  • Домашнє завдання

6 . ПІДСУМОК УРОКУ

-Якою була тема уроку?

-Що таке корінь ? Назвіть умови,за яких слова вважають спільнокореневими ?

-Молодці, ви виконали добре всі завдання.Як вважаєте , чи можемо вплести квітку у наш

вінок?

7.РЕФЛЕКСІЯ

-Які ваші враження від уроку? Завдяки чому вдалося виконати всі завдання ?

-Що,на вашу думку вдалося найкраще ? Чому ?

-Що нового дізналися ? Для чого потрібні ці знання ?

-Чи виправдались ваші очікування ?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Сучасні проблеми адаптації та соціалізації особистості»
Левченко Вікторія Володимирівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.