Урок з української мови 4 клас. ТЕМА: Іменники-синоніми, іменники-антоніми.

Опис документу:
Урок з української мови 4 клас на тему: іменники-синоніми, іменники-антоніми. МЕТА: Повторити відомості про іменники-синоніми, іменники-антоніми, іменники-омоніми; розширити уявлення про лексичне значення іменника, його форми. Вдосконалювати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які найбільше відповідають змісту висловлювання. Розвивати творчу уяву, мовленнєві здібності учнів, відповідальність, колективізм, показати учням красу та багатство української мови.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

ТЕМА: Іменники-синоніми, іменники-антоніми. Однозначні та багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників.

МЕТА: Повторити відомості про іменники-синоніми, іменники-антоніми, іменники-омоніми; розширити уявлення про лексичне значення іменника, його форми. Вдосконалювати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які найбільше відповідають змісту висловлювання. Розвивати творчу уяву, мовленнєві здібності учнів, відповідальність, колективізм, показати учням красу та багатство української мови за допомогою народної творчості, творів письменників та поетів. Викликати бажання вивчати рідну мову, прививати любов до рідної землі, повагу до рідної мови, народу, розвивати емоційно - художні відчуття.

Обладнання: діапроектор, презентація до уроку.

Тип уроку: узагальнення знань.

ХІД УРОКУ:

І. Організація класу.

1.Налаштування на роботу.

Знову день почався діти,

Всі зібрались на урок.

Тож пора нам поспішити-

Кличе в подорож дзвінок.

Сьогодні в нас урок звичайний,

Та вчить багато нас чому.

Хай буде він для нас повчальний,

За це подякуєм йому.

2. Створення емоційного настрою.

Пролунав дзвінок.

Починаємо урок.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці, що у нашому класі

Дітки просто молодці.

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.

  1. Перевірка домашнього завдання.

  2. Фронтальне опитування.

Гра «КУБУВАННЯ»

- З чого складається наше мовлення?

- Основне призначення слова?

- Що таке іменники-синоніми?

- Іменники-антоніми?

-Іменники-омоніми?

-Пряме і переносне значення слів?

3. Гра «Впіймай оплеском іменники».

День, плакати, радість, хвалити, порядок, зелений, зима, працювати, брехня, густий, галас, встає, війна, засинає, колючий, горе, мороз.

4. Добір антонімів. (усно)

До іменників з попередньої гри підібрати слова – протилежні за значенням.

5. Добір синонімів. (усно)

До поданого іменника дібрати якомога більше синонімів.

Багаття …

Врода …

Дім …

6. Добір омонімів. (усно)

Вівсянка (пташка і крупа); гриф (пташка і частина музичного інструмента);

грот (печера і нижнє вітрило); дзвоник (звуковий сигнал і трав’яниста рослина); захід (одна зі сторін світу і рух сонця за обрій); кадр (окремий знімок і працівник фірми); кома (розділовий знак і тяжкий стан людини),…

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1.Розповідь учителя.

Далеко-далеко за високими горами та дрімучими лісами розкинулася славетна країна Лексикологія. Править цією країною Слово. Слова з прямим та переносним значеннями служать помічниками правителя.

Одного разу вони вирішили оглянути свої володіння.

ЗАГАДКА:

В зеленім лісі побував

Якийсь художник-і поволі

Дерева перефарбував

У золотисто-жовтий колір.

-Ти хто такий?- я здивувавсь,

Чому тебе не бачив досі?

-То придивися, хтось озвавсь,-

І ти тоді побачиш … ( осінь)

Слово-правитель запросило Осінь в гості у країну Лексикологію. Осінь погодилась прийти, але з умовою, що ви, діти, визначите підмет і присудок у даному реченні:

В зеленім лісі побував

Якийсь художник-і поволі

Дерева перефарбував

У золотисто-жовтий колір.

(Діти: художник побував, перефарбував)

-Чи справді художник перефарбував ліс?

-В якому значенні вжиті слова побував, перефарбував? (в переносному)

ІV.Повідомлення теми і мети уроку.

-Що ми можемо сказати про правителя країни Слово?

(Воно складається із звуків, ділиться на склади, служить для побудови речень.)

-Яке його головне призначення?

(Служить засобом називання навколишніх предметів, ознак, дій.)

-Тому нам потрібно знати слова та їх значення.

Сьогодні пригадаємо та закріпимо властивість слів вживатися в прямому та переносному значеннях; повторимо відомості про іменники-синоніми, омоніми, антоніми; розширимо уявлення про лексичне значення іменника.

V. Систематизація знань.

1.Вибірковий диктант. «Вправа-знахідка»

Осінь махнула правою рукою і брат-Вітер приніс осінній листок.

-Знайдіть слова, вжиті в переносному значенні і випишіть їх.

Якось вітер ніс листок

І прикульгував щокрок.

І щокрок відпочивав,

І листок на землю клав.

Так сердешний занеміг,

Ніби ніс він збіжжя міх,

Важко дихав і сопів,

Аж упав нарешті в рів.

-З якою метою поет приписує вітру дії людини? (щоб краще уявити, передати осінню картину)

ОТЖЕ, перенесення властивостей з одного предмета на інший, називається переносним значенням.

-У яких текстах можуть вживатися слова з переносним значенням? (художніх)

2.Гра «Третій зайвий»

(Знайдіть зайві словосполучення)

Золота ложка; сумує ліс; весела дівчина;

золота людина; сумує мати; веселе літо;

золоті руки. сумує небо. веселі сніжинки.

3.Творчий диктант.

Каштанове листя-… (каштанове волосся);

гіркий перець-…

сизий голуб-…

гострий ніж-…

4.Каліграфічна хвилинка.

Напишіть не відриваючи руки слово осінь.

Доберіть 5 ознак осені і запишіть.

Встановіть, в якому значенні вжито дібрані слова.

VІ. Фізкультхвилинка.

Ми з-за парт мерщій встаєм,

Лінькам волі не даєм …

5.Ми продовжуємо мандрувати країною Лексикологією. У садочку, куди завела нас осінь, є чудова галявина слів, що мають кілька значень. Багатозначна галявина слів запрошує нас відпочити, якщо виконаємо всі завдання. Для цього потрібно: дружба, знання рідної мови, мислення, увага, терпіння.

Доповніть висловлювання:

«Є іменники, що мають лише одне значення, наприклад: сойка (птах), їх називають однозначними. А є іменники, що мають …

ОТЖЕ, в українській мові є слова, які можуть мати лише одне значення. Але є іменники, що мають кілька значень.

6.Робота з підручником.

А зараз з галявини багатозначних слів ми перейдемо на сусідню галявину. А як цю галявину звати, ви довідаєтесь, коли виконаєте вправу 103 на с.51.

-То як звати цю галявину? (галявина слів-антонімів)

7. Лінгвістична гра-естафета.

Я на дереві гойдаюсь,

я в конверті відправляюсь? (лист)

Я воду закривав,

я вантажі піднімав? (кран)

Я в небі весело сяю,

я тлю всю поїдаю? (сонечко)

Це слово три значення має:

то двері воно зачиняє,

то тягнеться ніжно до мами,

то букви виписує вправно? (ручка)

ВИСНОВОК. ОТЖЕ, слова, які звучать і пишуться однаково, але мають різне значення, називаються омонімами.

VІІ.Закріплення та систематизація знань.

1.Гра «АУКЦІОН»

Хто останній назве до поданого слова синонім, той виграв.

Битва-……; біда-….; дорога-….; друг-….; будинок-…; крик-…; ласка-…; край-…; мама-…; невільник-…; сум-….; подія-….

2.Гра «ХТО БІЛЬШЕ»

Два учні по черзі називають по 1 омоніму. Хто зупиняється першим, той програв.

VІІІ. Підсумок уроку.

Гра «МІКРОФОН»

-Що ви нового дізналися про слово?

-Для чого ми вивчаємо слова-антоніми, синоніми, омоніми?

-Чи могли б ми обійтись без них?

ІХ. Домашнє завдання.

Вправа 104, с.51 1 варіант: списати текст, розкрити дужки;

2 варіант: до виділених слів дібрати слова-антоніми.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
8
дн.
1
5
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!