Сьогодні о 16:00
Вебінар:
«
Освіта в умовах воєнного часу: виклики, рішення, реалізація
»
Взяти участь Всі події

Урок з української літератури за темою «Юрій Винничук «Місце для дракона»

Українська література

Для кого: 8 Клас

24.01.2022

509

7

0

Опис документу:

Урок з української літератури за темою «Юрій Винничук «Місце для дракона». В розробці вміщено стисло теоретичний матеріал за твором +цікаві вправи. Підійде для перевірки знань під час дистанційного навчання.

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: «Юрій Винничук «Місце для дракона»»


Теоретичний матеріал(занотовувати не потрібно)

“Місце для дракона” паспорт твору


Жанр – повість-казка (у творі багато вигадки, але події відбуваються протягом тривалого часу)

Тема – розповідь про незвичайного дракона Грицька, який мріє не руйнувати та нищити, а творити та милуватися красою світу.

Головна думка – ” Якщо зла не буде, то звідки добро пізнаєш?”

Ідея – звеличення благородства, самопожертви, людяності, які перемагають зраду, жорстокі закони і підступність.


Головні герої “Місце для дракона”:

  • дракон Грицько (добрий, пише вірші, не хоче робити людям зла)

  • Пустельник (навчає грамоті, хоч і намагається врятувати Грицька, але з острахом, йому це не вдається)

  • князь (мріє, щоб Грицька вбив лицар )

  • князівна Настасія

  • лицар Лаврін


Назва повісті-казки Юрія Винничука – «Місце для дракона». Що ж мав на увазі автор, назвавши так твір?

У Стародавній Греції був такий вираз: «Драконівські закони писані не чорнилом, а кров’ю». Дракон збірна назва, що об’єднує ряд міфологічних і фантастичних істот, це змієподібна істота великих розмірів, котра, у деяких розповідях, харчується людьми, має кілька голів, може літати та видихати полум’я зі своєї пащі, володіє чарівними здібностями.

Розповіді й легенди про драконів відомі практично всім народам світу. Характеристики драконів і ставлення до них у культурах різні. У традиції країн Далекого Сходу дракони здебільшого зображаються добрими, покровителями людей. Західній традиції властиве зображення драконів злими істотами, з якими вступають у бій шляхетні лицарі.

Твір «Місце для дракона» – напрочуд дивна історія, в якій усе навпаки: дракон на ім’я Грицько – це не лютий і кровожерливий хижак, що поїдає молодиць, а добрий травоїдний мрійник та романтик, натомість лицарі на чолі з володарем королівства – злі та підступні. Дракон милується метеликами, пише вірші та читає Біблію. Біля його печери замість людських останків – доглянуті клумбочки мальв, а своє полум’яне дихання він спрямовує тільки вгору, щоб не нищити природу. Дракон не їсть м’яса і не хоче нікого вбивати. Але традицій ніхто не скасовував, і вони зобов’язують будь-що знищити дракона. Добро і зло міняються масками – люди стали драконами, а Грицько-дракон більше людина, ніж самі люди.


«Дослідження жанру твору».

Автор визначає твір як повість-казку. Повість-казка є одним з досить цікавих жанрів дитячої літератури, яка на прикладі вигаданих ситуацій пропонує розібратися в стосунках людей, вчитися відрізняти погане від хорошого, оцінювати вчинки персонажів. Цей жанр створює вигадані світи, але при цьому дає можливість знайомитися зі світом реальним, його правилами та особливостями. Крім того, в повісті-казці діють вигадані персонажі, відбуваються чарівні події.

Повість-казка, або казкова повість вирізняється тим, що в ній, як і в казці, багато вигадки та фантазії, але персонажі діють протягом тривалого часу.

«Місце для дракона» твір фантастичний, проте написаний без прикрашування подій та вчинків, тому це реалізм. Потрібно увести поняття «магічного реалізму», який є провідним методом творчості Юрія Винничука.

Магічний реалізм – це реалізм, у якому органічно поєднуються елементи реального та фантастичного, побутового та міфічного, дійсного та уявного, таємничого.


«Дослідження сюжету повісті».

У книзі Юрія Винничука «Місце для дракона» все перевертається з ніг на голову: дракон зовсім не лютий і кровожерливий хижак, що поїдає пишних молодиць, а добрий травоїдний мрійник та романтик. Лише одна річ залишається незмінною: у світі й досі діють «драконячі закони».

Традиції у князівстві, де миролюбно живе дракон Грицько, зобов’язують будь-що вбити дракона. Тож князівські посланці скликають лицарів із усіх усюд. Найсміливіший із них стане чоловіком прекрасної князівни Настуні. Проте, зібравшись докупи, відважні лицарі роз’їхались, адже «лютий хижак» й гадки не мав з кимось боротися, щоб бува не завдати нікому шкоди.

Підступний князь вигадує інший спосіб досягти мети: вирішує потоваришувати із драконом і змусити його чинити так, як хоче він. Його наміри здійснюються. Грицько вважає князя своїм другом, заради якого він здатен на самопожертву. Дракон погоджується битися з лицарями й загинути від зброї воїна Лавріна, аби догодити князеві та «урятувати» майбутнє Люботина своєї батьківщини.

Наставник і вчитель дракона, старий пустельник казав: «Життя володаря не варте й одного рядка поета». Але Грицько не зважає на ці слова й жертвує собою заради, як йому здавалося, друга князя, заради князівни Настуні, в яку встиг закохатися.

Але вбивство дракона не приносить миру та спокою в князівство, а лише пробуджує лихі інстинкти... Це, врешті, розуміє й сам володар. Продовжуючи демонструвати весь парадокс того, що відбувається, автор укладає в уста дракона не менш парадоксальну прощальну молитву до Господа. Але чи принесло вбивство дракона спокій та мир у князівство? Ні, воно лише пробудило лихі інстинкти.



«Дослідження композиції повісті».

Композиція – 7 розділів, поділені на підрозділи.

Зав’язка. «Так і оголосіть: хто переможе дракона – пошлюбить князівну і сяде на престолі. Бій з Драконом – святе діло». Тут народ валом повалив.

Розвиток дії. Через Пустельника Князь познайомився із Драконом, втерся йому в довіру і попросив допомогти в такому делікатному ділі – віддати життя заради «спасіння Люботина».

Кульмінація. І Лицар, заплющившись, навідліт рубає мечем у те око, в якому він, наче у дзеркалі, та в цю мить надлітає джура і спис його з розгону впивається, мов жало оси, а голова Драконова сіпається. Дракон важко падає, голова його гупає об землю, і чи то почулося Лицарю, чи справді долинуло: «Дякую».

Розв’язка. Дракон убитий, новий князь знайдений, до того ж саме той, кого вподобала молода князівна, але старий Князь не знаходить собі спокою, його мучить совість. Він приходить час від часу на могилу Дракона, якого похоронили біля Пустельника, розмовляє з ними, наче із живими, і незабаром й сам помирає біля їхніх могил.


«Дослідження проблематики повісті».

Проблеми, які порушив автор, є гостро актуальними в наш час. Адже «драконячі закони», на жаль, панують і в сьогоденні. Добрі, чесні, відверті, порядні люди часто потерпають від підступних «володарів життя». Важко виживати романтикам-поетам, яких долають зухвалі прагматики.




«Дослідження образів повісті».



Дракон Грицько – алегоричний образ. Він досить незвичайний. Вісім років він жив і виховувався сам, бо всі його родичі давно зникли. Яйце, з якого він вилупився, багато років пролежало у печері. Це не хижак, не страшна істота, а щиросердна міфічна тварина, яка ніколи нікому не завдавала кривди. А ще дракон знав грамоту: вмів читати та писав вірші. Але не в очах кожного дракон має такі позитивні риси. Так, князь його характерезує зовсім інакше: «Жоден володар ніколи не змириться з тим, щоб на його землях жило якесь чудовисько. І дарма – чинить воно руйнації чи так от, як ти, книги почитує, – мусить бути убите». Проте пан Гудбрант таки наголошує на тому, що дракон зовсім не звичайний: «Але до того веду, що цей дракон якийсь дуже дивний. Ні на кого не нападає, нікого не вбиває. А найбільше, що мене здивувало, – вигляд його печери». А печера здивувала тому, що у інших драконів завжди перед входом лежить чимало кісток, що говорить про їхню хижацьку суть. Цей же житель Гличини не може похвалитися своєю здобиччю. Дракон Грицько, не зважаючи на свою натуру, протистоїть природі. У той час, як люди всіляко показують своє справжнє обличчя. Більшість із них ненажерливі, брехливі та жорстокі. Грицько ж виступає їхнім антиподом, контрастує з ними свої милосердям, щирістю та добротою.


доброта

патріотизм

прагнення допомогти іншим

Грицько самопожертва

милосердя

творча натура

сміливість

Драконяче

Людське

Поява на світ, зовнішній вигляд

Ім’я, освіта, християнин, поет, поведінка, здатність до самопожертви заради блага інших, почуття вдячності до вчителя

Добро і зло у повісті Юрія Винничука помінялися місцями: люди стали потворами, а дракон Грицько більше людина, ніж мешканці галицького князівства Люботин.


Пустельник мудрий, щирий, відданий та добрий. Саме він стає наставником та вчителем дракона, попри власні страхи. Пустельник намагається врятувати друга, проте, на превеликий жаль, йому це не вдається. В образі пустельника змальовано досвідчену, розумну людину, яка уміє відрізняти добро від зла, бачити справжню сутність особистості, не зважаючи на зовнішність. Такі люди уміють навчати інших, піклуватися про них, це мудрі наставники, які люблять своїх вихованців та вірять у них.


Князь Люботинський утілення підступної, підлої людини, яка заради досягнення своєї мети здатна йти до кінця, руйнуючи все на своєму шляху, навіть людські долі. Такі особистості уміють увійти в довіру, а потім зрадити друзів, морально знищивши їх. Князь – підступний, хитрий. Він починає мріяти про знищення дракона. І образ князя у результаті є по-справжньому хижацьким. Так, він людина, проте з хижацькою натурою. Це антипод Грицька. Князь злий, нерозсудливий, грубий.

В образах дракона та пустельника показані порядні люди, які не чинять зла, а роблять все для того, щоб світ став кращим. Змальовуючи образ князя, автор нагадує нам, якими не треба бути, а також указує на особистостей, яких треба уникати.




ВИСНОВОК: Повість-казка «Місце для дракона» алегорично розповідає про сучасне життя. Насправді в усі часи закон і правда залежить від тих, на чиєму боці сила. На жаль, для можновладців часто неважливо, що в багатьох випадках заради утвердження та підтримки їхніх законів ллється невинна кров.

Повість-казка «Місце для дракона» не втрачає своєї актуальності і в наш час. Вона учить нас, що зі злом, несправедливістю треба боротися, але так, щоб не скоїти ще більшого зла, бо далеко не всіма шляхами можна дійти праведного діяння. І ніколи неправда не може бути на благо людині.



Практична частина (виконувати письмово в зошиті)

Практична частина на урок 27.04 (вівторок)



  1. Доведи, що твір «Місце для дракона» є повістю-казкою.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

2. Яким уявляєш собі дракона? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



3.Яким був дракон у повісті-казці «Місце для дракона»?




4.Чого навчив пустельник дракона?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


Алегорія (гр. allеgoria — інакомовлення) — вид метафори: інакомомовне зображення предмета чи явища через інші, подібні до них, з метою наочно показати їх суттєві риси.


5.Поміркуй що втілює письменник в алегоричному образі

Дракона_Грицька_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Пустельника________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________, Князя______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________?



6 .Поясни, що означають наступні образи-символи.

Дракон____________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________

Л ицар_____________________________________________________________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________________________________________________________________

Метелик____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Відлюдник(пустельник)______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Крила______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Корона_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Очі зі сльозами___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Муха______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


7.Чи пробачив Грицько князю зраду?

Так

Ні



Чому?

Чому?










8.Що є парадоксальним у повісті-казці?

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


9.Прочитай афоризм. Поясни як ти його розумієш.

«Кожна дитина - це наче білий аркуш паперу. Хто на ньому що напише, такою залишиться дитина на все життя». Як це стосується Грицика? Чому він не став справжнім драконом, який був зображений на картині, яку повісили у корчмі?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

10.Проблемне питання: Хто ж насправді в цьому творі є драконом, а хто – людиною, чому?

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

11.Поміркуй та запиши відповіді на запитання: де ж знаходиться місце для дракона? Де його рідний дім? Чи міг би Грицько вижити серед собі подібних? Зроби висновок, чи людина завжди має місце у суспільстві?

_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________



Письмове завдання: обрати одну з тем, поданих нижче, та написати твір за обраною темою.


  1. Пофантазуй та напиши твір, від імені дракона Грицька, на тему «Чому я вирішив вийти на двобій?».

АБО

  1. Уяви себе люботинським князем, який після поразки дракона прийшов до його могили. Запиши уявний монолог князя на могилі дракона.


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.