Урок з теми "Різноманітність ссавців"

Опис документу:
2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів 2.2. «Так — ні». Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними. 1. У качкодзьоба плацента відсутня. 2. Яйцеклітина єхидни має мало поживних речовин. 3. Яйцекладні є холоднокровними тваринами. 4. Дитинчата сумчастих народжуються маленькими, безпорадними. 5. Сумчасті мають молочні залози із сосками. 6. Кенгуру — хижаки.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 30

Різноманітність ссавців

2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.2. «Так — ні».

Учитель зачитує твердження, а учні погоджуються або не погоджуються з ними.

1. У качкодзьоба плацента відсутня.

2. Яйцеклітина єхидни має мало поживних речовин.

3. Яйцекладні є холоднокровними тваринами.

4. Дитинчата сумчастих народжуються маленькими, безпорадними.

5. Сумчасті мають молочні залози із сосками.

6. Кенгуру — хижаки.

7. До сумчастих належать коала, опосум.

8. Єхидна народжує 1–2 дитинчат.

9. Температура тіла яйцекладних може змінюватися залежно від температури навколишнього середовища.

10. Яйцекладні мають клоаку.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

так

ні

ні

так

так

ні

так

ні

так

так

2.5. «Вибери істотне».

З наведених характеристик тварин підкресліть ті, які стосуються ссавців.

1) розвинутий волосяний покрив;

2) розвинутий пір’яний покрив;

3) шкіра вкрита лускою;

4) у шкірі немає залоз;

5) у шкірі є залози;

6) вигодовують малят молоком, яке виробляється в молочних залозах;

7) між грудною і черевною порожниною немає перегородки;

8) є діафрагма;

9) дихання за допомогою зябер;

10) дихання легеневе;

11) серце чотирикамерне;

12) теплокровні тварини;

13) розвинута центральна нервова система;

14) розмножуються відкладанням яєць;

15) наявність матки і плаценти;

16) очі без повік.

Відповідь: 1, 5, 6, 8, 10, 11, 12, 13, 15.

2.6. «Узагальни ссавців».

1. Качкодзьоб, єхидна, проєхидна — … (яйцекладні).

2. Опосум, коала, кускус — … (сумчасті).

3. Кит, хохуля, білка — … (плацентарні).

4. Засвоєння нового матеріалу

1. Різноманітність ссавців

Розповідь учителя

До групи плацентарних належить переважна більшість сучасних ссавців, поширених на всіх континентах.

Запитання до учнів:

— Чим плацентарні ссавці відрізняються від яйцекладних і сумчастих?

Очікувана відповідь учнів:

Це група живородних ссавців, які відрізняються від сумчастих відсутністю сумки й тим, що під час вагітності в їхній матці формується розвинена плацента.

Розповідь учителя

Плацентарні ссавці — тварини, які опанували всі середовища існування на земній кулі та пристосувалися до різних способів пересування. Для них характерні різноманітні особливості організації й зовнішнього вигляду.

Учитель пропонує учням відгадати загадки:

  

Хто це землю вигортає,
Мов купини навертає?
То підземний хід
Риє, риє… (кріт).

  

Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі,
Весь із тонких голочок.
Як він зветься? (Їжачок.)

Розповідь учителя

Крота в оксамитовій шубці людина бачить рідко, хоча ця тварина є одним з найпоширеніших дрібних ссавців. Більшу частину життя кріт проводить у своїй підземній норі. Їжак — усім відомий завдяки своїй зовнішності звірок — його спина й боки покриті короткими темними голками.

Завдання для учнів:

— Розгляньте зображення тварин та встановіть ознаки подібності між ними.

Проектування зображення на екран:

Обговорення відповідей учнів.

Повідомлення учнів про крота та їжака.

Заповнення таблиці

Різноманітність ссавців

Назва тварини

Характерні ознаки

Учитель пропонує учням відгадати загадку:

Літає крилами,
ходить ногами,
висить догори лапками.

(Кажан.)

Проектування зображення на екран:

Запитання до учнів:

Чим кажани відрізняються від інших ссавців?

Обговорення відповідей учнів.

Повідомлення учнів про вечірницю руду або підковоноса.

Заповнення таблиці.

Учитель пропонує учням відгадати загадки:

  

Хвостик, як ниточка,
само, як калиточка,
а очі, як насінинки.

(Миша.)

  

На дубочку у дуплі
Сестроньки живуть руді,
Люблять шишки і горішки,
І грибків поїсти трішки.
Працьовиті, наче бджілки,
Ці руді сестриці… (білки).

  

Бубонять буркотуни:
— Змокли капці і штани!
Доки греблю ми гатили —
Хвіст і лапи промочили.

(Бобри.)

Проектування зображення на екран:

Запитання до учнів:

Що об’єднує цих ссавців?

Обговорення відповідей учнів.

Повідомлення учнів про бобра, білку тощо.

Заповнення таблиці.

Учитель пропонує учням відгадати загадку:

Не ходжу я, а скакаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би я коня.
Я страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
В полі, в лісі — навкруги,
Скрізь у мене вороги.
Часом лізу я у шкоду,
Їм капусту на городах,
Моркву, ріпу, буряки.
Відгадайте — хто такий? (Заєць.)

Запитання до учнів:

— Яких ви знаєте тварин, що схожі на зайців?

Обговорення відповідей учнів.

Проектування зображення на екран:

Повідомлення учнів про зайців або кролів.

Заповнення таблиці.

Учитель пропонує учням відгадати загадку та знайти в ній біологічну помилку:

Як по морю-океану
Риба-рибина пливе,
До великого фонтану
Підпливать нам не дає.

(Кит.)

Запитання до учнів:

— Яка біологічна помилка закралася в цій загадці? (Кити це тварини, які належать до ссавців, а не до риб.)

Повідомлення учнів про синього кита або чорноморську афаліну.

Заповнення таблиці.

Запитання до учнів:

— Які ссавці, крім дельфінів, китів мешкають у водоймах? (Моржі, тюлені, морські котики.)

Повідомлення учнів про цих тварин.

Заповнення таблиці.

Розповідь учителя

Деякі люди стверджують, що кішка створена Богом і визнається доброю істотою, другом людини, їй приписують здатність охороняти людину від усього злого. Розповідають таку легенду: «Коли Ной забрав у вибудований ковчег по парі тварин, то чорт, бажаючи зробити йому зло, таємно впустив мишу, сподіваючись на те, що вона прогризе в ковчезі діру і таким чином ковчег буде потоплено. Але кішка, побачивши мишу, відразу ж схопила її і задушила, зруйнувавши плани диявола. З того часу кішки завжди винищують мишей, які створені чортом на зло людям».

Запитання до учнів:

До яких тварин можна віднести «родичів» кішки?

Обговорення відповідей учнів.

Повідомлення учнів про кота лісового.

«Мозковий штурм»

— Що об’єднує кота, вовка, ведмедя та куницю? (Вони є хижаками.)

Заповнення таблиці.

Розповідь учителя

Копитні — велика група ссавців, у яких замість кігтів на кінцях пальців ростуть рогові копита. Більшість копитних — рослиноїдні тварини, рідше всеїдні. Від хижаків вони рятуються втечею.

Запитання до учнів:

Пригадайте, які малята народжуються в копитних.

Очікувана відповідь учнів:

Малята копитних ссавців народжуються зрячими, з волосяним покривом і вже через кілька годин можуть іти за матір’ю.

Розповідь учителя

Непарнокопитні і парнокопитні становлять більшу частину копитних тварин і, таким чином, включають більшість великих наземних ссавців.

Запитання до учнів:

— Як ви гадаєте, яка головна ознака відмінності непарнокопитних тварин від парнокопитних?

Очікувана відповідь учнів:

Парнокопитні на ногах мають парну кількість пальців, одягнених у копито, а непарнокопитні — непарну кількість.

Учитель пропонує відгадати назву тварини, яка належать до непарнокопитних:

Він незграбний і товстий,
Завжди він чомусь сумний.
А на лобі в нього ріг,
Ця тварина — … (носоріг).

Повідомлення учнів про непарнокопитних тварин.

Учитель пропонує учням відгадати загадки:

  

Хто з вас цю тварину знає?
Хто скоріше відгадає?
Гладенький бочок,
Рожевий п’ятачок,
І хвостик — гачок!

(Порося.)

  

Має дуже довгу шию.
Добре це, бо зручно їсти
Із дерев зелене листя.

(Жираф.)

Самостійна робота учнів з підручником

Завдання для опрацювання:

— Які особливості будови і способу життя парнокопитних тварин?

Обговорення відповідей учнів.

Учитель пропонує учням відгадати загадку:

Як на гойдалках, на вітках
Вони плигають у клітках.
Граються, кривляються,
Разом забавляються.
А веселі ці малята —
Пустотливі … (мавпенята).

Повідомлення учнів про приматів.

Заповнення таблиці.

Розповідь учителя

Ми переходимо до останнього ряду Ссавців, представником якого є і людина.

Заповнення таблиці.

2. Роль ссавців в екосистемах та значення в житті людини. Охорона ссавців

Слово вчителя

Ви вже знаєте, що ссавці відіграють надзвичайно важливу роль у природі, але й життя людини тісно пов’язане із цими тваринами.

Технологія «Мікрофон»

— Яке значення мають ссавці в житті людини?

Складання опорного конспекту

Значення ссавців у житті людини

— об’єкти промислу;

— джерело харчування для людини;

— джерело хутра, шкіри;

— знищують шкідників сільськогосподарських угідь;

— помічники людини в господарстві;

— естетичне значення;

— транспортний засіб;

— джерело сировини для отримання ліків;

— експериментальні тварини в лабораторіях;

— мишоподібні гризуни завдають шкоди;

— є переносниками збудників небезпечних захворювань;

— хижі знищують багатьох свійських тварин.

Розповідь учителя

Діяльність людини призводить до забруднення промисловими відходами навколишнього середовища, руйнування природних співтовариств і, як наслідок,— до скорочення чисельності багатьох видів ссавців. Наприклад, на межі зникнення перебувають такі тварини, як зубр, рись звичайна, кіт лісовий, хохуля звичайна, афаліна чорноморська, їжак вухатий і багато інших. Система заходів щодо охорони тваринного світу передбачена низкою законодавчих актів.

Запитання до учнів:

— Запропонуйте заходи щодо охорони тваринного світу.

Після обговорення учні складають опорний конспект.

Заходи щодо охорони тваринного світу:

• визначення термінів полювання і норм відстрілювання тварин;

• акліматизація і розселення (ондатра, бобер);

• збереження і відновлення зникаючих видів у заповідниках і заказниках.

Розповідь учителя

А чи знаєте ви, що 4 жовтня Організація Об’єднаних Націй визначила як Міжнародний день захисту тварин. Цей день вважається днем народження святого Франциска Асизького — одного з найвідоміших католицьких святих, засновника ордену францисканців, заступника й охоронця тварин. Легенди оповідають, що святий Франциск міг спілкуватися з тваринами, тварини його розуміли і допомагали в усіх справах. У свою чергу Франциск закликав усіх людей любити й оберігати тварин, не шкодити їм. Він перший назвав тварин нашими молодшими братами та сестрами.

Дуже часто ми говоримо про охорону та збереження диких звірів, але не звертаємо уваги на тварин, які знаходяться поруч із нами.

Запитання для обговорення:

— Що кожен з вас може зробити, щоб допомогти безпритульним тваринам?

5. Узагальнення і закріплення знань

5.3. «Цікаве запитання».

— Як ви гадаєте, чи можуть сучасні мавпи перетворитись на людей?

— Чому ведмідь може не пити воду цілу зиму? (У результаті окиснення жиру утворюється вода.)

— На слідах яких хижих тварин немає відбитків кігтів? (Котячих.)

5.4. «Мозковий штурм».

Хто для білки є ближчим «родичем» — заєць чи бобер? Поясніть чому.

12

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Розвиток цифрового інтелекту учителя: путівник по цифрових інструментах в ефективній організації і проведенні освітнього процесу»
Ілляхова Марина Володимирівна
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.