! В а ж л и в о
Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!

Урок з розвитку зв'язного мовлення. Написання твору-опису «Берізка навесні»

Опис документу:
Продовжувати формувати уміння складати образні конструкції для написання твору; збагачувати активний і пасивний словниковий запас учнів; формувати уміння уявляти картини природи та описувати уявлене образним висловлюванням; вчити встановлювати міжпредметні зв'язки; розвивати мовленнєвий запас учнів; мовну грамотність; розвивати образне мислення, увагу, уяву; виховувати шанобливе ставлення до навколишнього середовища.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок № 82 укр.мова 3 клас 15.03.19

Тема уроку: Урок з розвитку зв'язного мовлення. Написання твору-опису «Берізка навесні»

Мета уроку: Продовжувати формувати уміння складати образні конструкції для написання твору; збагачувати активний і пасивний словниковий запас учнів; формувати уміння уявляти картини природи та описувати уявлене образним висловлюванням; вчити встановлювати міжпредметні зв'язки; розвивати мовленнєвий запас учнів; мовну грамотність; розвивати образне мислення, увагу, уяву; виховувати шанобливе ставлення до навколишнього середовища.

Хід уроку

І. Організаційна частина

У вікно берізка заглядає,

Стиха віттям стукає, гукає:

«Хто це там у класі ще не слуха?

Ви беріться ж всі до знань щодуху!»

ІІ. Повідомлення теми, завдань уроку

  1. Робота в групах. Розгадування ребусів

2. Відгадування загадки.

В білій одежині цілий рік ходила,

Навесні зелені коси розпустила,

Кучері вмивала чистою росою

Та й розвеселяла білою красою. (Берізка)

  • Доберіть спільнокореневі слова до іменника «береза»

Береза, берізка, березовий, березняк, підберезник, березень, березіль.

Так, красунею лісів називають берізку. Береза – єдине дерево з білою корою, бо тільки вона містить особливу речовину – бутилін, що робить її привабливою.

Наші пращури садили це дерево біля своїх хат, бо вважали, що береза відганяє злих духів, оберігає від хвороб.

Цінність берези ще в тому, що, потрапивши в березовий гай, відразу відчуваєш, як легко дихається. Цьому сприяє ефірна олія, яку виділяє березове листя.

  • Сьогодні на уроці ми розглянемо науково-популярний і художній текст. А також спробуємо описати берізку на весні.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь вчителя.

   Береза дуже гарне і корисне дерево.  З жовтувато-білої березової деревини виробляють фанеру, лижі, меблі, котушки, посуд. З верхнього шару кори – так званої бересини – народні майстри роблять легкі ажурні кошики, сільнички, хлібниці та інші гарні речі.  У давнину наші пращури використовували бересину для письма.

    Цілющі властивості мають березові бруньки: їх відвар застосовують при лікуванні ангіни, грипу, бронхіту, а настій на меду рекомендують для швидкого загоєння опіків і запалень носової порожнини. Та найбільшої слави набув березовий сік. З одного дерева, висотою 15-20 м, без шкоди для нього можна добути до 20 л приємного освіжаючого напою, багатого на вітаміни. Але часто від невмілого добування соку гине багато молодих берізок. А вони могли б милувати наше око і приносити користь людям.

  • Які цілющі властивості має береза?

  • Чому людям треба вживати березовий сік?

  • Ми знаємо, що березовий сік людина використовує для лікування, але потрібно це робити грамотно, знаючи усі нюанси, і опісля точіння соку обов'язково потрібно «підлікувати» дерево, зашпаклювавши отвір деревною смолою інших дерев чи спеціальною замазкою.

— Послухайте уривок вірша Любові Забашти і скажіть, до кого звертається автор?

Прошу вас, із берези
ви соку не точіть,
ви краще їй сестричку
зелену посадіть.

Ви краще їй шпаківню
поставте на гілках,
щоб прилітав до неї
друг лісу, добрий птах!

— Що турбує поетесу?

— До кого звертається автор?

— Що ви можете зробити для того, аби оберігати і примножувати природу рідного краю?

2.Робота над текстом

Робота в групах. Прочитай тексти. Визнач, який із них науково-популярний, а який художній. Чому ти так вважаєш?(Друкований зошит с. 46)

1 група . Яке це дерево?. Скільки видів берези нараховується?. Яка береза поширена в Україні? .Скільки років живе береза? Якої висоти досягає? Коли цвіте береза? Які її квіти? Що виготовляють з березових бруньок, гілок, деревини? Над яким текстом працювали? (Над науковим). Доведіть свою думку.

2 група. Де стоїть берізка? Яка у неї кора? На кого вона схожа? Які гілочки у берізки?На що вони схожі? Коли берізка особливо гарна? Що у неї з’являється навесні? Над яким текстом працювали? (Над художнім). Доведіть свою думку.

— А чи знаєте ви діти, чому місяць березень має таку назву?

— Правильно. Саме у цей час по березовому стовбуру починається рух соків, берізка прокидається від зимового сну. Сік для дерева – як кров для людини. Хоч і відновлюється з часом, але його втрата – дуже болісна для рослини.

— Ми знаємо, що березовий сік людина використовує для лікування, алепотрібно це робити грамотно, знаючи усі нюанси, і опісля точіння соку обов'язково потрібно «підлікувати» дерево, зашпаклювавши отвір деревною смолою інших дерев чи спеціальною замазкою.

3. Робота над ілюстрацією

Інструкція:

— Розгляньте ілюстрації дерева берези весняної.

— Опишіть красу берізки за допомогою прикметників.

Береза (яка?) білокора, тендітна, ніжна, красива, струнка, тремтлива.

Користуючись прочитаними текстами і власними спостереженнями, доберіть до поданих слів слова ознаки, які допоможуть передати на письмі красу весняного дерева.(Завдання 4 с. 47)

Сполучіть лінією слова з їх образними порвіняннями.(завдання 5 с. 48)

Прочитаємо і підкреслимо слова і словосполучення, які ми можемо використати описуючи берізку. (завдання 6 с. 48)

4. Складання плану.

. Де стоїть берізка?

2. Яка вона?

3. Яка в неї кора?

4. Який стовбур?

5. Куди спрямовані гілочки?

6. Які в неї листочки?

7. На кого вона схожа?

Опорні слова та сполучення слів:

на узліс… і; струнка; біла з чорними цяточками; стовбур б… ліє, як сні...; г… лочки звисають; ро… кидала свої з… лені коси; схожа (на)наречену.

— Поясніть орфограми в словах.

5.Складання твору-опису.

Берізка навесні

На узліссі росте струнка білосніжка-красуня. У неї світла кора з чорними цяточками. А стовбур біліє, як сніг! Тоненькі гілочки легко спускаються до самої землі. Пишні коси берізки ніби перев'язані тоненькими зелененькими стрічечками: то – молоденькі листочки. Навколо берізки стоять могутні дуби, старезні ялини, пишні каштани. І вона між ними – мов панночка, мов розкішно вбрана наречена…

IV. Систематизація та узагальнення знань

Узагальнююча бесіда

— Народ примічає: «Бути року дощовим, коли з берези витікає багато соку».

— А що вам про сік відомо?

— На вашу думку, що буде з лісом, якщо ставитись до будь-якого дерева з неповагою?

— Як кожен з нас має ставитись до рослини, пташки, комашки і всього оточуючого?

V. Підсумок уроку

Чи будуть милувати око берези, якщо ми не будемо бережливо ставитися до них?

Що треба зробити, щоб дерев було багато?

Читання і аналіз вірша.

Від ясної краси заясніло лице,

І краса має власне начало…

Посади деревце, молоде деревце,

Щоб воно рідний край заквітчало. ( Вадим Крищенко)

  • Чому поет закликає посадити деревце?

  • Чи виконуєте ви поради поета?

  • Чому треба садити дерева ?

  • Як ви розумієте вислів О. Довженка:»Людина, яка не посадила жодного деревця, повинна платити за чисте повітря»

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись