Урок з розвитку мовлення. Тема: Текст – опис «Синичка». Особливості побудови наукового і художнього описів.

Опис документу:
Мета: повторити типи мовлення; дати поняття про особливості побудови художнього і наукового описів; розвивати усне та письмове мовлення учнів. Формування навичок художнього та наукового опису пташки, розвиток мовленевих умінь, виховання дбайливого становлення до природи, зокрема до птахів

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Текст – опис «Синичка». Порівняння научного та художнього опису

Мета: формування навику художнього та наукового опису пташки, розвиток мовленевих умінь, виховання дбайливого становлення до природи, зокрема до птахів

І. Орг. Кл. Вступна бесіда

1) – Сьогодні перший день весни! Я хочу поговорити з вами про тих, без кого весна неможлива, безрадісна. А про кого ми будемо говорити – ви здогадаєтесь, доповнюючи прислівя:

  • Де багато ,там немає комашок.

  • Як багато ,то немає гусениць.

  • Краще в руках,ніж журавель в небі.

Так, про птахів. А для чого вони в природі? (відповіді дітей) Правильно! Але сьогодні ми поговоримо про одну з них. Про яку, ви здогадаєтесь, розгадав загадки:

ВІДГАДАЙ ЗАГАДКИ:

Вона животик жовтий має,

Ще й чорну краватку одягає.

Пташина жвава і маленька,

Співає дзвінко, веселенько,—

Той спів узимку кожен чує.

Шматочок сальця їй смакує.

Що ж це за пташка невеличка,

Чи здогадались ви?

Жовтогруді щебетушки,

Мають чорні капелюшки,

Сірі лапки, білі щічки,

Називаються …

- Яка частина мови найчастіше зустрічається в ціх загадках? Чому? Назвіть їх (Прикметник – він допомогає нам уявити собі цю пташку. Пояснює, яка вона)

2) – Ми сьогодні також спробуємо зробити опис цієї пташки. Це і буде темою нашого уроку.

  • Погляньте на пташку. Чому ж її так назвали? На ній немає синього кольору. А зараз послухайте її пісенку. Здогадались? Так? «Сінь-сінь»-звідси й назва – синичка. Синичок дуже багато видів. Давайте познайомимося з деякими з них:

  • 3) – Одже, повертаємось до теми уроку: опис синички. А які ви знаєте типи опису? (Відповіді дітей) Де найчастіше зустрічається науковий опис? А художній? У чому їх різниця? (Відповіді дітей)

  • Прочитайте, визначте типи опису.

  • Що переважає в науковому опису? (точні ознаки птиці – довжина, вага, тривалість життя, розмаж крил) А в жудожньому? (порівняння, ласкаві, пестливі слова, епітети)

4) Робота над підбором відповідних ознак

- А зараз згадаємо, за якими ознаками ми будемо складати художній опис синички:

- Подивимось, за якими ознаками складається художній текст:

(Послухати усний твір) Робота в парі

5) – Одже сьогодні ми будемо з вами складати художній опис синички. Давайте згадаємо, з яких частин складається текст? (Зачин – основна частина, кінцівка) Як вони пишуться? (с абзацу) Чого треба уникати при будові речень? (повторів) Як цього можна уникнути? (замінюючи, де потрібно, іменники займенниками)

- Які епітети можна використати для опису синички (очі, як намистинки, спів як дзвіночок… жвава, задеркувата пташка)

6) Ви отримаєте листочки: кожна група зі смужкою свого кольору (Пояснюю диференційовані завдання)

7) Запис твору – опису в зошитах

8) Зачитування найкращих творів

ІІ. Підсумок уроку: Над чим ми сьогодні працювали? Які бувають типи опису? Як треба ставитися до пташок? Чи досягли ми мети нашого уроку?

  • Я перевірю ваші роботи й найкращі оцінки поставлю в щоденники.

  • Дякую вам за роботу! Спробуйте дома зробити научний опис білки.

Додатковий матеріал до уроку:

  1. Склади текст за зачином.

Сьогодні у нашому садочку я побачив…

Виглянула я вранці у вікно…

Холодним зимовим ранком прилетіла на годівничку зграйка пташок. Там я побачив пташку з …

  1. Склади текст, використовуючи прикметники.

Невеличка, чорні,жваві, чорна шапочка, зеленкувата, жовтенька з чорною краваткою, чорні,вкриті білими смужками, тоненькі, гострий.

  1. Вставити у текст слова за довідкою

Цю пташку зустрінеш і в ..., і в ... . Вона така ..., все ... співає

Тільце у неї..., дзьобик..., ніжки... .

Зимою вона обов'язково підлетить до .... Постукає дзьобиком, нагадає, що надворі ...і їжі немає.

Зате влітку синиць не видне. Б'ються... від гнізда до яблунь. Гусінь .... Діток....

Слова для довідок: місто, село, весела, пісні, крихітне, гостренький, тонесенькі, вікно, холодно, пташки, збирають, годують.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.