Урок з позакласного читання 2 клас. Тема В. Сухомлинський "Деркач і Кріт"

Опис документу:
Продовжити знайомити з життям і творчістю видатного педагога В.О.Сухомлинського. Викликати інтерес до творів Сухомлинського, бажання більше знати, наслідувати позитивні риси героїв прочитаних оповідань. Збагачувати словник дітей, формувати читацький інтерес, розвивати мислення та вміння виділяти в тексті головне. Виховувати почуття доброти, любові та поваги до Батьківщини.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Конспект уроку з позакласного читання. 2 клас

Тема. В. Сухомлинський «Деркач і Кріт»

Вчитель Киценко В.Г.

Мета. Продовжити знайомити дітей з життям і творчістю видатного педагога В. О. Сухомлинського, викликати інтерес до творів Сухомлинського, бажання більше знати, наслідувати позитивні риси героїв прочитаних оповідань, збагачувати словник дітей, формувати читацький інтерес, працювати над розвитком мислення, розвивати вміння виділяти в тексті головне, виховувати почуття доброти, любові та поваги до Батьківщини.
Тип уроку. Урок застосування знань, умінь та навичок.

Обладнання. Картки, малюнки з зображенням героїв твору, портрет В.Сухомлинського.

Зміст уроку

І.Організаційна частина.

Сядьте, діти, всі рівненько,

Посміхніться веселенько,

Настрій на урок взяли?

Працювати почали.

  • Почнемо з мовленевої розминки.

ІІ. Вправи на розвиток читацьких навичок

  1. Робота над чистомовкою

- Читайте чітко і весело! Перша команда читає рядочки синього кольору, а друга – червоного.

- Ду-ду-ду, чі-чі-чі..

Де ночуєш ти вночі?

- Чі-чі-чі, ду-ду-ду…

Я ночую у саду.

-Ду-ду-ду, чі-чі-чі…

Од садка віддай ключі,

-Чі-чі-чі, ду-ду-ду…

Загубив і не знайду.

  1. Промовляння скоромовок

  • Ішла баба дубнячком

Зачепилась гапличком.

Туди смик, сюди смик

Відчепися мій гаплик.

  • Запитала мишка мишку:

-Ти чого погризла книжку?

Мишка їй відповідала:

- Їжі іншої не мала.

  • Вибіг Гришка на доріжку.

На доріжці сидить кішка.

Взяв з доріжки Гришка кішку,

Хай спіймає кішка мишку.

  1. Робота з картками. Гра «Відтвори слова за малюнками»

  • Спочатку ознайомимося зі словами, що записані вгорі над малюнками, а потім, дивлячись на малюнки, спробуємо їх відтворити.

  • Які слова вам незнайомі? (Пояснення значення незнайомих слів)

  1. Вправа «Упізнай і швидко розповідай» ( групова робота з картками)

  • Продовжіть речення дібравши до нього відповідний малюнок.

  • Давайте розглянемо малюнки, що зображені на карточці. (Діти називають їх)

ІІІ. Фізхвилинка

Ось до лісу ми діййшли,

Потім ми лісочком йшли

І грибочок там знайшли.

Нагнулися, підняли,

І кошичок поклали

Та й рушили далі.

Ми лісочком дружно йшли,

Кущ малиновий знайшли.

Дотягнулися, нарвали,

І у кошичок поклали

Та й рушили далі.

Ми лісочком тихо йшли,

Пташеняток там знайшли.

Нахилилися, підняли

І в гніздечко всіх поклали.

Та й рушили собі далі.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

  • Сьогодні на уроці ми ознайомимося з цікавим твором В.Сухомлинського «Деркач і Кріт».

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Повідомлення про життя та творчість В.Сухомлинського.

- Народився Василь Олександрович 28 вересня 1918 року на Кіровоградщині, в незаможній сім'ї. Батько його, Олександр Омелянович, був і орачем, і столяром, і теслярем, майстрував колеса і музичні інструменти, вчителем праці, сільським кореспондентом газети.   

Мати, Оксана Іванівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а довгими зимовими вечорами сиділа над своїм шитвом розповідала дітям казки. Змалку в дітей виховували любов до книги. Батько змайстрував хлопцеві красиву скриньку, де він зберігав свої найкращі книжки.

- Ріс хлопчик жвавим і допитливим. Дуже любив малювати. Але фарби, пензлі, зошити можна було придбати лише за лікарські рослини. І пропадав хлопчик цілими днями у лісі. За склянку насіння акації одержував два зошити, а за фарбами ходив аж у Кременчук (35 км!). Грав на народних музичних інструментах. У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам'ять. Інколи приходив задовго до початку уроків і займався з учнями, яким важко давалася математика. Часто збирав навколо себе гурт дітей. Разом сміялися, веселилися, викрикували , це був, мабуть, початок його учительського шляху.

- Сімнадцятирічним юнаком Василь Сухомлинський переступив поріг школи і залишився в ній до кінця свого життя. 35 років пропрацював вчителем.

В. Сухомлинський написав біля 1500 художніх мініатюр — казок, оповідань, легенд, притч, новел. А найчастіше звертався до жанру казки, може, ще й тому, що любив у казковій формі про всі речі оповідати своїм дітям — Сергійкові й Олі. Казка в розумінні В.Сухомлинського – це друг і вчитель дітвори, вона допомагає їм краще пізнавати навколишній світ, робить їх добрішими, людянішими, викликає бажання пронести чудові риси позитивних персонажів через усе життя.

- Педагогічний досвід В.Сухомлинського глибоко вивчається у багатьох країнах світу. Його твори видано різними мовами.

VІ. Опрацювання твору В.Сухомлинського «Деркач і кріт»

  1. Виразне читання твору вчителем

  2. Словникова робота

Деркач – його знають майже всі, однак мало хто тримав цього птаха в руках або спостерігав його на волі. Це пояснюється тим, що деркач веде надзвичайно потайний спосіб життя. Однак сам птах галасливий і має гучний та різкий голос, який дуже далеко чутно. Крик деркача надзвичайно характерний, його не можна сплутати ні з чим. Він звучить як склади «дерг-дерг» (звідси і назва Деркач)

Кріт – маленький підземний звір, відноситься до ссавців, комахоїдних. Тварина поширене по всьому світу, любить вологу пухкий грунт, не водиться високо в горах, в заболоченій місцевості. Зустрічається на лісових галявинах, у листяних лісах, полях, городах, на дачних ділянках, в садах, на квіткових клумбах. Назви родини походять від слова рити, копати.

Шуліка - хижий птах родини яструбових. Полює на дрібних домашніх птахів або мишей. Він може чудово обходитися комахами, черв’яками і рибою дуже довго.

  1. Аналіз твору

1. Чим особлива пташка деркач?

2. Куди поспішав Деркач?

3. Кого він зустрів по дорозі?

4. Чому Деркачу доводиться так далеко мандрувати щороку і повертатися назад?

  1. Читання твору учнями

  2. Вправа «Знайди і прочитай питальні речення.»

  • Які запитання ставив Кріт Деркачикові?

  1. Хто ти такий?

  2. Куди йдеш?

  3. Чому ж ти не поселишся на цій теплій землі назавжди?

  4. Чому ти кожен рік мандруєш тисячі кілометрів?

  5. Що ж примушує тебе зносити ці поневіряння?

  6. Що тебе кличе на північ?

  • Скільки всього питальних речень у творі?

  • Про що вони свідчать?

  1. Робота в парах

  • Складіть питальні речення з розрізаних слів.

(Складання питальних речень з розрізаних слів.)

  • Встановіть порядок питальних речень у творі.

(Відновлення послідовності речень.)

  1. Гра «Чи є таке речення у творові?»

  • Із далекого теплого краю повертався на північ….

  • Це пташка така чорненька.

  • Легко летіти Деркачику, великі в нього крила…

  • Лежить кріт у норі…

  • - Я птах, Деркач,повертаюсь на батьківщину…

  • - Що тебе кличе на північ?

  • - Чужа земля, - відповідає Деркачик. 

VІІ. Підсумок уроку.

- Творчість якого письменника ми вивчали на уроці?

- Як називався твір?

- Чого навчає нас цей твір?

- Які враження ви сьогодні отримали? Що сподобалось і запам’яталось найбільше?

(Подарувати закладки, як згадку про урок.)

VІІІ. Домашнє завдання. Виразно читати і переказувати твір. Намалювати малюнок до твору.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.