Зараз в ефірі:
онлайн-конференція:
«
Освіта проти насильства: методи профілактики та алгоритми реагування
»
Взяти участь Всі події

Урок з позакласного читання 11 клас. Украінська діаспора. Твори Емми Андієвськоі

Українська література

Для кого: 11 Клас

18.01.2020

1059

28

0

Опис документу:
МЕТА: ознайомити учнів із творами одного із членів української діаспори , показати , як за допомогою художнього слова просто і щиро виражене святе почуття любові до рідного краю , туга за його втратою; сприяти виробленню в учнів навичок виразного читання ; виховувати в учнів любов до батьківщини , до рідноі літератури
Перегляд
матеріалу
Отримати код

АНОТАЦІЯ ДО УРОКУ

З ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ . УКРАІНСЬКА ДІАСПОРА. ТВОРИ ЕММИ АНДІЄВСЬКОІ

Емма Андієвська – поет, прозаїк і художник. Це людина з великої літери, в

якій переплелося все прекрасне, чарівне, лагідне і разом з тим мужнє і благо

родне. Проведений корткий аналіз іі творчості дає можливість зрозуміти стремління Емми Андієвськоі до чогось, навіть якщо це щось невідоме, нез-

нане. Читаючи вірші, ми уявляємо і бачимо слова перед собою : «Вперед. Впе

ред. Життя прекрасне, чарівне !»

Обираючи тему для позакласного читання, необхідно викликати в учнів інте-

рес до самостійного додаткового читання художньоі літератури.

Урок з позакласного читання 11 клас. Украінська діаспора. Твори Емми Андієвськоі

ТЕМА: Позакласне читання. Читання творів української діаспори .Емма Андієвська ( 1931 . Донецьк )

МЕТА: ознайомити учнів із творами одного із членів української діаспори , показати , як за допомогою художнього слова просто і щиро виражене святе почуття любові до рідного краю , туга за його втратою; сприяти виробленню в учнів навичок виразного читання ; виховувати в учнів любов до батьківщини , до рідноі літератури .

ОБЛАДНАННЯ : портрети Емми Андієвськоі , збірки творів , ілюстративний матеріал

ХІД УРОКУ

І . Оголошення теми , мети , завдань уроку

ІІ . Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.

На дошці – портрет Емми Андієвськоі – представниці діаспори . Поруч – виставка книг.

  1. Вступне слово вчителя

Діаспора – слово латинського походження.

Diaspora – перенесення

Емма Андієвська зростала у російськомовному середовищі , проте ще у дитячому віці усвідомила власну українську ідентичність й прийняла українську мову, яку вперше почула у Вишгороді у віці шести років . Відтоді письменниця вирішила писати лише украінською , яку вона сприймала як мову пригнічених . Завдання для себе авторка визначила « створити українську державу в слові» . Пізніше , щоправда , для того , аби показати

власну незалежність від мов , Андієвська написала декілька віршів англійською , німецькою та французькою мовами .

Коли вперше візьмеш збірку іі поезій , вірші повіють на тебе незрозумілістю , бо відсутня звична форма .Тому твори Емми Андієвськоі треба слухати уявою ,і тоді збагнеш ,що з тобою говорить людина глибинних знань і непересічної думки . Коли ж на крилах своєі уяви полинеш у світ іі творчості , то відчуєш , що доторкнувся до таланту. На полицях бібліотек нас чекає більше двадцяти книжок цієї поетеси .

2 . Ми зупинилися на декількох віршах із збірки «Пісні без тексту» , що вийшла у Мюнхені в 1968 році .

Виразне читання поезіі

Мій день такий короткий –

Сплеск води і дорога , що зникає у хащах .

Біжать гінці , не оглядаючись ,

Від ранку до вечора

Міняються царства .

Повз яке мандрівки народів ,

Поіть молоком

Лоша , що заблукало.

3 . Бесіда з учнями .

  1. Чи чули ви музику вічного безперервного руху , при якому все в світі міняється?

  • Так , це відчуваєш , коли читаєш : « біжать гінці , … від ранку до вечора міняються царства.»

  1. Які думки виникли при згадці про лоша?

  • Мабуть , на те « лоша , що заблукало , схожий кожен із нас у цьому світі.

3 ) З чим порівнює Емма Андієвська протяжність свого дня і чому ?

  • Воно коротке , як сплеск води , як шмат дороги , що губиться у хащах . Оскільки життя таке коротке , то треба дивитися на світ

вічнозеленого дерева широко розплющеними очима , щоб усе

увібрати в себе .

4. Пояснення вчителя

Емма Андієвська наголошує на великій ролі підсвідомості у своій творчості.

Сприйняття світу відбувається через інтуїцію та відчуття . При цьому містич

ний та духовний аспекти є важливими складниками .Світогляд Емми Андієв-

ськоі виявляє деяку близькість до вчень буддизму та містики Карлоса Каста-

неди. Давайте послухаємо поезію і подумаємо : якби ви були художником,

то яку картину намалювали б ?

Виразне читання поезіі

Не пишайся рівниною,

Вона ще до вечора вкриється вулканами,

А найніжніша зелень ляже кістками й пилом.

Цей ліс стане пустелею,

Ще заки ти встигнеш вимовити своє ім*я.

Не пишайся батьківщиною,

Тобі суджена одвічна бездомність.

Ніхто не поступиться місцем,

Кажучи :тут батьків твоїх домовина

Ти не маєш ні родичів, ні оборонців.

Єдине, що стале,

В серці такому поминальному.

5. Обгрунтуйте почуті рядки поетеси

- Моя картина складалася б із двох частин.

Перша : безкрая різнобарвна рівнина під голубим небом, «ліс, що бу-

яє найніжнішою зеленню».

Друга : денне світло померкло від пилу й диму, серед якого видніють-

ся контури діючого вулкану.

Одну картину від другої відділяє мить. Все може статися у цьому сві-

ті.І не буде батьківщини, а буде одвічна бездомність.

-А може , цей вірш про суєтність людського життя, в якому ми забува-

ємо дбати про щось головне , святе ?!

6. Додаткова інформація вчителя

Характерними для творчості Андієвськоі є поетика сюрреалізму, ускладне-

ність композиціі й тексту в прозі. Деякі дослідники також відзначають озна-

ки постмодернізму в творах Емми Андієвськоі. У поезіях нерідко зустріча

ється тонкий гумор. Дослідники творчості письменниці також відзначають

безпосередність та певну дитячість сприйняття та зображення світу у творах

авторки, ніби добре знайомі речі побачено вперше.

7. Виразне читання поезій учнями

Тобі не вільно називатися власним ім*ям.

Тільки тому, що інші безликі від ницості.

Тобі не вільно ходити на весь зріст,

Бо навколо закони пігмеїв.

Тебе побавили навіть калюжі.

Ти, який роджений для океанів,

Та в день найтяжчої зажури,

Усі потоки винесуть тебе назовні

.

2.Берег має своє потаємне берегове,

Таке, що відкривається.

На межі між припливом і відпливом.

Круглими вогнями форми манго

Прослизають випари в повітряні щілини,

Тягнучи, як загусклий сік,

Тіла тих, що вночі

Дивляться на берегові відблиски.

І тільки вода знає , що відбулося,

Та іі пам*ять не порушується висловом.

8. Бесіда з учнями

1) Що нагадує нам перший вірш ?

- Він нагадує про долю непересічних особистостей, яким важко» серед безли-

ких » жити за законами пігмеїв, і не може мати навіть калюжі в той час, ко-

коли народжений для океану.

-Але талант» у день найтяжчої зажури « виривається пороками назовні і зав-

мирає мелодією, картинами чи віршами.

2)Усі ви були біля річки і спостерігали за таємничістю припливу і

відпливу. Що бачить Емма Андієвська у другій поезіі?

-Берег складається із маленьких піщинок, із яких , як загусклий сік, витягу-

ються тіла тих, які люблять вночі подивитися на берег.

-А хто є свідком цієї діі ?

-« Тільки вода знає, що відбувалося».

А уявімо, що вода знає щось інше. Що може знати вода?

-Може піщаний берег чекає припливу, бо насолоджується звабою і силою во-

ди? Та нічого не дається дарма. Вода вимиває з берега тисячі піщинок, підто

чуючи його.

-А може, то як у вічній казці коханнііія. Він і Вона ( Берег і Вода ) не можуть одне без одного, та, з*єднавшись, приносять один одному муки.

ПІДСУМОК УРОКУ

Емма Андієвська могла б давно стати французькою поетесою чи поповнити

список німецьких літераторів, бо таланти вітає будь-яка культура. Та вона

залишається УКРАІНКОЮ. І чим більше кривдять іі батьківщину, чим дуж-

че пророкують безнадію іі народові, тим більш упевнено письменниця гово-

рить : «Так я українська ! Тільки українська ! Навіть тоді ,навіть тоді, коли я

буду єдиною українкою на землі !

ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОІ ДІЯЛЬНОСТІ

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Прочитайте вірші Емми Андієвськоі . Чи не знайдете ви твір, який викликав би у вашій душі шквал думок. Висловтесь щодо прочитаного і поділіться своїми відкриттями.

7

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.