Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Формування психологічної готовності працівників закладів освіти до конструктивної поведінки в умовах надзвичайних ситуацій
»
Взяти участь Всі події

Урок з письма "Письмо букив "д", складів та слів з новою буквою"

НУШ

Для кого: 1 Клас

10.01.2021

764

50

0

Опис документу:
Конспект уроку з письма «Письмо букви «д», складів та слів з новою буквою» має навчальну та розвивальну мету , а також передбачає виховання старанності, наполегливості та уявлень в дітей молодшого шкільного віку про усну народну творчість, зокрема в оголошенні теми уроку пропонуються загадки.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Городецька А.С.

Структура уроку письма букварного періоду

Тема: Письмо букви «д», складів та слів з новою буквою.

Мета:

Навчальна: формувати вміння писати маленьку букву «д» поєднувати її з іншими вивченими буквами у складах і словах; закріплювати вміння орієнтувати у сітці зошита, правильно розташовувати букву на рядку.

Розвиваюча: розвивати окомір, спостережливість, увагу; уміння спів ставляти та аналізувати структуру друкованої і рукописної букви; активізувати словниковий запас учнів, розвивати уміння добирати слова з новою буквою, вміння робити звуко-буквенний аналіз слів.

Виховна: виховувати старанність, наполегливість, прагнення до оволодіння каліграфічним письмом.

Обладнання: плакат «Правильно сиди під час письма», розрізна азбука, зім’ятий папірець, заготовка шаблону дятла для інтерактивної вправи, збільшений зразок рукописної букви, зразок друкованої і рукописної букви, пензлі, стаканчики з водою, шаблон графічної моделі речення, смайлики.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1. Привітання.

Вже дзвінок нам дав сигнал:

працювати час настав.

Тож і ти часу не гай,

працювати починай.

2. Створення позитивного настрою.

Послухайте розмову бабусі й онука та поміркуйте, чи можна так сказати про вас:

Ти що, Іванку, робиш?

Пишу листа Галинці.

Так ти ж писати не вмієш!

Та нічого, Галинка ще не вміє читати.

Діти, а про вас можна сказати, що ви не вмієте читати й писати?

Скажіть мені, будь ласка, з яким настроєм ви розпочинаєте заняття за допомогою смайлика? (діти показуюють смайлики (веселі чи сумні), пояснюють чому саме такі емоції? В кінці уроку можна запитати чи хотіли б щось змінити у смайлика? Чому?)

ІІ. Повторення вивченого звука на попередньому уроці навчання грамоти.

1. Повторення правил сидіння за партою під час письма.

2. Повторення гігієнічних правил письма.

Учні повторюють, як правильно сидіти під час письма, класти зошит на парту, тримати ручку в руці. Демонструють в повітрі рух пальців під час зображення овалів, прямих і вертикальних ліній.

3. Звукові аналітичні і синтетичні вправи зі звуками.

1. Виконання вправи на пізнання звуків у заданих учителем словах з визначенням локального місця звука (на початку, в середині, у кінці).

– Приготуйте долоні.

Я називатиму слова; якщо ви почуєте звук [т] або [т′] на початку слова, то плескає перший ряд, якщо в середині слова – другий ряд, а якщо в кінці – третій ряд.

Міст, телевізор, птах, Тамара, дуб, тісто, лист, оленя, тінь, Антон, бегемот, Тарасик, кіт, стіл, Толя, коло, миска, Таня.

  1. Самостійний добір слів з новими звуками у різних позиціях.

  • Ми з вами згадали, яку літеру вчили на минулому уроці. Тепер пропоную вам самим підібрати слова, де буде на початку слова, в середині та в кінці звук [д] або [д′]. Спробуємо? (Учні самостійно добирають слова з новим звуком у різних позиціях)

(Дім, будинок, велосипед, диван, сад, удав, дочка, мед, помідор, Денис, дідусь, відро)

  1. Синтетичні звукові вправи на утворення складів-злиття з новими звуками.

Я показуватиму вам букву, що позначає голосний звук, а ви називаєте склади, які можна утворити з буквою д («де») (пам’ятаємо, що вона позначає два звуки), та букви, які я показуватиму.

Учитель показує букви а, и, і, о, у.

[д], [о][до]; [д], [у][ду]; [д'], [і][д'і]; [д], [а]а]; [д], [и][ди]

  1. Доповнення складу-злиття новими звуками (складами з новим звуком) до утворення слів.

Молодці! Чудово виконали завдання. Пропоную вам додати ще один звук, побачимо, які вийдуть слова.

Учитель показує додаткові букви.

[д], [у], [б][дуб], [д], [и], [м][дим], [д], [а], [х]ах], [д'], [і], [м][д'ім], [д], [о], [щ][дощ]

ІІІ. Оголошення теми уроку

Перш ніж перейдемо до теми нашого уроку давайте згадаємо, що ми вже вивчили:

  • Пригадайте, яку букву ви вивчили на минулому уроці?

  • Які ви знаєте звуки?

  • Назвіть голосні звуки.

  • Назвіть приголосні звуки, які вивчили.

  • Якщо будуть дружити голосний і приголосний звук, то ми отримаємо що? (склад).

Мотивація навчальної діяльності.

Щоб писати краще, потрібно, щоб пальчики наші стали міцними. Виконаємо таку вправу: зім’ятий папірець розправте спочатку пальцями правої руки, а потім – лівої (вчитель демонструє дітям, як слід виконувати вправу).

Оголошення теми уроку.

  • Сьогодні ми навчимося писати склади і слова з новою буквою. Та спочатку, давайте відгадаємо загадки.

Що повітря очищає,

Вдень від спеки захищає.

Ще й від вітру в час негоди ,

Є частинкою природи. (Дерево)

З жолудя він проростає,

В кроні сил чимало має.

Кабани плоди смакують,

Люди міць його цінують.(Дуб)

Цілий день працюю в гаї.

Діловито дзьобом б'ю.

Я не цвяхи забиваю,

Я комахи дістаю. (Дятел)

Питання для обговорення:

Який перший звук ви чуєте під час вимови слова Дерево, Дуб, Дятел?

Чи зустрічається перешкода під час вимови звуку [д]?

Які мовні органи створюють перешкоду (зуби)?

Отже, який це звук (твердий приголосний)?

Відшукайте фішку, якою позначається звук [д] (використовують розрізну абетку).

  • Молодці! Сьогодні на уроці ми навчимось писати маленьку букву д («де»), дізнаємось з яких елементів вона складається та закріпимо вміння писати букву на рядку зошита.

ІV. Навчання письма нової букви.

  1. Показ зразка рукописної букви у сітці зошита збільшеної у 20 разів.

Подивіться на рукописну букву д («де»).

Чи схожа вона на друковану? На кого схожа? (На дятла)

Інтерактивна вправа – спільно по черзі ланцюжком розфарбувати дятла. (заготовка розфарбовки). Це дасть змогу ще раз розім’яти пальці перед письмом, інтеграція з мистецтвом).

А на яку букву вона схожа? (На букву в, на букву у)

Що спільного? Чим відрізняються?

  1. Порівняння рукописної і друкованої букви. Знаходження спільного і відмінного у формі та особливостях написання букви.

Що це за буква (показ на друковану літеру)?

А це, діти, рукописна буква «д»

Що в них подібне, а чим вони відрізняються?(Відповіді учнів)

Гра «Знайди пару».

У одного учня друковані букви, у другого – рукописні. Діти знаходять пару і викладають на парті.

3. Аналіз будови рукописної букви з переліком її елементів.

  • З яких елементів складається буква?

  • У яких буквах складові елементи подібні до елементів букви д?

4. Засвоєння структури рукописної букви.

А) Показ написання на дошці з поясненням зображення елементів.

– Мала писана буква д складається з овалу та петлі. Подивіться на зразок у зошиті. Як пишеться овал, ви вже знаєте. Тепер подивіться на дошку (показ вчителем написання букви на дошці). Буква д починається трошки нижче верхньої рядкової лінії, ведеться ліворуч вгору до верхньої рядкової лінії, закруглюємося біля неї напівовал, торкаємося нижньої рядкової лінії і ведемо вгору до верхньої рядкової лінії, з’єднуючи з початком овалу; потім від верхньої рядкової лінії, торкаючись овалу, ведемо пряму похилу вниз, біля міжрядкової лінії закруглюємо на петлю і закінчуємо, перетинаючи нижню рядкову лінію.

(Показати ще раз, як пишеться буква д без коментарів.)

Б) Написання учнями букви у повітрі з орієнтацією на збільшений зразок.

Спробуємо разом написати уявну букву д. Для цього використаємо нашу фантазію та увагу. За мною на рахунок повторюємо рухи рукою в повітрі, а тепер пишемо очима.

(«Письмо» учнями в повітрі під рахунок і-раз-і, два-і з орієнтацією на показ учителя, стоячи спиною до класу)

Чи уявляєте ви свою написану літеру? Чи виникають труднощі у повторенні рухів за мною?

В) Уявне написання нової букви на площині парти зворотною стороною ручки.

Тепер спробуємо нашу уявну букву д з повітря перенести на площину. Для цього зворотною стороною ручки продовжуємо рух рукою, але вже на площині парти. Я показую вам в повітрі, а ви на парті, для того, щоб краще запам’ятати написання літери д.

Г) Написання нової букви на дошці мокрим пензлем.

Кожен по-черзі підходите до дошки та мокрим пензликом пишете на дошці літеру д і коментуєте послідовність своїх дій.

Д) Написання нової букви з учнями крейдою на дошці.

Спробуємо ці дії відтворити, використовуючи замість мокрого пензлика крейдою (учні по четверо підходять до дошки та крейдою пишуть букву д).

  • Чи сподобалось вам писати літеру на дошці?

  • Чи важко це робити?

  • Яку схожу літеру ми вже писали з вами (буква у)?

  1. Аналіз зразка букви у прописах.

А) Порівняння збільшеного зразка рукописної букви поданої у прописах зі зразком вчителя на дошці.

Відкриваємо свої зошити з друкованою основою на сторінці 49. (Гусельнікова І.А. Прописи. До букваря К. Пономарьової). Вгорі на сторінці намальована буква д («де») така сама, як і в мене на дошці. Давайте порівняємо вашу букву у зошиті із моєю на дошці. Чи схожі вони між собою? Можливо є відмінності (лише розмір букви)?

Б) Обведення учнями поданого зразка зворотною стороною ручки, засвоєння послідовності написання букви.

Ваше завдання обвести букву д у своїх прописах зворотною стороною ручки так, як ми робили це на партах.

  1. Вправи з написання букви в прописах.

  • Перш, ніж перейдемо до написання літери, давайте розімнемо наші пальчики.

Пальчикова гімнастика

Вихідне положення. Розташувати долоні перед собою, випрямити їх та розсунути пальці.

Стискати та розтискати пальці на двох руках одночасно, супроводжуючи рухи відповідними фразами.

Вправу виконувати декілька разів.

Ліхтарики засвітилися!

(Випрямити пальці.)

Ліхтарики потухли!

(Стиснути пальці.)

– А зараз згадаємо нашу закличку.

(Правильна постава під час письма, розташування зошита на парті).

Зошит свій я відкриваю

І під нахилом кладу.

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно, не зігнусь,

За роботу враз візьмусь.

А) Написання нової букви за пунктирним зразком у зошитах з друкованою основою.

Тепер, коли ми підготували руку до письма, спробуємо написати букву д в друкованому зошиті. Вам потрібно обвести цю букву за пунктирним зразком. У першому рядку напишемо літеру «д», яка складається з овалу та петлі. Вона нам допоможе притримуватися нахилу і відстаней між літерами.

Б) Написання трьох букв самостійно.

Після обведення пунктирного зразка, спробуйте написати самостійно наступні три букви. Пам’ятаємо, з чого складається літера та дотримуємось відстані між її елементами.

В) Аналіз самостійно написаних букв, зіставлення їх зі зразком, виправлення допущених помилок.

Дивимось на наші літери та порівнюємо зі зразком. Як ви вважаєте, схожі вони чи відмінні? Чи дотримувались відстані між елементами, чи правильної форми овал, можливо, потрібно збільшити розмір літери, або навпаки?

Г) Самостійне дописування першого рядка.

До кінця рядка дописуємо літери, дотримуючись правил написання.

Д) Письмо другого рядка під такт.

Учитель задає ритм: «І–раз–і, два–і».

Зіставлення написаних літер за зразком. Вибір найкрасивішої букви.

Написання третього рядка.

Фізкультхвилинка

Людям часто доводиться робити кілька дій одночасно. Спробуємо так і ми.

1 – ша вправа. Права рука вперед, ліва назад. (Плавно літають.)

2 – га вправа. Права рука продовжує літати, ліва стрибає високо по парті.

3 – тя вправа. Права малює в повітрі трикутник, ліва – коло.

V. Письмо з’єднань нової букви у складах або словосполученнях.

1. Виділення із слів (самостійний добір слів) складів-злиття з новою буквою.

Звертаю вашу увагу на наступні рядки. Що там написано (склади)? Тож давайте з цих складів утворимо слова (Варіанти відповіді дітей).

Учитель записує на дошці варіанти слів, які всім сподобались (дідусь, димар, для, дмухати) та виділяє крейдою іншого кольору склади ді-, ди-, дл-, дм).

Обговорення складів слів із буквою д (ді, ди – верхнє з’єднання; дл, дм – нижнє поєднання). Не забувати про паралельність елементів.

Робота в групах

(Учитель об’єднує дітей в групи та роздає завдання).

2. Звуковий аналіз слів та фонематичне моделювання виділених складів.

– Цікаво, а скільки звуків і букв у наших словах. Переходимо до звукового аналізу цих слів.

Перша група – слово «дідусь»

Скільки звуків і букв у слові?

звуків [д' і д у с'] – 5, букв д, і, д, у, с, ь – 6

Кількість складів у слові: ді-дусь – 2

Звукова модель слова (звукова схема): [ ○ – ○ ]

Друга група – слово «димар»

Скільки звуків і букв у слові димар?

звуків [д и м а р] – 5, букв д, и, м, а, р – 5

Кількість складів у слові: ди-мар – 2

Звукова модель слова (звукова схема): [– ○ –○ –]

Третя група – слово «для»

Скільки звуків і букв у слові?

звуків [дл'а] – 3, букв д, л, я – 3

Кількість складів у слові: для – 1

Звукова модель слова (звукова схема): []

Четверта група – слово «димар»

Скільки звуків і букв у слові дмухати?

звуків [д м у х а т и] – 7, букв д, м, у, х, а, т, и – 7

Кількість складів у слові: дму-ха-ти – 3

Звукова модель слова (звукова схема): [– – ○ –○ – ○]

  1. Позначення звуків у виділених складах друкованими буквами з розрізної азбуки.

Повертаємося до нашої розрізної абетки і складаємо слова із друкованих літер.

Перша група викладає літери слова дідусь, друга – димар, третя – для, четверта – дмухати.

  1. Показ написання складів вчителем на дошці з поясненням варіантів з’єднання букв (верхнє, середнє, нижнє).

  • Я на дошці пишу склади ді, ди, дл, дм, а ви у своїх зошитах. Уважно дивимось на з’єднання складів, яке ми з вами вже розглядали сьогодні. Отже, яке з’єднання у складі ді та ди? (середнє), а в складі дл та дм? (нижнє). Не забувати про паралельність елементів.

  1. Самостійний запис учнями складів-з’єднань у зошиті (3–5 рядки у зошиті). За бажанням дітей – по черзі декілька учнів роблять запис цих же буквосполучень на дошці)

VI. Письмо слів з вивченою буквою (1–2 рядка)

  1. Виділення (самостійний добір) слів із записаними складами.

  • Звертаємо увагу на наступний рядок. Що ви там бачите? Давайте спробуємо прочитати. Правильно, це слова сад, дим та диво.

Обговорення слів із буквою д (де розташована буква д у слові: на початку, в кінці чи в середині), які з’єднання букв з літерою д (ад – середнє, ди – верхнє)

  1. Звуковий аналіз слів та їх фонетичне моделювання.

  • Давайте об’єднаємось цього разу в три групи, тому що у нас всього три слова. Які?

Це слова: сад, дим, диво.

Переходимо до звукового аналізу цих слів.

Перша група

Скільки звуків і букв у слові сад?

звуків [с а д] – 3, букв с, а, д – 3

Кількість складів у слові: сад – 1

Звукова модель слова дерево (звукова схема): [– ○ –]

Друга група

Скільки звуків і букв у слові дим?

звуків [д и м] – 3, букв д, и, м – 3

Кількість складів у слові: дим – 1

Звукова модель слова дерево (звукова схема): [– ○ –]

Третя група

Скільки звуків і букв у слові диво?

звуків [д и в о] – 4, букв д, и, в, о – 4

Кількість складів у слові дерево:ди-во – 2

Звукова модель слова дерево (звукова схема): [– ○ – ○]

3. Позначення звуків у словах друкованими буквами з розрізної азбуки.

Повертаємося до нашої розрізної абетки і складаємо звуки із друкованих літер. Перша група викладає літери слова сад, друга – дим, третя – диво.

  1. Показ послідовності написання слів вчителем на дошці з поясненням варіантів з’єднання букв.

  • Я на дошці пишу сад, дим, диво. Уважно дивимось на з’єднання букв у словах, яке ми з вами вже розглядали сьогодні. Не забуваємо про паралельність елементів.

  1. Самостійний запис учнями слів у зошиті.

Написання слів із буквою д. Учні читають слова, пояснюють з’єднання букв і записують слова в рядках.

  1. Аналіз самостійно написаних слів, зіставлення їх зі зразком, виправлення допущених помилок.

Фізкульхвилинка

– Щоб ви трішки відпочили, вийдіть із за парт та повторюйте рухи за мною.

Ми писали, ми трудились,

наші руки вже стомились.

А щоб гарно написати,

Треба пальці розім'яти,

Руки тільки раз тряхнемо

І писати знов почнемо,

Відпочивши дружно враз,

Приступив до праці клас.

VII. Написання речення

  1. Складання учнями речення з одним із записаних слів.

  • Звертаю вашу увагу на останній рядок нашої сторінки у зошиті. Перед вами незакінчені слова. Ваша задача – відгадати, що це за слова. Правильно! Це слова «дрова» та «дерево». Якої літери не вистачало у словах (в)?

Давайте спробуємо скласти власні речення із одним із цих слів. (Діти пропонують свої варіанти та обирають найкращі).

Ось наші речення:

1. Дівчинка посадила дерево.

2. Біля печі лежать дрова.

  1. Аналіз речення: визначення кількості слів у реченні, виконання графічної моделі.

  • Отже, скільки в реченні слів? (У першому – 3 слова, у другому – 4.)

  • А скільки букв, звуків та складів? (У першому реченні – 22 букви, 22 звуки та 10 складів, у другому реченні – 19 букв, 18 звуків та 8 складів).

Спробуємо зробити графічну модель речень. Отже, слово у схемі речення позначається значком __

˾_ . Розповідне речення з одного слова.

˾_ __ . Розповідне речення з двох слів.

˾_ __ __ . Розповідне речення з трьох слів.

  • Тепер переходимо до наших речень (Перше речення ˾_ __ __. , друге речення ˾_ __ __ __.)

  1. Повторення правил запису речення: перше слово пишеться з великої букви, кожне слово пишеться окремо, у кінці ставиться крапка.

  2. Показ послідовності написання речення вчителем на дошці з поясненням варіантів з’єднання букв у словах.

  3. Самостійний запис учнями речення у зошиті (з дошки або із зразка поданого у прописах).

Учні на власний розсуд обирають речення, яке сподобалось і переписують з дошки у друкований зошит в останньому рядку, дотримуючись всіх правил запису речення.

  1. Аналіз самостійно записаного речення, зіставлення із зразком, виправлення допущених помилок.

VIII. Підбиття підсумків уроку

  • Яку нову букву навчилися писати?

  • Що запам’ятали з того, що ми робили? Що сподобалось?

  • Чого нового навчилися?

  • Доберіть слова із звуками [д] [д'], які відповідають на питання що робити?(ходити, дружити, садити, кидати, будувати)

  • Доберіть слова із звуками [д] [д'], які відповідають на запитання який?(добрий, дужий, дерев’яний, довгоочікуваний, довгий, дитячий)

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.