Бібліотека

Урок з історії України у 8 класі «Початок Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.»

Опис документу:
Матеріал уроку допоможе визначити причини, сутність та наслідки Національно-визвольної війни українського народу, розкрити роль Богдана Хмельницького у війні; виховувати патріотичні почуття учнів, повагу до історичного минулого українського народу.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок з історії України у 8 класі

Тема: «Початок Національно-визвольної війни українського народу середини ХVІІ ст.»

Мета уроку: визначити причини, сутність та наслідки Національно-визвольної війни українського народу, перелікувати основні переможні битви 1648 року та показати їхні місця, розкрити роль Богдана Хмельницького у війні; формувати вміння учнів працювати з підручником, з історичними джерелами, складати схеми, текстові таблиці, визначати роль історичної постаті в історії, працювати в групах, в парах, висловлювати власні судження та відстоювати їх, аналізувати історичні події, явища, факти, явища; виховувати патріотичні почуття учнів, повагу до історичного минулого українського народу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та вмінь.

Основні поняття і терміни: національно-визвольна війна, генеральна військова та старшинська рада, гетьман, універсал, полк, сотня.

Обладнання уроку: підручник Гісем О. Історія України: К.: Ранок, 2016; історичні джерела «Зі скарги волинської шляхти на сеймі 1645 – 1646 рр.», «Зі щоденника литовського канцлера Станіслава-Альбрехта Радзивілла», «Із листа Б. Хмельницького до польського короля (1647 р.)» та інш., портрет Б. Хмельницького, історична карта «Національно-визвольна війна 1648 – 1657 рр.», презентації «Переможні битви 1648 .», «Богдан Хмельницький»

Хід уроку

І. Організаційний момент уроку

Повідомлення теми та мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Наприкінці ХVІ - на початку ХVІІ ст. Україною прокотилася хвиля козацько-селянських повстань, що були спричинені посиленням польського гніту в українських землях. Кожне наступне повстання козаків відзначалося вищим рівнем організованості, охоплювало дедалі більшу територію, зростанням кількості повстанців. Український народ усвідомлював, хто є його головним ворогом. І в середині ХVІІ ст. Національно-визвольна боротьба за звільнення з-під влади Речі Посполитої, розгорнулася з новою силою.

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення начального матеріалу

Початок Національно-визвольної війни

Робота з історичними джерелами

  • На основі наведених історичних джерел складіть таблицю «Причини та передумови Національно-визвольної війни»:

  • «Зі скарги волинської шляхти 1645 – 1646 рр.»;

  • «Із записок польського публіциста середини ХVІІ ст.»;

  • «Із записок іноземця про Україну»;

  • «Зі скарги козаків польському королю»;

  • Із «Літопису Самовидця»(ХVІІ ст.);

  • Зі щоденника литовського канцлера Станілава-Альбрехта Радзивілла;

  • Із листа Б. Хмельницького до польського короля (1647 р.);

  • Із листа Густава Адольфа, короля шведського (20-ті роки ХVІІ ст.);

  • Із літопису гадяцького полковника Григорія Грабянки;

  • Із листа Б. Хмельницького до М. Потоцького (березень 1648 р.);

  • Із «Літопису Самійла Величка».



Орієнтовний вигляд таблиці

Причини війни

Передумови війни

  1. Посилення національно-релігійних утисків українського населення під владою Польщі.

  2. Посилення соціально-економічного гніту селян, міщан, козаків.

  3. Нехтування польською владою станових інтересів українського козацтва.

  1. Перетворення козацтва на провідну політичну силу українського суспільства.

  2. Засилля в Україні польських магнатів і шляхти.



Богдан Хмельницький

  • Опрацювати історичну інформацію, розглянути гравюру В. Гондіуса «Богдан Хмельницький» і дати відповіді на запитання.

Із записок венеційського дипломата А. Віміна

На зріст він скоріше високий, ніж середній, широкої кості й міцною будови. Його мова і спосіб правління показують, що він наділений зрілим судженням і проникливим розумом… У поводженні він м’який і простий, чим викликає до себе любов вояків, але, з іншого боку, підтримує серед них дисципліну суворими стягненнями…



І.Крип’якевич про Б. Хмельницького

Чоловік освічений, розумний, загартований в боях з татарами, шанований всіма козаками. (Крип’якевич І. Історія України. – К.: Просвіта, 1992.- С. 60)



Запитання

  1. На основі наведених документів та ілюстрації визначити риси характеру Богдана Хмельницького.

  2. Які риси Б. Хмельницького свідчать, що на початку національно-визвольної війни він уже мав великий досвід воєначальника і дипломата? Свою думку обгрунтуйте.



Розповідь вчителя про сутичку з Чаплинським.

  • Як ви вважаєте, чи можна вважати цю подію приводом до початку Національно-визвольної війни? Доведіть свою думку.



Переможні битви 1648 р.

  • Опрацювати текст підручника, розглянути карти, схеми битв, документи і виконати завдання.

1-ша група – Битва під Жовтими Водами.

2-га група – Битва під Корсунем.

3-тя група – Битва під Пилявцями.

4-та група – Облога Львова.

5-та група - Облога Замостя.

6-та група – Урочистий в’їзд Хмельницького до Києва.



Завдання

  1. Ознайомитися з документом та ілюстраціями.

  2. Скласти розповідь про хід події.

  3. Як ви вважаєте, чому саме так завершилась ця подія?

  4. Визначте наслідки цієї події для України і Польщі.



ІV. Підсумки уроку

Бесіда

  1. Якими були результати битв 1648 року?

  2. Із якою метою Хмельницький обложив Львів?

  3. Для істориків завжди залишалося загадкою, чому Хмельницький, який міг захопити не лише Замостя, а й Річ Посполиту, вирішив пристати на пропозицію польського короля Яна-Казимира і повернути на Наддніпрянщину. А як ви вважаєте, чому Богдан Хмельницький вчинив саме так? Свою відповідь обгрунтуйте.

  4. Як ви вважаєте, чому так урочисто кияни вітали Богдана Хмельницького?

  5. Із яким біблійним героєм порівнюють Хмельницького в документі і чому?

V. Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал підручника.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Сертифікат від «Всеосвіти» відповідає п. 13 постанови КМУ від 21 серпня 2019 року № 800 (із змінами і доповненнями, внесеними постановою КМУ від 27 грудня 2019 року № 1133)

Обрати Курс або Вебінар.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.