Урок з історії України 11 клас Дисидентський рух на Україні в період загострення кризи радянської системи .

Історія України

Для кого: 11 Клас

17.08.2020

263

5

0

Опис документу:
Даний урок дасть змогу познайомити учнів із методами боротьби дисидентів проти тоталітарного режиму на Україні, із формами переслідувань радянською владою інакодумців, людей, що викривали злочини СРСР і критикували політичний курс тоталітарного суспільства.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Урок з історії України

11 клас

на тему:

«Дисидентський рух на Україні в період загострення кризи радянської системи (друга половина 60-х – початок 70-х років)»

Вчитель історії:Ловарік С.Г.

Тема: Дисидентський рух на Україні в період загострення кризи радянської системи (друга половина 60-х – початок 70-х років)

Яким би не було ярмо, воно завжди приносило менше страждань тому, хто мирився з ним, аніж тому, хто противився йому.

Сенека

Мета: освітня – познайомити учнів із методами боротьби дисидентів проти тоталітарного режиму на Україні, із формами переслідувань радянською владою інакодумців, людей, що викривали злочини СРСР і критикували політичний курс тоталітарного суспільства;
розвиваюча – з’ясувати, які проблеми піднімали українські дисиденти у своїй діяльності, яким чином поширювали інформацію про тоталітарну систему в СРСР, простежити розвиток дисидентства на Україні від часу виникнення до його апогею, з’ясувати, які заходи вживала влада, щоб “придушити” голос інакодумців, сприяти розвитку в учнів історичного мислення, пам’яті, формувати вміння правильно і послідовно висловлювати власну думку, вміння правильно робити підбір додаткової інформації і на цій основі робити висновки, закріплювати навички роботи з історичним документом, визначати закономірності історичного процесу;
виховна – виховувати почуття патріотизму, осуд тоталітарної радянської антидемократичної політики, гордість за національну еліту радянських часів, повагу і вдячність українським дисидентам за мужність в часи розгулу радянського терору “говорити” правду про життя у радянському суспільстві.

Тип уроку: вивчення нових знань (урок-проект)

Основні поняття: дисидент, тоталітарний режим, опозиція, самвидав, права людини

Обладнання:підручник Ф.Турченко “Новітня історія України”,плакати: «Напрями дисидентського руху на Україні», «Дисиденти: кримінальні злочинці чи борці за істину?..», «Влада проти дисидентів», портрети дисидентів, запис пісні «Широка страна моя родная», відеоролик «Вірш Л. Костенко «Крила», компютер

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Мотивація навчальної діяльності

Вступне слово вчителя:в другій половині 1960- першій половині 1970-х років ідеологи комуністичної партії представляли світу СРСР як наддержаву, флагмана соціалістичного табору, державу з розвинутою економікою, сильною армією, країною, де люди живуть щасливо і безтурботно тому, що вони громадяни держави «розвинутого соціалізму» і їх дорога веде до суспільства народного благоденства – комунізму. Кожного дня по радіо , з екранів телевізорів лунала пісня «Широка страна моя родная», яка прославляла життя в СРСР.

  • Скажіть, будь ласка, якщо все попередньо сказане сприймати за правду, чи матиме місце в такому суспільсті опозиція?

  • Чому виникає опозиційний рух?

Лунає мелодія пісні «Широка страна моя родная», на фоні пісні учні переглядають відеоролик.

ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння матеріалу, актуалізація опорних знань

  • Чи справді все було гаразд у Радянській державі?

  • Що могло сприяти існуванню опозиційного дисидентського руху в Радянській Україні в др.. п. 1960-п.п. 1970 років?

Висновки з відповідей учнів: неосталінізм, надмірна централізаці економіки,мілітаризація виробництва,недостатній рівень життя, епоха дефіцитів, порушення прав людей, переслідування за релігійні , національні, політичні переконання.

ІV. Вивчення нового матеріалу

Вчитель: Сьогодні я хочу запросити вас до розмови про тих, хто в часи радянської тоталітарної системи мужньо виборював право мати власну думку, відстоював право мати власну гідність, не боявся сказати правду про життя у радянській державі. Сьогодні ми будемо говорити про дисидентів
Епіграфом до нашого уроку нехай стануть слова мислителя Сенеки «Яким би не було ярмо, воно завжди приносило менше страждань тому, хто мирився з ним, аніж тому, хто противився йому».

Тема дисидентства для для вас не нова. Вона згадувалась у попередньому розділі “Хрущовська відлига”. Ми знаємо, що дисиденти – це люди, які виступали з критикою існуючого режиму, їх називали інакодумцями. Дисиденти з’явились у 50 – 60 рр. XX ст. у СРСР. А на Україні дисидентство виникає як різновид опозиції, що піднімала теми національних питань.Сьогодні наше завдання зрозуміти особливості дисидентського руху на Україні в другій половині 1960 –першій половині 1970-х років.

V. Вивчення нового матеріалу

Інтерактивна вправа «Мозаїка»

Виступи учнів

Три групи мали випереджальне завдання підготувати дослідження за темами:

« Основні течії дисидентського руху»

« Влада проти дисидентів»

«Дисиденти-кримінальні злочинці чи борці за істину?..»

Учні презентують свої роботи через виступи,презентації, підготовлені плакати.

VІ.Підбиття підсумків уроку.

Перегляд відеоролика «Вірш Л. Костенко «Крила»

Вчитель:

Як ви гадаєте чи не даремним був політ ось цих людей, чи недаремні були жертви?

Учні методом «Мікрофон» вказують на значення дисидентського руху

Відродження національної культури, ліквідація русифікації,багатопартійність розбудова сьогодні правової демократичної держави, свободи совісті, свобода слова, сучасний майдан,Революція гідності. Це все результат справи дисидентів.

Вчитель:Отже, дисидентський рух, що виник в Україні у кінці 50-х рр. досяг свого апогею у другій половині 1960 – на початку 1970-рр. Заглушити голос українського дисидентства державна влада так і не змогла. Українські правозахисники і патріоти вірили, що їх життя і діяльність в історії буде згадана. В.Стус писав:
“Ярій, душе! Ярій, а не ридай.
У білій стужі серце України.
А ти шукай – червону тінь калини
На чорних водах – тінь її шукай.
Бо – горстка нас. Малесенька щопта.
Лише для молитов і сподівань.
Застерігає доля нас зарання,
що калинова кров – така густа,
така крута, як кров у наших жилах.
У білій стужі білих голосінь
Це гроно болю, що паде в глибінь,
На нас своїм безсмертям окошилось”

VІІ.Рефлексія

На уроці я…

- дізнався…

- зрозумів…

- удосконалив вміння…

 VІІІ. Оцінювання навчальних досягнень учнів

ІХ. Домашнє завдання

Вивчити матеріал за підручником, написати творчу роботу на тему “Чи існує в сучасному українському суспільстві опозиція?”

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.