Зараз в ефірі:
Вебінар:
«
Особливості адаптації та модифікації освітнього процесу в контексті інклюзивного навчання
»

Урок "ВУЛКАНІЗМ І ВУЛКАНИ, ГЕЙЗЕРИ. СЕЙСМІЧНІ ПОЯСИ ЗЕМЛІ. ПРАКТИЧНА РОБОТА 3 (ПОЧАТОК)"

Географія

Для кого: 6 Клас

25.06.2019

440

3

0

Опис документу:
сформувати уявлення про будову вулкана, типи вулканів; розкрити причини вулканізму та райони їх поширення; розвивати інтелектуальне мислення (здатність порівнювати, аналізувати, робити висновки), пам'ять, комунікативні навички і здібності учнів, сприяти розвитку творчих здібностей учнів; формувати інформаційну, комунікативну компетентності, компетентність самоосвіти та саморозвитку та продуктивної творчої діяльності.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА: вулканізм і вулкани, гейзери. сейсмічні пояси Землі.

практична робота 3 (початок)

Мета: сформувати уявлення про будову вулкана, типи вулканів; розкрити причини вулканізму та райони їх поширення; розвивати інтелектуальне мислення (здатність порівнювати, аналізувати, робити висновки), пам'ять, комунікативні навички і здібності учнів, сприяти розвитку творчих здібностей учнів; формувати інформаційну, комунікативну компетентності, компетентність самоосвіти та саморозвитку та продуктивної творчої діяльності.
Обладнання: презентація, відео фрагменти, підручник, атлас, зошити для практичних робіт,фізична карта світу. 
Ключові терміни і поняття: вулкан, лава, кратер, вулканічний конус, жерло, магма.

Хід уроку

І Етап орієнтації.

Один поет сказав:

Вважай, ти втратив день,

В який не посміхнувся.

А що б не був він втраченим, подивіться один на одного і посміхніться, подумки побажайте успіхів .

Я бажаю нам всім гарного настрою, посмішок і успіху.

перевірити підручники, атласи

1. Привітання учнів, організація класу

Сьогодні я хочу запросити вас здійснити подорож у глибини літосфери. Налаштуємось на пошук і розпочнемо урок з географічної хвилинки. Перед тим як відправитися у подорож ми зберемо багаж знань, який нам знадобиться у дорозі. 

2. Орієнтація на визначення місця уроку в темі

3. Актуалізація опорних знань учнів

На попередніх уроках ми з вами вивчали внутрішню будову літосфери

Дайте визначення поняттю літосфера – це…

А про інші явища, що пов’язані з літосферою ми проведемо географічний диктант – дописування. Дайте відповідь на питання.

  1. Коливання, що поширюються в Землі від вогнищ землетрусів – це сейсмічні (хвилі)

  2. Місце на земній поверхні, де відбуваються найзначніші руйнування (епіцентр)

  3. Найобємніша частина внутрішньої будови Землі (мантія)

  4. Раніше існував єдиний материк … (Пангея)

  5. Материк Південної півкулі, що утворився в результаті розколу Пангеї. (Гондвана)

  6. Верхній в’язкий шар мантії. (астеносфера)

  7. Прилад, який фіксує коливання земної кори. (сейсмограф)

  8. Місце в надрах Землі, де зароджується землетрус ( гіпоцентр)

  9. Внутрішня, найрозпеченіша частина Землі (ядро)

  10. Хвилі, що виникають в результаті підводного землетрусу (цунамі)

Взаємоперевірка… (відповідь) перевіряємо. Поставте оціночки в щоденник, в кінці уроку я поставлю підпис.

Ви добре засвоїли попередній матеріал і я бажаю вам успіхів у вивченні нової теми.

ІІ Етап визначення мети

1. Мотивація навчальної діяльності

Надра землі майже недоступні людині і тому вони є для нас загадками. Але людина завжди хотіла їх розгадати. Є на Землі місця, де можна заглянути у середину землі і навіть доторкнутися до речовини, яка щойно піднялася з надр Землі. Сьогодні на уроці ми продовжимо знайомство з процесами, що відбуваються в земній корі, а з якими саме зараз будемо спостерігати.

Після перегляду сюжету назвіть явище, яке ви побачили і чи зустрічається воно в нашій місцевості?


Перегляд відеосюжету «Виверження вулкану».


1.Отже, як ви вже зрозуміли, тема нашого сьогоднішнього уроку «Вулкани». Урок наш буде не зовсім звичайним, сьогодні ви здійсните неймовірну подорож і дізнаєтесь, хто такі вулкани, і що вони в собі несуть. Запишіть тему нашого уроку.

Повідомлення теми уроку.

2. Бесіда з учнями, визначення показників досягнення мети

Я очікую, що ми разом з вами сформуємо та вивчимо поняття «вулканізм» і «вулкани»; вивчимо будову вулкана; навчимося розрізняти різні види вулканів, знаходити їх на карті;Та з’ясуємо позитивне значення вулканів.

ІІІ Етап організації виконання плану діяльності

Але спочатку я хочу вас де с ким познайомити. Один із богів у стародавній Греції – бог-коваль, якого греки називали Гефест, у стародавніх римлян вшановувався як Вулкан. Чому ж така шана цьому богу?

Повідомлення учнів.

Вулкан – син Юпітера і Юнони, бог вогню, ковальської справи, досить зрідка був присутній на раді богів. Його неприязнь до Олімпу мала давні корені. Кульгавий після падіння, він оселився на горі Етна, де побудував велику кузню. Побудував для всіх богів на Олімпі величні золоті палаци, виготовив меблі з коштовних металів і прикрасив їх коштовним камінням. За допомогою Циклопів Вулкан виготовив зброю для Юпітера – жахливі блискавки, від яких не міг врятуватись ніхто. Любовні стріли для купідона також кував Вулкан. Вулкану приклонялись усі ковалі та артисти, вважали його своїм захисником, і відповідно обоготворивши. Особливо шанували Гефеста в Афінах, де ремесла досягли найбільшого в Греції розвитку. На честь цього бога проводились різноманітні свята – Вулканалії і Гефестії. Його звичайно зображували невисоким, коренастим чоловіком, у якого одна нога коротше іншої, в робочій шапці, короткому одязі і з інструментами коваля у руках.

Діти хто з вас на власні очі бачив справжній вулкан? А чи хотіли б побачити?

А що ж насправді уявляє собою вулкан, як природне явище? Зараз ми спробуємо в цьому розібратись.

Дослід

  1. Заздалегідь налити в пробірку розчин соди, підфарбований червоною акварельною фарбою, або харчовим барвником.

  2. Пробірку обсипати з усіх боків піском, щоб її не було видно, а сама купка піску нагадувала гірку.

  3. Зверху у пробірку лити оцет. Відбувається реакція між содою і оцтом, на поверхню виливається «потік лави».

Отже ви побачили лабораторний вулкан, а справжній це-

Так, що таке вулкан?

Робота зі схемою «Будова вулкана»

Перед вами внутрішня будова вулкана. Давайте спробуємо, не читаючи текст, дати визначення

  • Канал, по якому магма піднімається на поверхню -… (жерло)

  • Магма, що вивержена на поверхню - … (лава)

  • Отвір, через який виливається лава - … (кратер)

  • Гора, що утворюється з вивержених речовин - … (конус)

Разом з лавою, яка при вивержені досягає в температурі від 800° до 1200°С. а швидкість від 2 до 8 м/с. з твердих речовин вулкан вивергає вулканічний попіл, бомби, гази.

У вас є схема вулкана підпишіть поняття.

Повторимо будову вулкана.

Явище переміщення магми з надр Землі на поверхню називається – ВУЛКАНІЗМ.
3.Користуючись атласом (ст. 17) розкажіть як позначені вулкани? Відкрийте карту літосферних плит. Чому вони різного кольору? За допомогою підручника на ст. 96 дайте визначення види вулканів.

Розповідь з елементами бесіди «Групи вулканів»

Вулканів на Землі дуже багато: десятки тисяч на материках та ще більше – в океанах. Однак діючих вулканів значно менше – близько тисячі. Переважна частина вулканів так само, як і райони землетрусів, розташована на межах літосферних плит, поблизу розломів земної кори.

Види вулканів:

Діючі

періодично вивергаються нині або хоч би один раз за останніх 10 тис. років.

Сплячі

вулкани, що жодного разу не вивергаються від 10 тис. років до 25 тис. років

Згаслі

вулкани не вивергаються 25 тис. років

На земній кулі налічують до 850 діючих вулканів. Щорічно на планеті стається понад зо вулканічних вивержень.

І зараз ми з вами вирушаємо в подорож до самих найвідоміших вулканів. І виконаємо частину практичної роботи – знайдемо та перенесемо їх на контурну карту

Географічний практикум (Робота з картами атласу)

Знайдіть та запишіть координати вулкану Везувій в результаті виверження якого зникло місто Помпеї (Італія)

Повідомлення учня..

... Колись, за сивої давнини, на березі Неапольської затоки в Італії стояло веселе й ошатне місто Помпеї. На його вулицях завжди було жваво. До цього курортного міста приїздили відпочивати знатні римляни. Життя в Помпеї було спокійне, і ніщо не пророкувало катастрофи... З деякого часу з вершини великого Пагорба поблизу міста почав вириватися димок, а іноді чувся гул. Ніхто із мешканців міста не знав, що Пагорб — це згаслий вулкан, який зараз має назву Везувій.

Одного дня дим із Везувію почав валити сильніше, ніж звичайно. Однак жителі майже не звертали на це уваги — вони поспішали швидше закінчити свої справи, щоб встигнути на гладіаторські ігри. Видовище вже почалося, коли раптом настала пітьма, задушливі гази наповзли на місто, високо в небо з Пагорба підкинулося полум’я. На місто почав падати все густіший попіл. Ошалілі люди бігли не озираючись, намагаючись сховатись, щоб урятувати своє життя. Вони ховалися в підвалах, щоб перечекати лихо. Нікому не вдалося врятуватися, адже все місто було поховане під багатометровим шаром попелу... Про місто згодом забули.

Але ось одного разу, багато років потому, в полі почали рити колодязь і наштовхнулися на мармурову статую. Почалися розкопки, і загибле місто знову побачило сонячне світло. Сьогодні Помпеї — місто-музей, який відвідують тисячі туристів.

Чи можуть вулкани діяти під водою? Чому?

А як ви гадаєте чи можуть бути вулкани в Україні? На Керченському півострові грязь виштовхують гази іншого невулканічного походження, тому вони називаються «невулканічними».

На території України є на  Керченському півострові та прилеглій акваторії Азовського моря. В останні роки виявлені грязьові вулкани на захід та південь Севастополя в акваторії Чорного моря. Серед діючих грязьових вулканів виділяються з постійно спокійним режимом виверження та з активними викидами протягом кількох діб, що супроводжується вибухами та локальними землетрусами. Діючі грязьові вулкани пов'язані з зонами активного Південно-Азовського розлому. Активні вулкани виділяють пари ртуті, вміст якої в атмосферному повітрі під час виверження зростає на 1-2 порядки. Активізація грязьових вулканів у зоні Південно-Азовського розломусприяє виникненню нових островів та мілин в акваторії Азовського моря та Керченської протоки.

Грязьові вулкани є особливою ознакою Азовського моря, основна маса яких розташована в районі Таманського півострова в Росії, хоча вони є і в Україну в районі Арабатської стрілки.

4.Виверження вулканів - це катастрофічне явище природи, яке викликає у людей страх - вони забрали незліченну кількість життів, стерли з лиця землі цілі міста і перетворили великі землі в безплідні пустелі.

  • А чи є користь від вулканізму?

  • Чи має він позитивне значення?

Користь від вулкану

Перед тим як зробити висновки давайте запишемо

Д/З § – опрацювати;

  1. На уроках укр.. мови ви вивчали фразеологізми дайте визначення Виразу «Жити на вулкані» виражає постійну готовність до будь-яких неприємностей. Чому ж люди селяться біля підніжжя вулканів?

5. Виставлення і мотивація оцінок

V. Етап контрольно - оцінювальний

1. «Хвилинка ерудита»

- Що призвело до настання льодовикового періоду?

Причиною зледеніння Землі є посилення активності вулканів, продукти виверження яких блокували сонячне світло. Під час вулканічних вивержень в атмосфері створюються хмари з газів і попелу, які діють як екран, перешкоджаючи сонячним променям нагрівати земну поверхню. Це і призводить до зниження температури планети. В минулому Землі саме сильні виверження вулканів могли викликати настання льодовикового періоду.

2. Розгадай кросворд

Л

А

В

А

В

Е

З

У

В

І

Й

Ж

Е

Р

Л

О

К

Р

А

Т

Е

Р

З

Г

А

С

Л

И

Й

К

О

Н

У

С

Д

І

Ю

Ч

И

Й

Г

Р

Я

З

Ь

О

В

И

Й

М

А

Г

М

А

1.Розпечена магма, що виливається на поверхню

2. Вулкан, в результаті виверження якого зникло місто Помпеї

3. Канал, по якому піднімається магма

4. Чашоподібне заглиблення на вершині вулкана

5. Вулкан, що не вивергався 25 тис.років

6. Гора, що утворюється з вивержених речовин

7. Вулкан, що періодично вивергається

8. Тип вулкана в Україні

9. Розплавлена речовина мантії

7

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.