Сьогодні о 18:00
Вебінар:
«
Порядок передавання документів на зберігання до архіву закладу освіти
»
Взяти участь Всі події

Урок: " Визвольна війна українського народу середини 17 століття під керівництвом Б.Хмельницького проти Речі Посполитої

Історія України

Для кого: 8 Клас

14.08.2020

234

7

0

Опис документу:
Мета: перевірити і узагальнити знання учнів по вивченій темі, розвивати вміння логічно мислити, аналізувати факти, залучити до участі в конкурсах максимальну кількість учнів, вчити працювати у групі, виховувати інтерес до вивчення історії, почуття патріотизму. Урок передбачає різні методи закріплення навчального матеріалу: вікторина, історичне лото, кросворд, робота з картою, загадки, документи, дискусія.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Буринська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3

Буринської міської ради Сумської області

Урок – історичний турнір

«ВИЗВОЛЬНА ВІЙНА УКРАЇНСЬКОГО НАРОДУ 1648 – 1654 років ПІД ПРОВОДОМ Б. ХМЕЛЬНИЦЬКОГО»

8 клас

КУЗНЄЦОВА

Тетяна Володимирівна

БУРИНЬ - 2020

Тема : Визвольна війна українського народу середини 17 століття під керівництвом Б.Хмельницького проти Речі Посполитої

Мета: Перевірити і узагальнити знання учнів по вивченій темі,

розвивати вміння логічно мислити, аналізувати факти, залучити до участі в конкурсах максимальну кількість учнів, вчити працювати у групі, виховувати інтерес до вивчення історії, почуття патріотизму.

Обладнання: карта, портрети учасників війни, схеми битв, малюнки, аудіозапис пісні «Гей, ви, козаченьки», мультимедійний проектор, виставка літератури.

Тип уроку: підсумково-узагальнюючий.

Форма проведення: історичний турнір.

Хід уроку

1.Організація класу.

2.Мотивація навчальної діяльності.

Епіграф уроку: Шляхта нас вогнем пекла,

На тортури прирекла.

Рабства каламутну ніч

Переборювала Січ.

Козаків боялись зайди,

Бо була в них сила правди.

Звучить пісня: «Гей , ви, козаченьки».

На фоні мелодії вчитель читає:

Боролись предки. З моря і степів

Ворожі хижі орди налітали,

А з Польщі пани-ляхи наступали.

Та піднялася проти них козацька рать.

Нікому з нас ніколи не забуть,

І кожному годиться пам'ятати

Про ті далекі й незабутні дні,

Коли діди, прославлені в віках

Виходили на свій великий шлях

За покоління дбаючи майбутні.

ПЛАН УРОКУ

Етапи уроку

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Форма роботи

1. Розминка

(додаток 1 )

Пропонує командам питання вікторини

Відповідають на за питання

Вікторина

2. Робота з картою (додаток 2)

Задає питання представни-

кам кожної команди

Відповідають на запитання

Робота з картою

3. Історичні постаті

1. Пропонує учням відгадати загадки , назвати учасників війни. (додаток 3)

2. Демонструє портрети історичних діячів періоду війни

(додаток 4)

Відгадують загадки

Відгадують історичних діячів

Один учень виконує індивідуальну роботу

(додаток 5)

Загадки

Робота з наочністю

Індивідуальна робота

4. Документи (додаток 6)

Пропонує уривки з документів про події війни

1.Відгадують подію

2. Один учень вибирає умови Зборівського договору з тексту

(додаток 7)

Робота з документами

Індивідуальна робота

5. Історичне лото

(додаток 8)

Пропонує пояснити терміни

Пояснююють терміни

Робота з поняттями і термінами

6. Хронологія подій (додаток 9)

Пропонує розставити події в хронології

Виконують завдання

Індивідуальна робота

7. Кросворд

(додаток 10)

Дає завдання коман-дам

Виконують колектив-но

Розгадування кросворду

8. Дискусія (додаток 11)

Пропонує запитання

Відповідають на запитання

Дискусія

Питання дискусії

  1. Чи змогла б Україна сама відстояти незалежність в 17 столітті ? Чому ?

  2. Чи була альтернатива союзу з Кримом ?

  3. Чи врятувала Московія Україну ?

  4. Переяславський договір – це історична помилка чи історична заслуга Б.Хмельницького ?

Метод «Прес» : - я вважаю…

- тому що …

- наприклад …

-отже…

В. Симоненко

Нашої заслуги в тім не бачу,

Нашої не знаю в тім вини,

Що козацьку бунтівливу вдачу

Нам лишили предки з давнини.

Нам і те не добавляє слави,

Що вони від чужоземних сил

Заступили землю кучеряву

Горами високими могил.

Бо коли , закохані в минуле,

Прогуляєм свій великий час,

Наша лінь нікого не розчулить,

Слава ж та відмовиться від нас.

Спогади, докучливі, як нежить,

Що тій славі принесуть вони?

Тільки тим історія належить,

Хто сьогодні бореться й живе.

Знайомство з виставкою літератури «Козацькими шляхами».

3. Я брав участь у конкурсі (індивідуально) і отримав високі бали.

4. Я пояснив термін.

5. Я впізнав історичну особу, битву.

6. Я працював у групі,підтримував товаришів, слідкував за дисципліною, був доброзичливим.

Підсумок уроку.

Домашнє завдання: І варіант :скласти вікторину;

ІІ варіант : написати спогади від імені учасника однієї з битв;

ІІІ варіант: підготувати кросворд з теми.

Додаток 1.

Питання розминки.

1.Чому війна українського народу проти Речі Посполитої в середині 17 століття називається національно – визвольною?

2.Характер війни.

3.Рушійні сили війни.

4.Привід війни.

5.Чому взяли участь у війні селяни?

6.Чому взяли участь у війні козаки?

7.Чому взяли участь у війні міщани?

8. Які країни були союзниками України?

9. Назвіть головні битви війни.

Додаток 2

Робота з картою. По одному учню з кожної команди відповідають на запитання.

1. 1) Показати кордони Гетьманщини за Зборівським договором.

2)Де відбулася перша битва в ході війни?

3) В яку країну було здійснено кілька походів, щоб зробити її союзницею?

4)Місто, де було підписано перший договір між Україною і Річчю Посполитою.

5) Столиця Гетьманщини.

2. 1)Показати кордони Гетьманщини за Білоцерківським договором.

2)Де відбулася битва, під час якої хан зрадив і полонив Хмельницького?

3)Підтримкою якої країни заручився Хмельницький перед початком воєнних дій, щоб не отримати удар з тилу?

4)Місто,біля якого відбулася битва, коли козаки влаштували засідку в Гороховій Діброві.

5)Країна, з якою воювали козаки проти Польщі в 1656 – 1657 роках.

3. 1)Місто, де відбулася рада, на якій Україна була включена до Московії.
2) Де відбулася битва, в якій перемогу Хмельницького порівнювали з перемогою Ганнібала під Каннами?

3)Країна, що була союзницею Польщі в 1654 – 1657 роках.

4) Місто, де був підписаний договір з Польщею, що обмежив територію Гетьманщини.

5) Яка країна домагалася підданства від Хмельницького і українського народу за союз в ході Національно – визвольної війни?

Додаток 3

2.Відгадати загадку і назвати історичну особу.

1) Вінницький полковник, який під час битви під Охматовом звільнив загін Пушкаря. ( Богун)

2) Соратник Хмельницького, який влаштував засідку під час битви під Корсунем.

(Кривоніс)

3) Хто керував облогою Кодака?

4) Хто очолив перше велике посольство у Московію в 1649 році? (Ф. Вешняк)

5) Хто з церковних діячів був прихильником українців і виступив посередником у переговорах з Московією ? ( Єрусалимських патріарх Паїсій )

6) Хто очолив українське військо під час походу в Польщу в союзі з Трансільванією і Швецією ? (Жданович )

7) Хто очолив кримських татар у битві під Жовтими Водами ? ( Тугайбей )

8) Хто очолив татар у битві під Берестечком ? ( Іслам-Герей ІІІ)

9) Хто очолював козаків – реєстровців , які перейшли на бік Б.Хмельницького під Жовтими Водами ? ( Джеджалій)

10) Хто з відомих полковників загинув під Збаражем ? (Морозовицький )

11) Хто керував облогою Збаража ? ( Чорнота )

12) Український митрополит (Сильвестр Косів )

13) Хто з козаків відмовився від присяги царю ? (Сірко, Богун, Глух)

14) Хто був королем Польщі під час війни ? (Владислав 4, Ян 2 Казимир )

15) Молдавський господар, тесть Тимоша Хмельницького . ( Василь Лупул )

Додаток 4

Портретна галерея.

1.Впізнайте історичних діячів даного періоду

( демонструються портрети Хмельницького, Радзивілла, Олексія Романова, Богуна, Сірка, А.Кисіля, Я.Вишневецького, М. Кривоноса, Іслам – Гірея 3, М.Кричевського, Сигізмунда 2 Августа, В. Лупула, Розанди Лупул )

Додаток 5

Випишіть прізвища учасників Визвольної війни - соратників Хмельницького:

І. Богун, М. Кричевський, І. Сулима, С Наливайко,М. Кривоніс, Д. Нечай,

С Зарудний, К. Косинський, І. Виговський, Ф. Джеджалій, Т. Федорович,

М. Жмайло, А. Кисіль, К. Бурляй, Радзивіл, І. Гиря, О. Романов,

С Мужиловський, Потоцький, Тугайбей, І. Сірко, Бутурлін.

Додаток 6

Про які події іде мова в документах?

1.«Хмельницький рушив з усім військом назустріч полякам і став обозом. Почалась гарматна перестрілка. Хмельницький з Тугайбеєм вдарив на поляків. Вони не встояли і години ледве вскочили за свої окопи. До вечора того ж дня поляки втратили півтори тисячі товариства.

Неділя минула без військових сутичок. В понеділок поляки спробували втретє вийти за вали і багато з них ,у тому числі й каштелян, гетьманський син та інші пани знайшли собі тут смерть. Від цього погрому не врятувалося навіть десяток поляків.»

(Жовтоводська битва)

2.Під час якої битви козаки влаштували засідку в урочищі Горохова Діброва і очевидець писав «польський табір увійшов у цю діброву, як у якийсь мішок». Не міг далі просуватися через перекопані дороги. На тил табору всією силою напирали татари, спереду і з боків козаки, які з пристосованих шанців завдавали великої шкоди.

( Корсунська битва.)

З.Про яку битву очевидець писав «Який хаос панував там, коли багато людей, не знаючи навіть у чому справа, вискакували з своїх жител, кидали одні зброю, другі списи на землю,інші, тільки від сну скочивши,хапались за що попало-- хто за коня, хто за шаблю, за вузду, за сідло. Поранених, хворих- усе кидали. Усе добро і багатство, яке тут мали поляки , все віддали на поживу своїм хлопам.» Польське військовогнем зустріла козацька застава. Вночі козаки несподівано залишили позиції. Поляки сприйняли це за панічну втечу. Коли кіннота вступила у бій раніше запланованого, Хмельницький почав наступ на їх табір.

( Пилявецька битва).

4 . «Поляк-очевидець описав відчайдушний бій 300 козаків з великим шляхетським військом . Вони відкинули пропозицію здатися в полон, а один з них дістався до човна і перед очима короля і всього війська дав приклад нехлопської мужності: кілька годин він боронився на тому човні, не звертаючи ніякої уваги на стрілянину з рушниць.»

(Берестецька битва)

5. «На другий день ... коло полудня нас атакував сам Хмельницький з такими великими силами , що ми не змогли протриматись і одної години. Нас, оточених з усіх боків, орда рубала шаблями, а козаки так захопили табір, що наше військо було буквально стерте з лиця землі.» Цю битву сучасники порівнювали з перемогою Ганнібала над римськими легіонами під Каннами.

( Батозька битва).

6.С. Величко. Літопис.

«Порадившись з Хмельницьким , хан постановив йти на польське військо вальним наступом. Поляки довідались про це, їх пройняв великий відчай за своє життя. Вони постановили обов'язково скінчити тодішню війну, уклавши трактат. Поляки вийшли з обозу ушиковані, наче до битви, але послали водночас до хана свого тлумача, закликаючи його до згоди з собою і до підписання договору.Хан зрадив . Гетьман відмовився брати участь у переговорах, хоч поляки і обіцяли повернутися до умов Зборівського договору»

(Жванецьке протистояння)

Додаток 7

Виберіть умови Зборівського договору:

  1. Під владу гетьмана переходила Київщина, Поділля, Брацлавщина, Чернігівщина.

  1. Під владу гетьмана переходила Київщина, Брацлавщина, Чернігівщина.

  1. Територія гетьманського правління обмежувалась лише Київським воєводством.

  1. Реєстр 60 тисяч.

  1. Реєстр 40 тисяч.

  2. Реєстр 20 тисяч.

  3. На цих територіях польський уряд позбавлявся права розміщувати свої війська.

  4. На підконтрольних територіях державні посади мали право займати православні і католики.

  5. Оголошувалась амністія всім учасникам війни.

10.Шляхта позбавлялась прав на маєтності і підлеглих.

11.Шляхта одержала право знову володіти своїми маєтками.

12.Єзуїтам заборонено засновувати свої школи.

13. Київський митрополит став членом сейму.

14. Гетьман зобовязувався розірвати союз з Кримом.

Відповіді: 2. 5. 7. 9. 10. 12. 13.

Додаток 8

« Історичне лото»

Кожний з учасників пояснює один термін.

1. Шляхта. 9. Реєстр. 17. Покозачення.

2. Магнати . 10. Гуляй – городи. 18. Магдебургське право.

3. Універсал. 11.Гетьманщина. 19.Соціальний гніт.

4. Підскарбій. 12. Екзактори. 20. Релігійний гніт.

5. Річ Посполита. 13. Випищики. 21. Національний гніт.

6. Колонізація. 14. Золотий спокій 22. Бунчук.

7.Жовніри. 15. Кодак 23. Ординація Війська

8. Гетьман 16. Старшинська рада Запорозького

Додаток 9

Розставте події в хронології.

1.Облога міста Львова.

2.3борівський договір.

З.Жванецька битва.

4.Битва в урочищі Жовті Води.

Б.Пилявецька битва.

б.Батозька битва.

7.Білоцерківський договір.

8.3борівська битва.

9.Битва біля міста Збаража.

10.Переяславська рада.

11.Битва біля Берестечка.

12.Корсунська битва.

10

11

12

З

Б

2

3 4

5

6 9

Ж

О

З

13

П

7 8

П

В

Р

А

Б

В

К

О

Б

Р

И

А

І

Р

У

А

И

Т

О

А

Л

Н

В

У

Р

Л

З

Д

С

О

Г

Д

Я

Е

С

Д

Л

А

А

Ж

І

Ц

У

З

В

Ц

Ь

Н

Я

Х

М

Е

Л

Ь

Н

И

Ц

Ь

К

И

Й

І

О

Д

Ь

К

В

І

И

Й

Я

С

Ж

И

І

Й

Т

А

Й

Л

Я

Л

Л

І

Й

Додаток 10. Питання до кросворду.

По-горизонталі:

1-керівник українського війська часів Визвольної війни.

По-вертикалі:

2-одна з держав-союзниць України у війні проти Польщі;

3-останнє місто-фортеця, яке взяли в облогу козаки під час Галицького походу;

4-керівник загону реєстровців, що перейшли на бік Хмельницького під час битви під Жовтими Водами;

5-посланець польського уряду до Хмельницького в 1648 році для замирення козаків;

6-керівник польського війська;

7-герой війни, що врятував військо під час битви під Берестечком;

8-литовський князь, що напав на Київ;

9-місто, де відбулася одна з битв в 1648 році;

10-місто, де відбулась остання велика битва війни;

11-договір, за яким утворилась Гетьманщина;

12-козак,що сповістив Хмельницькому плани поляків перед Корсунською битвою;

13-полковник, що загинув під час битви під Збаражем.

Додаток 11

Питання для дискусії : ( використовуючи метод «Прес»)

1. Чи змогла б Україна сама відстояти незалежність у 17 столітті ? Чому ?

2. Чи були альтернативи союзу з Кримом ?

3. Чи врятувала Московія Україну ?

4. Переяславський договір – це історична помилка чи історична заслуга

Б.Хмельницького ?

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.