і отримати безкоштовне
свідоцтво про публікацію
! В а ж л и в о
Предмети »
  • Всеосвіта
  • Бібліотека
  • Читання
  • Урок-вікторина літературного читання в 4 класі "Краса української природи у творах Т.Шевченка" на тему :"Т.Г.Шевченко "Вітер з гаєм розмовляє".

Урок-вікторина літературного читання в 4 класі "Краса української природи у творах Т.Шевченка" на тему :"Т.Г.Шевченко "Вітер з гаєм розмовляє".

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК- ВІКТОРИНА літературного читання в 4 класі

«КРАСА УКРАЇНСЬКОЇ ПРИРОДИ У ТВОРАХ Т.ШЕВЧЕНКА»

на тему «Т.Шевченко «Вітер з гаєм розмовляє»,»Вітер віє-повіває..»,»Реве та стогне Дніпр широкий»

вчителя- методиста Пісківської ЗОШ І-ІІІ ст.

Мордовцевої Тетяни Володимирівни

МЕТА : 1. Ознайомити учнів з поезією Т. Шевченка «Вітер з гаєм розмовляє»,»Вітер віє-повіває»,»Реве та стогне Дніпр широкий» .

2. Продовжити ознайомлення учнів з красою, неповторністю, чарівністю Шевченкового слова, значенням творчості Т. Шевченка для українського народу.

3 Формувати емоційно-оцінне ставлення до змісту прочитаних віршів;навчити бачити красу рідної країни.

4. Вчити учнів виразно читати і декламувати поезії Т. Шевченка.

5. Показати, як вшановують його пам ять, викликати бажання глибше пізнати його творчість.

6. Розвивати пам ять , образне мислення, читацькі інтереси,звя зне мовлення школярів;збагачувати лексичний запас.

7. Виховувати в учнів любов і шану до українського поета, інтерес до його творів, розуміти їх зміст, бажання їх розповідати.

ОБЛАДНАННЯ : макет « Шевченківської світлиці», портрет Т.Г.Шевченка, виставка дитячих малюнків до творів Т.Г.Шевченка, таблиці.

ХІД УРОКУ

І.ОРГМОМЕНТ

Учитель: Ми зібрались дружно в класі,

Щоб славного поета вшанувати,

Щоб знання міцні показати,

Адже «Кобзар»ми любимо читати,

В кожне Шевченкове слово вслухатись.

Шановні діти ! Ми сьогодні будемо господарями затишної « Шевченковської світлиці».На уроці ми продовжимо знайомитись з творчістю Т.Г.Шевченка. Поезія великого Кобзаря стала нетлінною частиною духовного буття українського народу. Т.Г.Шевченко для нас-це не тільки те,що вивчають, а й те,чим живуть,з чого черпають сили й надії. Тож подаруємо один одному приємні хвилини спілкування.

  1. ТЕАТРАЛЬНЕ ДІЙСТВО

/ Біля Шевченковької світлиці, портрета Т. Г. Шевченка ставиться на столик запалена свічка. Заходить дівчинка, одягнена в селянський одяг, до неї підходить хлопчик/

ХЛОПЧИК: Матусю, а чому так багато зірок на небі ?

МАТИ : : Це коли людина на світ приходить, Бог свічку запалює, і горить та свічка, поки людина не помре. А як помре, свічка гасне, зірочка падає.

Бачив ?

ХЛОПЧИК : Бачив, матусю, бачив. Матусечко , а чому одні зірочки ясні, великі, а інші ледь видно?

МАТИ : Бо коли людина зла, заздрісна, скупа, її свічка ледь- ледь тліє... А коли добра, любить людей, ясно, і світло це далеко видно.

ХЛОПЧИК :Матусю, я буду добрим. Я хочу, щоб моя свічечка світила найясніше.

МАТИ : Старайся, мій хлопчику.

ІІ. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

-ПРОЧИТАЙТЕ ПРИСЛІВ Я: ШЕВЧЕНКО ТАРАС – НАЧЕ СОНЦЕ ДЛЯ НАС.

В абетці з історії роду українського ШЕВЧЕНКО ТАРАС – великий Кобзар України, поет, художник, письменник зі світовим ім ям. Поетичний символ української держави.

У старій хатині кріпака колись, в тихий день весняний ,хлопчик народивсь.

Благославенна та година, як народила мати сина

І назвали його Тарасом.

  • Що воно означає- це ім я- Тарас ?

  • Етимологія підказує... Ім я Тарас прийшло до нас з грецької мови, в якій слово « ТАРАКТІОС» означає бунтівник.

І це слово обезсмертив наш геній- поет і художник Тарас Григорович Шевченко!

РОЗЧИТУВАННЯ

1.ВПРАВИ ДЛЯ РОЗВИТКУ АРТИКУЛЯЦІЇ ДИХАННЯ

-Повний вдих і видих носом.

-Проговорити голосні звуки без голосу.

-Міцно стулити рота. Язиком торкатися то лівої,то правої щоки.

-3-

-Голосно поцокати язиком.

2.РОБОТА НАД ЧИСТОМОВКОЮ

Ат-ат-ат-на столі фотоапарат.

От-от-от-поворот зробив пілот.

Ут-ут-ут-пілот розкрив парашут.

Ит-ит-ит- слід купити зошит.

Ет-ет-ет-художник малював портрет.

  1. ВІДКИДАЮЧИ ПЕРШИЙ ГОЛОСНИЙ,УТВОРІТЬ НОВЕ СЛОВО

Атом,екран,іволга,оболонка,овал,опеньок,отвір.

5.Прочитайте запис :

ШЕВЧЕНКО ТИЖИ ДЕБУ КИПО АН МЛІЗЕ ТЬЖИМУТИ ДИЛЮ.

/ Шевченко жити буде, поки на землі житимуть люди/

  • Як ви розумієте цей вислів?

/ Прочитайте повільно і спокійно, швидко і весело, одними губами і скоромовкою/

  1. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

ПЕРШЕ ПИТАННЯ ВІКТОРИНИ « ЖИТТЯ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА»/виступ учнів/

  1. Творчість великого Кобзаря так багато значить для кожного українця, що ми читаємо і перечитуємо його твори протягом життя.

  2. Майбутній поет народився 9 березня 1814 року в селі Моринці, що на Черкащині, в сім ї кріпаків.

  3. Тарас ріс допитливим, мрійливим хлопчиком. Йому дуже хотілося вчитися малювати.

  4. Його вразлива душа, хороша пам ять увібрали багато картин прекрасної української природи, народного побуту, мову, звичаї. Усе це потім відбилося у його поезії і живопису.

  5. З кріпацької неволі Тараса Шевченка було викуплено завдяки старанням видатних художників. Тоді йому було 24 роки. Перед ним відкрився новий світ.

  6. Але тільки 13 років поет почувався вільною людиною. За волелюбні вірші його було заслано в далекі краї без права писати і малювати.

  7. За своє коротке життя Тарас Григорович Шевченко так багато зробив для українського народу, що його зірка ніколи не згасне в нашій пам яті.

ДРУГЕ ПИТАННЯ ВІКТОРИНИ « ТВОРИ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА»

ТЕСТ

  1. Де жила сім я Тараса?

а/ в Моринцях б/ в Кирилівці в/ в Черкасах / А/

  1. В сім ї було невесело через:

а/ мачуху б/ діда в/ Тараса /В/

  1. Батько взяв Тараса з собою :

-4-

а/ ярмаркувати б/ чумакувати в/ козакувати /Б/

  1. Першим містом, яке трапилось їм, було :

а/ Гуляйполе б/ Херсон в/ Черкаси /А/

  1. В Херсонщині починався :

а/ ліс б/ степ в/ ярмарок /Б/

  1. Уява Тараса малювала йому :

а/ чумаків Б/ козаків в/ гайдамаків /В/

ПЕРЕВІРКА ЗНАНЬ УЧНІВ ПО ТВОРУ Т.ШЕВЧЕНКА «ПРО СЕБЕ»

БЕСІДА З ЕЛЕМЕНТАМИ ВИБІРКОВОГО ЧИТАННЯ « ПОШУКОВЦІ»

-Знайдіть у творі опис батьківської хати. Які слова вживає для цього автор?

-Перечитайте опис природи.З якими садами порівнює Тарас свій сад біля хати?

-Що свідчить про те, що маленький Тарас був доволі допитливою дитиною?

- Як заблукав хлопчик? Хто привіз його додому?

-Як чумаки ставилися до хлопчика? Що свідчить про їхню добру вдачу,щире серце?

- Яку картину побачив Тарас, коли він заглянув через перелаз? Хто першим підбіг до нього? Розкажіть про це близько до тексту.

-Якою ви уявляєте сестру Тараса Катерину? Які риси її характеру ви можете назвати?

ХАРАКТЕРИСТИКА ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ ТВОРУ

-Про що хлопчик розмірковував перед сном?Як це його характеризує?

-Знайдіть в тексті опис зовнішності Тараса. Що ви можете сказати про вдачу хлопчика? Як він ставився до сестри Катерини?

-Що думав про батька та брата Микиту?

ІНТЕРАКТИВНА ВПРАВА « МАЛЕ ГРУПОВЕ ВІДТВОРЕННЯ»

- Обєднайтесь у групи. Пропоную вам відтворити один з епізодів:

-зустріч та спілкування малого Тараса з чумаками або повернення додому;

-зустріч з родиною.

Оберіть виконавців ролей і підготуйте відтворення уривків.

ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

ВЧИТЕЛЬ : Шевченкове слово – чарівне і неповторне. У Тарасове слово треба вчитатися, щоб зрозуміти його красу і мудрість. Цю мудрість і красу сьогодні ми відкриємо на уроці.

ІУ. ОСНОВНА ЧАСТИНА. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

ТРЕТЄ ПИТАННЯ ВІКТОРИНИ « ПОЕЗІЯ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА»

Учитель : Діти,ви знаєте вірші Тараса Шевченка.Бо він в своїх віршах благословляє вас і закликає:

Любіть її, свою Україну любіть,

-5-

В останню тяжку хвилину за неї Господа моліть !

  • Проведемо змагання між хлопчиками і дівчатками. Дівчатка будуть змагаться в команді « Україночка», хлопці- « Козачата». Біля «Шевченкової світлиці» розквітла калина – символ України. Але на калині дуже мало листочків. Вивчений вами вірш додасть листочок. Чим більше ви знатимете віршів Тараса Шевченка, то більше на калині буде листочків./ Учні розповідають вірш і прикріплюють на калину листочок з назвою вірша Тараса Шевченка/.

ДЕКЛАМАЦІЯ ВІРШІВ Т. ШЕВЧЕНКА КОМАНДОЮ « УКРАЇНОЧКА»

  1. Світає.. Край неба палає, соловейко в темнім гаї сонце зустрічає.

Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють,

Між ярами, над ставами верби зеленіють.

Сади рясні похилились, тополі по волі

Стоять собі, моі сторожа, розмовляють з полем.

  1. Зоре моя вечірняя, зійди над горою,

Поговорим тихесенько в неволі з тобою.

Розкажи, як за горою сонечко сідає,

Як у Дніпра веселочка воду позичає.

Як широка сокорина віти розпустила..

А над самою водою верба похилилась.

  1. Сонце заходить, гори чорніють.

Пташечка тихне, поле німіє.

Радіють люди, що одпочинуть, а я дивлюся... і серцем лину

В темний садочок на Україну.

Лину я, лину, думу гадаю, і ніби серце одпочиває.

Чорніє поле і гай, і гори, на синє небо виходять зорі.

  1. Защебетав жайворонок, угору летючи:

Закувала зозуленька, на дубі сидячи.

Защебетав соловейко – пішла луна гаєм.

Червоніє за горою , плугатар співає.

  1. Сонце гріє, вітер віє з поля на долину,

Над водою гне вербою червону калину.

На калині одиноке листячко гойдає,_

-6-

А де ж дівся соловейко?

Не питай, не знає.

6. І на полі жайворонок, соловейко в гаї

Землю, убрану весною, вранці зустрічають..

І барвінком, і рутою, і рястом квітчає

Весна землю, мов дівчину в зеленому гаї.

  1. Садок вишневий коло хати, хрущі над вишнями гудуть,

Плугатарі з плугами йдуть, співають ідучи дівчата,

А матері вечерять ждуть.

Сім я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає.

Дочка вечерять подає, а мати хоче научати,

Так соловейко не дає.

Поклала мати коло хати маленьких діточок своїх,

Сама заснула коло їх.

Затихло все, тільки дівчата та соловейко не затих.

ДЕКЛАМАЦІЯ ВІРШІВ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА КОМАНДОЮ « КОЗАЧАТА «

  1. Не цурайтесь того слова, що мати співала,

Як малого повивала, з малим розмовляла.

Свою Україну любіть, любіть її, во врем я люте,

В останню тяжку минуту за неї Господа моліть.

  1. Зацвіла в долині червона калина,

Ніби засміялась дівчина – дитина.

Любо – любо стало, пташечка зраділа і защебетала.

  1. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою,

Пливе човен по Дунаю один за водою..

  1. Чималий в яру ставок, зелений по горі садок,

І верби, і тополі , і вітряки на полі.

  1. Із- за лісу, з- за туману місяць випливає.

Червоніє, круглолиций, горить, а не сяє.

1.ЕТАП ДОТЕКСТОВОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ТА ПІДГОТОВКИ УЧНІВ ДО СПРИЙМАННЯ ТЕКСТУ

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ФОНОВИХ ЗНАНЬ

-Діти,заплющте оченята і послухайте пісню «Дивлюсь я на небо…»

-Що ви уявляєте?Які почуття у вас викликає пісня?

ЕТАП ПЕРВИННОГО СПРИЙМАННЯ ЗМІСТУ ТЕКСТУ УЧНЯМИ

СЛУХАННЯ В ЗАПИСУ ПІСНІ Т.ШЕВЧЕНКА «РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ»

-Бесіда:»Де ми побували? Чи сподобалося вам почуте? Що саме?»

Як ви розумієте вислів»Ще треті півні не співали? Хто такі сичі?

-7-

ЕТАП ПОГЛИБЛЕНОГО СМИСЛОВОГО Й СТРУКТУРНОГО АНАЛІЗУ ТЕКСТУ ВІРША «РЕВЕ ТА СТОГНЕ ДНІПР ШИРОКИЙ»

ЧИТАННЯ ТЕКСТУ ВЧИТЕЛЕМ

САМОСТІЙНЕ ЧИТАННЯ УЧНЯМИ

-Поділіть пісню на декілька уявних картин.

-Що показав поет у першій картині?/Відтворив силу бурі на Дніпрі,завивання вітру,нагинання дерев до землі./

-Що ви зобразили б у другій картині?/Захмарене небо,місяць,що виглядає із-за хмари./

-Яка третя картина?
/Спокійна,адже автор показав,що природа вгомонилася,усе стихло./

ВПРАВА « ПОДИВИСЬ І ПОРІВНЯЙ!»

-Розгляньте картину А.Куїнджі «Місячна ніч на Дніпрі». Що спільного має цей пейзаж із піснею?

-А чим відрізняється? Які почуття передає нам художник? А поет?

СЛУХАННЯ ВІРША ТАРАСА ШЕВЧЕНКА « ВІТЕР ВІЄ-ПОВІВАЄ»/с.84,читання вчителем/

-Чи сподобався вам вірш?

-Який настрій він у вас викликав?

-Які картини змальовані у вірші?

ГРА « РИБКИ»

Самостійне мовчазне читання вірша учнями.

-У якому темпі,з якою інтонацією та силою голосу будете читати вірш?

-Які слова виділите голосом при читанні?

ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ ВІРША УЧНЯМИ.

АНАЛІЗ ЗМІСТУ ВІРША З ЕЛЕМЕНТАМИ ВИБІРКОВОГО ЧИТАННЯ

  • Що автор говорить про вітер?

  • Які уособлення використовує?

  • -З чим порівнює степ?

  • Якими словами поет описує кобзаря?

ЦІКАВО ЗНАТИ!

-Хто такі кобзарі?

Колись у сиву давнину ходили по Україні старі люди/часто вони були сліпі/,співали про тяжке життя,про героїчні подвиги козаків.Співаючи, вони грали на музичному інструменті-кобзі/бандурі/.Назва інструмента і дала назву музикантам-кобзарі.

-Шевченко не грав на кобзі,не співав пісень на дорогах України. Але коли читаєш його твори,то ніби чуєш ніжну,сумну пісню про тяжке життя народу.

- Свою першу збірку він назвав « Кобзар». Входило до неї тоді 8 поезій.

-8-

СЛУХАННЯ ПІСНІ ТА ВІРШ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА « ВІТЕР З ГАЄМ РОЗМОВЛЯЄ»/ аудіозапис/.

  • Чи сподобався вам вірш?

  • Які картини ви уявляли,слухаючи його?

  • Які почуття він у вас викликав?

РОБОТА В ПАРАХ

/Читання вірша учнями в парах/.

ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯ ВІРША УЧНЯМИ

АНАЛІЗ ЗМІСТУ ВІРША З ЕЛЕМЕНТАМИ ВИБІРКОВОГО ЧИТАННЯ

-Що поет описує у вірші?

- Де плив човен?

- Чому його ніхто не спиняє?

-Куди поплив човен?

-Що з ним сталося?

- Як поет передав картини тиші і неспокою у природі?

ВПРАВА « ГРОНУВАННЯ»

  • Встановіть звязок між словами

ВІТЕР

ЧОВЕН ОСОКА ДУНАЙ

/Плине Дунай,над ним дме вітер і підганяє човен по хвилях./

ГРА « ДОПОВНІТЬ РЕЧЕННЯ»

  • Все заквітчане яблуневими садами і вишняками, на Новопсковщині розкинулось село../ Піски/

  • Гордовито тече через долину в селі тихоплинна річка../ Айдар/.

  • Ростуть в Пісках розумні і щасливі / діти/.

  • Про рідний край, його красу пишуть маленькі поети власні../ вірші/.

ЧЕТВЕРТЕ ПИТАННЯ ВІКТОРИНИ « ПОЕЗІЯ МАЛЮКІВ»

  1. Моє село найкраще, бо я тут проживаю.

Тут річка рідна плеще, багато рідних маю.

В селі найкращі друзі, моя рідненька хата.

Гуляю в чистім лузі, кохаю маму й тата.

  1. Люблю, як вранці півень кукурікає, як розквітає вишня під вікном.

Як раненько йду до школи своїм любимим, рідненьким селом.

  1. Люблю село своє рідне, зелений ліс сосновий.

І трави, і квіти пахучі, пташині пісні у діброві.

Там річка Айдар розливається

І мрії мої всі збуваються.

  1. Моє рідне село, ти у мене єдине.

Я залишуся тут і тебе не покину.

Тут вишневі сади, соловїнії співи,

У полях і лісах цвітуть квіти весінні.

-10-

  1. Село моє прекрасне, ти як сонце ясне .

Ростеш і розквітаєш, світанки зустрічаєш!

  1. Село моє миле, село моє любе,

Краса твоя ніжна мою душу голубе.

Село моє Піски, ти гарне завжди!

Такої мальовничої берізки ніде не знайти!

П ЯТЕ ПИТАННЯ ВІКТОРИНИ « ТАРАС ШЕВЧЕНКО- ХУДОЖНИК»

Ми знаємо, що Тарас Шевченко був не тільки поетом, але й художником.

/ Вчитель ілюструє картини, намальовані Т. Шевченко/

  • Які ж ми подарунки приготували великому Кобзареві, щоб порадувати його?

КОНКУРС МАЛЮНКІВ ЗА ІЛЮСТРАЦІЯМИ ВІРШІВ Т. ШЕВЧЕНКА

  • Я ось малюнок малювала, на ньому – вулиця моя.

У цім будинку гарнім, новім живе уся моя сім я.

Тепер в нас не працюють діти, у школу ходять геть усі.

І ми радієм Україні, що розквіта в своїй красі.

РОБОТА В ЗОШИТАХ

V ПІДСУМОК УРОКУ

КОНКУРС « БЛІЦ- ТУРНІР»

  1. Назвати псевдонім Шевченка ./ Кобзар/.

  2. Коли народився Тарас Шевченко ? / 9 березня 1914 року/

  3. Де народився Т. Шевченко?/У с. Моринці на Черкащиніі/

  4. Що означає ім я Тарас? / бунтівник/

  5. Як називалась перша книжечка віршів поета ?/ Кобзар/

  6. Продовжити поетичні рядки..

  • Тече вода з- під явора../ яром на долину/

  • Зоре моя вечірняя../ зійди над горою/

  • Світає../ край неба палає/

  • Зацвіла в долині/ червона калина/

  • Сонце гріє../ вітер віє/

  • Сонце заходить../ гори чорніють/

  • Защебетав жайворонок../ угору летючи/.

  • Село! І серце../ одпочине/

  • І досі сниться: під../ горою/

  • Тече вода із-за гаю та попід/ горою/.

  • Садок вишневий коло../ хати/.

РЕФЛЕКСІЯ- ДІАЛОГ

  • Я дізнався на уроці..

  • Мені сподобалось..

  • Я навчився..

-11-

Вчитель : Ми вчимося у Тараса Шевченка любити рідну землю, рідний народ, рідну українську мову, своїх батьків. Тому пам ятайте його слова :

Учітеся, брати мої,

Думайте, читайте,

І чужого научайтесь,

Й свого не цурайтесь.

Вчитель- методист Пісківської ЗОШ 1-111 ст. Мордовцева Тетяна Володимирівна

Луганська обл. Новопсковський р-н с. Піски вул. Центральна, 43

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Вчитель продовжує ознайомлювати учнів з красою, неповторністю,чарівністю Шевченкового слова,значенням творчості Т.Г.Шевченка для українського народ;знайомить учнів з поезією поета.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Правове регулювання освіти осіб з особливими потребами»
Байталюк Ольга Михайлівна
24 години
490 грн
245 грн

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти