Урок "Види складних речень"

Опис документу:
Метою уроку є систематизація знання про різновиди складних речень; формування вміння узагальнювати одержані раніше відомості; використання здобуті знання на практиці; удосконалення правописних навичок; виховання почуття патріотизму, поваги до рідної мови

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Види складних речень

Мета: систематизувати знання про різновиди складних речень; формувати

вміння узагальнювати одержані раніше відомості; використовувати

здобуті знання на практиці; удосконалювати правописні навички;

виховувати почуття патріотизму, поваги до рідної мови

Тип уроку: застосування здобутої інформації, поглиблення знань, умінь, навичок.

Обладнання: підручник, проектор.

Любов до Вітчизни і любов до людей –

ось два стрімкі потоки, які, зливаючись,

утворюють могутню ріку патріотизму.

В.Сухомлинський

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

1. Робота в парах

- Сформулюйте запитання і дайте на них відповіді з теми «Просте речення».

- Прочитайте речення, визначте граматичні центри, охарактеризуйте їх.

Той, хто по-справжньому любить Батьківщину, з усіх поглядів справжня людина. Суспільство здорове, життєздатне, коли воно складається не з безликих індивідумів, а з громадян, патріотів своєї землі. Ми будуємо суспільство, яке створює умови для найповнішого, найбуйнішого розвитку кожної людини, в такій же мірі це стосується й розвитку індивідуальності кожного народу, його культури й мови. Батьківщина – це ласкава і вимоглива мати ( В.Сухомлинський).

2. Різнорівневі завдання

1). Поясніть у реченні розділові знаки.

Ми, українці, - нація, яка споконвіку прагне багато знати, а це утверджує нашу віру, що вічно будемо на цій землі ( Я.Гоян).

2). Перепишіть речення, вставляючи , де треба, відповідні розділові знаки.

Життя людське подібне до заліза якщо використовувати його в діло воно спирається якщо не використовувати іржа з’їдає його

( В.Сухомлинський).

3). Складіть речення з відокремленими членами. Поясніть розділові знаки.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Повідомлення теми і мети уроку

  2. Прочитати й проаналізувати речення (речення спроектовано на дошку)

Земля, Держава, Вітчизна, нація, народ, людина – ці поняття завжди стоять поряд. Вони переплітаються одне з одним, доповнюючи, розширюючи зміст, який заклали в них. Тільки усвідомивши взаємозв’язок цих слів, кожна людина може осягнути одне зі своїх призначень на Землі, збагнути своє місце в цьому ланцюжку і відповідно творити своє життя.

ІV. Поглиблення знань, умінь і навичок

  1. Побудуйте схему за поданим початком

Види складних речень

2. Робота в групах

1). Прочитайте текст. Визначте тему та основну думку, тип і стиль мовлення. Виявіть у текстах прості і складні речення.

Текст 1

Пам’ятай, що Батьківщина – це твоя колиска, твій дім, джерело твого щастя. Це земля твоїх предків, на якій пролито багато крові і поту. У рідному домі буває і добре, і погане. Якщо ти бачиш погане – не забувай, що це погане у твоїм домі. Над злом у рідному домі злорадіє тільки підла людина. Не відвертайся від зла, зроби так, щоб замість зла у твоєму рідному домі було добро. Ти маєш право говорити про зло в рідному домі тільки тоді, коли ти зробив щось хороше. Право сказати одне слово про погане добувається десятком добрих справ. ( В.Сухомлинський)

  • Виконайте пунктуаційний аналіз простих речень.

  • Виконайте словотвірний розбір слів: Батьківщина, рідний, злорадіє.

Текст 2

Стрижень, серцевина людської особистості – це те святе, що повинно бути за душею, повинно стати дорожчим за життя, - честь, гідність, гордість громадянина. Любов до Вітчизни і любов до людей – ось два стрімких потоки, які, зливаючись, утворюють могутню річку патріотизму. Не забувай, що у твоєму житті настане хвилина, коли від тебе вимагатиметься громадянська мужність, стійкість, готовність до такого напруження всіх фізичних і духовних сил, коли з одного боку – нестатки, самопожертви, навіть смерть в ім’я життя і щастя людей.

( В.Сухомлинський)

  • Виконайте повний синтаксичний розбір другого речення.

  • Розберіть морфологічно слова громадянський, мужність.

Текст 3

Той, хто по-справжньому любить Батьківщину, з усіх поглядів справжня людина. Наша Батьківщина – це могутнє тисячолітнє дерево. Тож нехай кожен із нас буде не сухою, безплідною колючкою на цьому дереві, а живою гілкою. Пам’ятай, що наша Батьківщина ніколи не підкорялася ні одному завойовнику. Знай, що справжнього патріота нашої Батьківщини можна убити, спалити, закопати живим у землю, як це робили звірі-фашисти, але підкорити не можна.

Батьківщині, як рідній матері, боляче, коли ти не станеш справжньою людиною. Живи і працюй так, щоб Батьківщина гордилася тобою.

( В.Сухомлинський)

  • Виконайте синтаксичний розбір речення, побудуйте його структурну схему.

  • З’ясуйте значення слова фашист, складіть з ним речення.

Текст 4

Ти знаєш, що ти – людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні.

Більше тебе не буде,

Завтра на цій землі

Інші ходитимуть люди,

Інші кохатимуть люди –

Добрі, ласкаві й злі.

Сьогодні усе для тебе –

Озера, гаї, степи.

І жити спішити треба,

Кохати спішити треба –

Гляди ж не проспи.

Бо ти на землі – людина,

І хочеш того чи ні, -

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя – єдина,

Очі твої – одні. ( В.Симоненко)

  • Виконайте пунктуаційний аналіз останньої строфи. Визначте, які художньо-виражальні засоби використані автором, чим досягається образність поетичної мови.

  • Побудуйте складні речення з поданих простих. Визначте синтаксичні центри, виявіть смислові й синтаксичні зв’язки між частинами складного речення.

3.Слово вчителя

Українці мають усі підстави пишатися своєю Батьківщиною. Вона мала легендарних героїв, мужньо переносила найтяжчі випробування. І потім, як та казкова пташка Фенікс, знову відроджувалась.

Україна ніколи не поневолювала інші народи. Вона лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.

Батьківщина-Україна зможе стати господинею на власній землі. Усі її сини і дочки будуть щоденно працювати для досягнення цієї великої, святої і справедливої мети.

4. Індивідуальна робота

1). Установіть смислові зв’язки між частинами складносурядних речень.

Розставте розділові знаки.

Одна неволя панська друга царська. Схилилась над колискою мати і перші звуки колискової пісні музика рідної мови переливаються в її кровинку ( З підручника). Не турбуйтеся Зумійте бути вольними і будете вольні забажайте бути братами і будете братами Зумійте жити і будете живі ( І.Франко).

2). Виявіть смислові зв’язки між частинами складнопідрядного речення.

Поставте розділові знаки. Визначте вид підрядного речення.

Тарас Шевченко ще змалку купався у тих віршах невідомих поетів що звуть їх народними піснями (С.Васильченко). Творчість рідною мовою це спілкування і зі своїми сучасниками і попереднім поколінням які створили культурний шар духовності народу ( З підручника). Кожний політичний діяч приречений на поразку якщо його робота позбавлена постійного спілкування з людьми ( З газети).

V. Підсумок уроку

1. Завдання групам: з’ясуйте спільні і відмінні ознаки різних видів складнопідрядних речень.

2. Побудуйте усне висловлювання, використовуючи різні види речень, на тему: „Любов до Вітчизни і любов до людей – ось два стрімкі потоки, які, зливаючись, утворюють могутню річку патріотизму”

VІ. Оцінювання роботи груп експертами

У ролі експертів виступають заздалегідь призначені учні, які найкраще опанували тему.

VІІ. Домашнє завдання

  1. Доберіть ілюстративний матеріал до теми «Розділові знаки в складному

Реченні».

  1. Складіть речення за схемами:

    1. І І, ( ), ( ), ( ).

    2. ( ), І І, ( ).

    3. І І, і І І, ( ).

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»