Урок "Узагальнення вивченого про споріднені слова, корінь слова"

Опис документу:
Мета уроку - узагальнити знання учнів про корінь слова; закріпити вміння визначати у слові корінь; вчити робити висновки; вдосконалювати орфографічні навички; виховувати почуття дружби, колективізму і старанність, інтерес до навчання та ігор,

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Медюк Ірина Володимирівна

Вчитель початкових класів

Вчитель вищої категорії

Звання «Вчитель – методист»

Ананьївського НВК

«ЗОШ І – ІІІ ст. – гімназія - ДНЗ»

вул. Пушкіна, 36,

м. Ананьєва Одеської обл. 664000

телефон 06322031

Поштова адреса: вул. Лукашевича 19 – А, кв. 9, м. Ананьїв,

Одеська обл. 66400 телефон – 0683916277

irina0760med@gmail.com

Тема. Узагальнення вивченого про споріднені слова, корінь слова.

Мета. Узагальнити знання про корінь слова; закріпити вміння визначати у слові корінь; вчити робити висновки; вдосконалювати орфографічні навички; виховувати інтерес до навчальних ігор.

Обладнання. Карта подорожі, картки для роботи в групах, предметні малюнки, роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення теми і мети уроку.

Учитель. Відгадайте загадку, і ви дізнаєтеся, над якою частиною слова ми будемо працювати сьогодні.

Я у кожній деревинці,

Квітці, кущику, травинці.

Ну, а на уроці мови

Ти мене побачиш в слові.

(Корінь).

Девіз уроку:

Протягом уроку дружно працювати,

За будовою слова швидко розбирати.

Учитель. Сьогодні ми помандруємо до галактики «Українська мова». Дорогою пригадаємо все, що нам відомо про споріднені слова, корінь слова. У подорожі нам стануть у пригоді дружба, знання рідної мови, мислення, увага, терпіння.

Об’єднання дітей у групи.

Щоб весело і добре подорожувалося, пропоную утворити екіпажі

космічних кораблів. У кожного з вас є картка зі словом. Знайдіть стіл, на

якому лежить слово – «родич» вашого слова.

Отже, ми утворили чотири екіпажі: «Хата», «Вода», «Ліс», «Дуб».

Усім екіпажам зайняти свої місця.

Повторення правил роботи у групах.

  1. Перед початком роботи обрати лідера, каліграфа, секунданта.

  2. Уважно читати завдання – інструкцію.

  3. Говорити почергово, не перебивати один одного.

  4. Дотримуватися відведеного часу.

  5. Презентує роботу командир групи.

  6. Дотримуватися правила піднятої руки.

  7. Працювати так, щоб не заважати іншим.

ІІІ. Робота над темою уроку.

  • Екіпажі готові! Вирушаємо в подорож. (Карта галактики «Українська мова».)

Перша зупинка – на планеті «Каліграфія».

Планета «Каліграфія».

А щоб охайно і каліграфічно писати, урок продовжим без зупинки з

каліграфічної хвилинки.

Повторення алгоритму написання складів.

ЛЯ ЗЕМ

Утворення слова з даних складів.

Земля

Запис речення. Пояснення орфограми.

Земля всіх годує.

Добір споріднених слів до слова «земля».

Доберіть споріднені слова, виділіть корінь. (Земелька, земельний).

Спробуємо дописати твердження.

  • Отже, корінь – це… частина…слів, що виражає їх основне лексичне значення.

Гра «Одягни корінь».

Кожен екіпаж отримує картку із завданням.

Завдання. Підібрати споріднені слова до коренів.

літ біг хід каз

  • Молодці діти, як приємно в такому одязі.

Всі екіпажі добре впорались із завданням. Вирушаємо далі.

Планета «Поміркуй».

Гра «Знайди зайве».

Кожен екіпаж отримує картку із завданням.

Завдання. Підкреслити зайве слово.

  • Совеня, сова, совок, совиний.

  • Син, синок, синій, синівський.

  • Вода, водичка, підводний, водій.

  • Білка, білочка, білий, білченя.

Звіт екіпажів.

Висновок. Корені звучать однаково, та значення мають різні, тому це не спільнокореневі слова.

Екіпаж, який швидше впорався із завданням, отримує зірочку.

Подорож продовжується.

Планета «Цікава скоромовка».

Гра «Спіймай спільнокореневі слова» (робота в зошитах).

Завдання. Випишіть із скоромовки споріднені слова і визначте корінь.

  • Шишки шишкар розбиває, швидко їжу здобуває.

  • Зима, зимонька, зима, запорошена земля.

  • Дим димить із димаря, вкрилась димом вся земля.

  • Біля озера щодня бавить жаба жабеня –

Обіймає лапкою, називає жабкою.

Звіт екіпажів.

Висновок. У корені закладено основне значення слова. Слова, які мають однакову спільну частину, називаються спорідненими.

Визначення кращого екіпажу та нагородження зіркою.

Планета «Загадкова» (робота в зошитах).

Відгадайте загадку. До слова – відгадки доберіть спільнокореневі слова, запишіть, виділіть корінь.

  • Під дубочком народився, парасолькою накрився!

Може б, з лісу пострибав, якби другу ногу мав.

(Гриб – грибок, грибочок, грибниця, грибний.)

  • Летіла птиця по синьому небі,

Розпустила крила і сонце закрила.

(Хмара – хмарка, хмарний, хмарно, захмарилось.)

  • Що літає, крил не має, але крила підіймає?

(Вітер – вітерець, вітряк, вітрище.)

  • Взимку метелиться, падає, стелиться,

Вітром підніметься, закаруселиться.

(Сніг – сніжок, сніжинка, сніговик, снігуронька.)

Звіт екіпажів.

Висновок. Корінь – це спільна частина споріднених слів.

Екіпаж, який першим упорався із завданням, отримує зірочку.

  • Наступна зупинка нашої подорожі – планета, на якій відпочинемо.

Планета «Спортивна» (музична фізкультхвилинка).

У польоті ми стомились,

Адже добре потрудились,

Тож давайте для розрядки

Зробим кілька вправ зарядки.

Раз! – підняли руки вгору;

Нумо, глянемо на зорі,

Два! – нагнулися додолу;

Три! – повернулись вправо, вліво;

На чотири – раз присіли.

Похитали головою

Ще й притупнули ногою.

Пальчиками повертіли

І за парти тихо сіли.

Сіли зручніше. Подорож продовжується.

Планета «Сходинки».

Завдання. У вільні клітинки «сходинок» впишіть букви так, щоб вийшло спільнокореневе слово або форма слова.

Картка 1 Картка 2

л

і

с

с

а

д

Картка 3 Картка 4

д

у

б

г

р

и

б

Звіт екіпажів.

Варіанти «сходинок»:

Ліс – ліси, лісок, лісник, лісовик, лісничий.

Сад – сади, садок, садити, садочок, садівник.

Дуб – дуби, дубок, дубина, дубовий, дублений.

Гриб – гриби, грибок, грибний, грибниця, грибовище.

Висновок. У корені закладене основне значення слова.

Вручення зірок.

  • Подорож триває, і ми прибуваємо на наступну планету.

Планета «Найспритніший».

Гра «Великий – малий».

Кожен екіпаж отримує три картки з малюнками.

Завдання. Назвіть зображених тварин і їхніх дитинчат, предмети у звичній

формі і зменшувально – пестливій.

На картках зображення: кішка, лев, мавпа, ведмідь, слон, тигр, риба, лист,

калина, молоток, ялина, ягода.

Звіт екіпажів.

Вручення зірок екіпажам.

Планета «Тестова».

Кожен екіпаж отримує картку із тестами.

  1. Слова, що мають однакову за значенням спільну частину, називаються:

а) спорідненими;

б) головними;

в) другорядними.

2. Спільна частина споріднених слів називається:

а) членом речення;

б) присудком;

в) коренем.

3. Корінь - це…

а) головна значуща частина слова;

б) головна, але не значуща частина слова;

в) частина основи, яка служить для утворення нових слів.

4. Для того, щоб визначити у слові корінь, необхідно:

а) дібрати до нього кілька споріднених слів;

б) визначити спільну частину у всіх словах;

в) дібрати споріднені слова і визначити в них спільну частину.

Екіпаж, який швидше впорався із завданням, отримує зірочку.

  • Наша подорож добігає кінця. На нас чекає остання планета.

Планета «Редактор» (робота в зошитах).

Завдання. Відредагуйте речення, запишіть його, підкресліть головні члени і позначте зв'язок слів у реченні.

  • На висока сосна стукотить працьовита дятел.

  • Сильна вітер розгойдує голий віти дерево.

  • Рудий білка стрибає по гілка високий ялинки.

  • Сірий зайченя вискочило на лісовий галявина.

Звіт екіпажів.

Які члени речення називаються головними?

Що називається підметом?

Що називається присудком?

Вручення зірок екіпажам.

Наша подорож закінчилася. Погляньте на карту галактики – вона

засвітилася яскравими зірочками, бо ми добре сьогодні працювали.

(Умовний шлях до планет на карті позначений гірляндою, і в кінці подорожі всі ліхтарики яскраво засяяли.)

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія (інтерв’ю).

Сьогодні на уроці я…

Зрозумів…

Дізнався…

Навчився…

Оцінювання учнів (здійснюється за кількістю зірок у кожного екіпажу).

Які ваші враження від подорожі?

На якій планеті вам найбільше сподобалося працювати? Чому?

Завдяки чому нам вдалося виконати всі завдання?

Чи потрібні знання, отримані на уроці, у повсякденному житті?

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
1
міс.
2
2
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!