Урок "Узагальнення й систематизація вивченої теми «Лексикологія»

Українська література

Для кого: 5 Клас

08.10.2019

585

11

0

Опис документу:
Тема: Узагальнення й систематизація вивченої теми «Лексикологія» Мета: систематизувати й узагальнити вивчене; вдосконалювати й розвивати вміння і навички, користуватися багатством української лексики; розвивати почуття колективізму, відповідальності за спільну справу, впевненості у своїх силах; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.
Перегляд
матеріалу
Отримати код

5 клас

Урок №

Тема: Узагальнення й систематизація вивченої теми «Лексикологія»

Мета: систематизувати й узагальнити вивчене; вдосконалювати й розвивати вміння і навички, користуватися багатством української лексики; розвивати почуття колективізму, відповідальності за спільну справу, впевненості у своїх силах; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.

Внутрішньопредметні зв'язки: культура мовлення і стилістика, граматика.

Міжпредметні зв'язки: українська література, основи здоров’я .

Тип уроку: повторення й узагальнення вивченого

Форма уроку: урок-змагання

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, телевізор.

Девіз:

Працюємо дружно, плідно, сумлінно,

Щоб вивчити мову свою на «відмінно»!

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

Вступне слово вчителя

Учитель читає вірші, учні називають, про що (антоніми, синоніми, омоніми).

Три брати жили на світі, Був один з них працьовитий. Ну, а другий хвальковитий. Третій був ледачий дуже. Слухай казку про них, друже. День і ніч брати сварились І ніколи не мирились. Все, що перший будував, Другий миттю руйнував. Той мовчить, а той кричить, Той хоробрий і правдивий. Той брехливий, полохливий. Дуже горді й незалежні. Абсолютно протилежні. У мові вони живуть, їх... (антонімами) звуть.

Хто порівнятися може зі мною: Я і прекрасний, чарівний, казковий. Роблю все скоро, швидко, раптово. Є в мене хата, будинок і дім І звуть мене... (синонім).

Розрізняти нас не кожен може — Звуки всі і наголос в нас той же, А приглянься: як поміж братами, Є відмінність і між нами. (Омоніми)

Ми з вами вивчили розділ «Лексикологія». Навчилися розрізняти антоніми, синоніми, омоніми та пароніми, визначати однозначні та багатозначні слова, пряме та переносне значення слова. Сьогодні ми узагальнимо вивчене та перевіримо, як ви підготувались до контрольної роботи.

Цей урок пройде в незвичайній формі – у формі змагання. Весь клас ділиться на дві команди, які будуть змагатися за звання кращих знавців лексикології.

ІІІ. ЛЕКСИЧНА РОЗМИНКА

( метод «Мозковий штурм»)

Відгадайте загадки:

1 команда

  • Я у дверях, у замку, я і в нотному рядку;

Можу гайку загвинтити і у вирій полетіти,

Телеграму передати, таємницю розгадати. (Ключ)

  • Яке місто літає? (Орел)

  • Не гіркий і не солоний,

  • А солодкий і червоний,

  • Як же зветься цей товстун,

  • Здогадалися ? (Кавун)

2 команда

  • Яку частину слова можна у землі знайти? (Корінь)

  • Яку країну влітку носять на голові? (Панама)

  • Зрізаю я траву, колосся, в дівчат я сплетена в волосся.

А ще я суші довга стрічка, що забігає в море, річку. (Коса)

IV. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ

(Учні у кошики збирають вітаміни. Переможе та команда, в кошику якої найбільше )

Яблуко

Робота на дошці.

Дібрати до слів синонімічні ряди.

Баклажан

Складіть 2 речення зі словами так, щоб ці слова були омонімами:

1 команда 2 команда

Ніс, ніс Бал, бал

Морква

Прочитати каламбури. До якої частини мови належить кожне з виділених слів?

1 команда

Їжачиха сину ш и л а 
Чобітки без голки й 
ш и л а

2 команда
Лева кинули 
за ґрати
Хочуть Лева  
з а к у в а т и
Просить Вовка він  
заграти
А Зозулю – 
з а к у в а т и.

Виноград

Гра «Хто швидше?»

До вказаних словосполучень доберіть синоніми та антоніми і заповніть таблицю.

Наприклад:

Словосполучення

Синонім

Антонім

Свіжий вітер

холодний

теплий

Свіжий колір

насичений

тьмяний

Свіжий погляд

бадьорий

заморений

Повторення: Сполучення йо, ьо

Словосполучення

Синонім

Антонім

Свіжий хліб

м′який

черствий

Свіжа газета

сьогоднішня

вчорашня

Свіжа риба

жива

морожена

Свіжі огірки

зелені

солоні

Свіжа сорочка

чиста

брудна

Свіже обличчя

бадьоре

заморене

Фізкультхвилинка

Фізкультхвилинка

Працювати перестали

І тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

І легесенько пригнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали,  пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

Всі за парти посідали.  (2 хв.)

Броколі

►  Визначте, яке слово зайве. Чому? Доберіть до слова, що є третім зайвим, антонім.

1 команда

День, ніч, ранок.

Веселий, швидкий, сумний.

Казати, мовчати, стояти.

2 команда

Любити, ненавидіти, радіти. 

Чужий, рідний, близький

Добро, зло, радість.

Капуста

►  Випишіть із прислів'їв антоніми

1. Вчення світ, а невчення — тьма. 2. Як є початок, то буде й кінець. 3. Правда кривду переважить. 4. Взимку сонце так сміється, що вікна плачуть. 5. М'яко стелить, та твердо спати.

Згадайте, що таке прислів’я?

Прислі́в'я — мала форма народної поетичної творчості, короткий, ритмізований вислів, що несе узагальнену думку, висновок.

Банан

Розфарбовка

Груша

Завдання від команд

V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ЗМАГАННЯ

Перегляд мультику

https://www.youtube.com/watch?v=KyUUe1bVXxY

Оцінювання роботи груп

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

На уроці ми:

Повторив та узагальнив...

Зрозумів...

Що сподобалось або ні…

VІІ. Домашнє завдання.

Повторити параграф

Достатній рівень

►  Доберіть прислів'я, приказки, загадки, де були б використані групи слів за значенням.

Високий рівень

►  Напишіть казку про лексику

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.