Урок української мови "Зв'язок прикметників з іменниками в реченні. Визначення роду і числа прикметників за іменниками"

Опис документу:
Мета: розширити знання учнів про зв'язок прикметників з іменниками; формувати вміння розпізнавати іменники, прикметники в реченнях та в тексті вдосконалювати вміння і навички визначати рід і число прикметників розвивати творче мислення учнів, зв’язне мовлення, вміння послідовно висловлювати свої думки, пізнавальну активність; збагачувати словниковий запас учнів, спостережливість, інтерес до рідного краю, до мови,

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Тема: Зв'язок прикметників з іменниками в реченні. Визначення роду і числа прикметників за іменниками

Мета: розширити знання учнів про зв'язок прикметників з іменниками;

формувати вміння розпізнавати іменники, прикметники в реченнях

та в тексті;

вдосконалювати вміння і навички визначати рід і число прикметників

розвивати творче мислення учнів, зв’язне мовлення, вміння послідовно

висловлювати свої думки, пізнавальну активність;

збагачувати словниковий запас учнів, спостережливість, інтерес до

рідного краю, до мови;

викликати інтерес до традицій українського народу

Обладнання: таблиці, індивідуальні картки, презентація,

роздатковий матеріал для роботи в групах

Тип уроку: формування умінь і навичок

Хід уроку

І. Організація класу

1) Ми всміхнулись сонечку

- Здрастуй, золоте!

Ми всміхнулись квітоньці

Хай вона цвіте!

Ми всміхнулись дощику:

Лийся, мов з відра!

Друзям усміхнулися-

Зичим їм добра!

  • Побажаймо успіху один одному! Посміхнімося і хай гарний настрій нам допоможе працювати.

2) Вправа «Мікрофон»

- Подумайте і скажіть яким має бути наш урок?

(Цікавим, творчим, пізнавальним)

  • А якими ви повинні бути на уроці?

(Активними, творчими, дружніми, дисциплінованими)

  • Отже, якщо ви будете такими, то ми разом створимо цікавий урок, пізнавальний урок

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Без якої частини мови не можна обійтися при розповіді про щось або про когось, відрізнити один предмет від іншого? (Без прикметника)

  • Якщо прикметники так необхідні, нам треба дізнатися про нього набагато більше ніж знали ми до цього.

  • Складемо словесний портрет прикметника

Частина називає який? яка? другорядний член

мови ознаку предмета яке? які? речення

  • Таким чином прикметники – частина мови, яка називає ознаку предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?

Наприклад: холодна, сумний, колюче, сумний.

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Показ слайду №1 «Тема уроку»

2 «Мета і завдання уроку»

  1. Із розсипаних слів утворити речення, вчити, того, Добре, знати, ви, хоче, хто

Показ слайду №3

«Добре того вчити, хто хоче все знати»

  • Це і буде нашими девізом.

ІV. Первинне сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

  1. Робота з підручником

Отчий дім (ч.р.), малина біла (ж.р), рідна хата (ж.р), рідне слово

  • Як можна по іншому замінити слово отчий? (батьківський, рідний)

  • А берегиня кожного дому це хто?

  • Мама

а) Асоціативний кущ

- А що ви можете сказати про свою маму

Мама: добра, розумна, гарна, терпляча, вихована, терпляче

  • А хто скаже, що повинно бути в українській оселі?

  • Рушники

  • Так рушники, які прикрашали кожну оселю і говорили в народі «Хата без рушників – що родина без дітей».

З рушником вшановували появу немовляти, виражала в далеку путь, на рушник у день весілля стають молодята.

  • Дати визначення слову рушник

Довгастий шматок тканини для витирання обличчя, тіла, посуду, а також вишитий шматок тканини для оздоблення житла в українській оселі.

  • Яку форму мають рушники? (прямокутну)

Видовжені прямокутники рушників за формою нагадують поля, дороги. Засіяні зерном орнаментів, вони певною мірою є символами ланів і доріг.

  1. Каліграфічна хвилинка

ну шн ни ру ик рушник

Вишитий рушник супроводжує людину все життя (В.Симоненко)

  1. Робота в зошитах

Отчий дім, рідна хата, рідне слово, біла хата, маленька хата

Яка головна думка вірша ?

(Рідна батьківська хата і рідне слово, що подарувала дитині мати є найдорожчим у житті)

  • Як можна визначити рід і число прикметника?

Маленька праця краще за велике безділля.

В чужому краю і солов’ї не співають.

Висновок: рід і число прикметника залежить від роду і числа іменника, з яким він пов'язаний у реченні.

  • Але є ще один спосіб як можна визначити рід і число прикметника.

  • Який це спосіб , я гадаю, ви дізнаєтесь опрацювавши вправу.

  1. Робота учнів за підручником

ч.р ж.р с.р

зелений уважна осіннє

гарячий чиста електричне

ясний енергійна живе

рідний мила економне

синій давня світле

літній рухлива корисне

  1. Робота в групах

Гра-конкурс «Хто швидше»

а)Коровай – запашний, випечений, свіжий, святковий, смачний.

Нитка – шовкова, тоненька, міцна, різнобарвна, довга.

Товариш – уважний, чесний, розумний, доброзичливий, ввічливий.

б) Рушник – довгий, вишиваний, рідний, красивий, барвистий.

Повітря – чисте, прозоре, невидиме, свіже, забруднене.

Мама – рідна, лагідна, найдорожча, мила, добра.

в) Мова – рідна, ніжна, мелодійна, колискова, дзвінка.

Руки – теплі, ласкаві, працьовиті, мамині, ніжні.

Вода – чиста, прозора, джерельна, крижана, свята.

  1. Поетична хвилинка

(прослухати уважно вірш, знайти прикметники в реченні і визначити їх час та рід)

На білому світі на чорній землі

Є мова у квітів є мова в зорі

Є мова у бджілки, в метелика й клена

В бузкової гілки в любистка зеленого

Є мова в калини в дрімучого лісу,

у річки й стежини, в осіннього листу.

Та тільки тому, хто цурається рідної мови

не промовлять вони ані слова

  1. Утворення словосполучень (пояснення на прикладах основну відмінність між іменником

і прикметником )

Холодний (вітер, вода, повітря, дні)

Розумна (дівчина, дитя, чоловік, люди)

Рідне (село, край, Україна, батьки)

- Що потрібно зробити, щоб зв’язати подані прикметники з іменниками

(треба змінити рід прикметника)

- Чи можна визначити рід прикметника у множині? (ні)

8) Фізкультхвилинка (звучить «Пісня про рушник»)

V. Закріплення вивченого матеріалу

1) Розподільний диктант (учні виконують завдання по варіантах

Ів.- прикметники ч.р., ІІв- прикметники ж.р., ІІІв- прикметники с.р.)

  1. Гра «Побудуй місток»(називаю 3 іменники, а учням потрібно знайти прикметник – «місток», який їх об’єднує)

Сталь, дружба, знання (міцні);

думка, постріл, слово (влучні);

листя, клімат, білизна (сухі);

досвід, сльози, перець (гіркі);

вата, котик, хмара (пухнасті);

яма, річка, рана (глибокі);

атлет, злива, почуття (сильні).

  1. Робота над загадками

а) Якою косою не можна косити ? (дівочою)

б) В яку бочку не можна налити води? (повну)

в) Яким гребнем не розчісуються? (півнячим)

г) Який журавель не літає? (колодязний)

д)Якого піску не буває в річці? (сухого)

е)З якого посуду ніколи не їдять? (порожнього)

- Якою частиною мови є відгадки? (прикметник)

4) Самостійна робота за вправою

5) Робота з фразеологізмами

У сиву давнину (колись дуже давно);

як нова копійка (бути чистим, вимитим);

десятою дорогою обійти (обминати когось, щось);

жити на широку ногу (жити у великому достатку );

віддавати останню сорочку (ділитися останнім)

6) Творче завдання. Творча робота в групах

а) Складання словосполучень прикметних + іменник (літня спека, молодий дубок, цікаве оповідання)

б) Впізнай предмет і допиши його назву (гострий, міцний, прямий- ніж; білий, пухнастий, холодний –сніг; висока, струнка, білокора-береза; дрібний, гостроносий, дзвінкий – комар; мала, корисна, працьовита, смугаста - бджола; блакитна, льодяна, прозора, джерельна – вода)

VІ. Підсумок уроку

  1. Робота по запитаннях

  • Що таке прикметник?

  • За чим змінюється прикметник?

  • Які закінчення мають прикметники ч.р., ж.р.,с.р.?

  • Що вам найбільше запам’яталось на сьогоднішнім уроці?

  1. Оцінювання учнів

  2. Розповідь про звичаї

VІІ. Повідомлення домашнього завдання

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!