Урок української мови за темою "Відмінки іменників" 6 клас

Опис документу:
Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок. Використання ІКТ. На уроці використано дидактичний матеріал за творами В. Сухомлинського. Форми та види роботи: "чиста дошка", лінгво-географічний диктант, гра "Найрозумніший" та "Один за одним - усі разом", колективна робота з текстом.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема. Відмінки іменників, їх значення.

Мета: повторити знання учнів про відмінки іменників; формувати вміння визначати відмінки іменників та ставити іменники в необхідній відмінковій формі; поглибити знання учнів про кличний відмінок, вчити доцільно використовувати іменники у кличному відмінку власних висловлюваннях; виховувати у школярів старанність, охайність письма, увагу до навколишнього світу природи.

Тип уроку: урок осмислення нових знань, формування умінь і навичок. Використання ІКТ.

Хід уроку

І, Актуалізація опорних знань (Слайд 1)

1. Робота у групах. Прочитати прислів’я, пояснити їх значення. Виписати іменники, що мають тільки форму множини в І стовпчик, а однини – у ІІ.

1.Чиї б двері рипіли, та тільки не твої. 2. Земля як стерняста нива, не пройдеш, ноги не вколовши. З. Добрі діти – потіха, а погані – гризота. 4. Люди раді літу, а бджоли – цвіту. 5. Без добра лихо не родить. 6. Кашу маслом не зіпсуєш. (Слайд 2)

«Чиста дошка» (Слайд 3)

  • Назвіть відмінки іменника. Скільки їх?

  • Які відмінки називаються непрямими, а який - прямим? Чому?

  • Який відмінок ніколи не вживається з прийменником?

  • Який відмінок завжди вживається з прийменником?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Чи задумувались ви, навіщо потрібні відмінки? Чи мають відмінки значення?

Чим відрізняються форми іменників соловей і солов’я, солов’ї і солов’їв?

Як правильно сказати: «Я їхав на понях» чи «Я їхав на поні»?

Як бачите, ще багато чого для вас невідомо про відмінки іменників. Тому матеріал, який ми сьогодні опрацюємо, допоможе вам на шляху удосконалення знань про мову та культуру мовлення

ІІІ. Формулювання учнями теми та мети уроку.

ІV. Опрацювання навчального матеріалу.

Колективна робота.

Прослухайте поезію Д. Білоуса. Скажіть, чому, на вашу думку, кличний відмінок не має запитань?

Називний питає: хто ти? що ти?

Хоче він про наслідки роботи

І про тебе чути лиш похвали,

Щоб тебе як приклад називали.

Родовий доскіпається свого –

Хоче знати він : кого? чого?

І про тебе знать, якого роду,

Що немає роду переводу.

Все давальний дасть – не жаль йому,

Але хоче знать: кому? чому?

Знать про тебе, гожого на вроду,

Що даєш і ти свому народу?

У знахідного свої потреби:

Він – кого? і що? – питає в тебе.

І кого всі ми за друзів маєм,

І що друзі роблять нам навзаєм?

А орудний хоче знать: ким? чим?

У труді орудуй разом з ним.

Хоче знать: що здатний ти утнути?

Чим ти сильний? Ким ти хочеш бути?

А місцевий – де? в якому місці?

Хочем знати – у селі чи в місті?

Кличний закликає всіх навколо:

Гей, Іване, Петре чи Миколо,

Ви не будьте сонні та байдужі….

Самостійна робота. Прочитайте в підручнику матеріал на с. 107-108, роблячи на закладці позначки ( «+», «?»). За опрацьованим матеріалом сформулюйте запитання до вчителя. (Слайд 4)

Робота в групах

Прочитайте текст. Усно визначте відмінок і закінчення відмінка.(Слайд 5)

Все в лісі співає

Весною ми пішли до лісу.

Зійшло сонце, подихнув легенький вітерець, всі дерева в лісі співали.

Кожне співало свою пісню.

Береза співала ніжну пісню. Слухаючи її пісню, хотілося підійти до білокорої красуні й обняти її.

Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали пісню дуба, нам хотілося бути сильними, відважними.

Верба, що схилилася над ставом, співала задумливу пісню. Прислухаючись до пісні верби, ми подумали, що прийде осінь і листячко з дерев осиплеться.

Горобина співала тривожну пісню. Від цієї пісні до нас прилинула думка про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка горобина, немов шукаючи захисту.

Ось які пісні почули ми в лісі (В. Сухомлинський).

Провідміняйте іменники в однині й множині. Виділіть закінчення.

(Слайд 6)

Варіант : зозуля, рій, простирадло.

Варіант ІІ: гай, левада, сонце.

Робота в групах. Гра «Один за одним – усі разом». Перший учень групи пропонує будь-який іменник у називному відмінку, другий ставить його в родовому і т. д. Яка група швидко й правильно поставить п’ять іменників в усіх відмінкових формах, та й перемагає. (Слайд 7)

Дослідження Спишіть текст. Визначте рід, число і відмінок іменників. З’ясуйте, яким членом речення є іменник, і відповідно підкресліть.(Слайд 8)

Ось і зайшло сонце. Запалало небо на заході – завтра буде вітер. Відблиск вечірньої заграви ліг на снігові замети. Ніби їх сонце облило багряними барвами. Гасне заграва – і багряний відблиск на снігу згасає. Мерехтять зорі. Сніг сіріє. Пташка ховається у гнізді. Зайчик сидить під кущем.

Лінгвістичний експеримент. (Слайд 9)

  1. Поставте виділені слова у різних відмінкових формах

Ой цікаві (поні) – глянь, які красиві! Ех, промчать на (поні) ще б та ще разок! Вплетені у (поні) стрічечки у гриві; у легкім розгоні котиться візок (Д. Білоус).

Гра «Найрозумніший» Учитель читає тлумачення певних понять, а учні відгадують слова; за кожну відгадку учень отримує умовну позначку (листочок). Виграє гравець, що отримав найбільшу кількість позначок. (Слайд 10)

    1. Група спеціалістів, яка присуджує премії та нагороди на змаганнях. (Журі)

    2. Спільна валюта Європейського союзу, запроваджена від 1 січня 1999 р. (Євро)

    3. Шоколадне дерево. (Какао)

    4. Транспортне виробниче підприємство, яке забезпечує експлуатацію та ремонт вагонів, тролейбусів тощо. (Депо)

    5. Європейське економічне співтовариство. (ЄЕС)

    6. Мистецтво відображення на екрані зображень, які створюють враження живої дійсності. (Кіно)

    7. Легковий автомобіль з лічильником, що відзначає відстань і оплату за проїзд. (Таксі)

    8. Різновид капусти з товстим кулястим стеблом. (Кольрабі)

    9. Улюблене заняття на дозвіллі. (Хобі)

Лінгво-географічний диктант. Чи знаєте ви географію? Вставте потрібні закінчення. Поясніть, як ви визначаєте рід таких незмінюваних іменників.

(Слайд 11 - 12)

Повноводн… Конго, багатолюдн… Токіо, казкав… Лімпопо, мальовнич… Біоко, величн… Кіліманджаро, приморськ… Поті, глибок… Хуансе.

Конкурс юних мовознавців. Знайдіть і виправте помилки у вживанні іменників. (Слайд 13)

1. Сідайте, пані Галине. 2. Сергіє, ти маєш рацію. 3. Заходьте до нас, Вале.

4. Приїздіть, бабусе.

V. Підсумки уроку. (Слайд 14).

Побудувати зв’язне висловлювання «Що нового я дізнався на уроці»

VІ. Оцінювання.

VІІ. Домашнє завдання. (Слайд 15)

Група «Б» - вправа 258; група «А» - 259, скласти діалог про користь відмінків у нашому мовленні.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Методична діяльність в умовах децентралізації освіти в Україні»
Вікторія Вікторівна Сидоренко
36 годин
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.