Взяти участь
Поспішайте взяти участь в акції «Методичний тиждень 2.0».
Головний приз 500грн + безкоштовний вебінар.
До визначення переможців залишилось:
3
Дня
3
Години
16
Хвилин
30
Секунд
Предмети »

урок української мови з теми "Звертання"

Курс:«Створення та ведення власного блогу на платформі Blogger»
Левченко Ірина Михайлівна
36 годин
1400 грн
290 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №KM451565
За публікацію цієї методичної розробки Бова Ірина Михайлівна отримав(ла) свідоцтво №KM451565
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Перегляд
матеріалу
Отримати код

Вчитель Бова І.М.

30.10.2017

ПЛАН-КОНСПЕКТ УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ У 5-А КЛАСІ ЗА МЕТОДИКОЮ ТРВЗ-ПЕДАГОГІКИ

Д. Білоус

Т Е Х Н О Л О Г І Ч Н А К А Р Т А У Р О К У

Скільки є в нас, любі друзі, для звертання ніжних слів.

Тема: Звертання. Розділові знаки при звертанні.

Тип уроку: Урок вивчення й первинного закріплення нових знань

Очікувані результати: після уроку учні зможуть знаходити в реченні звертання, визначати його види, розставляти розділові знаки залежно від місця звертання у реченні, поширювати речення шляхом самостійного введення в них слів-звертань, конструювати схеми речень зі звертаннями.

Розвивальна мета: розвивати монологічне мовлення, активність, творче мислення.

Виховна мета: виховувати почуття любові до творчості Т. Шевченка.

Обладнання: робочі аркуші, портрет Шевченка, обладнання для ароматерапії.

Міжпредметні

зв’язки: українська література

Інтеграція: психологія

Навчально-методичне забезпечення уроку:

1. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок.-Х.:Вид. група «Основа», 2008.-88 с.- (Серія «Золота педагогічна колекція»)

2. Усі уроки української мови. 5 клас. І семестр / Є.П. Голобородько, К.Ю. Голобородько, О.А. Павлик, С.В. Мунтян, І.А. Бондаренко. – Х.: Вид. група «Основа», 2014.-207, (1) с.- (Серія «Усі уроки»)

ПЕРЕБІГ УРОКУ:

ЕТАПИ УРОКУ

ПЛАНУВАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ФОРМИ І МЕТОДИ

З М І С Т

1

Організація класу

Привітання. Налаштування на плідну працю.

Доброго дня! Дорогі діти, давайте розпочнемо наш урок  з розмови про ваш настрій та емоції, адже будь-яка справа буде вдалою, принесе насолоду та користь, якщо її розпочати  з гарним настроєм. Допоможе нам у цьому кольорова веселка.  Оберіть колір, який вам найбільше подобається саме зараз і напишіть олівцем цього кольору в Робочому аркуші слово ВЕСЕЛКА.

У давніх літописах райдугу називали «райською дугою». Її народження вважалося добрим знаком, люди ототожнювали появу веселки з приємною перспективою на майбутнє. Якщо вашим вибором є зелений колір, то ви готові до розв’язання серйозних завдань. Ті з вас, хто обрав червоний колір, у цю хвилину насторожені, але здатні до «перетворення». Вибір синього кольору свідчить, що під час роботи на занятті ви не тільки успішно впораєтеся з завданнями, а й виявите вміння творчо мислити. Жовтий колір свідчить про те, що ви готові до активної роботи. Нехай же на нашому уроці веселка засяє всіма своїми барвами!

Отож вдалого початку!

2

Оголошення теми

Вправа «Гроно»

(див. робочий аркуш).

Що спільного у цитатах «грона»?

От де, люде, Думи мої, Рости, рости,

наша слава, думи мої, тополенько,

слава України. лихо мені з вами… все вгору та вгору.

Доле, де ти? Чого ждеш, небого?

Ходім, брате, з поганої хати.

За творами Т.Г. Шевченка

У кожному уривку є слово, яке називає тих або те, до кого або до чого звертався наш Кобзар.

-     Як називається це слово? (Запис теми уроку)

3

Формування мотивації

«Є ідея!»

Сьогоднішній урок ми присвятимо пам’яті великого Кобзаря. Поштовхом для цього став 8 Міжнародний мовно-літературний конкурс учнівської молоді імені Т.Шевченка, ІІ етап якого проходив у нашій школі у суботу, 28.10.17. Мельничук Віка брала участь у цьому заході.

Гаслом уроку будуть слова:

Тебе, Тарасе, не забудем,

Твої пісні в серцях у нас. (Зв’язок з темою уроку)

АРОМАТЕРАПІЯ Ви вже, мабуть, звернули увагу ще на перерві, що у класі багато речей, що не мають відношення до уроку української мови. Що їх всіх об’єднує? Так, л и м о н. Ви також відчули, що повітря у вашому класі насичене ароматом лимону. Японські психологи рекомендують насичувати повітря в робочих приміщеннях ароматами квітів і плодів. Установлено, що пахощі лимона підвищують працездатність, зменшують сонливість, а також кількість помилок під час роботи. А ось цей лимон завітав сьогодні до нас і бажає вам успіхів на уроці! (учитель показує розмальований лимон)

4

Актуалізація опорних знань та їх корекція

«Чиста дошка»

На дошці записані ключові питання теми. Наше завдання – зробити дошку чистою. Стираємо питання тільки тоді, коли дамо на нього правильну, повну відповідь. (Самостійне опрацювання матеріалу на ст.62, 63 до впр.129)

  • Що називається звертанням?

  • Чим виражається звертання?

  • Де може стояти звертання у реченні?

  • Якими бувають звертання за будовою?

  • Які звертання є непоширеними, поширеними?

  • Яким членом речення виступає звертання?

5

Розширення та поглиблення знань з теми

Робота за підручником.

Складання опорної схеми «Розділові знаки при звертанні» (підручник ст.63):

[Зв ]. [ зв ]. [ зв]. [Зв ].

Запис у робочому аркуші.

6

Пробне застосування знань

Пояснювальний диктант (знайти у рядках із творів Шевченка пунктограму та пояснити)

1.Співай же їм, мій голубе, про Січ, про лимани.

2. Зоре моя вечірняя, зійди над горою…

3. А щоб тебе не цурались, потурай їм, брате.

4. Боже милий! Де ж заховатися мені?

Вправа «Лінгвістичний конструктор» (1.перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертаннями

2. побудуйте схеми речень)

1. Школярі вивчають вірші великого Кобзаря напам'ять.

2. Юнаки і дівчата знають, що Тарас Шевченко ніколи не втрачав віри в себе.

3. Марія Іванівна розказувала про дитячі роки Тараса Григоровича.

1.Будеш, батьку, панувати, поки живуть люди.

2.Моя Україно, за що тебе сплюндровано…

3.Я не знаю, моя сестро…

Хвилинка відпочинку. Гра «Комплімент»

Звертання має магічну силу, адже, як стверджують психологи, ніщо так не діє на людину, як звук власного імені. Чи всі учні класу звертаються один до одного, називаючи імена? Чи часто ми говоримо одне одному приємні, ласкаві слова? А саме вони забезпечують комфортне спілкування, сприяють вихованню почуття власної гідності, значущості. Скажіть комплімент своєму сусідові по парті, вживаючи ласкаву форму імені.

Або фізкультхвилинка

1.Якщо я назву непоширене звертання, то підніміть руки догори і потрясіть, поширене – з’єднайте пальці, підніміть догори, потягніться..

Україно, мій рідний краю, Тарасе, наш рідний Кобзарю, поете, батьку наш, народе український, земле, Тарасе Григоровичу.

2.За допомогою ліктя або кінчика носа напишіть у повітрі будь-яке з почутих звертань.

7

Первинне закріплення знань

Створення висловлювання за вихідним словом

Інструктаж до завдання (див. робочий аркуш).

Монологічне висловлювання – це продукт мовленнєвої діяльності однієї людини, але в його створенні може брати участь і цілий колектив, наприклад клас. Тож, спробуймо!

Працюємо за алгоритмом:

Крок 1. Записати слово, за яким необхідно скласти висловлювання.

Крок 2. Записати слова (можна різних частин мови), що виникають за принципом вільних асоціацій.

Крок 3. З отриманого списку підкреслити 4-5 слів, які, на вашу думку, найточніше виражають сутність похідного слова.

Крок 4. Використовуючи вибрані слова в якості ключових, сформулюйте тему майбутнього висловлювання.

Крок 5. Використовуючи ключові слова, скласти висловлювання-мініатюру.

До висловлювання додається граматичне завдання: вжити звертання.

К.1 Кобзар.

К.2-3 Великий, українець, поет, борець, народний герой, величний, славетний, геній, відомий, талановитий, скарб.

К.4 Геній українського народу.

К.5 Серед великих українців найвідомішим є Тарас Шевченко. Він був не тільки талановитим поетом, письменником та художником, а й справжнім борцем за щастя і волю українського народу. Його творчий спадок – найцінніший скарб нашого народу. Будь вічно живим, наш рідний Кобзарю!

8

Контроль і самоперевірка знань

Виконання тестових завдань

  1. Звертання

а) називає того, до кого звертаються;

б) називає того, хто звертається;

в) виражає ставлення мовця до висловлюваного.

  1. У реченні звертання

а) є головним членом речення;

б) є другорядним членом речення;

в) не є членом речення.

  1. Знайдіть правильно записане речення:

а) Читаю знов твої листи, моя ти пташко, рідна, мила. (В.Сосюра)

б) Читаю знов твої листи моя ти пташко рідна, мила.

в) Читаю знов твої листи, моя ти пташко рідна мила.

  1. На письмі звертання виділяються

а) лапками;

б) тире;

в) комами або знаком оклику залежно від інтонації.

  1. За будовою звертання бувають:

а) прості і складні;

б) односкладні і двоскладні;

в) поширені і непоширені.

  1. Знайдіть речення із поширеним звертанням:

а) Візьміть мене хмари на крила свої. ( О.Олесь )

б) Не шуміть ліси зелені! Спати йдіть вітри студені! (О.Маковей )

в) Не шуми ти дуже. (В.Сосюра )

  1. Знайдіть речення із звертанням:

а) Відлетіли сірі гуси, в лісі осінь вже гуде (М. Стельмах);

б) Мій дід теж Матвієм звався (М. Стельмах);

в) Балакай, пане Свириде, побачиш, що з того вийде (Нар тв.).

  1. Знайдіть речення, в якому звертання стоїть в середині:

а) Дзвінко бийте, ковалі! (П. Тичина);

б) Мовчи, язичку, дістанеш паляничку (Нар тв.);

в) Нарешті я догнав тебе, царівно! (І. Кочерга).

  1. Знайдіть речення, в якому звертання стоїть в кінці:

а) Гей, рицарю жадібний, стережись! (М. Бажан);

б) Розмахніться дужче, теслі! (П. Тичина);

в) Коли б ти, нічко, швидше минала (Л. Українка).

  1. Знайдіть речення із непоширеним звертанням:

а) Ви заграйте гори! Зашуміть діброви! (Ю.Шкрумеляк)

б) Не бійся друже мій мого терпкого слова! ( О.Маковей)

в) Не плач не журися молодий козаче. ( Нар. тв.)

  1. Знайдіть речення із звертанням:

а) 3 добра й любові приходить щастя. (А.Мойсеєнко)

б) Працею людина сильна і красива. (О.Гончар )

в) Благослови мати весну закликати! (Нар. тв.)

  1. Знайдіть неправильно записане речення:

а) Ти ж куди, Оксано, проти ночі? (М.Стельмах)

б) Ким хочеш бути хлопчику в житті? (М.Рильський)

в) Не розлюблю тебе ніяк, моя вишнева Україно. ( В.Сосюра )

Або вправа «так» або «ні»).

  1. Чи бувають звертання поширеними? ( Так).

  2. Звертання виділяємо на письмі лапками? (Ні).

  3. Звертання називає того, до кого звертаються? (Так) .

  4. Звертання може бути членом речення? (Ні).

  5. Звертання завжди стоїть на початку речення? ( Ні ).

  6. При звертанні може бути знак оклику? (Так).

  7. Чи може вживатися звертання в множині? (Так ).

  8. Слова  о, ой, теж належать до звертання? ( Ні ).

9

Підсумок

1. Вправа «МІКРОФОН»

Чи засвоїли ви пунктограми з теми «Звертання»? Які саме?

2. Рефлексія

- Я знаю …

- Я запам’ятаю …

- Я розумію…

10

Домашнє завдання

параграф 16, вивчити пунктограму, впр.130 (письм.), 134 (усно)

1. Що спільного у цитатах «грона»?

От де, люде, Думи мої, Рости, рости,

наша слава, думи мої, тополенько,

слава України. лихо мені з вами… все вгору та вгору.

Доле, де ти? Чого ждеш, небого?

Ходім, брате, з поганої хати.

2. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ:

[Зв ]. [ зв ]. [ зв]. [Зв ].

3. «ЛІНГВІСТИЧНИЙ КОНСТРУКТОР». Перебудуйте речення так, щоб підмети стали звертаннями.

Школярі вивчають вірші великого Кобзаря напам'ять.

_____________________________________________________________________________________________________________

Юнаки і дівчата знають, що Тарас Шевченко ніколи не втрачав віри в себе.

________________________________________________________________________________________________________

Марія Іванівна розказувала про дитячі роки Тараса Григоровича.

_____________________________________________________________________________________________________________

4. «ЛІНГВІСТИЧНИЙ КОНСТРУКТОР». Побудуйте схеми речень.

Моя Україно, за що тебе сплюндровано… ___________________________________________

Я не знаю, моя сестро… ___________________________________________

Будеш, батьку, панувати, поки живуть люди. ___________________________________________

5. СТВОРЮЄМО ВИСЛОВЛЮВАННЯ ЗА АЛГОРИТМОМ:

Крок 1. Записати слово, за яким необхідно скласти висловлювання.

Крок 2. Записати слова (можна різних частин мови), що виникають за принципом вільних асоціацій.

Крок 3. З отриманого списку підкреслити 4-5 слів, які, на вашу думку, найточніше виражають сутність похідного слова.

Крок 4. Використовуючи вибрані слова в якості ключових, сформулюйте тему майбутнього висловлювання.

Крок 5. Використовуючи ключові слова, скласти висловлювання-мініатюру.

Виконайте граматичне завдання: вжити звертання.

ОЗ НВК АСКАНІЯ-НОВА-ГІМНАЗІЯ

РОБОЧИЙ АРКУШ

ДО УРОКУ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

У 5-А КЛАСІ

З ТЕМИ «ЗВЕРТАННЯ»

_____________________________________________________________

(прізвище, ім’я учня/учениці)

Тебе, Тарасе, не забудем,

Твої пісні в серцях у нас.

30 жовтня 2017 року

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу

Опис документу:
Конспект уроку передбачає опис усіх етапів уроку, у тому числі й "Створення висловлювання за вихідним словом" (ТРВЗ-педагогіка), використання міжпредметних зв"язків, інтеграцію з психологією. Новизною є і форма конспекту.
  • Додано
    25.02.2018
  • Розділ
    Українська мова
  • Клас
    5 Клас
  • Тип
    Конспект
  • Переглядів
    4195
  • Коментарів
    0
  • Завантажень
    0
  • Номер матеріала
    KM451565
  • Вподобань
    0
Курс:«Google сервіси в роботі вчителя»
Левченко Ірина Михайлівна
16 годин
700 грн
190 грн
Свідоцтво про публікацію матеріала №KM451565
За публікацію цієї методичної розробки Бова Ірина Михайлівна отримав(ла) свідоцтво №KM451565
Завантажте Ваші авторські методичні розробки на сайт та миттєво отримайте персональне свідоцтво про публікацію від ЗМІ «Всеосвіта»
Шкільна міжнародна дистанційна олімпіада «Всеосвiта Зима – 2018-2019»

Бажаєте дізнаватись більше цікавого?


Долучайтесь до спільноти