Урок української мови з теми "Узагальнення знань про дієслово"

Опис документу:
Урок із застосуванням інтерактивних форм роботи, технологій критичного мислення : методу 6 капелюхів Едварда де Боно, «Фішбоун», Схеми Кластера, Сенкан. Мета: узагальнити знання за темою «Дієслово»; формувати вміння визначати рід ,час, число дієслів; розвивати мовлення учнів; вміння творчо мислити, висловлювати свою думку та обґрунтувати її; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення основних частин мови; прищеплювати вміння співпрацювати; виховувати пізнавальний інтерес до рідної мови.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Урок української мови в 3 класі

Тема. Узагальнення вивченого про дієслово.

Мета. Узагальнити знання за темою «Дієслово»; формувати вміння визначати рід ,час, число дієслів; розвивати мовлення учнів; вміння творчо мислити, висловлювати свою думку та обґрунтувати її; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення основних частин мови; прищеплювати вміння співпрацювати; виховувати пізнавальний інтерес до рідної мови.

Ключові компетентності:

уміння вчитися: учень співпрацює в парах, групі; орієнтується в темі уроку; виділяє ознаки чстини мови; робить висновки; перевіряє результати праці;

інформаційно-комунікативна: готує та робить повідомлення з теми; осмислює та опрацьовує надану інформацію;

загальнокультурна: поважає думку кожного члена групи; вміє вислухати інших; зв’язко і в логічній послідовності висловлює власну думку, дотримуючись норм культури мовлення;

здоров’язбережувальна: дбайливо ставиться до свого здоров’я та оточуючих;

громадянська: співпрацює в групі, парах.

Обладнання: презентація; капелюхи за кольором; роздатковий матеріал; індивідуальні картки, тлумачні словники, доступ до мережі Інтернет.

Тип уроку: урок узагальнення знань.

Вид уроку: урок із застосуванням інтерактивних форм роботи, технологій критичного мислення : методу 6 капелюхів Едварда де Боно, «Фішбоун», Схеми Кластера, Сенкан

Хід уроку

І. Вступне слово учителя

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Психологічне налаштування на урок (учні беруться за руки)

Тепло своїх долоньок

Я друзям віддаю.

Урок новий, цікавий

Я з радістю почну

  1. Вибірковий диктант.

Учитель:

- З поміж продиктованих слів назвіть і запишіть тільки дієслова.

Діяти, веснянки, ми, існують, віночок, єднатися, сміється, ловити, обмовляти, хоровод, виорати, оглянулася, шостий, веселі.)

(діяти, існують, єднатися, сміється, ловити,обмовляти, виорати, оглянутися).

- Підкресліть першу букву в кожному записаному слові:

- Прочитайте утворене слово. (Дієслово)

2. Словникова робота

- назвіть слово яке вам маловідоме, давайте за допомогою тлумачного словника або Вікіпедії дізнаємося прой його значення (обмовляти)

ІІІ. Організаційна робота.

- Сьогодні у нас підсумковий урок за темою «Дієслово». Протягом багатьох уроків ми вивчали граматичні форми дієслова та його синтаксичну роль. І зараз ми підіб’ємо підсумок із вивченої теми. Давайте пригадаємо дієслова, які створять позитивний настрій і утворимо асоціації із словом ВЕСНА

2. Робота в групах

У кожного учня уривок із вірша. Завдання: роз’єднати слова у вірші і записати утворений вірш, підкреслити дієслова.

Учні першої групи.

Течеводаз-підявораяромнадолинупишаєтьсянадводоючервонакалина.

Учні другої групи.

Пишаєтьсякалинонькаявірмолодієакругомїхверболозийлозизеленіють.

Учні третьої групи

Течеводаіз-загаютапопідгороюхлюпощутьсякачаточкапоміжосокою.

2. Створення схеми Кластера

↑ ↑

В Е С Н А →

↓ ↓

Учитель:Кожна група отримала завдання, яке колективно виконувала. Завдання були різні за змістом: пошукові, творчі, граматичні та узагальнюючі. Зелені капелюхи – збір додаткової інформації. Білі – подати характеристику дієслова. Жовті – практичні завдання. Сині – узагальнення, підбиття підсумків. Червоні – емоції, враження від уроку. Протягом уроку кожна група презентуватиме виконання свого завдання. Під час уроку мені хотілося б побачити у вас те,що часом буває непомітним: «сміливість» – у скромних , «комунікабельність» – у мовчазних, «рішучість» – у невпевнених, а жагу до знань я хотіла б побачити у кожному з вас. Розпочне нашу роботу представник Зелених капелюхів. Їхнє завдання: «Пояснити виникнення слів – назв дієслів».

ІV. Основна частина.

1.Зелені капелюхи

Учень1: Візьмемо назву «дієслово», сама й підкаже , що діє слово. За частотою вживання дієслово займає 2 місце після іменника і має вдвічі менше, ніж іменник, слів.

На позначення частини мови дієслово в українських граматиках 20 століття використовували терміни « дієслов, глагол» поруч з терміном «дієслово». Без дієслова все лежить на місці, б’є байдики. Дієслово є тим механізмом, що всіх і все запускає в дію. Чи знаємо ми без дієслова, що в житті робиться, що з нами діється? Ні. А 3 часи в однині і множині, думаєте не мають великої вартості? Хто знає, чи була б нині написана історія, коли б не минулий час. Окрім цього дієслово дозволяє мріяти своїм майбутнім часом, потішає і старих, і малих, малює перспективу завтрашнього дня. У реченні також виступає головним і другорядним членом речення.

Учень 2 Дієслово – слово діє.

Ходить, робить,носить, сіє.

Співає, плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

Дієслово – слово діє.

Вірить, любить і жаліє.

Не злословить, не лукавить.

Серця ближнього не ранить.

Дієслово – слово діє.

Народилось і зоріє,

Розвивається і квітне.

Слово любе, слово рідне.

2.Білі капелюхи

Учитель: Я запрошую представників білих капелюхів.

Учень: У кожного на парті є макет скелету риби. Давайте пригадаємо технологію «Фішбоун». Завдання для роботи в парах: заповнити макет граматичними значеннями дієслова.

Робота в парах. Перші, хто справився зачитують і коментують результат.

3.Чорні капелюхи

Гра «Будь уважним»

Учень: А зараз я пропоную пограти у гру і заразом відпочити. Учень називає дієслово з іменником. Якщо дієслово за змістом відповідає іменнику, учні повинні підняти руку, якщо ні – присісти.

Риба пливе, риба кричить, річка говорить, сонце світить, дощ іде, веселка сміється, струмок співає, малюнок плаче, сніговик тане, сніг падає, сніжинка шепоче, дерева говорять.

4.Вправа «Листоноша» (усно).

Учень: У кожного учня на парті лежить листівка, на якій написане дієслово. На дошці 3 скриньки з написами «теперішній час», «майбутній час», «минулий час». Учні читають дієслово, ставлять питання, визначають час дієслів і вкидають і відповідну скриньку.

Слова для гри: дивиться, бігли, намалює, буде писати, читають, кричав, усміхається, перепише, збігає, танцювали.

5.Фізкультпауза.

Кожна праця — це уміння,

Так працює в нас жонглер,

Так веде авто шофер,

Так фарбує дім маляр,

Так ось грає сопілкар,

Так працює в нас двірник,

Так — завзятий танцівник,

Так пливе спортсмен-плавець...

Кожний — справжній фахівець!

6.Жовті капелюхи

Запрошується представник жовтих капелюхів.

Учень: Я пропоную виконати практичні завдання на закріплення теми «Дієслово». Вправа «Заміни фразеологізм дієсловом» ( по черзі учні шукають відповідність і приєднують на дошці до фразеологізму)

Сушити собі голову - … (думати).

Закарбувати в пам’яті - … (запам’ятати).

Обливатися потом - … (працювати).

Бути на сьомому небі - … (радіти).

Пасти очима - … (стежити).

У печінках сидіти - … (набридати).

Класти зуби на полицю - …(голодувати). )

7. Робота в парах

Гра «З’єднай частинки цілого».

Робота з прислів’ями (робота в парах).

- Запишіть утворені прислів’я,підкресліть дієслова з не.

Вовка боятися - аби з печі не злазити

Ложкою озера - не вичерпати

Тяжко тому жити, у ліс не ходити

Хоч три дні не їсти, хто не хоче робити

V. Підсумково узагальнюючий етап.

Учитель. Сьогодні на уроці ми почули історію виникнення іменників, їх граматичну, лексичну, синтаксичну характеристики, вправлялись у визначенні числа, роду, відміни іменників, розгадували кросворди, складали речення. Заключне слово надається Синім капелюхам. Вони підведуть підсумок нашого засідання.

Учень: Хто в нас завжди в дії, в русі,

Не лінується ніколи,

Працьовиті в нього друзі?

- Це, звичайно, Дієслово.

На зорі розбудить Сонце

І росою Землю вмиє,

У будинках всі віконця

з радістю навстіж відкриє.

З вами зробить він зарядку

і скопає землі грядку,

І посіє й заскородить,

Виросте і щедро вродить.

Він з людьми життю радіє

і планує й забавляє.

На питання: "Що робити?"

Завжди всім відповідає.

Шиє, в’яже, одягає,

пече, варить і годує,

розуму усіх навчає,

з діточками сам зростає.

Пропонує, вибирає,

Передбачує й все знає.

Все замітить, все побачить,

І підтримає, й пробачить.

Приголубить, усміхнеться,

У коханні всім клянеться.

З Успіхом вмить повінчає

"Що зробив ти?" - все ж спитає.

 Учитель: Настав час Червоних капелюхів

Учень: Я пропоную вам висловити свої почуття від уроку за допомогою Сенкану. Давайте разом повторимо правило написання Сенкану. Тема Дієслово ( Виконують, вибірково зачитують результат)

Дієслово – слово діє.

Ходить, робить,носить, сіє.

Співає, плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

Дієслово – слово діє.

Вірить, любить і жаліє.

Не злословить, не лукавить.

Серця ближнього не ранить.

Дієслово – слово діє.

Народилось і зоріє,

Розвивається і квітне.

Слово любе, слово рідне.

УІ. Підсумок уроку.

Учитель: Я дуже вдячна вам учні за цікавий урок. За те що були активними, зібраними, уважними. (Оцінювання)

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
3
міс.
2
7
дн.
0
3
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!