Урок української мови (5 клас) .Тема: Синоніми, омоніми, антоніми

Українська мова

Для кого: 5 Клас

18.09.2021

259

16

0

Опис документу:

ЦІкавий урок-ярмарок для учнів 5 класу з використанням інтерактивних методів навчання. Тема: Синоніми, омоніми, антоніми. Активні форми роботи, музичний супровід усіх етапів уроку, цікавинки з народознавства

Перегляд
матеріалу
Отримати код

Українська мова 5 клас

Тема. Урок-ярмарок.Синоніми, омоніми, антоніми

Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні в 5 класі знання учнів про основні відомості з лек­сикології, фразеології; удосконалити знання, уміння й на­вички п'ятикласників щодо практичного використання знань із лексикології та фразеології в усному й писемному мовленні; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне, конкретне й абстрактне мислення; за допомогою мовлен­нєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до українських звичаїв і традицій.

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого

Методично-дидактичне забезпечення: ілюстрації, музичний запис пісні, картки

ХІД УРОКУ:

І. Етап орієнтації

ІІ. Етап покладання мети

ІІІ. Етап проектування

1. Мотивація навчальної діяльності.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

3. Опрацювання матеріалу уроку.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

1. Організація класу. Мотивація навчання школярів.

- Сьогодні ми проведемо незвичайний урок - усі ми разом побуваємо на ярмарку

Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!

Господарі й гості , глядіть не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що є придбати.

-Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок!

Звучить музика. «Як ішли літа наші на ярмарок»

З давніх - давен у нашого народу повелося так, що, завершуючи будь - яку серйозну й важливу справу, люди влаштовують свято або організовують ярмарок. Я пропоную вам провести не просто урок української мови, а урок - український ярмарок, тому що ми теж закінчили важливу справу – вивчили розділ „Лексикологія”


Що ж означає слово „ярмарок"?

Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час.
Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.
На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим».

На ярмарку нашому веселому все можна купити тільки за знання.
ІІ. Актуалізація знань учнів.

Ярмарковий рух в Україні має багатовікову історію. Уже в 40-х роках XIX ст. тут діяло 12 тисяч ярмарків, в тому числі 178 великих і середніх. Сорочинський не був ні найбільшим з них, ні найвідомішим. Село Великі Сорочинці Миргородського району, напевне, й залишилося б, як і багато інших сіл Полтавщини, маловідомим, якби його не прославив на віки великий земляк — український і російський письменник Микола Васильович Гоголь. Саме тут, у будиночку, який на початку XIX ст. належав відомому тоді на Миргородщині лікареві М.Я. Трохимовському, і народився майбутній письменник. Про це нагадують експонати Великосорочинського літературно-меморіального музею М.В. Гоголя, який веде свій початок з 1929 року, та пам'ятник письменникові перед фасадом приміщення музею.
(Фото Сорочинського ярмарку на дошці).

У нас сьогодні працює дві групи

Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде інтелектуальна розминка. На ярмарку можна торгуватися і отримати знижки, для вас це будуть бонуси-словнички.

- Що називається лексикою?

 -Що розуміємо під лексикологією?

 -Що таке лексичне значення слова?


ІІІ. Повторення, узагальнення й систематизація знань

Ви добре виконали завдання, тож ворота ярмарку для вас відкриті.
І чого тільки немає тепер на ярмарку? Є товари різного виду
Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!


ЛАВКА”Синоніми”

 -Які слова називаються синонімами?


1. Доповнити синонімічний ряд

Смуток (журба, печаль, ...)
Сильний (дужий, міцний,...)
Хуртовина (віхола, завія, ...)
Лагідно (любо, приязно, ...)


2. Виберіть потрібне слово з указаних у дужках синонімів і запишіть із ним речення. Відповідь обґрунтуйте.

(Спить, куняє, дрімає) земля під глибоким снігом. Дівчина хитро (сміється, умирає від сміху, регоче, посміхається). Верби (горюють, сумують, журяться, нудьгують) над водою. Учні (говорили, вели розмову, розмовляли, розповідали) про історію рідного краю.

ЛАВКА „Антоніми”

 -Які слова називаються антонімами?


Ось на прилавку лежить стара книжечка з прислів'ями та казками, а прочитати їх ніхто не може, деякі слова стерлися.

1. Доповнити прислів’я антонімами.
Важко в навчанні, але … в роботі.

Маленька праця краща за … безділля.

М’яко стеле , та … спати.

Що вранці не зробиш, то … не наздоженеш.

Краще гірка правда, ніж солодка .....

Вчення в щасті прикрашає, а в .....утішає.


2. Творча гра «Казкарик».

А тепер, пропоную Вам на хвилинку стати тими, хто створюють найчарівніші світи казок. Отже, спробуйте відновити казку, добираючи антоніми

Два брати жили на світі,

Був один з них працьовитий,

А другий — … дуже.

Слухай казку про них, друже.

Той хоробрий і правдивий,

Той …, полохливий,

Той розумний, той …,

Той великий, той ….


День і … брати сварились

І ніколи не ….

Все, що перший будував,

… миттю ….

Хоч брати вже й помирились,

Після них слова лишились,

В мові ці слова живуть,

їх … звуть.


Фізкультхвилинка


3. Гра «Скажи без затримки» по одному представнику з групи
Білий (чорний), важкий (легкий), великий (малий), високий (низький), верхній (нижній), голосно (тихо), весело (сумно), сміятися (плакати), хвалити (лаяти), вітатися (прощатися), вставати (сідати), добро (зло), правда (брехня), мир (війна), холод (тепло), чистота (бруд), радість (горе), зустрічати (проводжати), хворіти (видужувати), день (ніч), товстий (тонкий).


ЛАВКА „Омоніми”

Тут торгують два куми з однаковими іменами. Ми знаємо, що таких людей тезками називають.

 -Які слова називаються омонімами?


1. Загадки

  •  Чи літають ключі? (Журавлині)

  •  Слово — це старовинна будова / 3 гостряками мурованих веж. / Щойно зміниш ти наголос слова — / То одразу будову замкнеш. (Замок-замок)

  •  Якою косою трави не накосиш? (Дівочою)

  •  На якій лаві не всидиш? (На вулканічній)

  •  І прийменник я і нота, / Завжди в мене є робота. (До)

  • Я на дереві гойдаюсь. Я в конверті посилаюсь. /листок/

2. Скласти речення зі словами: лавка, коник.

3. Поясніть, що спричинило непорозуміння.

Повернувся хлопець з військової служби.

– Служив я в морфлоті. Жодна качка мені не була страшною!

  • Звісно, чого качки боятися: то ж навіть не індик!

Мамо, мамо! Купи мені «Reeboоk»!

Яких іще рибок? У тебе вже хом’ячок!

Грицю вже не до коси:

виплив човен з-за коси,

в нім русявих дві коси…

Батько сердяться: «Коси!

В човна очі не коси!»

Підійдемо до ЛАВКИ «КОНТРОЛЬНА ВАГА» підрахуємо свої словнички.

4.Підсумок уроку.Оцінювання.
Усе на світі мас свій кінець.
Закінчується і ярмарок. Тече річка селянських возів додому. А там чекають рідних, які повертаються, напевно, з подарунками, й звучить у кожній хаті радісний сміх. Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Ви відповідали багато, ви - молодці, показали чудові знання.
Діти, чи сподобався вам урок? Зараз кожен висловить свою думку.
МЕТОД „МІКРОФОН"

  1. Я зрозумів...

  2. Мене здивувало...

  3. Я збагатився інформацією про...

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ:

1.Скласти твір – мініатюру про мову, використавши синоніми.

- На доброму ярмарку ми побували,
Одні продавали, другі купували.
Співали, сміялися ще й жартували.
На цьому слові - бувайте здорові!

4


Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу.