Урок у 11 класі на тему: "РОСІЙСЬКИЙ БАЛЕТ"

Опис документу:
ознайомить учнів з особливостями та основними елементами художньо-образної мови балету Росії, навчить аналізувати театр як виразник складних почуттів людини, розвивати вміння обґрунтовувати свою точку зору; виховувати повагу до світової балетної спадщини, зацікавленість її творами й митцями, збагачувати емоційний досвід учнів; виховувати почуття прекрасного, захоплення мистецтвом дії, танцю, музики.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код

ТЕМА: РОСІЙСЬКИЙ БАЛЕТ

МЕТА: ознайомити учнів з особливостями та основними елементами художньо-образної мови балету Росії, аналізувати театр як виразник складних почуттів людини; формувати вміння аналізувати твори балетного мистецтва, розвивати вміння обґрунтовувати свою точку зору; виховувати повагу до світової балетної спадщини, зацікавленість її творами й митцями, збагачувати емоційний досвід учнів; виховувати почуття прекрасного, захоплення мистецтвом дії, танцю, музики.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання

Презентація електронних альбомів «Театр Но і Кабукі»

III. Актуалізація опорних знань

Які види мистецтва об'єднує балет?

Хто створює балетну виставу та бере у ній участь?

Завдання: складіть «Асоціативний кущ» на тему «Балет».

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель: Терпсихора – муза танцю. Давні греки розуміли, що танець дає можливість продовжити життя за рахунок досягнення гармонії між душею та тілом. У переносному значенні Терпсихора — балерина. Тож сьогодні на уроці ми дізнаємось про чудовий вид мистецтва балет, про його творців та виконавців.

V. Вивчення нового матеріалу.

Джерела виникнення балетного жанру містяться в народних іграх, хороводах, сюжетних танцях тощо. Пластичний танець як елемент драматургічної дії досягнув високого рівня розвитку в культових і світських театралізованих видовищах та народних дійствах Середньовіччя.

Танець - головний виразний засіб у балеті. У танці розкриваються зміст балету, характери діючих осіб, їхньої думки, почуття.

Величезне значення в балеті має музика - її драматична, емоційна сила, багатство й краса мелодій і ритмів. Важлива роль у балеті належить декораціям, костюмам, освітленню.

Балет (від фр. balleto і лат. ballo,іт. ballare — танцюю) — синтетичний вид сценічного мистецтва,танцювальна театральна вистава, зміст якої розкривається засобами пластичного танцю, міміки й музики.

Уперше слово «балет» вимовив італієць Доменікіно да П'яченца. На початку 15-го ст. він служив учителем танців при дворі правителя однієї з областей Італії – Феррари. Якось Доменікіно да П'яченца запропонував придворним виконати на балу чотири різних танці як єдине ціле. Склавши для цього подання ще й загальний фінал із церемонними виходами й уклонами, він назвав всю цю дію балетом.

Однак балет у тому вигляді, в якому ми знаємо його зараз, народився не в Італії, а у Франції. У 1581 р. у Парижі відбувся грандіозний спектакль «Комедійний балет королеви». Історики розповідають, що тривав він п'ять із половиною годин. У спектаклі брали участь і співаки, і читці, але події сюжету розкривалися насамперед за допомогою танцю. Так чотириста років тому з'явився той вид театрального спектаклю, що ми сьогодні називаємо словом «балет». Він з'єднує в собі музику, танець, мистецтво декорацій і створює, таким чином, зовсім особливий вид сценічного видовища.

Танець у балеті складає (або ставить) балетмейстер, якого в програмках й афішах називають хореографом або постановником, а виконують артисти балету, або, як про них говорять, танцівники. Танець – головний виразний засіб у балеті. У танці розкриваються зміст балету, характери діючих осіб, їхні думки, почуття. Величезне значення в балеті має музика – її драматична, емоційна сила, багатство й краса мелодій і ритмів.

Важлива роль у балеті належить декораціям, костюмам, освітленню. У Росії перший балетний спектакль відбувся при дворі пануючого Олексія Михайловича у 1673 р. у підмосковному селі Преображенському. Його підготував іноземець – офіцер інженерних військ Микола Ліма. Називався він "Балет про Орфея та Еврідіку".

Джерела російського балету – у народних танцях, то величних і співучих, то бешкетних і зухвалих. Російські артисти по-своєму поставилися до техніки танцю, запропонованої їм закордонними постановниками й педагогами. Вони розвинули її, збагатили якостями, властивими народному танцю: виразністю, натхненністю, свідомістю.

На цій основі й почало формуватися те мистецтво, що ми називаємо тепер російським балетом. В історії російського балету багато славних сторінок.

У 19-му ст. він став зразком для балету всього світу. Цим він зобов'язаний композиторам Π. І. Чайковському, творцеві безсмертних балетів "Лебедине озеро", "Спляча красуня", "Лускунчик"; A. К. Глазунову, авторові "Раймонди"; балетмейстерам М. Петіпа, Л. Іванову, М. Фокіну. У поставлених ними спектаклях танцювали прославлені балерини А. Павлова, Е. Гельцер.Т. Карсавіна, танцівники B. Ніжинський, В. Тихомиров і багато хто інший. На цій великій спадщині виріс російський балет.

Чудесне визначення дав російському балету А. С. Пушкін: "...душой исполненный полет..."

У Росії балет набув поширення в XVIII ст. Тут тривалий час працював один із представників французької школи класичного танцю Шарль Дідло. На петербурзькій сцені він поставив чимало балетних спектаклів, у яких виступала, зокрема, й славнозвісна Авдотья Істоміна, чиє виконавське мистецтво оспівав О. Пушкін.

Становлення російської школи класичного танцю у XIX ст. пов'язане з діяльністю балетмейстера Маріуса Петіпа, який поставив на петербурзькій сцені понад 60 балетів, а також з музикою Петра Чайковського (1840-1893) – автора трьох знаменитих балетів: "Лебедине озеро", "Спляча красуня", "Лускунчик".

П. Чайковський надав глибинного змісту балетній музиці, в якій використовував принципи симфонічного розвитку. Він вважав, що балет здатний виразити складні почуття, велич душі людини. Співтворчість композитора з балетмейстером М. Петіпа збагатила танцювальну лексику, утвердила нове розуміння балетної драматургії.

Зіркою першої величини в російській трупі С. Дягілева була балерина Ганна Павлова (1881-1931). До неї в балеті панував віртуозний блиск, культ танцювальної техніки. Ганна Павлова створила еталонні образи високої духовності, краси, щирості. Серед них – "Лебідь" К. Сен-Санса, "Вальс" із "Шопеніани". Останній образ художник Валентин Серов втілив у портреті балерини на афіші "Російських сезонів" у Парижі. Гастролі російської балетної трупи на всіх континентах забезпечили грандіозний успіх Анни Павлової. Вона стала легендою балетного мистецтва.

Славу російського балету на світовій музично-театральній арені примножив інший вихованець петербурзької школи, учень М. Римського-Корсакова Сергій Прокоф'єв (1891-1953). Він народився і провів дитячі роки в Україні, у селі Сонцівка на Донеччині. П'ятирічним створив першу фортепіанну п'єсу, а в дев'ять – оперу. З-поміж багатьох захоплень обдарованого хлопчика (шахи, видання щомісячної газети, вирощування квітів, гербарій, залізниця, військові кораблі тощо) найцікавіше – щотижневі театральні, зокрема музично-театральні, вистави дитячої трупи під його керівництвом. За словами матері композитора, в ньому рано прокинувся «творець сцени».

Відомо, що С. Прокоф'єв – автор величезної кількості творів: опер, симфоній, інструментальних сонат і концертів, ораторій і кантат, музики до кінофільмів. За характером він – композитор-оптиміст, який тяжіє до світлих образів, веселих забав, радісного гумору.

Танцювальність завжди була притаманна музиці С. Прокоф'єва. Вершинним досягненням композитора вважають великий балет- трагедію «Ромео і Джульетта», який завдяки новаторській трактовці хореографії, симфонічним прийомам музичного розвитку став геніальним втіленням шекспірівських глибоко психологічних образів, загальнолюдських конфліктів.

На сюжети, російських народних казок С. Прокоф'єв створив яскраво національні балети «Казка про блазня» і «Оповідь про кам'яну квітку», в класичних традиціях написано поетичну «Попелюшку».

Незабутні прокоф'євські образи Джульєтти й Попелюшки втілила на музично-театральній сцені Галина Уланова (1910-1998). Актриса збагатила традиції лірико-романтичного танцю Анни Павлової, сповнила характеристики хореографічних героїв психологізмом, особливою поетичністю, багатою гамою емоційних нюансів. Героїням Уланової – неперевершеного майстра пластичних деталей – притаманні зовнішня скромність і велика внутрішня сила. Після виступів за кордоном, де мистецтво балерини набуло широкого визнання, вона писала: "В усьому світі вважають, що саме душа нашого танцю, або, як говорив Станіславський, "життя людського духу", зачаровують над усе".

Основні поняття балету

Лібрето – ( італ. Libretto- книжечка), літературний текст, який лежить в основі музично-сценічного твору, головним чином опери. Часто під «лібрето» мають на увазі короткий переказ змісту опери, балету, оперети.

Антре – урочистий вихід балерини

Адажіо – сольний ліричний танець головних героїв

Па-де-де – танець удвох

Па-де-труа – танець утрьох

Кордебалет – масові сцени й танці

Пуанти – взуття балерини

Учень: цікаві факти про балет

Щоб зшити балетну пачку, потрібно десь 13-16 метрів тюлю і 2 дні роботи.

За рік балерина змінює понад 300 пар балетних туфлів

Вага середньої балерини 50 кг

Чоловік, що танцює в балеті, за кожен виступ піднімає не менше тонни, бо більше двохсот разів піднімає балерину

Найвідоміший балет СРСР «Лебедине озеро». Його любили прості люди, партійні діячі і гості країни. Як згадувала Майя Плісецька, вона часто танцювала «Лебедине озеро» для іноземних гостей, що стали приїжджати до Москви за часів перебування на посту Першого секретаря Микити Хрущова. А всього за тридцять років з 1947 по 1977роки Плісецька танцювала «Лебедине озеро» більше восьмиста разів на всіх континентах світу.

VI. Узагальнення і систематизація знань

1. Що означає слово «балет»?

2. У якій країні народився цей танець?

3.Перелічіть імена видатних російських композиторів, які писали музику до балетів.

4.Назвіть імена прославлених танцівників російського балету.

5.Складіть сенкан до слова «балет»

VІІ. Рефлексія

- Мене найбільше зацікавила творчість …

- Сьогодні на уроці мене вразило...

- Мені цікаво дізнатися більше про...

VIIІ. Домашнє завдання

- Поповнити електронний альбом сторінкою «Російський балет»

- Випереджальне: підготовити довідкову інформацію про життєвий та творчий шлях Ж.-П. Жене, Ж. Філіпа, Ж. Маре, JI. Бессона, Ч. Чапліна, Ф. Копполи, М. Скорсезе.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.