Урок "Способи поширення плодів і насіння"

Опис документу:
Мета уроку: навчальна: сформувати в учнів поняття про способи поширення плодів та насіння; ознайомити їх з основними засобами поширення рослин в природі; розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, вміння концентрувати увагу, вміння та навички застосовувати теоретичні знання під час виконання практичних завдань.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема уроку: Способи поширення плодів та насіння

Мета уроку: навчальна: сформувати в учнів поняття про способи поширення плодів та насіння; ознайомити їх з основними засобами поширення рослин в природі;

розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, вміння концентрувати увагу, вміння та навички застосовувати теоретичні знання під час виконання практичних завдань, розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, порівнювати, прогнозувати, вільно висловлювати думки, вибирати головне з тексту підручника;

виховна: виховувати працелюбність, відповідальність, толерантне ставлення один до одного, культуру спілкування.

Обладнання та матеріали: комп’ютер, мультимедійна дошка, таблиця «Види плодів», таблиця «Способи поширення плодів і насіння», малюнки, презентація, завдання для командної гри на окремих аркушах, підручник, колекція плодів, зображення рослин.

Тип уроку: урок-змагання.

Очікувані результати: повторити будову рослини; ознайомити учнів з поняттями «сухі і соковиті, однонасінні та багатонасінні, розкривні й нерозкривні плоди, супліддя, оплодень», способами розмноження і поширення рослин; розвивати логічне мислення, увагу; розширювати світогляд; виховувати інтерес до життя рослин, прагнення більше знати.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів

(Завдання для двох учнів біля дошки).

Вчитель: Діти, зараз на дошці ви бачите зображення різних рослин. Вам необхідно згрупувати їх за ознаками: з подвійною оцвітиною, з простою оцвітиною, двостатеві, одностатеві.

Завдання для учнів всього класу: записати терміни в порядку деталізації за принципом «матрьошки»: квітка, маточка, зав’язь, насінний зачаток, зародковий мішок, яйцеклітина.

Вчитель: Наступне завдання для всього класу: встановити відповідність між частинами квітки та відповідними частинами плоду, що утворені з них.

Бесіда

  • Навіщо рослинам потрібне насіння?

  • Які умови потрібні для проростання насіння?

  • Яке насіння в однодольних і дводольних рослин? В чому його різниця?

  • Чим насіння краще за спори?

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку

Вчитель: Діти, у вас на партах лежать овочі і фрукти. Давайте визначимо чи всі вони є плодами? Чому? Чи можна коренеплоди моркви і буряка віднести до плодів?

Вірно, у плодах є насіння. Насіння різних рослин часто опиняються далеко від рослин, на яких воно виросло і дозріло. А для рослини важливо забезпечувати якомога ширше його розповсюдження. Але як насіння може поширюватись? Про це ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці. Отже, тема уроку «Поширення плодів та насіння».

ІV. Сприйняття та засвоєння учнями нового навчального матеріалу

Вчитель: А щоб краще ви зрозуміли новий матеріал, давайте подивимось мультимедійну презентацію на тему «Способи поширення плодів і насіння». Даю завдання: під час перегляду презентації вам потрібно записати в зошити всі біологічні терміни, якими позначають способи поширення насіння.

Після перегляду презентації вчитель просить 2-3 учнів зачитати біологічні терміни, про які вони щойно дізнались.

Вчитель: Молодці! Дійсно, гідрохорія це поширення насіння за допомогою води, орнітохорія – це поширення насіння за допомогою птахів, анемохорія – це поширення насіння за допомогою вітру, зоохорія це поширення насіння за допомогою тварин, антропохорія – це поширення насіння за допомогою людини, автохорія – це самопоширення насіння, мірмекохорія – це поширення насіння за допомогою мурах.

Розповідь учителя з елементами бесіди

  1. Функції плоду

Функціями плоду є забезпечення поширення насіння та його захист.

Запитання.

- Яке біологічне значення має поширення насіння? (Захоплення нових територій для росту і розвитку рослини)ю

- Чому в загущеному посіві стебла рослин дуже тоненькі? (Бо недостатньо світла і поживних речовин).

  1. Різноманітність плодів

На дошці розміщена таблиця «Види плодів».

Вчитель: Дорогі учні, всі плоди дуже різні і поділяються на дві групи: сухі і соковиті.

Наприклад, плоди смородини, помідора, агрусу, винограду та інших квіткових рослин мають щільну зовнішню шкірку, всередині якої міститься насіння і соковитий м’якуш.

А ще є соковиті плоди, у яких всередині лише одна насінина. Наприклад, плоди черешні, вишні, сливи. Всередині цих плодів під соковитим м’якушем є тверда кісточка, що оточує насіння і захищає від пошкоджень. Ці плоди називають кістянкою.

Також є сухі плоди: пшениця, кукурудза, інші злаки, які мають по одній насінині. Стінки плоду зростаються з насінням – ці плоди називають зернівкою. Крім плодів соняшника, у яких теж по одному насінню, але шкірясті стінки плоду соняшника не зростаються з насінням – це плід «сім’янка». Сюди можна віднести також горіхи у ліщини, хоча шкаралупа горіха, на відміну від сімянки, деревяниста.

Також існують сухі кістянки. Наприклад, плід кокосової пальми – кокосовий горіх.

Решта сухих плодів містять чимало насіння. Наприклад, плід маку - коробочка. Тільки-но насіння дозріє, вгорі в коробочках маку утворюються отвори, через які воно висипається. Плоди квасолі та гороху – боби, всередині яких насіння розміщене в два ряди і прикріплене до стулок плоду. Після дозрівання насіння стулки бобу відсихають, розкриваються і скручуються. У буряка і капусти стручки зовні схожі з бобами, але відрізняються поздовжньою перегородкою, до якої насінини прикріплені з двох боків.

Вчитель: Діти, у мене на столі лежать різні плоди. Я по черзі буду показувати вам їх, а вашим завданням буде назвати до якої групи кожен з них належить.

  1. Способи поширення насіння

На дошці розміщена таблиця «Способи поширення плодів і насіння».

Вчитель: Діти, зверніть увагу на таблицю, розміщену на дошці. На ній схематично зображено способи поширення плодів і насіння на Землі. І щоб краще ви засвоїли цей матеріал зараз ми пограємо в гру, для якої вам потрібно розділитись на дві команди. Представники обох команд по черзі будуть підходити до мене і обирати папірець із завданням. На кожному з них написана назва плода чи насінини якоїсь рослини і завдання кожної команди полягатиме в тому, щоб, не називаючи його, максимально точно словами описати цей плід чи насінину. А завданням іншої команди буде відгадати його і назвати спосіб поширення. За правильну відповідь кожна команда отримуватиме по 1 балу. Відповідати команди будуть по черзі. Виграє та команда, яка першою набере 20 балів.

V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань

На дошці висять зображення різних рослин. Двоє учнів біля дошки отримують завдання встановити відповідність між зображеними рослинами і тим, яким способом поширюються їх плоди і насіння. Хто швидше і правильно виконає завдання, отримає найкращу оцінку.

Решта учнів класу, сидячи за партами, теж виконують це завдання, записуючи назви плодів і насіння у таблицю.

Поширюється за допомогою вітру

Поширюється за допомогою води

Поширюється за допомогою птахів

Поширюється за допомогою тварин

Поширюється за допомогою людини

Поширюється самостійно

VI. Висновок

Вчитель: Отже, сьогодні на уроці ви дізнались про поширення плодів і насіння, яке має велике біологічне значення, сприяє розселенню рослин у природі і процвітанню видів. Плоди і насіння мають різноманітні пристосування до поширення. До плодів і насіння необхідно ставитися бережливо, вони є їжею для людини та кормом для тварин.

Збираючи плоди і насіння у природі, треба залишати частину на рослинах, щоб рослини не зникли.

VIІ. Повідомлення домашнього завдання, оцінювання роботи учнів

  1. Вивчити відповідний матеріал у підручнику.

  2. Скласти кросворд «Плоди та насіння».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Воркшоп як інноваційна освітня технологія»
Швень Ярослава Леонідівна
36 годин
590 грн
590 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації (лист МОН № 4/2181-19 від 30.09.2019 р.).

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: як створити дієвий механізм
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись
Підвищення кваліфікації: вчителі самі вирішуватимуть, де навчатись