Урок "Слово. Ознайомлення з етимологічним словником"

Опис документу:
Урок розкриття таємниць. Діти ознайомлюються з історією походження звичних для них слів, розширюють свій кругозір та словниковий запас. Закладаються основи для пошуково-дослідницької діяльності. О.В. Кабанець

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Мета: формувати ціннісне ставлення особистості до мови, ознайомити з історією походження слів , сприяти розвитку пізнавальних інтересів, розширення кругозору та словникового запасу учнів.

Очікувані результати: сформованість шанобливого ставлення до рідної мови; закладеність основ і розвиток елементарних навичок пошуково-дослідницької діяльності.

Комплекс методичного забезпечення: етимологічна скринька, слайд «З висоти пташиного польоту», «Дівчинка під дощем», пазли, запис звуків дощу, етимологічний словник.

Хід уроку

І організаційний момент.

Чому лунає дзвінок?

Хто його придумав?

Як утворюється звук?

  • Діти ,у мене не багато запитань?

ІІ Актуалізація знань учнів.

-Любі діти, напевно всі ви любите мандрувати. Хтось – у ліс, хтось подумки злітає до зірок, а хтось навіть уявляє себе у таємничому підземеллі. Та який би ви шлях не обрали, ви обов’язково зустрічатимете безліч знайомих і незнайомих предметів, явищ, рослин і тварин. Закономірно, що виникає безліч запитань: «Що це?», «Звідки взялося?», «Як називається?»

Ви всі чомучками зоветесь!

Щодня летять із ваших уст:

Звідки? Чому? Куди? І як?

Дитячі запитання.

І це чудово!

-А допомагатимуть нам розкривати таємниці два птаха.

-Чи можу я назвати їх перелітними? (показ ілюстрації журавля та сороки). Журавель багато подорожує, а сорока багато про все знає.

-Скільки прекрасного бачать птахи з висоти! Які краєвиди розкриваються перед ними ! (слайд ) Вони усім цікавляться, отримують для себе багато відповідей і можуть з нами поділитися.

ІІІ Оголошення теми і мети уроку.

Сьогодні ми ознайомимося з історією походження деяких відомих вам слів, осмислимо, чому вони так називаються, пірнемо у глибини нашої милозвучної мови. І все, що ми дізнаємося про слова, ми складатимемо у чарівну етимологічну скриньку.

І\/ Робота над словами.

-Ви вже почули одне незнайоме для вас слово «етимологія». Етимологія – це наука, що вивчає походження слів: звідки воно до нас прийшло, що означає. Де ж ці слова всі зібрані? В етимологічному словнику (демонстрація).

-Чи знаєте ви, коли птахи летять у теплі краї… А де це? Вони орієнтуються по сонцю. Воно зігріває їх і своїми промінцями вказує їм шлях.

Уявляємо!

Закриємо очі і відчуємо ,що ми високо-високо над землею летимо у хмарах, де холодно, але сонячні промені зігрівають наше тіло і нам всім комфортно розрізати хмари своїми крилами.

-А що ж таке сонце? Що воно означає? (відповіді дітей)

-Загляньмо до словничка.

Сонце – це давньослов’янське слово, що означає «світить». (у скриньку)

-Ми – пташки…. Що допомагає чи перешкоджає нам у польоті?

Загадка Літає часто він довкола,

Дерев чимало поламав,

Але ніде, ніхто й ніколи

Його не бачив, не тримав.

Та це ж вітерець! Так! Веселий пустунець!

-Давайте познайомимось. У словничок!

Вітер – означає рух повітря. Слово праслов’янське і спочатку мало назву начебто живої істоти «той, дує». (у скриньку)

-Як по-іншому називають вітер, коли він добрий?(вітерець) А коли злий? (вітрище, вітрюган, вітрисько)

-Що означає вислів Вільний,як вітер? (робить що хоче і ніхто його не тримає).

-Чи можемо ми наших птахів назвати вільними, як вітер?

Звучить мелодія дощу.

Ніби з кришталю намисто,

На квіти, на гриби, на кущ

З хмари сіється краплисто

Тихий осінній дощ.

-Знову до словничка!

Дощ – це одночасно бурхлива радість і тихий світлий сум.

Дощ – з древньоруської «даждь» означає «той, що дає життя, надію і щастя». (у скриньку)

Робота з картиною (слайд «Дівчинка під дощем»)

-Який настрій у дівчини?

Можливо, дощ змиває її сльози. Все-одно дощ незабаром закінчиться, вигляне сонечко, зігріє її, даючи надію.

-Чи продовжують свою мандрівку перелітні птахи у дощ?

Відчуваючи, що буде дощ, птахи зупиняються в безпечному місці поблизу озерця і перечікують негоду. Потім знову знімаються і летять ключем (слайд).

\/ Фізкультхвилинка

Знайомий вітер-пустунець

Осінні позривав листочки.

Дмухнув праворуч і присів

Маленьку бджілку привітати.

-Що означає слово дощ, сонце, вітер?

-Чуєте, щось гуде…. Дж-ж-ж… Хто це?

Слово «бджола» дуже давнє. За підказкою до словничка!

-Чому ця комаха отримала таку назву? (за характерним дзижчанням під час польоту) (у скриньку)

-Як бджоли довідуються про те, що десь з´явилося багато нектару?

Доповідь учня

Бджоли-розвідниці відшукують медоносні рослини і негайно повідомляють про них бджолину сім´ю своєрідними рухами-танцями. Танцюючи, розвідниці показують, в якому напрямку треба летіти, як багато нектару там є. Їх чудово розуміють усі бджоли.

Рухливе завдання 3-4 учні танцювальними рухами показують бджіл-розвідниць, які знайшли мед.

-Праця комахи нелегка, тому живуть робочі бджоли 30-40 днів.

-Де живуть бджоли?

Завдання «Склади пазли» (групова робота)

Вулик- праслов’янське слово, що означає «прохід, дупло, щілина». (у скриньку) Спочатку вуликом називалось лише дупло дерева, де розміщувалися бджоли.

-Що на вашу думку, означає слово «мед»? (щось солодке) (у скриньку)

Під час одного з польотів наші друзі-пташки знайшли собі нового друга, також птаха. Відгадайте!

Двійчаста борода , розгониста хода.

Іде, як цар до трона, на голові – корона.

Він хотів летіти з ними, але ж не вміє. Тому він щоранку гордо злітає на пліт і будить всіх піснею «ку-ку-рі-ку»!

-Що ж означає слово «півень»? Назва цього птаха походить від слова «співати», ніби «співень наш півень». (у скриньку)

Наша сорока на хвості принесла ще одне завдання

Робота в групах

1 «Скласти приказку зі слів і пояснити»

З курами лягати, з півнями вставати.

2Скласти слова з літер, хто є родичами півня (квочка, курчата) .

Доповідь учня

Кури не завжди були домашніми. Їхні предки, дикі банківські кури, й досі водяться в лісах Індії. Люди вивели майже 200 порід курей.

\/І Підсумок уроку.

Ось діти, скільки цікавого бачать перелітні птахи та ті, що лишаються зимувати. Але це ще не все, що вони можуть нам розповісти.

Гра «Що це? Хто це?»

Вчитель називає значення слів, а діти згадують їх назву.

Щось солодке? Рух повітря? Той, хто співає? світить? Дає життя? Прохід, щілина?

Наша чарівна скринька про значення та походження слів тільки розпочала збирати цікаві факти. Я знаю, що ви –допитливі діти і будете поповнювати її регулярно.

Завтра буде новий день, отже, будуть і нові мандрівки. Що ми побажаємо нашим птахам?

А я побажаю вам бути допитливими і отримувати відповіді на запитання, а якщо не отримаєте, то обов’язково самі відшукайте інформацію в бібліотеці чи інтернеті.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи комунікативної компетентності молодшого школяра. Практичні матеріали»
Мельничук Вікторія Олексіївна
30 годин
590 грн