Урок "Складні випадки розмежування другорядних членів речення. Види обставин, способи їх вираження."

Опис документу:
Конспект уроку з української мови для 8 класу на тему" Складні випадки розмежування другорядних членів речення. Види обставин, способи їх вираження". Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок. Міжпредметні зв’язки: українська література.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Тема: Складні випадки розмежування другорядних членів речення. Види обставин, способи їх вираження.

Мета: систематизувати знання учнів про другорядні члени речення, вчити розрізняти види обставин, розвивати логічне мислення, виховувати інтерес до поезії.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Міжпредметні зв’язки: українська література.

Обладнання: таблиці «Другорядні члени речення» і «Види обставин».

Клас: 8

Хід уроку:

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

IІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Продовжіть речення:

Просте речення – це… .

Складне речення – це … .

Поширене речення – це… .

Непоширене речення – це… .

2. Повторення теоретичних питань. Дайте відповідь на запитання.

  • Які є головні члени речення?

  • Що таке підмет?

  • Що таке присудок?

  • Які є другорядні члени речення?

  • Що таке додаток?

  • Що таке означення?

  • Що таке обставина?

ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Запишіть речення. Вставте замість крапок пропущені букви. Підкресліть головні та другорядні члени речення.

Звідтіль висунулась кострубата ч..рнеча гора. (І.Нечуй-Левицький)

Над полем миготіло мар..во. (І.Нечуй-Левицький)

Серед с..ла Раставиця входить в широкий ставок. (І.Нечуй-Левицький)

Тієї ночі погано спали рибалки на Л.. бединому острові. (М. Трублаїні)

Одного разу, прийшовши додому, я застав матір дуже схв..льованою. (Л.Смілянський)

Над городом хмарою стояв п..л. (Хвильовий М.Г. 37 )

2. Зробити синтаксичний аналіз речення.

На луках під гарячим сонцем дуже пахло свіжою травою й польовими квітами. (І.Нечуй-Левицький)

ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО

1. Вчимо правило.

Обставина – це другорядний член речення, що вказує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також на її спосіб, якість чи інтенсивність. Відповідає за питання як? Яким чином? Де? Куди? Коли? З якою метою? Чому? Якою мірою?

Обставина найчастіше виражена прислівником, дієприслівником та іменником у непрямих відмінках і залежить від присудка.

У сучасній українській мові обставини називають детермінантами. Вони поділяються на локальні й темпоральні детермінанти. Оскільки будь-яка дія відбувається у певному місці й у певний час.

Локативність виражає відображення в свідомості людей різноманітні просторові відношення предметів і явищ, зокрема їхнє місцеперебування, напрямок руху, контактність і дистантність розташування. Просторові відношення, які існують в об’єктивній реальності, репрезентовані в мові обставинами місця, або локативності. Місце – це простір, на (у) якому хтось перебуває або щось розташовується. Простір трактується в найзагальнішому розумінні як необмежена в усіх вимірах, напрямах протяжність. Для того, щоб установити будь-який фрагмент простору – місце, напрям, шлях руху, потрібно мати певну точку відліку, тобто якийсь орієнтир. Без просторового орієнтиру в одних випадках неможливо, в інших досить складно вказати на локалізацію будь-якої процесуальної ознаки.

Темпоральність виражається часом. Простір органічно пов’язується з часом, і ця єдність виявляється в русі способі існування матерії, який полягає в безперервній зміні всього, що є в об’єктивній дійсності. Тільки в абстракції ми можемо відмежувати простір від часу і від матерії. Час – це форма послідовної зміни явищ та стану матерії.

2. Визначити обставини в реченнях та підписати їх (локальні та темпоральні)

Під корчмою танцювали хлопці й дівчата. (І.Нечуй-Левицький)

До самого обрію пінилось воно.(М. Трублаїні)

Позаду рипіли тачанки. (М.Хвильовий)

Близько сьомої вечора сталася перша несподіванка. (В.Шкляр)

Праворуч маячив сторожевий загін мого батальйону. (М.Хвильовий)

Протягом години англійський флот втратив три кораблі та понад тисячу моряків. (М. Трублаїні)

З темного степу доноситься глуха канонада. (М.Хвильовий )

V. ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ В ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Визнач обставини та спосіб їх вираження.

Зразок. Стомилися в дорозі. Стомилися (де?) в дорозі.

Доброму добре скрізь - … (де?)

Вчитись ніколи не пізно - … (коли?)

Добре довго памятається - …(як?)

Сюди за щастям я забрів - … (з якою метою?)

Добре діло твори сміло - … (як?)

2. Устав пропущені розділові знаки, де це потрібно. Підкресли обставини.

1. Удосвіта на море й на бухту впав легкий туман. (М.Трублаїні)

2. Надворі стояла суша. (І.Нечуй-Левицький)

3. Сьогодні перед ранком коли зайде місяць, ми будемо з вами на борту « Каймана ». (М.Трублаїні)

4. Ввечері в Джериній хаті ледве блимав каганець. (І.Нечуй-Левицький)

5. Цілий день вони тягли його до свого берега. (М.Трублаїні)

6. В низині кипіло голосне життя. (О.Кобилянська)

7. Там гомоніла велика парова трачка. (О.Кобилянська)

3. Поділіть реченення на дві колонки. 1 – локальні обставини, 2 – темпоральні обставини.

1. В вікно блиснули зірки. (І.Нечуй-Левицький)

2. До самого обрію пінилось воно.(М.Трублаїні)

3. Назустріч хлопцеві плив великий оселедець.(Ю.Андрухович)
4.
Од хвіртки до них підійшла Знайда. (М.Трублаїні)

5. Серед ночі за ріжком, що прикривав бухту, у морі замигтів вогник.(М.Трублаїні )

6. Коло десятої почали вулиці пустіти.(І.Франко)

4. Виконайте тестові завдання.

1. Обставина – це…

А) другорядний член речення, що вказує на місце, час, причину, мету, умову дії, а також на її спосіб, якість чи інтенсивність.

Б) другорядний член речення, який називає ознаку предмета.

В) це другорядний член речення, що означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків.

2. В сучасній українській мові виділяють такі детермінанти:

А) Обставинні та означальні

Б) Локальні та темпоральні

3. Обставину місця виділено в реченні:

А) Перед хатиною, на маленьких грядочках, росла картопля, буряки та цибуля. (І.Нечуй-Левицький)

Б) З того часу поле як причарувало його. (П.Мирний та І.Білик)

В) На ранок прийшли два міноносці і взяли понівечений корабель на буксир. (М. Трублаїні)

4. Обставину часу вжито в реченні.

А) Перед хатиною, на маленьких грядочках, росла картопля, буряки та цибуля. (Нечуй-Левицький І. С. )

Б) З того часу поле як причарувало його. (П.Мирний та І.Білик )

В) Під корчмою танцювали хлопці й дівчата. (І.Нечуй-Левицький )

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Складіть і запишіть 5 речень з локальними обставинами та 5 речень з темпоральними обставинами.

VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ залишилося:
0
4
міс.
0
0
дн.
2
2
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!