Урок "Русь під час правління Володимира Мономаха"

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

5

Тема. Русь-Україна в роки правління Володимира Мономаха.

Мета: - охарактеризувати процес посилення великокнязівської влади за Володимира Мономаха та довести, що за його правління Русь зазнає періоду піднесення;

- розвивати в учнів уміння давати характеристику історичному діячу, визначати його місце в історичному процесі, аналізувати матеріал, робити висновки, працювати з джерелами інформації;

- сприяти переконанню учнів у силі згуртованості та єдності на прикладі діяльності Володимира Мономаха.

Основні поняття: міжусобні війни, половці.

Обладнання: карта, портрет Володимира Мономаха, картки з джерелами інформації.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бліцопитування

  1. Дайте визначення поняття «міжусобні війни».

  2. Хто такі половці?

  3. Назвіть причини розгортання міжусобиць на Русі після смерті Ярослава Мудрого.

  4. Що таке «Союз трьох Ярославичів»? із якою метою він був укладений?

  5. Що таке «Правда Ярославичів»?

  6. Яка подія відбулася в 1097 р.? Що вам про неї відомо?

  7. Які рішення були прийняті на з᾽їзді князів у Любечі?

  8. Із якою метою були скликані два наступні з᾽їзди князів?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

На початку уроку вчитель свідомо не оголошує учням тему уроку, а пропонує їм розв’язати ребус, де зашифровано ім᾽я та прізвище князя, про якого йтиметься на сьогоднішньому уроці.

Бесіда

1) Що вам відомо про Володимира Мономаха з попереднього уроку?

2) Яку політику він проводив, будучи переяславським князем?

3) Яку роль він відіграв у проведенні Любецького з᾽їзду князів?

4) Яку роль він відіграв у боротьбі з половцями?

Вчитель

Сьогодні на уроці ми з᾽ясуємо, за яких обставин Володимиру Мономаху вдалося посісти київський престол, схарактеризуємо його внутрішню та зовнішню політику,визначимо наслідки його діяльності.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

План уроку

1. Внутрішня та зовнішня політика Володимира Мономаха

2. Правління Мстислава Володимировича.

1. Внутрішня та зовнішня політика Володимира Мономаха.

Розповідь учителя (супроводжується демонстрацією карти «Київська Русь в ХІ-ХІІІ ст.»)

Ще будучи переяславським князем, Володимир Мономах виступав із закликами про єднання руських князів та за припинення міжусобних воєн. Також він уславився походами проти половців, завдавши їм низку нищівних поразок. Усього Мономах здійснив 83 походи, узявши в полон 300 половецьких ханів. Один із великих походів відбувся в 1103 р., під час якого половці не витримали натиску руських князів і кинулися тікати з поля бою. Ще успішнішим був похід 1111 р., коли руські війська, підійшовши аж до Сіверського Дінця, захопили багато половецьких міст. Володимир Мономах відіграв неабияку роль і в укріпленні кордонів Русі та спорудженні оборонних укріплень на півдні по річках Сула, Рось та Дніпро.

Таким чином, Володимир Мономах був не тільки організатором, а й активним учасником боротьби з половцями, чим здобув неабияку славу і популярність серед населення. Недарма київське віче в 1113 р. запросило його на київський престол.

Характеристика правління Мономаха починається із заслуховування повідомлення одного із учнів, який розповідає, за яких обставин князю вдалося прийти до влади.

Робота з історичним джерелом

Учні знайомляться з уривком із літопису, після чого дають відповіді на запитання до нього.

Із «Літопису Руського» про прихід Володимира Мономаха до влади

А представився благовірний князь Михайло, званий Святополком… А назавтра в сімнадцятий день кияни вчинили раду… послали до Володимира, говорячи: «Піди, княже, на стіл отчий і дідній». Це почувши, Володимир вельми тужив, але не пішов, горюючи за братом. Кияни тим часом розграбували дім Путяти, тисяцького, і пішли на жидів, і розграбували їх.

І послали знову кияни до Володимира, говорячи: «Піди, княже, до Києва. Бо якщо ти не підеш, то знай, що багато зла підніметься… І будеш ти одвіт мати, княже, якщо ото монастирі розграбують».

Отож, це почувши, Володимир пішов у Київ.

Запитання.

1) Які події розгорталися в Києві в 1113 р.?

2) Чому кияни вирішили звернутися по допомогу до Володимира Мономаха?

3) Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?

Випереджальне завдання

Прослухавши розповідь учителя, складіть тезисну характеристику правління Володимира Мономаха.

Розповідь учителя

Надії киян справдилися. Володимир князював розумно, розважливо, справедливо. Він знову зосередив у своїх руках усі українські землі, крім Галичини, оскільки там уже самостійно князювали галицькі князі. Він завдав остаточної поразки половцям, тому кочовики більше не турбували Русь, і можна було зосередитися на внутрішніх державних справах. Правління Мономаха стало часом розквіту Русі-України. Він знову відродив владу великого князя київського, відновив порядок у Києві, підніс його престиж як столиці держави. Силою свого авторитету він зміг завоювати підтримку бояр та багатих купців. Також не забував про бідних, дослуховувався до їхніх скарг, закріпив у своєму кодексі їхні права і цим ще більше заслужив поваги серед простих людей. Він любив правду і судив сам у своєму дворі. Його суд завжди приймав справедливі рішення. Володимир Мономах дбав про піднесення міжнародного авторитету Русі. Із цією метою він одружився з донькою англійського короля, а його син Мстислав узяв за дружину дочку шведського короля. Володимир Мономах князював 12 років. Помираючи, він залишив своїм дітям заповіт, у якому осмислив свою діяльність і передав досвід нащадкам. Цей заповіт дістав назву «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям»

За правління Володимира Мономаха Русь-Україна востаннє зазнала піднесення.

Робота з історичним джерелом

Учитель ознайомлює учнів з уривком з історичного джерела, після чого вони дають відповіді на запитання до нього.

Із «Повчання Володимира Мономаха своїм дітям»

Усього ж паче – убогих не забувайте, але, наскільки є змога, по силі годуйте і подавайте сироті…

Ні правого, ні винного не вбивайте і не повелівайте вбити його …

Старих шануйте, як отця, а молодих – як братів.

У домі своїм не лінуйтеся, а за всім дивіться.

На війну вийшовши, не лінуйтеся, не покладайтеся на воєвод.

Лжі бережіться, і п’янства, і блуду, бо в сьому душа погибає і тіло.

А куди ви ходите в путь (за даниною) по своїх землях, - не дайте отрокам шкоди діяти ні своїм (людям), ні чужим, ні в селах, ні в хлібах, а то клясти вас начнуть. А куди підете і де станете, - напоїте, нагодуйте краще стороннього; а ще більше вшануйте гостя, звідки він до вас не прийде, - чи простий, чи знатний, чи посол, - якщо не можете дарунком, то їжею і питвом. Вони-бо, мимо ходячи, прославлять чоловіка по всіх землях – або добри, або лихим.

Запитання

1) Як цей документ характеризує Володимира Мономаха як особистість і державного діяча?

2) Які із заповідей Володимира Мономаха не втрачають актуальності на сьогодні?

2.Правління Мстислава Володимировича.

Розгляд питання вивчається учнями шляхом коментованого читання підручника.

Бесіда за запитаннями

  1. Хто із синів Володимира Мономаха посів князівський престол після його смерті?

  2. Скільки років князював Мстислав Володимирович?

  3. Назвіть напрямки його внутрішньої та зовнішньої політики.

  4. Як ви вважаєте, чи дотримувався Мстислав заповідей свого батька?

  5. Чому Мстислава вважають останнім князем доби Київської Русі, коли Київ відігравав роль центру руських земель?

  6. Який період настає в історії Київської Русі після смерті Мстислава?

V. Узагальнення та систематизація знань

Дайте відповіді на запитання, які стосуються історичного діяча, зображеного на ілюстрації.

  1. У результаті яких подій став великим князем київським?

  2. Яких заходів ужив для зміцнення своєї держави?

  3. Які відносини за його князювання склалися з іншими державами?

  4. Який твір написав? Про що в ньому йдеться?

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати параграф

Знайти інформацію про «шапку Мономаха».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.

Приклад завдання з олімпіади Українська мова. Спробуйте!
До ЗНО з ІСТОРІЇ УКРАЇНИ залишилося:
0
4
міс.
1
5
дн.
1
0
год.
Готуйся до ЗНО разом із «Всеосвітою»!