Урок розвитку зв'язного мовлення за творами Василя Сухомлинського

Опис документу:
Урок розвитку зв'язного мовлення за творами Василя Сухомлинського допомже вчителям та дітям у вивченні спадщини великого педагога та письменника. На уроці учні познайомляться з новими для них творами Василя Сухомлинського.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ

Тема. Складання тексту есе.

Мета: Ознайомити учнів з новим видом тексту есе; розвивати вміння висловлювати свою думку, обґрунтовувати її, виражати своє ставлення до предмета висловлювання; виховувати любов до ближніх, співчуття на основі оповідання Василя Сухомлинського «А серце тобі нічого не наказало?»

Обладнання. Малюнок серця, символічні маленькі серця, кольорові олівці.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

1. Обмін думками.

Сьогодні у нас незвичайний урок – урок розвитку зв’язного мовлення.

  • Що ми зазвичай робимо на таких уроках?

  • У чому полягає основне завдання таких уроків?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Бесіда.

  • Чи любите ви подорожувати?

  • Який синонім можна підібрати до слова « подорож»?

  • На чому вам доводилося подорожувати?

Наша подорож буде незвичайною у «Країну мрій». Тому і пересуватися ми будемо не зовсім звичайним способом.

(Кольоровою крейдою вчитель схематично зображує ХМАРИНКУ, КРАПЛИНКУ, ПАРАСОЛЬКУ)

Парасолька Хмаринка Краплинка

  1. Обмін думками.

  • Як ви гадаєте, чому саме така група слів?

  • Які асоціації викликають у вас такі слова? (Тема « ОСІНЬ»)

У кожної людини своя країна мрій.

  • Про що мрієш ти? (Діти висловлюють свою думку)

Це текст- розповідь.

  1. Презентація К. І. Пономарьової « Вивчення есе на уроках української мови в 3- 4 класах»

(Діти зачитують 3 тексти, визначають, який із них є розповіддю, описом)

  • Яку особливість має третій текст?

(В ньому автор висловлює свої міркування, чому до її рук упав кленовий листок)

Такий текст називається есе.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

  1. Повідомлення про есе.

Есе – це начерк, міні – твір невеликий за обсягом, в якому є висловлення власної думки про любий предмет, своїх відчуттів, ставлення до світу.

Есе призначене для того, щоб перевірити вміння викладати думки усно, на папері,навички письма.

Ваше есе не повинно характеризувати вас як майбутнього письменника. Ви – майбутній лідер, керуючий. Важливо, щоб ви уміли добре презентувати свої ідеї. А здатність висловити їх на папері є у тих, хто легко спілкується з іншими людьми. Тут важливо наступне – бути чесними, щирими,неповторними. Бути самим собою. Нудно читати, якщо есе рясніє загальними фразами.

  • Поміркуйте, для чого вам потрібно вчитися складати такі тексти?

(Реалії сучасного життя вимагають від кожної людини грамотно висловлювати свої думки, аргументувати їх, відстоювати власну позицію).

Потрібно вживати :

  • Я хочу розповісти….

  • Я прийшов до наступних висновків…..

  • Я вважаю….

  • На мою думку……

  • Чим, на вашу думку, відрізняється текст – есе, від тексту – міркування?

  1. Обмін думками.

Міркування розпочинається з твердження, яке доводиться чи пояснюється. В кінці міркування робиться висновок.

В есе нічого не доводиться. В ньому висловлюються лише думки, розміркування, якісь здогади. В кінці есе не обов’язково висновок.

  1. Правила написання есе.

І етап. Збір інформації за проблемою.

ІІ етап. Аналіз інформації.

ІІІ етап. Виявлення власної точки зору.

ІV етап. Викладання власної думки.

  1. Визначення теми есе.

Прийом «Кубування»

  • Бачу у ваших очах запитання :

  • Про що будемо писати есе?

  • Допоможе знайти відповідь куб.

Працюватимемо в групах. Об’єднаємось в четвірки. Група працює злагоджено. Домовтесь. Хто буде робити записи. Я озвучу 6 підказок.

Ваше завдання: здогадатися про що йдеться і свої припущення записати.

1 підказка: Життєвонеобхідний орган у тварин і людей.

2 підказка: Порожнистий орган тіла людини у вигляді мішечка.

3 підказка: Своїми ритмічними скороченнями забезпечує кровообіг.

4 підказка: Цей орган працює невпинно 24 години на добу пртягом всього життя.

Отже, це – СЕРЦЕ.

Епіграфом нашого уроку будуть слова

«Добре бачить тільки серце. Найголовніше очима не побачиш»

  • Як ви розумієте такі слова?

  1. Обмін думками.

  1. Створення асоціативного куща.

  • Поміркуйте, навіщо людині серце?

  • Яким може бути серце людини?

  • Доберіть відповідні приклади і поясніть свою відповідь.

(Діти записують на дошці асоціативний кущ: в центрі слово «СЕРЦЕ» навколо записують відповідні прикметники.

-

(Роздуми дітей і заповнення відповідями намальованого на дошці серця людськими якостями: милосердя, совість, чесність, справедливість, любов до ближніх, шанобливість, доброта, лінивство, безсоромність, гнів, злість, жадність, гординя, заздрість, щедрість. Добрі якості поміщаємо у серце, а злі – викидаємо).

- В залежності від того які почуття володіють серцем людина може бути доброю чи злою. Співчутливою чи байдужою. Кажуть, треба жити серцем, адже воно вміє бачити і говорити.

«Важко бути Людиною»

Добірка оповідань та казок Василя Сухомлинського для дітей.

Читання оповідання.

Василь Сухомлинський

А СЕРЦЕ ТОБІ НІЧОГО НЕ НАКАЗАЛО?

Андрійко прийшов зі школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки й сів за стіл. Чекає обіду.

А тата відвезли в лікарню, — каже мати. Занедужав батько.

Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний, спокійний.

Мати великими очима дивилась на Андрійка.

А нам завтра до лісу йти, — каже Андрійко. — Завтра ж неділя. Учителька наказала, щоб усі прийшли до школи о сьомій ранку.

То куди ж ти підеш завтра? — запитала мати.

— До лісу... Як наказала вчителька.

— А серце тобі нічого не наказало? — спитала мати й заплакала.

  • Зачитайте заголовок оповідання?

  • Поясніть, як ви його розумієте?

  1. Обмін думками.

«Ви живете серед людей. Кожен ваш вчинок, кожне ваше бажання позначаються на людях... Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре», — писав відомий український педагог і письменник Василь Олександрович Сухомлинський.

Твори Сухомлинського формують найголовніше — людяність. Вони вчать читачів відрізняти гарні вчинки від недобрих, бути чемними, поважати старших, захищати менших.

  1. Вправа « Ми – художники»

  • А тепер уявіть себе художниками.

Один із способів, які вони використовують, є колір.

Ознайомтесь із інформацією про деякі кольори.

БІЛИЙ – відкритість

ЧОРНИЙ – депресія

СІРИЙ – смуток

ЧЕВОНИЙ – наполегливість

РОЖЕВИЙ – дружелюбність

КОРИЧНЕВИЙ – надійність

ЖОВТИЙ – радість життя

  1. Аналіз інформації.

  • Які б кольори ви б використали, щоб намалювати своє серце?

  • Обгрунтуйте свою відповідь.

(Діти на символічних білих сердечках за допомогою кольорів описують (розмальовують) своє серце. Потім на велике серце прикріплюють малі сердечка певних кольорів, супроводжуючи розповіддю про почуття свого серця).

  1. Слухання розповіді про серце.

Серце людини – це її внутрішній світ, вмістилище почуттів. Ми сприймаємо всіх по зовнішності, одягу, манерах, освіті, посаді, Найголовніше очима не побачимо. Добре бачить тільки серце. Воно завжди скаже правду і ніколи не схибить,серце людське дуже чутливе.

З благородного серця виливаються добрі почуття. Добре серце наповнене любов’ю, мудрістю, милосердям. щирістю, співчуттям, терпеливістю.

Наше серце має бути чесним від лукавих помислів. Ми не маємо права бажати комусь зла, тішитися нещастям ближнього.

Вміймо бачити нашим серцем чиюсь біду, горе, простягати руку допомоги, посіяти надію там, де наступив розпач.

  1. Виявлення власної точки зору.

  • А тепер скажіть. Що живе у ваших серцях, висловіть свою точку зору.

Викладання власної точки зору за даним початком.

Моє серце

Серце людини – це її внутрішній світ, вмістилище різних почуттів.

Я замислилась, яке моє серце?

ІV. Узагальнення і систематизація отриманих знань.

  1. Зачитування учнями записаних есе.

V. Підсумок уроку

- Чи сподобався вам урок?

- Пропоную вам гру « П’ять речень»

- Сформулюйте п’ятьма реченнями, що нового дізналися на уроці.

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»