Урок розвитку зв"язного мовлення у 4класі : Переказ тексту. Джерельце взимку

Опис документу:
Мета: вчити дітей уважно слухати текст, ставити запитання, відповідати на них, правильно будувати речення; формувати вміння переказувати прочитаний текст, послідовно висловлювати думки; розвивати пам’ять, зв’язне мовлення; виховувати почуття любові до рідної природи.

Відображення документу є орієнтовним і призначене для ознайомлення із змістом, та може відрізнятися від вигляду завантаженого документу. Щоб завантажити документ, прогорніть сторінку до кінця

Перегляд
матеріалу
Отримати код Поділитися

Переказ тексту. Джерельце взимку

Мета: вчити дітей уважно слухати текст, ставити запитання, відповідати на них, правильно будувати речення; формувати вміння переказувати прочитаний текст, послідовно висловлювати думки; розвивати пам’ять, зв’язне мовлення; виховувати почуття любові до рідної природи.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань учнів

1. Загадка

Дивну силу воно має –

З-під землі свій шлях долає.

Непримітне й невеличке,

Поїть ріки і кринички.

(Джерельце) Л. Вознюк

2. Словникова робота

Джерело – потік підземної води або іншої рідини, що витікає на поверхню землі; те, що дає початок чому-небудь, звідки виходить щось.

Струмок – невеликий потік води, ручай.

3. Розповідь вчителя з елементами бесіди

- Хто з вас бачив джерело?

- Яка вода у ньому?

- Найбільше цілющих джерел на Україні є у горах Карпатах. З одних джерел витікає холодна вода, з інших – тепла. В одних - вода кислувата, в інших – солона або гіркувата. Люди помітили, що джерельна вода дуже корисна. Вона допомагає лікувати різні хвороби. Біля цілющих джерел будують санаторії. Там лікуються і відпочивають і дорослі, і діти.

- Люди повинні оберігати джерела ще й тому, що з них утворюються струмочки, які напувають ріку, а та, у свою чергу, несе воду у море. Вони наповнюють криниці, живлять землю і все живе на ній.

- Послухайте і скажіть, чого вчить нас у своїх творах А. Качан?

Джерельце

Джерельце під вербою

Виблискує водою,

Прийду до нього й до ладу

Порозчищаю, обкладу.

Все дно камінням обмощу,

В пісок ні краплі не впущу.

І задзвенить, і заспіва

Вода джерельна, мов жива.

Я ж кору одколю з корчма

І з неї виріжу ковша.

Щоб не поплив у далину,

Його до стовбура припну.

Немов маленьке гусеня,

Попід вербицею щодня

Він хлюпотатись буде.

Беріть і пийте, люди!

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- Про те, що відбувається з джерелом взимку, ми прочитаємо на сьогоднішньому уроці в оповіданні А. Волкової «Джерельце взимку», навчимося складати план до нього, писати переказ.

ІV. Робота над переказом тексту

1. Читання тексту вчителем

Джерельце взимку

У казковій красі заснули бори та діброви. Глибокий зимовий спокій охопив природу.

Та що це? У морозяній тиші лісу чути якісь дивні звуки: то кришталевий дзвін, то тихе булькання. У глухому куточку засніженого лісу, серед острівця зелено-сріблястих ялин, дзвенить незамерзле джерельце. Клубочиться хмаринка пари, а над нею на голих гілках дерев, що нахилились до води, дрімають рябчики – гріються.

Такі джерельця не замерзають і в люті морози. Вода пробивається через шар землі й на морозі здається теплою. Часто біля таких місць узимку збираються всі мешканці лісу не тільки напитися, а й погрітися. А навколо панує холод, усюди лежить сніг. Під міцною кригою застигли річки та озера.

А. Волкова

2. Аналіз змісту твору

- Про яке диво природи ти дізнався?

- Чому вода в джерелі не замерзає?

- Якою здається джерельна вода в люті морози?

- Чому всі мешканці лісу збираються біля таких джерел?

3. Робота над мовними засобами

- Поясніть, як ви розумієте слова і вислови:

глибокий зимовий спокій охопив природу – відсутність руху і шуму, нерухомість, тиша;

морозяна тиша – стан, коли немає звуків, шуму, безвітряна прохолодна погода;

кришталевий дзвін – мелодійний, дзвінкий, чистий звучанням звук;

зелено-сріблясті ялини – зелені ялини, вкриті інеєм;

дзвенить джерельце – видає високий деренчливий звук, дзвінке звучання потоку води;

клубочиться хмаринка пари – піднімається, знімається клубами;

вода пробивається через шар землі – силою долає перешкоду, прориваючись з’являється назовні;

панує холод – все охопив, підкорив собі;

застигли річки та озера – покрились шаром льоду.

- Доберіть до слів синоніми.

Дзюрчить – дзвенить, співає, витікає, тече, гомонить, булькотить, біжить, шумить, вирує,

дзюркотить, жебонить, клекоче.

Спить – дрімає.

Мешканці – жителі.

- Щоб уникнути повторів у тексті, використовуйте записані слова.

4. Повторне читання тексту

- Послухайте текст ще раз. Запам’ятайте, якими словами автор передав тишу і спокій у природі.

5. Визначення будови прочитаного тексту

- Скільки абзаців у тексті?

- Поставте запитання до першого абзацу.

- Яке запитання можна поставити до другого абзацу?

- На яке запитання дає відповідь третій абзац?

- Це ми склали план до даного тексту. Запишіть його.

План

1. Який ліс узимку?

2. Що за дивні звуки чулися у лісовій тиші?

3. Чому біля джерела збираються лісові мешканці?

6. Усний переказ тексту за планом

V. Фізкультхвилинка

Гра «Струмочок»

Діти стають парами. Беруться за руки і піднімають їх вгору. Той, хто без пари, рухається коридором, який утворили пари. Бере когось за руки і разом з ним стає першою парою. Той, хто залишився без пари, біжить в кінець «струмочка", рухається до початку, вибирає собі одного з гравців і т.д.

VІ. Орфографічна робота

- Зверніть увагу, як пишуться слова та вислови:

джерельце, взимку, казковий, булькання, зелено-сріблясті, незамерзле, не замерзають.

VІІ. Написання переказу. Письмове оформлення роботи

- З яких частин складається текст?

- Як записується кожен пункт плану?

VІІІ. Перевірка виконаного завдання

ІХ. Слухання та рецензування окремих робіт

Х. Підсумок уроку

- Розгадайте ребус і поясніть значення прислів’я.

«З малого джерела велика річка починається».

Зверніть увагу, свідоцтва знаходяться в Вашому особистому кабінеті в розділі «Досягнення»

Курс:«Основи фінансової грамотності»
Часнікова Олена Володимирівна
72 години
790 грн

Всеосвіта є суб’єктом підвищення кваліфікації.

Всі сертифікати за наші курси та вебінари можуть бути зараховані у підвищення кваліфікації.

Співпраця із закладами освіти.

Дізнатись більше про сертифікати.